نحوه توزیع سهام برای استارتاپ شما

نحوه توزیع سهام برای استارتاپ شما

استارتاپ شما در حال جلب توجه است و شما همه چیز را به ارمغان می آورید تیم ستاره ای برای کمک به شما در ساخت شرکت خود. در ازای استعدادها و خدمات آنها، شما می خواهید به آنها سهام ارائه دهید – اما توزیع آن یک فرآیند بصری نیست.

با این حال، بسیاری از زیبایی های صاحب کسب و کار بودن در درس هایی است که یاد می گیرید و ناملایماتی که بر آنها غلبه می کنید. همزمان با رشد کسب‌وکارتان، چالش‌های زیادی را متحمل شده‌اید – توزیع سهام استارت‌آپ تنها چالش دیگری است که باید به آن پی ببرید.

بنابراین، برای کمک به شما در این فرآیند، ارزش سهام راه‌اندازی چیست، نحوه عملکرد آن در یک استارت‌آپ را بررسی می‌کنیم، ساختار آن را به طور معمول بررسی می‌کنیم و نحوه ارزش‌گذاری و توزیع آن را مشخص می‌کنیم.

به‌عنوان یک مؤسس، می‌خواهید مطمئن شوید که مالکیت کسب و کار خود را به اشتراک می‌گذارید مدبرانه و سازنده انجام می شود. و همانطور که ممکن است به نظر برسد، ساده ترین راه برای درک ارزش سهام راه اندازی این است که آن را به عنوان یک پای در نظر بگیرید.

فقط تعداد زیادی کیک وجود دارد که می‌توان آن را تقسیم و به اشتراک گذاشت — و ارزش هر قطعه با موفقیت بیشتر کسب‌وکار شما افزایش می‌یابد.

اگر شما به‌عنوان یک مؤسس، مالک 100% کسب‌وکارتان هستید، مالک کل پای هستید. و در حالی که حفظ کل ارزش شرکت برای خود ممکن است در تئوری جذاب به نظر برسد، واقعیت این است که شما فقط می توانید به اندازه ارزش کسب و کارتان درآمد کسب کنید – و حفظ مالکیت 100٪ برای رشد شرکت شما مفید نیست.

اگر می خواهید پای شما به طور کلی ارزشمندتر شود، باید مایل باشید که برخی از قطعات را از دست بدهید.

به عنوان مثال، اگر شما تنها مالک یک تجارت 500,000 دلاری هستید اما فاقد پهنای باند برای رشد شرکت به تنهایی هستید، احتمالاً در مرز 500,000 دلار متوقف خواهید شد یا حتی به زیر آن سقوط خواهید کرد – با فرض اینکه همه عوامل در کسب و کار شما.

با این حال، اگر یک مؤسس یا تیمی از کارمندان دارید که مهارت‌های مختلفی دارند که می‌تواند به شما کمک کند ارزش کسب‌وکارتان را تا مرز 10 میلیون دلار افزایش دهید و 50 درصد آن را در اختیار دارید، ارزش سهام شما 5 دلار است. میلیون. نه خیلی کهنه.

چگونه سهام در یک استارت آپ کار می کند؟

ارزش ویژه استارت‌آپ، به عنوان یک مفهوم، بر این ایده استوار است که سهامداران یک شرکت دقیقاً لیاقت آن چیزی را دارند که آن عنوان مستلزم آن است – سهامی در شرکت. این به طور کلی به این معنی است که به مشارکت کنندگان اولیه مانند کارمندان و سرمایه گذاران درصد مشخصی از مالکیت ارائه می شود.

این درصد توسط عواملی مانند زمان‌بندی، میزان مشارکت، سطح تعهد و ارزش‌گذاری شرکت در زمان توزیع سهام تعیین می‌شود. بنیانگذاران به طور کلی – و بدون تعجب – بیشترین حقوق اولیه را دریافت می کنند.

اولین سرمایه‌گذاران شرکت نیز تمایل دارند نسبت به کسانی که دیرتر وارد شرکت می‌شوند، سهام بیشتری دریافت کنند، زیرا سرمایه‌گذاری‌های آنها نسبت به ارزش‌گذاری اولیه شرکت به نسبت بزرگ‌تر است. و کارمندانی که کمک می‌کنند تا همه چیز از زمین خارج شود، اغلب نسبت به افرادی که در پایین‌تر به شرکت می‌پیوندند نسبت‌های بیشتری از مالکیت را می‌بینند.

توزیع سهام نیز ارتباط نزدیکی با مراحل تامین مالی دارد. با پیشرفت دورهای تأمین مالی، شرایط مالی شما به طور طبیعی تغییر می کند، و تقریباً در هر مورد، نحوه توزیع سهام با آنها تغییر می کند.

توزیع معمولی سهام راه اندازی

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، توزیع سهام راه‌اندازی براساس عواملی متفاوت است – از جمله زمان‌بندی، مدل کسب‌وکار، صنعت، ترجیحات مدیر عامل و تعداد سهامداران درگیر. هیچ مدل قطعی “این تنها راهی است که اتفاق می افتد” برای فرآیند وجود ندارد. با این حال، برخی روندها و ارقام نسبتاً ثابتی وجود دارد که توزیع سهام یک استارتاپ معمولی را مشخص می کند.

در اینجا نگاهی به نحوه پیشرفت توزیع سهام معمولاً در مقیاس استارت‌آپ و طی مراحل تأمین مالی است.

<64spw, 100v.

منبع تصویر: Gust

همان‌طور که می‌بینید، سرمایه استارت‌آپ نسبتاً سیال است و می‌تواند به‌طور اساسی در مقیاس شرکت تغییر کند. و برای هر کسی که با یک استارت‌آپ در حال رشد – در هر شرایطی که می‌آید – درگیر است، دانستن ارزش سهام شخصی شما بسیار مهم است. در اینجا به نحوه محاسبه آن نگاهی می اندازیم.

نحوه ارزش گذاری ارزش سهام در استارتاپ

اینکه چگونه می‌توانید ارزش سهام خود را در یک استارت‌آپ ارزیابی کنید، به چند عامل بستگی دارد.

1. آخرین قیمت ترجیحی

آخرین قیمت ترجیحی چیزی است که سرمایه گذاران برای یک سهم در آخرین دور سرمایه گذاری شرکت پرداخت کردند. معمولاً به عنوان یک نقطه مرجع برای میزان موفقیت بالقوه یک استارت آپ استفاده می شود.

2. ارزش گذاری پس از پول

ارزش‌گذاری پس از پول استارت‌آپ نشان‌دهنده ارزش گسترده‌تر یک شرکت پس از یک دور تأمین مالی است. با افزودن ارزش‌گذاری قبل از پول – ارزش‌گذاری شرکت قبل از یک دور سرمایه‌گذاری – و مقدار سهام جدید محاسبه می‌شود.

3. ارزش خروجی فرضی

ارزش خروج فرضی، ارزشی است که یک شرکت از آن خارج می شود – به این معنی ارزشی که یک شرکت در صورت فروش ایجاد می کند. استارت‌آپ‌ها معمولاً این اطلاعات را به راحتی ارائه نمی‌کنند. اگر می‌خواهید رقمی تا حدودی دقیق پیدا کنید، باید درباره شرکت‌های مشابه تحقیق کنید تا ببینید شرکت‌های آنها چگونه به نظر می‌رسند.

4. تعداد گزینه های موجود در Grant شما

این یکی کاملاً توضیحی است. تعداد گزینه های موجود در کمک مالی شما به معنای واقعی کلمه تعداد گزینه های موجود در کمک مالی شما است.

5. قیمت اعتصاب

قیمت اعتصاب قیمت هر سهمی است که برای اعمال اختیارات خود متحمل خواهید شد.

هنگامی که این اطلاعات را در اختیار دارید – که بسیاری از آنها را باید در نامه پیشنهادی خود بیابید – از این ماشین حساب دستی از Carta برای تعیین ارزش سهام احتمالی شما.

به چه کسی در استارتاپ شما باید سهام عدالت تعلق گیرد به نحوه ساختار کسب و کار شما بستگی دارد. حقوق صاحبان سهام معمولاً بین بنیانگذاران (و هم بنیانگذاران)، کارمندان، سرمایه گذاران خارجی و مشاوران شرکت تقسیم می شود. بیایید مشخص کنیم که این احزاب چه کسانی هستند و جوایز سهام آنها چگونه باید تقسیم شود.

1. بنیانگذاران و هم بنیانگذاران

اگر شما تنها بنیانگذار شرکت خود هستید، تعیین سهم خود می تواند نسبتاً ساده باشد. با این حال، اگر یک مؤسس (یا چندین هم‌بنیان‌گذار) دارید، تعیین نحوه توزیع سهام بین طرف‌های درگیر تصمیم مهمی است که نباید ساده گرفته شود.

اگر می‌خواهید استارت‌آپ شما در درازمدت موفق شود، گفتگوهای باز و صادقانه با هم‌بنیان‌گذاران خود در مراحل اولیه و اغلب مهم است. همانطور که با هم بنیانگذاران خود برای تعیین نحوه تقسیم سهام کار می کنید، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • ریسک – آیا همه بنیانگذاران با دنبال کردن این سرمایه‌گذاری با میزان ریسک یکسانی روبرو هستند؟ اگر یک بنیانگذار ریسک بیشتری نسبت به دیگری بپذیرد، مانند ترک شغل تمام وقت یا سرمایه گذاری اولیه در ابتدا؟ این عوامل بالقوه باید هنگام تقسیم حقوق صاحبان سهام در نظر گرفته شوند.
  • سطح تعهد — در مراحل اولیه، بسیاری از بنیانگذاران برای ایجاد شرکت خود با دستمزد اندک یا بدون پرداخت تلاش می کنند. با این حال، اگر یکی از بنیان‌گذاران نقش‌ها و مسئولیت‌های سخت‌تری را بر عهده گرفته باشد – یا تعهد بیشتری برای کمک به موفقیت کسب‌وکار نشان داده باشد – این می‌تواند عاملی در تعیین ارزش سهام باشد.
  • نوآوری – اگر شرکت حول محور ایده یکی از بنیانگذاران یا تحقیقات منحصر به فرد در حالی که شرکای آنها وظایف دیگری را انجام می دهند، می توان مالکیت ایده اصلی را هنگام به اشتراک گذاشتن سهام در نظر گرفت. با این حال، اگر شرکت از یک ایده مشترک تأسیس شده باشد، تقسیم به طور مساوی نیز می تواند یک گزینه باشد.

روش‌های رایج تخصیص سهام در بین هم‌بنیان‌گذاران شامل تقسیم‌های مساوی (مانند 50-50، یا 33-33-33)، یا مشارکت کنترل ارشد، که در آن یکی از بنیان‌گذاران سهام بزرگ‌تری دارد (مانند 60-40). اینجا یک ماشین حساب سرمایه هم بنیانگذار است که می تواند در این فرآیند به شما کمک کند.

2. کارمندان

هنگامی که استارتاپ خود را ایجاد می کنید، در نهایت شروع به استخدام اعضای تیم با استعدادی خواهید کرد که می توانند کسب و کار شما را به سطح بعدی برسانند. مانند بسیاری از بنیانگذاران، ممکن است در ابتدا با بودجه های محدودی روبرو شوید که ممکن است بر توانایی شما برای ارائه حقوق کارمندان قوی تأثیر بگذارد. با این حال، اگر حقوق اولیه کارمندان شما کمتر از نرخ بازار باشد، می‌توانید به عنوان بخشی از بسته پاداش کارکنان، سهام عدالت را به کارمندان ارائه دهید.

بسیاری از حرفه‌ای‌ها با داشتن مالکیت جزئی در شرکت‌هایی که در آن کار می‌کنند انگیزه پیدا می‌کنند و درک می‌کنند که موفقیت شرکت می‌تواند منجر به سود مالی در سطح شخصی شود.

هنگام تعیین نحوه ارائه سهام به کارکنان خود، در اینجا عوامل مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • درصد مالکیت – باید تعیین کنید که قصد دارید چه میزان مالکیت را به کارمندان اعطا کنید. این معمولاً با تعیین یک استخر حقوق صاحبان سهام یا مشخص کردن اینکه چه مقدار از پای سهام شما به کارمندان تعلق می گیرد آغاز می شود. همانطور که تعیین می کنید چقدر حقوق به کارمندان اعطا کنید، ممکن است بخواهید تعداد اعضای تیم را که قصد استخدام آن دارید، سطح تجربه کارمند خود و جدول زمانی تامین مالی شرکت خود را در نظر بگیرید.
  • برنامه اعطای سرمایه – در مرحله بعد، باید تعیین کنید که کارکنان شما چه زمانی می توانند به درآمد خود دسترسی داشته باشند. متداول ترین جدول زمانی، یک برنامه چهار ساله استقرار با صخره یک ساله است. این بدان معناست که یک کارمند می تواند پس از یک سال حضور در شرکت، سرمایه گذاری خود را آغاز کند. پس از سال اول، آنها صاحب یک چهارم کمک مالی خود خواهند شد و مابقی به صورت ماهانه یا سه ماهه واگذار می شود. اگرچه این امر رایج است، اما می‌توانید برنامه اعطای سرمایه‌گذاری را که برای کسب‌وکار شما بهتر عمل می‌کند، اجرا کنید.
  • نوع سهام اعطا شده — چگونه قصد دارید سهام خود را بین کارکنان توزیع کنید؟ بسیاری از استارت‌آپ‌ها تصمیم می‌گیرند که به کارمندان خود حق سهام بدهند. این بدان معناست که کارکنان این اختیار را دارند که سهام را با قیمت اعتصاب از پیش تعیین شده خریداری کنند. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند سهام محدودی را به کارمندان خود بدهند، که شامل سهامی است که در زمانی که ارزش بسیار پایین است به گیرندگان اعطا می‌شود. این گزینه می تواند پیامدهای مالیاتی اولیه بیشتری برای کارمندان داشته باشد که توجه به آن مهم است.
  • تحصیلات — در نهایت، اگر شرکت شما سهام عدالت را به کارمندان ارائه می‌دهد، می‌خواهید مطمئن شوید که کارمندان شما نحوه عملکرد آن را درک می‌کنند. ارائه آموزش و فضا برای کارکنان برای پرسیدن سؤالات و درک گزینه های آنها برای هر شرکتی که ارزش ویژه کارکنان را ارائه می دهد بسیار مهم است.

در حالت ایده‌آل، ارزش ویژه کارکنان باید کارکنان را تشویق کند تا در شرکت شما بمانند و به رشد و موفقیت کسب و کار کمک کند.

3. سرمایه گذاران

کسانی که در شرکت شما سرمایه گذاری می کنند – چه آنها سرمایه گذاران فرشته باشند، چه سرمایه گذاران مخاطره آمیز، یا دوستان و خانواده – باید بخشی از سهام کسب و کار شما را نیز دریافت کنند. زمانی که یک سرمایه‌گذار برای یک استارت‌آپ پول می‌گذارد، اساساً به امید دریافت بازده مالی، ریسک مالی را متحمل می‌شود.

میزان سهامی که سرمایه‌گذار دریافت می‌کند بسته به ارزش‌گذاری شرکت شما هنگام سرمایه‌گذاری و اندازه سرمایه‌گذاری متفاوت است. اگر مسیر جمع‌آوری سرمایه را می‌روید و از سرمایه‌گذاران خارجی پول دریافت می‌کنید تا شرکت خود را بسازید، مکالمات در مورد سهام باید زمانی انجام شود که برای سرمایه‌گذاری‌ها پیشنهاد می‌کنید و در حال مذاکره هستید.

این ماشین حساب ساده می تواند به شما در تعیین نحوه سهام زیادی برای اعطای در ازای بودجه.

4. مشاوران

استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه معمولاً دارای یک هیئت مشاوره متشکل از بنیان‌گذاران با تجربه و کارشناسان صنعت هستند که جهت‌گیری استراتژیک برای شرکت ارائه می‌کنند — این طرف‌ها اغلب با سهام جبران می‌شوند.

هیچ دستورالعمل خاصی در مورد نحوه اعطای سهام به مشاورانی که زمان و تخصص خود را برای کمک به رشد استارتاپ شما ارائه می دهند، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از شرکت ها 0.2٪ تا 1٪ سهام را به مشاوران خود ارائه می دهند.

هنگامی که شراکت‌های مشاوره تشکیل می‌دهید، باید انتظارات خود را در همان ابتدا با مشاوران مشخص کنید تا آنها بدانند که در ازای مقدار سهامی که انتخاب می‌کنید چقدر از آنها انتظار دارید نقششان چقدر است.

>

ارزش ویژه راه اندازی از دیدگاه کارکنان

به‌عنوان یک کارمند استارت‌آپ، میزان سهامی که به شما پیشنهاد می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. هیچ مدل قطعی ای وجود ندارد که بتواند ارزش سهام شما را قبل از بسته بندی به طور دقیق پیش بینی کند. سابقه، موقعیت، دوره تصدی در شرکت، و تجربه شما همگی در تعیین اندازه قطعه پای شما نقش دارند.

یک مهندس ارشد که دارای امتیاز کارمند شماره پنج در یک استارت‌آپ است، مطمئناً نسبت به فروشنده جوانی که به عنوان کارمند شماره 30 به شرکت ملحق شده است، سهم بیشتری در کسب و کار دریافت خواهد کرد.

اگر عاملی وجود دارد که وزن بیشتری نسبت به سایر عوامل در توزیع سهام دارد، آن زمان است. اگر زودتر در یک استارت‌آپ شرکت کنید، احتمالاً نسبت به فردی که در خط اول استخدام شده است، سهام بیشتری دریافت خواهید کرد – حتی اگر آنها باتجربه‌تر باشند و موقعیت آنها کار فشرده‌تر یا حیاتی‌تر باشد.

در نهایت، میزان سهامی که اعطا می‌کنید و به چه کسی بستگی دارد به آنچه که برای رشد و موفقیت شرکت شما بهترین است.

 

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل