سلامت

دلایل معده درد در کودکان چیست؟

دلایل معده درد در کودکان چیست؟

دلایل معده درد در کودکان چیست؟

«من معده درد دارم» بهانه‌ای است که بسیاری از والدین مرتباً آن را می‌شنوند. باید بدانید که از هر 4 کودک، 1 کودک دچار حملات شکم درد می شود. اما معده درد یک مخرج مشترک در بسیاری از آسیب شناسی ها است. برخی از آنها ایمن هستند در حالی که برخی دیگر نیاز به مشاوره اضطراری دارند.

ابتدا، برای ارزیابی ظاهر کلی فرزندتان وقت بگذارید: به عنوان مثال، ببینید که او سالم به نظر می رسد و می تواند بدون حرکت حرکت کند. درد سپس از او بپرسید که آیا دوست دارد چیزی بخورد که معمولاً دوست دارد؟ اگر او پاسخ مثبت بدهد، بعید است که درد معده‌اش جدی باشد.

دریابید که شایع‌ترین دلایل معده درد در کودکان چیست و چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد تا آنها را آرام کند. .

یبوست

یبوست اغلب دلالت بر درد شکمی دارد، به خصوص در کودکان کوچکتر که عادت کرده اند به تنهایی به دستشویی بروند. یبوست نشان دهنده عدم توانایی یا مشکل در تخلیه محتویات روده است. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، موقتی و خفیف است.

علائم مرتبط عمدتاً عبارتند از:

  • des مدفوع سفت;
  • احساس ناتوانی در تخلیه کامل روده؛
  • یک نمایش مسدود شده؛
  • برخی تهوع و استفراغ
  • کمتر از 3 بار اجابت مزاج در هفته گذشته؛
  • درد معده پس از اجابت مزاج تسکین یافته است.
  • لباس زیر کثیف ناشی از اسهال اطراف مدفوع سفت که باعث یبوست می شود.

برای حل این مشکل در کودک خود، او را تشویق کنید که هر زمان که احساس می‌کند بدون اینکه جلوی خود را بگیرد به دستشویی برود. می توانید به صورت اختیاری تنقلاتی با فیبر بالا مانند آلو یا غلات کامل به او بدهید. اگر مشکل ادامه داشت، پزشک یا داروساز نیز می تواند ملین های مناسب را تجویز کند. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که او مایعات کافی می‌نوشد و مصرف حبوبات و میوه‌های پر فیبر را افزایش می‌دهد.

مطمئن شوید که کودک شما می‌تواند پاهای خود را روی زمین قرار دهد. یا روی پله هنگام نشستن روی توالت یا گلدان. اگر استفاده از توالت های عمومی یا در مدرسه آنها را مضطرب می کند، آنها را تشویق کنید که بعد از صبحانه و بعد از میان وعده ها هنگام بازگشت از مدرسه از توالت استفاده کنند.

در صورت تداوم مشکل با پزشک خود مشورت کنید. و به مرور زمان منظم می شود.

نفخ

کرامپ و درد شدید شکم می تواند در اثر نفخ یا تجمع ایجاد شود. از گاز در نوزادان بسیار شایع است، اما ممکن است در دوران کودکی رخ دهد. در بیشتر موارد، کودک شما برای نفخ شکم نیازی به مراجعه به پزشک متخصص ندارد. درد قبل از رسیدن به مطب پزشک یا اورژانس ناپدید می‌شود.

این گرفتگی‌ها را نباید با گازهایی که به طور روزانه کاملاً طبیعی هستند، اشتباه گرفت. گاز بیش از حد می تواند با درد، گرفتگی و احساس «سیری» همراه باشد.

اگر این حالت مکرر است، یک دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید تا متوجه شوید که آیا غذاهای خاص باعث ایجاد درد در بدن می شوند یا خیر. کودک برای مثال، یک انباشته شدن گاز و نفخ می تواند نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن باشد.

اختلالات عاطفی

اگرچه اختلالات عاطفی می تواند باعث درد معده شود، اما به این معنی نیست که درد خیالی است. یک فوبیا یا اضطراب به دلیل سیگنال های شیمیایی و عصبی پیچیده ای که بین مغز و شکم به عقب و جلو می روند، می تواند روده را بپیچاند. .

اضطراب، استرس و سایر اختلالات عاطفی می توانند باعث درد، نفخ، یبوست، اسهال و بسیاری از علائم فیزیکی دیگر شوند. به همین دلیل است که شکم اغلب به عنوان “مغز دوم” شناخته می شود.

اولین قدم همیشه صحبت کردن با کودک است. از او در مورد رفاهش در مدرسه بپرسید. اگر در صحبت صادقانه با شما مشکل دارد، سعی کنید با او فعالیت های خلاقانه یا ورزشی انجام دهید. در یک زمینه کمتر رسمی، او می تواند نگرانی های خود را به شما مخفی کند. اگر این موارد فراتر از شما هستند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا دکتر در صحبت کنید.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی هستند. یکی از ساده‌ترین دلایل شناسایی است زیرا معمولاً با اسهال و/یا استفراغ. درد تمایل دارد در یک منطقه بزرگ تعمیم یابد و هضم آن دشوار است. در این مورد، استراحت و آبرسانی مجدد معمولاً اولویت‌هایی هستند که به بهبودی کودک شما کمک می‌کنند. کودک شما ممکن است برای یک یا دو روز احساس گرسنگی نکند، اما اشکالی ندارد. این عفونت ها می توانند باعث عدم تحمل لاکتوز موقت شوند. بنابراین عاقلانه است که برای چند روز از شیر خودداری کنید.

در صورت عفونت ویروسی، کودک خود را تشویق کنید تا حرکات مانعی را انجام دهد و دست ها را به خوبی بشویید.

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت ادرار هستند در دوران کودکی در دختران و پسران رایج است. با این حال، آنها نادرتر از بزرگسالان هستند. آنها می توانند درد قابل توجهی در شکم ایجاد کنند. این به این دلیل است که فاصله بین مجرای ادرار (دهانه مجرای ادرار) و راست روده (منبع باکتری هایی که باعث عفونت می شوند) هنوز کوتاه است.

اگر کودک شما از سوزش هنگام ادرار شکایت دارد و اگر بیشتر و با مشکل ادرار کند احتمالاً عفونت ادراری دارد که باید درمان شود. او همچنین ممکن است تب داشته باشد.

هنگامی که بزرگ می‌شوید، با تشویق او به نوشیدن چندین نوشیدنی، می‌توان مانند بزرگسالان از عفونت ادراری در کودکان جلوگیری کرد. چند بار در روز و مطمئن شوید که او مرتباً ادرار می کند. کودکان گاهی اوقات زمانی که در مدرسه هستند زمان رفتن به توالت را فراموش می کنند یا به تعویق می اندازند. بنابراین بر نیاز به دفع منظم ادرار پافشاری کنید و در صورت احساس کوچکترین ناراحتی در هنگام ادرار به شما اطلاع دهید.

به محض ظاهر شدن این علائم، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا این علائم را دریافت کند. درمان مناسب برای کودک شما اگر علائم جدی‌تری مانند تب بالا، لرز و درد مداوم شکم در او ایجاد شود، مراقبت‌های فوری پزشکی توصیه می‌شود.

علائم را هشدار دهید که نباید نادیده گرفته شوند

برخی علائم باید به شما هشدار دهد. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت، به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید:

  • درد شدیدی که با پاراستامول یا ایبوپروفن تسکین نمی‌یابد.
  • فرزند شما رنگ پریده می شود و نمی تواند صاف بایستد.
  • خواب آلودگی، مشکل در بیدار ماندن؛
  • بیضه درد.

3 علت معده درد در کودکان، نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارد

آپاندیسیت

آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است که والدین اغلب آن را با درد شدید شکمی مرتبط می دانند. این مربوط به التهاب آپاندیس است که گسترش کوچک بخشی از روده است. اغلب در سنین 10 تا 20 سالگی رخ می دهد، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. آپاندیسیت با درد شکمی که از وسط شکم شروع می شود و به سرعت در سمت راست پایین شکم (در سطح حفره ایلیاک) قرار می گیرد، ظاهر می شود. درد که معمولا شبیه به گرفتگی عضلات است، با ضربه زدن به شکم، سرفه و حرکات خاصی مانند پریدن افزایش می یابد. در طی 24 ساعت اول به تدریج بدتر می شود.

تهوع، تب، و تغییر حرکات روده از دیگر علائم احتمالی هستند. آپاندیسیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

پیچ خوردگی بیضه

ما در مورد پیچ خوردگی بیضه هنگامی که بیضه در کیسه بیضه می پیچد و جریان خون را قطع می کند. این بیماری در نوجوانان شایع تر است، اما می تواند در کودکان کوچکتر نیز رخ دهد. درد شدید است و معمولا در کشاله ران احساس می شود. جراحی فوری لازم است.

مسمومیت غذایی

A مسمومیت غذایی بسته به سمی که خورده می شود، به روش های مختلفی ظاهر می شود. عمدتاً به دلیل مصرف غذا یا آب آلوده به عوامل عفونی (باکتری ها، ویروس ها، انگل ها) یا یک ماده سمی تولید شده توسط یک عامل عفونی است. مسمومیت های غذایی غیر عفونی نیز وجود دارد که ماهیت آلرژیک یا ثانویه به مصرف محصولات شیمیایی مانند فلزات سنگین دارد.

شوینده های خانگی، داروها، آفت کش ها، قارچ های خاص. و گیاهان، الکل و داروهای تفریحی همگی سموم بالقوه ای هستند که در خانه یافت می شوند. مراقب باشید که این محصولات را از دسترس کودکان خود دور نگه دارید.

علاوه بر درد شکم، علائم هشدار دهنده زیر نیز عبارتند از:

  • استفراغ؛
  • گیجی؛
  • خواب آلودگی؛
  • غش کردن.

اگر مشکوک به مسمومیت هستید، خودتان سعی نکنید فرزندتان را درمان کنید. به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید.


بیشتر بدانید؟

در صورت بروز معده درد در کودکان چه باید کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا