استارتاپ Due Diligence: چیست و چرا اهمیت دارد

استارتاپ Due Diligence: چیست و چرا اهمیت دارد

آیا می دانستید که اختلاف نظر بین بنیانگذاران می تواند منجر به شکست کل یک کسب و کار نوپا شود؟ در واقع، 65 درصد استارت‌آپ‌ها به دلیل تعارض بنیانگذار شکست می‌خورند (نوام واسرمن، نویسنده معضلات بنیانگذار). هنگامی که سرمایه گذاران قبل از تصمیم به سرمایه گذاری پول خود، شرکت شما را بررسی می کنند، حتی اختلافات کوچک نیز ممکن است در طول فرآیند بررسی دقیق راه اندازی آشکار شود.

برای اطلاعات مفیدتر در مورد بررسی دقیق راه‌اندازی و مراحلی که باید در فهرست بررسی دقیق خود بگنجانید، بیشتر بخوانید یا روی فهرست مطالب کلیک کنید.

فهرست محتوا

اگر موسس استارت آپ هستید، به احتمال زیاد دستتان پر است، حتی اگر سرمایه گذاران احتمالی پیدا کرده باشید. کوشش مناسب راه اندازی ممکن است به نظر یک کار بزرگ باشد، به خصوص با هر چیز دیگری که در بشقاب شما است. با این حال، این یک تمرین خوب برای هر شرکتی است که می‌خواهد سلامت اقتصادی، دوام و زمینه‌های مشکل‌دار خود را که نیاز به تعمیر دارند، بهتر درک کند.

چک لیست استارتاپ Due Diligence

مرحله حسابرسی کسب و کار

در طول مرحله کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران شما از خود می‌پرسند که تیم‌های شما چگونه با هم کار می‌کنند، چه فرآیندهایی نیاز به بهبود دارند و آیا پول آنها تحت شرایط فعلی که شرکت شما در آن فعالیت می‌کند رشد خواهد کرد یا خیر.

بررسی ساختار و فرآیندهای سازمانی شما

یک جنبه مهم برای تحلیل سرمایه گذاران این است که شرکت شما در حال حاضر چگونه اداره می شود. این ممکن است به معنای بررسی سلسله مراتب شرکت، تیم‌های مدیریتی مختلف و نقش‌های آن‌ها و حتی واداشتن کارکنان به ارزیابی باشد.

“هنگام ارزیابی استارت‌آپ‌ها از نظر سرمایه‌گذاری بالقوه یا فرصت‌های مشارکت، دقت و اهتمام یک فرآیند حیاتی است. این شامل ارزیابی کامل جنبه‌های مختلف کسب و کار، عملیات و مالی استارت‌آپ برای تعیین دوام و خطرات احتمالی آن است. (احمد آقامی، MBA).

سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند که آیا استارت‌آپ شما آماده است و می‌تواند با پولی که در اختیار شما قرار می‌دهند، مقیاس بزرگ‌تری داشته باشد. یک ارزیابی مقیاس‌پذیری عملیات، زیرساخت، فناوری، و آمادگی کلی اکثر استارت آپ ها دارای محدودیت های رشد نامشخصی هستند که در این مرحله قابل شناسایی است.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • نمودار سازمانی دقیق با نقش‌ها و مسئولیت‌ها به وضوح فهرست شده است
  • روشی آسان برای سرمایه‌گذاران برای تحت کنترل گرفتن کارکنان شما برای برنامه‌ریزی جلسات یا مکالمه سریع (به دعوت‌های تقویم، ایمیل‌ها و غیره فکر کنید)
  • ضبط دقیقی از تمامی نیازهای فعلی نرم افزار و فناوری شما
  • دفترچه راهنمای کارمند شما
  • هر اطلاعات عملیاتی دیگری که ممکن است نیاز داشته باشند

بررسی فرآیندهای سیستم شما

هر شرکت استارت آپی ویژگی ها و روش های منحصر به فرد خود را برای انجام کارها دارد. با این حال، یک سرمایه گذار باید با این ویژگی ها آشنا باشد و بتواند زمینه های کلیدی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کند. این مرحله به گردش‌های کاری عملیاتی، تیم فناوری اطلاعات و انطباق، و مدیریت ریسک شما نگاه می‌کند.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • ضبط هرگونه ارزیابی امنیت سایبری گذشته و اقداماتی که برای ایمن کردن اطلاعات کارت اعتباری مشتری انجام داده‌اید
  • از کارکنان بخواهید شرح مختصری از فرآیندهای کاری شخصی خود بنویسند
  • تاریخچه دقیق هر گونه اشکالات مهم نرم افزاری، امنیتی یا فناوری که در گذشته با آن مواجه شده اید

تجزیه و تحلیل مدیریت، تیم‌ها و کارکنان خود

این مرحله نگاه دقیق‌تری به فرهنگ کاری دارد که در طول زمان خود به عنوان یک استارت‌آپ ایجاد کرده‌اید. آیا این جمله را شنیده اید که “یک سیب بد بشکه را خراب می کند؟” همین امر می تواند در مورد افرادی که استخدام می کنید نیز صادق باشد.

سرمایه‌گذاران به افرادی که برای پست‌های مدیریتی انتخاب کرده‌اید، تجربه و سوابق آنها و همسویی آنها با ارزش‌های استارت‌آپ و ارزش‌های سرمایه‌گذار نگاهی می‌اندازند. آن‌ها همچنین می‌توانند تیم‌های مختلف را بررسی کنند تا ببینند ارتباطات چقدر خوب پیش می‌رود، میزان حفظ شما، چقدر در جذب استعدادهای برتر و برنامه‌ریزی جانشین پروری خوب عمل می‌کنید.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • دفترچه راهنمای کارکنان
  • شرح وظایف مفصل برای هر یک از کارکنان
  • تاریخچه ثبت شده پروژه های سال گذشته و زمان انجام پروژه ها (تقسیم بر چهارم)
  • آگهی‌های شغلی و سوالات مصاحبه برای استخدام‌های احتمالی

مرحله حسابرسی فنی

مرحله حسابرسی فنی زمانی است که سرمایه گذاران شروع به پیش بینی نحوه عملکرد محصول یا خدمات شما در بازار فعلی با مشتریان می کنند. یک راه عالی برای ساده‌سازی این مرحله برای خود و سرمایه‌گذاران، انجام برخی محاسبات اولیه برای تعیین پتانسیل رشد و هزینه‌های فعلی مرتبط با مشتری است.

تعیین بازار و پتانسیل رشد شما

یک راه عالی برای سرمایه‌گذاران برای درک پتانسیل بازار شما، محاسبه TAM (بازار کل آدرس پذیر). TAM به کل تقاضای بازار برای یک محصول/خدمت اشاره دارد. این بیشترین درآمدی است که یک کسب و کار می تواند با فروش محصول یا خدمات خود در یک بازار خاص ایجاد کند.

سرمایه گذاران همچنین به روندهای بازار، پیش بینی های رشد و چشم انداز رقابتی محصولات و خدمات شما نگاه خواهند کرد.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • محاسبه اولیه TAM شما
  • یک پیش‌بینی فروش با آمار مرتبط
  • تحقیق در مورد رقبا، از جمله وب‌سایت‌ها، پیشنهادات محصول، عملکرد سئو و هر چیز دیگری که می‌تواند موقعیت شما را در بازار نشان دهد

درک مشتری ایده آل شما

اگر استارت‌آپ شما با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کند، احتمالاً از قبل ایده خوبی در مورد اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چه چیزی آنها را جذب محصول شما می‌کند، دارید. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، از این مرحله برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید. میانگین ارزش طول عمر مشتری خود (CLV) را بررسی کنید تا ببینید کدام چیزها را می توان بهبود بخشید.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • لیست‌های تقسیم‌بندی توصیفیبرای فروش، ایمیل، خبرنامه، و بیشتر
  • شخصیت های خریدار (این الگوی رایگان را بررسی کنید شروع کنید)
  • محاسبه CLV< /a>
  • محاسبه هزینه جذب مشتری شما (CAC )

مرحله حسابرسی مالی

می‌توان استدلال کرد که این مرحله مهم‌ترین بخش بررسی لازم برای انجام سرمایه‌گذاران است. همچنین برای شما و تیم اجرایی تان مفید است که وضعیت مالی فعلی شرکت خود را بررسی کنید، بنابراین مهم نیست سرمایه گذاران چه تصمیمی می گیرند، می توانید مشکلات مالی را که استارت آپ تجربه می کند بهبود بخشید.

غواصی عمیق در امور مالی استارتاپ شما

احتمالاً هرگز کورکورانه به سرمایه‌گذاری پول نمی‌دهید، بدون اینکه بدانید سرمایه‌گذاری خوب است یا خیر. یک راه آسان برای سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز برای حدس زدن عملکرد سرمایه‌گذاری‌شان این است که در وضعیت مالی.

این بدان معناست که آنها چیزهایی مانند ترازنامه، صورت‌های جریان نقدی، درآمد و پیش‌بینی فروش را درخواست خواهند کرد. اگر منابع درآمدی متفاوتی دارید، باید آن‌ها و همچنین هزینه‌های عملیاتی، مخارج سرمایه، بدهی‌ها، بدهی‌ها و برنامه‌های بازپرداخت بدهی شما را تجزیه و تحلیل کنند.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

مرحله حسابرسی قانونی

اگر یک مرحله در این چک لیست وجود دارد که در آن شما یک حرفه ای کارکشته می خواهید، این مرحله است. با یک وکیل مورد اعتماد کار کنید تا همه اسناد مهم را جمع آوری کنید و اطمینان حاصل کنید که وضعیت حقوقی شرکت شما غیرقابل استیضاح است.

موافقتنامه و اسناد راه اندازی را بررسی کنید

بررسی اسناد قانونی به معنای دریافت بینشی عمیق از خطرات قانونی است که می‌تواند بر وضعیت مالی، رشد آینده و عملیات شما تأثیر بگذارد.

فیلیپ روش الف>، مدیر عامل، این را به عنوان “اطمینان از انطباق با مقررات” یا اطمینان از “تطابق راه اندازی شما با تمام قوانین و مقررات مربوطه” توصیف می کند. هر مشکل قانونی می تواند یک معامله شکن باشد.”

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • آیین نامه
  • قراردادهای سهامداران
  • صورتجلسه قبلی هیئت مدیره
  • اساسنامه

مالکیت معنوی و قراردادها/قراردادها را ارزیابی کنید

سرمایه گذاران باید تمام دارایی های معنوی، حق اختراع، حق چاپ، علائم تجاری و موارد دیگر را بررسی کنند تا ایده خوبی از آنچه در واقع مالکیت شما تا آنجایی که محصولات شما وجود دارد داشته باشند. هر گونه قرارداد و توافقنامه تأیید شده، در انتظار یا آینده نیز باید بررسی شود.

نکته حرفه ای: این موارد را در این مرحله آماده کنید.

  • هر گونه اسناد مربوط به مالکیت معنوی (IP) شما
  • قراردادهای تامین کننده
  • قراردادهای کارمند
  • قراردادهای اجاره
  • قراردادهای مشتری
  • اسناد مربوط به دعاوی معلق
  • اسناد مربوط به انطباق با قوانین و مقررات محلی، ایالتی و فدرال

نحوه آماده شدن برای فرآیند بررسی دقیق — به گفته کارشناسان

مستندات تفصیلی را نگه دارید

«پیمایش در دنیای استارت‌آپ‌ها می‌تواند یک ترن هوایی باشد، و یکی از مراحل مهمی که با آن مواجه خواهید شد، Due Diligence است. این فرآیند، که معمولاً توسط سرمایه گذاران آغاز می شود، در مورد غواصی عمیق در کسب و کار شما، بررسی دقیق همه جزئیات قبل از تعهد به سرمایه گذاری است. (فیلیپ روش ، مدیر عامل).

توصیه Roche شامل نگهداری “مستندات دقیق است. تمام صورت‌های مالی، طرح‌های تجاری، حقوق مالکیت، قراردادهای مشتری، قراردادهای کارمند و غیره را به‌دقت سازمان‌دهی شده و به‌راحتی در دسترس داشته باشید.»

سازماندهی و جزئیات مستندات تضمین می‌کند که فرآیند بررسی دقیق به‌آرامی پیش می‌رود و راه‌اندازی شما را مثبت نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران می‌خواهند پول خود را در کسب‌وکارهایی بگذارند که با هم کار می‌کنند، و مستندات سازمان‌یافته بخش مهمی از این امر است.

نکته حرفه ای: این وبلاگ را بررسی کنید< /a> در مورد مهارت های سازمانی متفاوتی که رهبر استارت آپی باید داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای ماه‌ها تلاش لازم

بیشتر بنیانگذاران استارت‌آپ نمی‌دانند که بررسی دقیق چقدر طول می‌کشد. در واقع، “عمقی که یک سرمایه گذار (از طریق یک قانون یا یک شرکت CA) می تواند به آن برود، می تواند بسیار بسیار عمیق باشد.

این بدان معناست که اگر برگه ترم DD دریافت کرده اید، چند ماه آینده (بله، MONTHS) را صرف تمرکز بر روی آن خواهید کرد. و سرمایه گذاری وعده داده شده شما ماه ها به تعویق می افتد» (گوهش راماناتان، مدیر عامل شرکت) .

اگر به‌اندازه کافی برای زمان و تلاشی که برای انجام بررسی‌های لازم نیاز است برنامه‌ریزی نکنید، با جلب علاقه سرمایه‌گذاران، این روند یا کشیده می‌شود یا به کلی متوقف می‌شود. در نظر بگیرید که یکی از اعضای تیم خود را به کار اختصاص دهید تا صرفاً بر روی بررسی دقیق تمرکز کند یا لیستی از مسئولیت هایی که هر کارمند باید انجام دهد ایجاد کنید.

نکته حرفه‌ای: تفاوت زیادی بین برنامه‌ریزی استراتژیک و تاکتیکی در مورد اهداف تجاری مانند بررسی دقیق وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر این وبلاگ را بررسی کنید.

آماده شدن برای بررسی و تحقیق عمیق

گاهی اوقات، صاحبان استارت‌آپ‌ها نمی‌دانند که فرآیند بررسی دقیق چقدر می‌تواند باشد. پیتر سورگنفری، مدیر عامل شرکت، توضیح می‌دهد که سرمایه‌گذاران به ساختار سهام شما نگاه می‌کنند، مدیریت ریسک، پتانسیل رشد، تیم موسس، سوابق کارمند، صورت‌های مالی، هزینه‌ها، حقوق، محصول، کد کامل، مقیاس‌پذیری، و موارد دیگر.”

می‌توانید با اطمینان از نداشتن اسکلت در کمد خود، برای این سطح از بررسی آماده شوید. این می‌تواند شامل رسیدگی به کارمندان ناراضی گذشته، تهدیدات امنیت سایبری، بدهی‌های بد، یا هر چیزی باشد که سرمایه‌گذار را در صورت اطلاع از آن، ناامید کند.

نکته حرفه ای: آیا می دانستید که شفافیت و صداقت در واقع تاکتیک‌های مذاکره‌ای هستند که می‌توانید در طول بررسی دقیق از آنها استفاده کنید؟ این به دلایل زیادی است، اما بیشتر به این دلیل است که صداقت همراه با ریسک کمتر، شرکت شما را ارزشمندتر می کند و احتمال بیشتری برای دریافت بودجه بیشتر دارد.

فرایند بررسی اولیه راه اندازی را با موفقیت انجام دهید

اگر سرمایه‌گذاران خود را با صداقت و صراحت آماده می‌کنید و به آنها نزدیک می‌شوید، دلیلی ندارد که فرآیند بررسی دقیق را با موفقیت کامل نکنید.

به یاد داشته باشید، لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. شما می خواهید هر کسی را در استارتاپ خود که می تواند در جمع آوری سرمایه تغییر ایجاد کند، مشارکت دهید. اگر هنوز مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این کیت راه اندازی رایگان< /a> یا به انجمن آنلاین استارتاپ بپیوندید تا از سایرین مشاوره دریافت کنید متخصصانی که بررسی های لازم را انجام داده اند.

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل