کسب و کار

روش‌شناسی استارت‌آپ ناب: چیست و چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد

روش‌شناسی استارت‌آپ ناب: چیست و چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد

آیا برای ایجاد استارت‌آپ از مانترا “سریع حرکت کنید و چیزها را خراب کنید” پیروی می‌کنید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید – این طرز تفکر در دهه گذشته فرهنگ استارتاپی را هدایت کرده است. با این حال، آنچه برای ایجاد شرکت‌های جدید در سال 2010 کارآمد بود، لزوما بهترین اقدام در سال 2020 و پس از آن نیست.

Team follows Lean startup methodology to create their first product

مقیاس‌سازی یک شرکت نباید فرآیندی مخرب باشد. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، نسل بعدی استارت‌آپ‌ها موظفند پیامدهای اخلاقی بهینه‌سازی رشد شرکت‌هایشان را در نظر بگیرند، تعهد خود را برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی و در عین حال ایجاد تیم‌های نوآورانه متنوع حفظ کنند.

→ Download Now: Free Business Plan Template

اگرچه کاری دلهره آور به نظر می رسد، اما منابعی وجود دارد که به بنیانگذاران استارت آپ کمک می کند تا کسب و کار خود را به روشی آگاهانه مقیاس کنند. وارد کنید: روش راه اندازی ناب.

اساساً، روش استارت‌آپ ناب به بنیان‌گذاران آموزش می‌دهد که چگونه بدون اتلاف وقت و هزینه، کسب‌وکارهای پایدار ایجاد کنند. این مفهوم در استارتاپ ناب: چگونه کارآفرینان امروزی از نوآوری مستمر برای ایجاد کسب و کار کاملاً موفق استفاده می کنند توسط اریک ریس معرفی شد. بیایید در مورد نحوه عملی کردن روش استارتاپ ناب بحث کنیم.

فرآیند راه اندازی ناب

روش‌شناسی استارت‌آپ ناب بر سه ستون اصلی برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار بادوام تمرکز می‌کند. برای تجزیه بیشتر این فرآیند به ادامه مطلب بروید.

1. طراحی بوم مدل کسب و کار.

در طول مرحله اولیه روش‌شناسی استارت‌آپ ناب، بنیان‌گذاران استارت‌آپ تشویق می‌شوند تا با یک فرضیه کسب‌وکار یا حدس‌های آموزش‌دیده شروع کنند که نشان می‌دهد چگونه محصولاتشان می‌توانند برای مشتریانشان ارزش ایجاد کنند. این فرضیه به گونه ای طراحی شده است که جای تحقیقات اولیه را بگیرد که اغلب ماه ها طول می کشد و اولین فرصت صرفه جویی در زمان را نشان می دهد.

سپس، به جای تهیه پیش‌نویس یک طرح کسب‌وکار استاندارد، روش استارت‌آپ ناب یک بوم مدل کسب و کار. این سند باید فرضیه شما را خلاصه کند و برنامه اقدام شما را مشخص کند. یک بوم مدل کسب و کار سنجیده باید شامل عناصر زیر باشد:

  • ارزش پیشنهادی – مفهوم یا هدف اصلی کسب و کار شما. ارزش پیشنهادی شما باید توضیح دهد که چگونه کسب و کار شما ارزشی برای مشتریان شما فراهم می کند و محصول شما چه مشکلی کلیدی را حل می کند.
  • شرکای کلیدی – برای تهیه فهرست شرکای کلیدی خود، با شناسایی مناطقی از ارزش پیشنهادی خود که کسب و کار شما به تنهایی نمی تواند به آن دست یابد، شروع کنید. هنگامی که آن مناطق را شناسایی کردید، شرکای بالقوه مانند تامین کنندگانی را که می توانید برای ارائه ارزش به مشتریان خود با آنها همکاری کنید، نام ببرید.
  • فعالیت‌های کلیدی — بخش فعالیت‌های کلیدی استراتژی کانال کسب‌وکار شما باید تمام مراحلی را که کسب‌وکار شما برای تحقق بخشیدن به ارزش پیشنهادی شما انجام می‌دهد، مشخص کند.
  • منابع کلیدی — برای اجرای استراتژی خود و دستیابی به ارزش پیشنهادی خود برای مشتریان خود به چه منابعی نیاز دارید؟ همه آنها را در بخش منابع کلیدی خود فهرست کنید.
  • روابط با مشتری — توضیح دهید که چگونه کسب و کار شما قصد دارد با مشتریان خود برای نشان دادن ارزش تعامل داشته باشد. در این بخش، می‌خواهید تمام نقاط تماس شرکت شما با پایگاه مشتریان خود را تعریف کنید.
  • کانال‌ها – کانال‌های کسب‌وکار شما شامل همه راه‌هایی است که مشتری شما می‌تواند در معرض کسب و کار شما قرار بگیرد. این می‌تواند شامل استراتژی محتوایی، مکان‌های تبلیغاتی، روابط عمومی یا حضور در رویداد باشد، اما محدود به آن نمی‌شود.
  • بخش‌های مشتری — شناسایی مشتریان ایده‌آل شما و گروه‌بندی آنها به بخش‌های مشابه بر اساس ویژگی‌هایی مانند علایق و قدرت خرج کردن. مطمئن شوید که مشخص کرده اید که شرکت شما برای چه کسی مشکل را حل می کند.
  • ساختار هزینه — انجام فعالیت های کلیدی و ارائه ارزش پیشنهادی خود چقدر برای شما هزینه دارد؟ تمام هزینه هایی که قصد دارید برای اداره کسب و کار خود متحمل شوید را شناسایی کنید. فراموش نکنید که هزینه‌های شراکت‌ها و منابع کلیدی خود را نیز درج کنید، و همچنین زمان شما به‌عنوان مالک کسب‌وکار چقدر ارزش دارد.
  • جریان‌های درآمد – این بخش باید نحوه برنامه‌ریزی شرکت شما برای کسب درآمد مربوط به ارائه ارزش پیشنهادی شما را شرح دهد. نحوه قیمت گذاری محصول خود را مشخص کنید و مطمئن شوید که ساختار هزینه شرکت خود را در نظر گرفته اید.

آماده ای برای ایجاد بوم مدل کسب و کار خود هستید؟ برای شروع این الگو را بررسی کنید.

2. از توسعه مشتری برای کسب بازخورد استفاده کنید.

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید، “اگر آن را بسازی، آنها می آیند”؟ در حالی که این ممکن است برای برخی از کسب و کارها کارساز باشد، روش استارت آپ ناب به شرکت ها این امکان را می دهد که در وهله اول آنچه را که مشتریان واقعاً می خواهند بسازند، تقاضای فوری ایجاد کرده و ضایعات را از بین ببرند.

توسعه مشتری به شما کمک می کند تا بازار خود را درک کنید تا تعیین کنید آیا محصول یا ایده شما واقعاً مشکل مشتری شما را حل می کند یا خیر. هدف مرحله توسعه مشتری، اعتبار بخشیدن به فرضیه اولیه شما یا ارائه بینش ارزشمندی است که می توانید برای اصلاح فرضیه خود از آن استفاده کنید. چهار مرحله فرآیند توسعه مشتری عبارتند از:

  1. کشف مشتری — یک سری سؤالات فرضی برای آزمایش اعتبار مدل کسب و کار خود با مشتریان بالقوه ایجاد کنید. بر اساس پاسخ به این سؤالات، باید ایده ای داشته باشید که آیا می توانید با پیشنهاد ارزش فعلی خود ادامه دهید یا اینکه درک کنید چه عناصری باید اصلاح شوند. هدف این مرحله این است که بفهمید مشتریان شما واقعاً به چه چیزی نیاز دارند.
  2. تأیید اعتبار مشتری – هنگامی که نیازهای مشتری خود را تعیین کردید و تأیید کردید که محصول شما این نیاز را برآورده می کند، مرحله اعتبار سنجی نسخه اولیه محصول شما را دریافت می کند که ارزش پیشنهادی شما را برآورده می کند. پذیرندگان اولیه شما بازخورد پذیرندگان اولیه باید مقیاس پذیری پیشنهاد شما را تقویت کند.
  3. ایجاد مشتری — مرحله بعدی توسعه مشتری، ایجاد مشتری است. اینجاست که شرکت شما شروع به ایجاد تقاضا برای محصول شما و اجرای فرآیندهای فروش برای فروش و ارائه محصول در مقیاس وسیع تر می کند.
  4. ساخت شرکت — در نهایت، ساخت شرکت مستلزم تسهیل رشد شرکت برای دستیابی به یک پایگاه کاربری پایدار و انتقال از راه اندازی به شرکت تاسیس شده متمرکز بر اجرا است.

3. توسعه چابک را انجام دهید.

هدف از راه اندازی استارت آپ ناب (علاوه بر رشد) به حداقل رساندن ضایعات است. اگرچه اصطلاح «توسعه چابک» در ابتدا برای تیم‌های توسعه نرم‌افزار چندکاره ابداع شد، این مفهوم می‌تواند برای سایر صنایع نیز کاربرد داشته باشد.

توسعه چابک بر کوتاه کردن چرخه‌های توسعه محصول، تشویق یک فرآیند تکراری و مشارکتی برای ایجاد محصولات جدید تمرکز دارد. همانطور که شرکت شما رشد می کند و شما شروع به معرفی پیشنهادات بیشتری می کنید، اتخاذ یک رویکرد چابک برای اجرای بازخورد مشتری، ایجاد تغییرات تدریجی و تلاش برای بهبود مستمر می تواند به پیشرفت Lean شما کمک کند.

با پیروی از این اصول، می توانید کسب و کار خود را به گونه ای افزایش دهید که ضایعات را به حداقل برساند و برای مشتریان خود ارزش ایجاد کند. به دنبال منابع بیشتری برای کمک به راه اندازی استارتاپ خود هستید؟ این پست را بررسی کنید.

Business Plan Template

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا