اقتصاد

ذخیره سازی داده ها “املاک جدید” است – مصاحبه با FileMarket

ذخیره سازی داده ها “املاک جدید” است – مصاحبه با FileMarket

Presented by FileMarket

همانطور که اقتصاد داده گسترش می‌یابد، نحوه دسترسی و استفاده از اطلاعات در حال تغییر است. با این حال، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی متمرکز داده فعلی، که عمدتاً توسط ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی داده‌های ابری مانند Dropbox، Sync و Google Drive استفاده می‌شوند، دارای محدودیت‌های متعددی هستند. این رویکرد متمرکز خطرات قابل‌توجهی را به همراه دارد زیرا افراد مالکیت و کنترل داده‌های خود را به ارائه‌دهندگان خدمات واگذار می‌کنند و آنها را در برابر نقض داده‌ها، دسترسی غیرمجاز و از دست دادن آسیب‌پذیر می‌کند.

در پاسخ، راه حل های ذخیره سازی غیرمتمرکز به عنوان یک جایگزین امیدوارکننده ظاهر شد و از فناوری بلاک چین برای توزیع داده ها در چندین گره استفاده کرد. افزایش امنیت، مالکیت و دسترسی. در این مصاحبه، ایلیا اورلوف، موسس و مدیر عامل FileMarket، یک فایل P2P غیرمتمرکز- پلتفرم اشتراک‌گذاری، چالش‌ها و فرصت‌های تقویت اقتصاد داده عادلانه‌تر و غیرمتمرکزتر را بررسی می‌کند.

Cointelegraph: درباره سفر خود به صنعت بلاک‌چین به ما بگویید. چه چیزی الهام بخش شما برای ایجاد FileMarket شد، و برای تحقق چشم انداز خود بر چه چالش هایی غلبه کردید؟

ایلیا اورلوف:من سفر رمزنگاری خود را در سال 2016 شروع کردم، زمانی که متوجه شدم که هیچ یک از فناوری های اجتماعی-سیاسی موجود قادر به سازماندهی جامعه جهانی به سرعت در حال تغییر و رشد نیست. جنبه مالی همیشه برای من ثانویه بود، حتی اگر در ورشکستگی کسب و کار خانوادگی قرار گرفتم.

در واقع، من همچنان معتقدم که تناسب اصلی محصول و بازار Web3 یک دولت شبکه جهانی، ایالات متحده است. جمهوری فدرال دیجیتال همه آشفتگی‌هایی که اکنون در بازار می‌بینیم، شبیه کودکانی است که در مهدکودک بازی می‌کنند. ما هنوز خیلی جوان هستیم و بعداً وقتی بزرگ شدیم به هدف و پتانسیل واقعی خود پی خواهیم برد.

CT: می‌توانید به زبان ساده توضیح دهید که FileMarket چیست؟

IO: FileMarket نوعی Web3 یا مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اگرچه ما از فناوری عمیق استفاده می کنیم و بر تمرکززدایی تمرکز می کنیم. FileMarket به کاربران اجازه می دهد تا هر فایلی را با هر فرمتی که ایجاد کرده اند بفروشند. فقط خریداران به فایل رمزگذاری شده دسترسی پیدا می کنند که در حافظه دائمی غیرمتمرکز ذخیره می شود و روی بلاک چین توکن می شود. این فایل می‌تواند یک الگوی مفهومی، یک مدل سه‌بعدی برای یک چاپگر سه‌بعدی، یک صفحه‌گسترده با جزئیات تماس VCهای Web3، یک فونت، مجموعه‌ای از درخواست‌ها برای ChatGPT، یک کتابخانه جلویی، یا حتی پیش‌تنظیمی از گره‌های تنظیم برای مخلوط کن برای داشتن یک جلوه بصری منحصر به فرد.

CT: تفاوت FileMarket با بازارهای داده موجود چیست؟

IO: FileMarket مالکیت کامل سرمایه‌ها و دارایی‌های داده را به افراد انفرادی دیجیتال می‌دهد. کلیدهای رمزگذاری فقط در سمت مشتری ذخیره می‌شوند و با استفاده از رمزگذاری نامتقارن روی زنجیره منتقل می‌شوند. ارائه بالاترین سطح محرمانه هیچ شخص ثالثی هرگز نمی تواند به داده های رمزگذاری شده متصل به FileToken رمزگذاری شده (EFT) دسترسی پیدا کند.

علاوه بر این مزایا، کاربران همچنین یک بازار ثانویه بدون مجوز، حق امتیاز، منشاء زنجیره ای، و ذخیره سازی غیرمتمرکز دائمی (با تضمین حداقل 200 سال)

در اصل، ما این اصل را اجرا کرده ایم: “کلیدهای شما نیست – نه داده های شما.”

Ilya Orlov is the founder and CEO of FileMarket. Source: FileMarket

ایلیا اورلوف موسس و مدیرعامل FileMarket است. منبع: FileMarket

CT: چه چالش‌هایی را در فعال کردن انتقال امن و خصوصی داده در بلاک چین می‌بینید؟

IO : در حالی که اتریوم و دیگر بلاک چین های EVM در حال حاضر به سرورها یا پروژه هایی متمرکز مانند Lit Protocol، Ocean Protocol، Crust Network متکی هستند. یا شبکه آستانه برای مدیریت دسترسی به داده های محرمانه، این روش ها اغلب شامل به اشتراک گذاری کلیدهای رمزگذاری بین گره های متعدد است که نگرانی هایی را در مورد کنترل متمرکز و دسترسی احتمالی توسط اشخاص ثالث ایجاد می کند. آینده حریم خصوصی داده ها در رمزگذاری کاملاً همومورفیک (FHE) نهفته است، یک تکنیک رمزنگاری که محاسبات روی داده های رمزگذاری شده را بدون نیاز به رمزگشایی امکان پذیر می کند. FHE در حال حاضر در حال پیشرفت است، با پروژه‌هایی مانند ZAMA.ai که کتابخانه‌های آستانه FHE را توسعه می‌دهد و شبکه Inco یک شبکه آزمایشی اولیه را راه‌اندازی می‌کند.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که FHE گسترده در سال آینده مورد پذیرش قرار گیرد، که نشان‌دهنده تغییر پارادایم در حریم خصوصی داده‌ها و پیشی گرفتن از آن است. محدودیت‌های رویکردهای دانش صفر (ZK) فعلی. ما به طور فعال در تحقیقات FHE شرکت داریم و حتی در هکاتون شبکه Inco شرکت کردیم.

CT: چگونه FileMarket به این چالش‌ها رسیدگی می‌کند و امنیت و حریم خصوصی را تضمین می‌کند تا هیچ داده‌ای لو نرود؟

IO: در حال حاضر، ما از رمزگذاری نامتقارن، یک راه حل قوی برای انتقال امن فایل استفاده می کنیم. با این حال، این روش به دلیل نیاز به سه تراکنش برای تکمیل مبادله، با برخی چالش‌های تجربه کاربری (UX) مواجه می‌شود. هر تراکنش شامل انتقال کلید رمزگشایی از مالک اصلی به کاربر جدید با استفاده از رمزگذاری نامتقارن است. این فرآیند نیاز به کلید خصوصی کاربر جدید برای رمزگشایی و دسترسی به فایل دارد.

در آینده، ما قصد داریم از انتزاع حساب و FHE استفاده کنیم تا UX را برای کاربران Web2 ساده و دوستانه کنیم.

CT: آیا می‌توانید مدل تقسیم درآمد FileMarket را برای ایجادکنندگان داده و مصرف‌کنندگان داده توضیح دهید؟

IO: خالقان فردی که ما به آنها به عنوان نام‌گذاری می‌گوییم. انفرادی دیجیتال، به عنوان ارائه دهندگان داده عمل می کنند، در حالی که خریداران آنها مصرف کنندگان داده هستند. در حال حاضر، ما از هر تراکنش یک کمیسیون متوسط ​​دریافت می کنیم. با این حال، در آینده، ما قصد داریم سهم درآمد را از ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی تضمین کنیم و آن را بین کاربران فعال FileMarket توزیع کنیم.

در حال حاضر، با برنامه‌هایی بر بازار B2C2C (تجارت از مصرف‌کننده به مصرف‌کننده) متمرکز شده‌ایم. زمانی که تنظیم‌کننده‌ها پیچیدگی‌های ارتباط با اینترنت نوظهور Web3 را کاملاً درک کردند، به بخش‌های B2B2C (کسب و کار به کسب‌وکار به مصرف‌کننده) و B2B2B (کسب و کار به کسب‌وکار به کسب‌وکار) گسترش یابد.

Data sharing and storage are becoming increasingly important. Source: FileMarket

اشتراک گذاری و ذخیره سازی داده ها اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. منبع: FileMarket

CT: به نظر شما فناوری بلاک چین برای ذخیره، انتقال و محافظت از داده ها چقدر مهم است؟

IO : بلاک چین با شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز برای هرگونه اشتراک گذاری و ذخیره سازی داده ضروری است. این تنها راهی است که می‌توانید واقعی داده‌های خود را داشته باشید و اجازه ندهید دیگران به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین به ما اجازه می‌دهد تا بازارهای اقتصاد داده شفاف و قابل تعامل ایجاد کنیم.

یکی از روایت‌های بزرگ بعدی، DataFi است، که انواع پروتکل‌های DeFi بر روی اقتصادهای داده مختلف ساخته شده‌اند. مقدار داده های تولید شده به طور تصاعدی در حال رشد است، و در آینده، مردم فقط می توانند ذخیره کنند بخش کوچکی از داده های تولید شده تقاضا برای ذخیره سازی داده ها بسیار زیاد خواهد بود.

CT: نظر شما در مورد بحث های مربوط به تعادل بین حریم خصوصی و حفاظت از داده ها در چشم انداز نظارتی فعلی چیست؟

IO: ما هنوز در حال هستیم؟ مراحل اولیه و نیاز به آزمایش با موارد استفاده موفق در این زمینه برای دیدن اینکه چگونه کارها واقعاً باید سازماندهی و تنظیم شوند. ما قطعاً به 100% حریم خصوصی و احتمالاً سایر فناوری‌های ZK و FHE نیاز داریم تا بتوانیم محاسبات را روی داده‌های رمزگذاری شده بدون رمزگشایی انجام دهیم. اما مهمتر از همه، ما باید دریابیم که چگونه یک جامعه صلح آمیز بسازیم و نه یک دولت اقتدارگرایانه سایبری پانک پر از شورشیان.

CT: اهداف بلندمدت FileMarket برای پرورش بیشتر چیست. اقتصاد داده عادلانه و غیرمتمرکز؟

IO: اخیراً از ETH هند برگشتم، جایی که FileMarketMaker، کتاب سفارش فاکتورینگ ما برای بازارهای ذخیره سازی غیرمتمرکز، مورد توجه قرار گرفت. این پلتفرم نوآورانه به ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی در Filecoin قدرت می‌دهد تا از درآمدهای آتی خود کسب درآمد کنند و اکوسیستمی پویاتر و مفیدتر را تقویت کنند. همانطور که بیشتر در قلمرو DataFi کاوش می کنیم، نه تنها می خواهیم از حریم خصوصی و مالکیت داده ها محافظت کنیم، بلکه به کاربران این فرصت را می دهیم تا در اقتصاد اساسی بازارهای ذخیره سازی غیرمتمرکز شرکت کنند. رویای نهایی ما این است که لایه-2 خود را بسازیم. در بالای اتریوم، از پشته ZK و FHE به طور کامل پیاده‌سازی شده برای فعال کردن تراکنش‌های بدون گاز برای همه کاربران استفاده می‌کند.

این ابتکار، لایه Open DataFi، دروازه‌ای به تمام شبکه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز موجود (DSN) را پیش‌بینی می‌کند. پروتکل های مختلف پایه و جایگزین DataFi وجود خواهند داشت. ما حتی راه‌اندازی توکن‌های شاخص مرتبط با DSN‌های فردی یا ارزش آینده ذخیره‌سازی را متصور هستیم.

به‌علاوه، FileMarket با از بین بردن هزینه‌های گاز و معرفی یک پروتکل امتیازدهی قوی برای دفتر سفارشات فاکتورینگ، تجربه کاربر را متحول خواهد کرد. این، همراه با ایجاد طیف متنوعی از مشتقات مشابه بازارهای بالغ، FileMarket را به جایگاه برجسته ای در چشم انداز DataFi ارتقا می دهد.

همانطور که مردم در خانه ها زندگی می کنند، داده ها خانه خود را در مراکز داده پیدا می کنند. بنابراین ذخیره داده ها نشان دهنده املاک و مستغلات جدید است اما با مزیت اضافه شده از یک سیستم آمار و شهرت کاملاً شفاف در زنجیره. اگرچه ممکن است این یک رویای آرمان‌شهری به نظر برسد، اما ما به توانایی خود در تحقق آن اطمینان داریم. با این حال، در حال حاضر، ما این چشم انداز را برای تلاش های آینده حفظ خواهیم کرد.

سلب مسئولیت. Cointelegraph هیچ محتوا یا محصولی را در مورد آن تایید نمی کند. این صفحه. در حالی که هدف ما ارائه تمام اطلاعات مهمی است که می‌توانیم در این مقاله حمایت‌شده به دست آوریم، خوانندگان باید قبل از انجام هر اقدامی در رابطه با شرکت، تحقیق خود را انجام دهند و مسئولیت کامل تصمیمات خود را بر عهده بگیرند، و همچنین نمی‌توان این مقاله را به عنوان توصیه سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. .

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا