سریال و انمیشن

معرفی سریال مولانا جلال الدین رومی | خلاصه داستان، بازیگران و زمان شروع فصل دوم

معرفی سریال مولانا جلال الدین رومی | خلاصه داستان، بازیگران و زمان شروع فصل دوم

سریال مولانا جلال الدین رومی از جمله سریال‌های جدید و تاریخی کشور ترکیه است که با پخش خود توانست توجهات را جلب کند و اکنون در انتظار دومین فصل این سریال هستیم. در ادامه با معرفی کامل سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi همراه شما هستیم.

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی شاعر فارسی گوی است که در سال 586 هجری شمسی و بلخ به دنیا آمد. او در طول زندگی خود در ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه زندگی کرد و آرامگاهش در قونیه ترکیه قرار دارد. چیزی که درباره این شاعر مورد بحث است، مسئله ایرانی یا افغان بودن آن است. همچنین در طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که کشور ترکیه نیز مولانا را از مفاخر خود می‌داند و درباره او آثاری می‌سازد.

سریال مولانا جلال الدین رومی که به رومی نیز معروف است، به کارگردانی جان اولکای (Can Ulkay) و تهییه‌کنندگی کریم آییلدیز (Kerim Ayyıldız) ساخته شد و محصول سال 2023 است. این سریال نویسندگانی همچون علی آیدین (Ali Aydın) و میلای ازنگین (Milay Ezengin) دارد و فصل اول آن از پلتفرم Tabii پخش شده و در انتظار فصل دوم هستیم. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

زمان پخش سریال مولانا جلال الدین رومی

داستان سریال مولانا جلال الدین رومی

ژانر سریال ترکی مولانا جلال الدین رومی تاریخی، بیوگرافی و درام است. این اثر نخستین بار در تاریخ 16 ژوئن 2023 (26 خرداد 1402) از پلتفرم Tabii پخش شد. این پلتفرم وابسته به شبکه TRT1 ترکیه است و عموما یا آثار این شبکه را و یا آثار اینترنتی مربوط به آن را پخش می‌کند. همچنین از طریق پلتفرم یوتیوب و اپلیکیشن Tabii می‌توان به این پلتفرم دسترسی پیدا کرد و سریال‌های آن را تماشا کرد. تعداد قسمت های سریال ترکی مولانا جلال الدین رومی در فصل اول 10 قسمت بود. اکنون نیز خبر پخش فصل دوم این اثر پخش شده است. فصل دوم از تاریخ 9 دسامبر 2023 (18 آذر 1402) شروع به پخش می‌کند و شنبه‌ها بر روی پلتفرم مذکور قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید :

داستان سریال مولانا جلال الدین رومی

خلاصه سریال مولانا جلال الدین رومی حول محور زندگی این شاعر و کلام پرمغز او است که در هرج و مرج حمله مغولان و جنگ‌های داخلی، مردم را به صبر و بردباری دعوت می‌کند.

همچنین بخوانید :

بازیگران سریال مولانا جلال الدین رومی

این سریال با حضور هنرپیشگان به نام و حرفه ای کشور ترکیه ساخته شده است. در ادامه با بیوگرافی هنرپیشگان نقش اصلی و معرفی سایر آنها همراه شما هستیم.

بولنت اینال در نقش مولانا؛ از بازیگران سریال مولانا جلال الدین رومی

خلاصه سریال مولانا جلال الدین رومی

بولنت اینال (Bülent İnal) هنرپیشه اهل کشور ترکیه متولد 19 مه 1973 (29 اردیبهشت 1359) است. او بازیگری را پس از فارغ‌التحصیلی و از سال 1992 با سریال Mahallenin Muhtarları شروع کرد. او در سال 1998 وارد سینمایی ترکیه شد و فیلم Kayıkçı را بازی کرد. بولنت اینال در طی سال‌های بازیگری خود فعالیت مستمری در زمینه فیلم و سریال کشور ترکیه داشته است و به طور کلی بازیگر گزیده‌کاری است. این هنرپیشه بین سال‌های 2017 تا 2021 در سریال تاریخی پایتخت عبدالحمید (Payitaht Abdülhamid) نقش خود عبدالحمید را بازی کرد و به شهرت زیادی رسید. اکنون او را در نقش خود مولانا می‌بینیم.

همچنین بخوانید :

کان ییلدیریم در نقش عمر اتابک

بازیگران سریال مولانا جلال الدین رومی

کان ییلدیریم (Kaan Yıldırım) هنرپیشه ترک متولد 24 دسامبر 1986 (3 دی 1365) است‌. او بازیگری را از سال 2013 با نقشی فرعی در مجموعه تلویزیونی Kayıp شروع کرد و سال بعد با فیلم Ümmü Sıbyan:Zifir وارد سینما شد. این هنرپیشه امروزه جز بازیگران شناخته شده ترکیه محسوب می‌شود. در سال 2015 کان ییلدیریم نخستین نقش اصلی خود را با سریال به اسم خوشبختی (Adı Mutluluk) تجربه کرد. از آثار شاخص دیگر او باید به سریال‌های حلقه (Halka)، حکیم اوغلو (Hekimoğlu) و سپاهی (Sipahi) اشاره کنیم. او در این سریال نقشی کلیدی و مهم دارد.

دوریم اوزکان در نقش افسون

هنرپیشه های سریال ترکی مولانا جلال الدین رومی

دوریم اوزکان (Devrim Özkan) بازیگر زن اهل کشور ترکیه متولد 2 سپتامبر 1998 (11 شهریور 1377) است. او بازیگری را از سال 2017 با نقش فرعی‌ای در سریال Rüya شروع کرد و سپس باز هم یک نقش کوتاه در سریال معروف وطنم تویی (Vatanım Sensin) داشت. نخستین بار دوریم اوز‌کان را سریال وصلت (Vuslat) در نقشی کلیدی دیدیم. او در آثار مهمی همچون رامو (Ramo) و هرچی می‌خواد بشه (Gelsin Hayat Bildiği Gibi) حضور داشته است.

همچنین بخوانید :

مهمت علی نور اوغلو در نقش شمس تبریزی

معرفی سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi

مهمت علی نوراوغلو (Mehmet Ali Nuroğlu) هنرپیشه اهل کشور ترکیه در 7 سپتامبر 1979 (16 شهریور 1358) به دنیا آمد‌‌. او بازیگری را از سال 1997 با تئاتر شروع کرد و سرانجام در سال 2003 با سریال Yuvadan Bir Kuş Uçtu وارد تلویزیون شد. این هنرپیشه دو سال بعد اولین فیلم سینمایی خود که Cenneti Beklerken داشت بازی کرد. مهمت علی نوری‌اوغلو در سریال‌های تو بگو دریای سیاه (Sen Anlat Karadeniz) و کبوتر (Güvercin) نیز حضور داشته است.

آهو تورک پنچه در نقش کیرا خاتون؛ از بازیگران سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi

معرفی سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi

آهو تورک پنچه (Ahu Türkpençe) بازیگر ترک متولد 2 ژانویه 1977 (12 دی 1355) است. او بازیگری را از سال 1998 با سریال Güzel Günler شروع کرد و در سینمای ترکیه نیز بازی می‌‌کند‌. او تا کنون در آثاری همچون داستان استانبول (Bir İstanbul Masalı)، خداحافظ روملی (Elveda Rumeli)، گرگ (Börü) و گرگ 2039 (Börü 2039) تا کنون ایفای نقش داشته است.

همچنین بخوانید :

سایر هنرپیشه های سریال ترکی مولانا جلال الدین رومی عبارتند از:

  • احمد ممتاز تایلان (Ahmet Mümtaz Taylan) در نقش زرکوب
  • باکی داوراک (Baki Davrak) در نقش شمس‌الدین اصفهانی
  • بورچ کومبتلی اوغلو (Burç Kümbetlioğlu) در نقش قیاص‌الدین
  • اوشان چاکیر (Ushan Çakır) در نقش شیرازی
  • گیزم ایلماز (Gizem Yılmaz) در نقش کیمیا
  • یوسف چیم (Yusuf Çim) در نقش سلطان ولد
  • بوراک جان (Burak Can) در نقش علاءالدین

نقد سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi

این بخش را به بررسی سریال اختصاص می‌دهیم. سریال رومی یک مجموعه اینترنتی در ترکیه است و به زندگی شاعر پارسی گوی مشهور مولانا جلال‌الدین می‌پردازد. شاعری که این روزها ترکیه تمرکز بالایی بر روی آن دارد و آثار پیرامون این عارف را بسیار دنبال می‌کند. اگرچه سریال مانند دیگر آثار ترکیه با تبلغ‌های فراوان همراه نیست و همانند سریال‌های تاریخی عثمانی از شبکه‌های ملی این کشور پخش نمی‌شود، اما مخاطبان از آن رضایت بالایی دارد.

همچنین بخوانید :

اولین نکته که در سریال به چشم می‌خورد بازی حرفه‌ای بازیگران است. آن‌ها کاملا حرفه‌ای بازی می‌کنند و مسائل را باورپذیر به مخاطب انتقال می‌دهند. نکته بعدی خط داستانی جالب سریال است که شما را به ادامه دادن آن ترغیب می‌کند. علیرغم اینکه ما در حال تماشای تاریخی حقیقی هستیم، اما با شاخ و برگ‌هایی که نویسندگان به سریال داده‌اند، می‌توان گفت که با افت و خیزهای داستانی جذابی روبه‌رو می‌شویم. کماکان که داستان زندگی خود مولانا نیز هیجان بالایی دارد. در کل نمرات سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi قابل قبول هستند.

سخن پایانی

نقد سریال Mevlana Celaleddin-i Rumi

این مقاله به معرفی و بررسی سریال ترکی مولانا جلال الدین رومی اختصاص داده شد. سریالی که اگرچه چندان تبلیغی برای آن نشد و پخشی دیجیتال داشت اما توانست فصل دوم خود را نیز تمدید کند و به زودی شاهد پخش آن هستیم. اگر شما نیز به زندگی شاعر ایرانی مولانا علاقمندید، حتما پیشنهاد می‌کنیم این مجموعه را دنبال کنید. اگرچه هنوز درباره ملیت او سخنان فراوانی می‌گویند اما به قول خود شاعر که در قید و بند ملیت نبود: «گه ترکم و گه هندو گه رومی و گه زنگی/از نقش تو است ای جان اقرارم و انکارم»، مهم اعمال و آثار اوست. البته این شعر به ملیت مولانا اشاره ندارد و صرفا یک استعاره است. لطفا نظرات خود را با ما درباره این سریال به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

منبع :پلازا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا