اخبار روز

آخرین وضعیت اجرای پروژه متروی تبریز/پیشرفت خط ۲ فقط ۲۵ درصد!

آخرین وضعیت اجرای پروژه متروی تبریز/پیشرفت خط ۲ فقط ۲۵ درصد!

آخرین وضعیت اجرای پروژه متروی تبریز/پیشرفت خط ۲ فقط ۲۵ درصد!

به گزارش خبرنگار خالق، روز یکشنبه، تور رسانه‌ای با عنوان “راویان پیشرفت” به همت بسیج رسانه آذربایجان‌شرقی برگزار شد و اصحاب رسانه استان از خط یک و دو قطار شهری تبریز بازدید کرده و در جریان روند توسعه و پیشرفت پروژه‌ها قرار گرفتند.

یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در حاشیه این تور رسانه‌ای اظهار کرد: بودجه سال جاری شهرداری تبریز ۲۰ هزار میلیارد تومان است که به لحاظ اهمیت پروژه قطارشهری تبریز یک پنجم این بودجه معادل چهار هزار میلیارد تومان برای قطارشهری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی سازمان قطارشهری تبریز نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ قطارشهری هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل فاز یک این خط به طول هشت کیلومتر نیز به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: اعتبار نیاز داریم تا عملیات سویل، زیرسازی، روسازی، ریل گذاری، احداث ایستگاه‌ها و ناوگان ریلی آن تکمیل و به بهره برداری برسد.

وحیدکیا خاطرنشان کرد: اعتبار پروژه‌های قطارشهری تبریز از طریق منابع غیرنقدی شهرداری تبریز تأمین می‌شود و فاینانس خارجی خط ۲ قطارشهری نیز در ماه‌های گذشته با هماهنگی مدیران شهری، نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی برطرف و نامه نهایی آن از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با نهایی شدن قرارداد تجاری فاینانس با کشور چین، حدود ۴۲۰ میلیون دلار برای اجرای این خط تأمین می‌شود و با تأمین این اعتبار روند اجرای خط ۲ قطارشهری با سرعت بیشتری انجام می‌شود و تا چهار سال آینده این خط از قراملک تا باغمیشه به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره بر اینکه هم اکنون حفاری در دو جبهه شرقی و غربی این خط در حال انجام بوده، گفت: تلاش می‌شود تا پایان سال جاری یا نهایت سه ماه اول سال آینده حفاری تونل‌های این خط به اتمام برسد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه تلاش می‌شود فاز اول این خط و پنج ایستگاه آن تا دو سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد، گفت: در زمان کنونی خط دو قطار شهری تبریز دارای ۲۴ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و در کنار اجرای عملیات حفاری این خط، ایستگاه‌های خط ۲ به ویژه در فاز یک در ایستگاه‌های یک تا هشت در قراملک، خانه سازی، شهرک امام، آخونی، قره آغاج، درب گجیل، سه راه محققی (سه راه امین) و جلوی استانداری اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: خط یک پیشرفت بیش از ۹۸ درصدی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نواقص موجود در این خط تا پایان شهریور امسال تکمیل و مسافرگیری در این خط از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب انجام می‌شود.

وی در رابطه با خط سه نیز متذکر شد: عملیات اجرایی خط سه قطارشهری تبریز نیز در جریان دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت به آذربایجان شرقی آغاز شد و در زمان کنونی عملیات حفاری تونل‌ها در این خط به صورت دستی انجام می‌شود که پس از بازسازی و اورهال (تعمیر اساسی) دستگاه‌های حفار (تی بی ام) خط یک قطارشهری، عملیات حفاری از طریق این دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: خط چهار قطارشهری تبریز نیز به صورت تراموا و روسطحی مطالعه و طراحی شده و قرار است در سال‌های آینده از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا شود.

وحیدکیا تاکید کرد: در برنامه جامع حمل و نقل برای تبریز چهار خط قطارشهری مطالعه و تصویب شده است و این خط نیز برای شهر جدید سهند برنامه ریزی شده که قرار است در زمان مناسب و با تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت و شهرداری اجرا شود.

وی در پایان با اشاره بر اینکه چهار هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تبریز برای قطارشهری اختصاص یافته است، اضافه کرد: در ایستگاه‌های خطوط قطارشهری تبریز فضای مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است، این سازمان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا