اقتصاد

بازاندیشی بر «تسلط» بیت کوین در 51 درصد – یک معیار گمراه کننده؟

بازاندیشی بر «تسلط» بیت کوین در 51 درصد – یک معیار گمراه کننده؟

تسلط بیت کوین (BTC) بر بازار به طور سنتی بوده است به عنوان یک شاخص کلیدی قدرت بازار آن در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، این معیار در بالاترین سطح چندساله بالای 51٪ است.

تسلط بیت کوین. منبع: CoinMarketCap

با این حال، یک تجزیه و تحلیل دقیق تر نشان می دهد که مفهوم “تسلط بیت کوین” ممکن است آنقدر که به نظر می رسد آموزنده نباشد، به خصوص زمانی که پویایی گسترده تر ارز دیجیتال را در نظر می گیریم. بازار.

سلطه: یک شاخص گمراه کننده BTC؟

«تسلط بیت کوین» به سهم بیت کوین از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. در حالی که در ظاهر، به نظر می‌رسد که قدرت بازار بیت‌کوین را منعکس می‌کند، این معیار تا حد زیادی نشان‌دهنده فعالیت تجاری بین بیت‌کوین و اتر است (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ و بزرگترین آلتکوین از نظر ارزش بازار.

این پویایی می تواند تسلط درک شده بیت کوین را مخدوش کند، به خصوص زمانی که تغییرات عمده در جفت معاملاتی ETH/BTC.

موارد مرتبط: رشد از دست دادن اتریوم در مقابل بیت کوین به 15 ماه می رسد — آیا قیمت اتریوم می تواند مسیر را معکوس کند؟

که گفته شد «تسلط» یا سهم اتریوم از بازار کریپتو در چند سال گذشته تقریباً در حدود 17 درصد ثابت مانده است – در حالی که رابطه به ظاهر معکوس بین تسلط BTC و ETH/BTC به وضوح در نمودار زیر قابل مشاهده است.

تسلط بیت کوین (آبی) در مقابل ETH/BTC (نارنجی). منبع: TradingView

نقش استیبل کوین ها و سرمایه “حاشیه شده”

افزایش پیچیدگی به تفسیر تسلط بیت کوین، نقش استیبل کوین هایی مانند تتر است. USDT)، دومین “آلت کوین” بزرگ از نظر تسلط بر بازار با حدود 6.3٪ تا 22 نوامبر.

رشد ارزش بازار USDT اغلب نتیجه مستقیم فعالیت بازار ارزهای دیجیتال نیست، بلکه بیشتر ناشی از هجوم سرمایه‌هایی است که می‌توان آن را «حاشیه‌ای» نامید – وجوهی که اساساً به دلار هستند و معمولاً دیر یا زود منتظر ورود به بازار هستند.

بنابراین، افزایش ارزش بازار استیبل کوین‌هایی مانند USDT لزوماً نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیست، بلکه نشان‌دهنده آمادگی سرمایه‌گذاران برای مشارکت یا محافظت از قرار گرفتن در معرض کریپتو است.

در همین حال، سهم هر چیز دیگری که BTC، ETH یا USDT نیست، تنها در حدود 25 درصد است، از بالاترین سطح چند ساله 35 درصدی در سال 2022.

«قدرت» بیت کوین یا پویایی بازار اتریوم؟

در طول سال 2023، روایت تسلط بیت کوین در نوسان بوده است. در حالی که به نظر می رسید دوباره سلطه را به دست می آورد در اوایل سال، این بیشتر منعکس کننده پویایی معاملات ETH/BTC بود تا حرکت کل بازار.

به طور مشابه، لحظاتی که تسلط بیت کوین رو به زوال است – همانطور که در ارتقای Shapella بر قیمت ETH تاثیر می گذارد​​— بیشتر نشان دهنده تحرکات بازار اتریوم بود تا کاهش «قدرت» کلی بازار بیت کوین

در نهایت، نمودار تسلط ممکن است معیار قطعی برای درک موقعیت بیت کوین در بازار نباشد. تحت تأثیر جفت معاملاتی ETH/BTC و دلارهای مصنوعی، دید محدودی از بازار ارائه می دهد.

در نظر گرفتن رویکرد ظریف‌تری برای معیارهای بازار که ماهیت چندوجهی سرمایه‌گذاری‌ها و تحرکات ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرد، مهم است.

این مقاله حاوی توصیه‌های سرمایه‌گذاری نیست. یا توصیه ها هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهند.

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی یا توهینی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید و توجه داشته باشید رسانه هیچ مسئولیتی در قبال ضرر مالی ندارد و این مطلب برای بالا بردن تجربیات مالی اطلاع رسانی میکند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا