کسب و کار

6 سؤال متداول مصاحبه مبتنی بر شایستگی و نحوه ناخن زدن به آنها

6 سؤال متداول مصاحبه مبتنی بر شایستگی و نحوه ناخن زدن به آنها

چکیده، سؤالات رفتاری برای به دست آوردن یک احساس قوی در مورد اینکه آیا مصاحبه شونده برای یک نقش مناسب است یا خیر کافی نیست. به همین دلیل است که چندین شرکت سوالات مصاحبه مبتنی بر تجربه و شایستگی را در فرآیند مصاحبه خود گنجانده اند – به کارمندان بالقوه اجازه می دهد تا از ادعاهای شخصی خود با اثبات حرفه ای پشتیبانی کنند.

candidate answering competency based interview questions

به‌عنوان یک جوینده کار، تقریباً در مقطعی با سؤالات مبتنی بر شایستگی مواجه خواهید شد. برای کمک به شما در دریافت تصویری از نحوه برخورد با این موقعیت‌ها، به این می‌پردازیم که سؤالات مصاحبه مبتنی بر شایستگی چیست و چند نمونه سؤال و پاسخ را مشاهده می‌کنیم.

بیایید شیرجه بزنیم.

Download Now: Free Sales Interview & Hiring Templates

سوالات مصاحبه مبتنی بر شایستگی به کارفرمایان کمک می کند تا درک عملی تری از کارهایی که می توانید برای سازمانشان انجام دهید پیدا کنند. آنها به مصاحبه شوندگان فرصتی می دهند تا دستاوردهای خود را تبلیغ کنند و در مورد تجربیات مرتبط خود صحبت کنند.

شایستگی های تحت پوشش این سؤالات معمولاً شامل عناصری مانند:

است

  • رهبری
  • ارتباط موثر
  • تصمیم گیری
  • قابلیت اعتماد
  • توانایی مشارکت در یک تیم
  • خلاقیت
  • تواضع
  • تقدیم

بهترین راه برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه مبتنی بر شایستگی، استفاده از روش S.T.A.R – یا موقعیت، وظیفه، عمل، نتیجه – است. در اینجا به شکلی است که این عناصر به صورت تفکیک شده به نظر می رسند:

    • وضعیت — مشکلی را که به آن پرداختید و شرایط پیرامون آن را شرح دهید. زمینه را بیان کنید و به این موضوع بپردازید که چرا کاری که انجام دادید باید انجام می شد.
  • وظیفه — توضیح دهید که چگونه در موقعیت بازی کردید. در مورد آنچه از شما انتظار می رفت و چرا شما آن را انجام دادید توضیح دهید.
  • اقدام — جزئیات مراحل خاصی را که برای انجام کاری که توضیح دادید انجام دادید، شرح دهید.
  • نتیجه — در مورد نتیجه اقدامات خود صحبت کنید. در صورت امکان، این بخش از پاسخ خود را با اعداد مشخص و سخت پشتیبانی کنید.

اکنون که متوجه شدیم این سؤالات چیست و چگونه به آنها پاسخ دهیم، بیایید چند نمونه از ظاهر آنها را در عمل ببینیم.

پرسش ها و پاسخ های مصاحبه مبتنی بر شایستگی

1. درباره زمانی به من بگویید که به یک مدیر کمک کردید مشکلی را حل کند.

کارفرمایان بالقوه سؤالی مانند این می پرسند تا در مورد اینکه آیا شما با مدیران قبلی روابط سازنده داشته اید یا خیر، مطالعه کنند. این راهی برای شما برای نشان دادن این است که می‌توانید فعالانه به پویایی مدیریتی بدون تجاوز کردن کمک کنید.

در صورت امکان، ببینید آیا می توانید نمونه ای را بیابید که در آن مشکلی را شناسایی کرده اید و آن را به توجه مدیر خود آورده اید – عنصری از خلاقیت و ادراکی را به پاسخ خود اضافه کنید. اگر نمی‌توانید به چنین مثالی فکر کنید، می‌توانید زمانی را انتخاب کنید که یک مدیر مشکلی را برای شما به ارمغان آورد.

نمونه پاسخ

“زمانی که به عنوان یک SDR کار می کردم، متوجه شدم که مشتریان احتمالی به طور مداوم یک نقطه دردناکی را مطرح می کنند که ما برای رسیدگی به آن آموزش ندیده ایم و در اسکریپت تماس خود آن را پوشش نداده ایم. با توجه به شیوع آن، من احساس می کردم که نمی توان آن را نگاه کرد.

من آن را با مدیرم مطرح کردم و از او خواستم که رونوشت های موجود در بستر اطلاعاتی مکالمه ما را بررسی کند و با دقت به موضوع توجه کند. او نیز متوجه این موضوع شد، و من برخی اصلاحات را برای نحوه بحث درباره این جنبه از محصولمان پیشنهاد کردم. او از پیشنهادات من استقبال کرد و من به او کمک کردم تا یک دوره آموزشی را برای پوشش این پایگاه ها هماهنگ کند.”

2. درباره زمانی که در محل کار تصمیم سختی گرفتید به من بگویید.

همانطور که می‌توانید فرض کنید، مصاحبه‌کنندگان در مورد تصمیم‌گیری‌های دشوار سؤالی می‌پرسند تا نبض مهارت‌های تصمیم‌گیری شما را دریافت کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که شما می‌توانید با خونسردی، قاطعیت، متفکر بودن و تمایل به یادگیری با تماس‌های سخت مقابله کنید – صرف نظر از اینکه نتیجه ممکن است چه باشد.

نمونه پاسخ

“زمانی که تیمی متشکل از مدیران کلیدی حساب را مدیریت می‌کردم، متوجه شدم که نرخ ریزش ما به طور نامتناسبی بالا است و گردش مالی تیم ما پایدار نیست. پس از بررسی وضعیت، متوجه شدم که معیارهای کلیدی حساب ما وجود ندارد. به اندازه کافی سختگیرانه نیستیم – ما بیش از حد روی بشقاب کارمندانمان کار می کردیم و آنها را با حساب های بی کیفیت پر می کردیم.

من فراخوان رفتن به رهبری را دادم و معیارهای جدید، سخت‌گیرانه‌تر و دقیق‌تری را برای آنچه باید یک حساب کلیدی تشکیل دهد ارائه کردم. پس از مدتی رفت و برگشت، ما بر سر یک سیستم جدید به توافق رسیدیم که بیشتر با آنچه توضیح دادم مطابقت داشت.

دراز مدت، ما در نهایت توانستیم حساب های کلیدی بیشتری را حفظ کنیم، فرسودگی کارمندان را به حداقل برسانیم و از زمان اجرای معیارهای جدید حتی یک مدیر را از دست نداده ایم. آوردن این پیشنهاد به زنجیره ای اعصاب خردکن بود، اما این یکی از تصمیمات بهتری بود که در حرفه ام گرفتم.”

3. در مورد زمانی به من بگویید که مجبور بودید تحت فشار کار کنید.

از پرسش‌هایی درباره نحوه کار تحت فشار برای سنجش خونسردی، توانایی عمل مستقل و آستانه شرایط استرس‌زا استفاده می‌شود.

در مورد نحوه رسیدن به موقعیتی که در مورد آن صحبت می کنید صادق باشید. مطمئن شوید که این تجربه قابل توجه است و بتوانید با هر چیزی که از کار کردن با آن آموخته اید صحبت کنید.

نمونه پاسخ

“من روی معامله ای کار می کردم تا یک نرم افزار برنامه ریزی درسی را به یک کالج محلی بفروشم. ما از همه سهامداران به جز یک نفر خرید داشتیم، و این معامله بدون تایید آنها انجام نمی شد.” /em>

زمان بسیار مهم بود، و فشار واقعی بود – زیرا مدرسه در حال بررسی رفتن با یکی از رقبای ما بود. من تماس گرفتم و توانستم با تیم اداری مدرسه، از جمله ذینفعی که ما را عقب نگه می داشت، یک سخنرانی برنامه ریزی کنم.

آن هفته، تصمیم گرفتم زاویه دیگری را امتحان کنم. من به طور کامل درباره نحوه مقایسه این مؤسسه با سایر کالج‌های محلی در منطقه، با در نظر گرفتن عواملی مانند سرعت مدرک، ثبت‌نام، و جابجایی اعضای هیئت علمی تحقیق کردم.

هنگامی که ارائه کردم، توانستم در مورد اینکه چگونه راه حل ما چیزی بیش از راحتی ارائه می دهد صحبت کنم – همچنین یک مزیت رقابتی ایجاد کرد. تیم مدرسه پذیرای زمین بازبینی شده بود و ما توانستیم آن را ببندیم.”

4. در مورد زمانی به من بگویید که به یک همکار جدید کمک کرده اید تا در محل کار نقش خود را پیدا کند.

سوالاتی مانند این طراحی شده اند تا به شما امکان نشان دادن همدلی، توافق و پتانسیل رهبری را بدهند. یک پاسخ مؤثر در اینجا نشان می‌دهد که شما شفقت و مهارت‌های مردمی را دارید که می‌توانید کارهایی بیش از یک چرخ دنده در یک ماشین سازمانی گسترده‌تر انجام دهید. این نشان می دهد که شما اطرافیان خود را ارتقا خواهید داد – کارفرمایان همیشه سهم زیادی را در مصاحبه شوندگانی که می توانند چنین مشارکتی داشته باشند، قرار می دهند.

نمونه پاسخ

“زمانی که به عنوان یک AE کار می کردم، در برنامه راهنمایی سازمان فروش خود ثبت نام کردم. مدیرم به من اشاره کرد که یک SDR را به من بسپارد که به ویژه در یافتن روابط خود با مشکل مواجه بود و به نظر روحیه ای ضعیف می رسید.” /em>

من با برنامه ریزی هفتگی یک به یک با او شروع کردم و از مدیرش تأییدیه گرفتم تا رونوشت تماس هایش را بررسی کنم. متوجه شدم که او به افراد بالقوه اجازه می‌دهد بر مکالماتش مسلط شوند و خیلی زود تسلیم می‌شود. ما شروع به برقراری تماس های ساختگی با هم کردیم، و من به او اشاره هایی دادم تا به او کمک کنم مدیریت مکالمه را به عهده بگیرد و اعتماد به نفس را تقویت کند.

پس از حدود یک ماه و نیم به عنوان مربی من، او توانست نرخ تبدیل تماس خود را دو برابر کند. او در حال حاضر یکی از بهترین و فعال ترین SDR های شرکت است و واقعاً در تار و پود فرهنگ شرکت قرار گرفته است. این به راحتی یکی از لذت بخش ترین تجربیات حرفه ای من بود.”

5. درسی که در زندگی حرفه ای خود آموخته اید و در کار خود به کار برده اید چیست؟

این یکی کمی انتزاعی‌تر از سایر سوالات مبتنی بر شایستگی است، اما همیشه باید آماده پاسخ دادن به چیزی در این زمینه باشید. برخی از سوالات مبتنی بر شایستگی ریشه در تفکر تصویری بزرگتر دارند.

اگر چنین سوالی از شما پرسیده می‌شود، ببینید آیا می‌توانید چگونه درس را یاد گرفتید یا خیر، و خودآگاه و تامل برانگیز باشید. شما می‌خواهید بتوانید با زمان‌هایی که کوتاه آمدید صحبت کنید و اینکه چگونه فعالانه کار کرده‌اید مطمئن شوید که یک اشتباه را دو بار مرتکب نشده‌اید.

نمونه پاسخ

“یک درس کلیدی که در حرفه ام آموخته ام این است که گاهی شما “بازیگر” هستید و گاهی اوقات “کارگردان”. این بدان معناست که گاهی اوقات، از شما انتظار می رود که خلاق باشید و مسئولیت را رهبری کنید – و گاهی اوقات، تنها مسئولیت شما همان مسئولیتی است که به شما محول شده است.

زمانی که برای اولین بار به عنوان یک نویسنده محتوا شروع به کار کردم، یک مدیر پست مهمان را برایم ارسال کرد که برای اشتباهات گرامری نیاز به تصحیح داشت. وقتی این قطعه را خواندم، فکر کردم که می توانم آن را از منظر ویرایشی به طور اساسی بهبود بخشم. من زمان زیادی را برای اصلاح این قطعه صرف کردم و آن را برای او برگرداندم.

وقتی او آن را نگاه کرد، به سمت میز من آمد و به من گفت، “این چیزی نیست که از شما خواسته ام انجام دهید.” در آن نمونه، قرار بود من بازیگر باشم – جملاتم را بخوانم و آنچه را که به من گفته شده انجام دهم – اما سعی کردم کارگردان باشم و کارهای زیادی انجام دهم.

این یک درس ارزشمند در کار با مدیریت بود. از آن زمان به بعد، مطمئن شدم که بین این دو موقعیت تمایز قائل شده‌ام، و مسئولیت‌های «بازیگر» خود را به درستی انجام می‌دهم و از فرصت‌های «کارگردان» خود فراتر می‌روم.”

6. در مورد یک هدف شغلی که تعیین کرده اید و نحوه تلاش برای رسیدن به آن به من بگویید.

مصاحبه کنندگان سؤالی مانند این می پرسند تا ببینند آیا شما آینده نگر، هدف گرا و با انگیزه هستید یا خیر. آنها همچنین ممکن است از آن بخواهند ببینند که آیا جاه طلبی های شما با مسیر شغلی نقش مورد نظر مطابقت دارد یا خیر.

هنگام پاسخ به این نوع سوال، سعی کنید اهداف خود را عینی و عملی کنید. گفتن چیزی شبیه، من می‌خواهم بهترین فروشنده‌ای باشم که می‌توانم باشم، کمی بیش از حد نرم است. آنها سعی می کنند ببینند که شما می توانید اهدافی معقول و بلندپروازانه تعیین کنید – پاسخ دادن با جزئیات به انتقال آن کمک می کند.

نمونه پاسخ

“از ابتدای کارم، می‌خواستم وارد مدیریت افراد شوم. در برخی مواقع، می‌خواهم تیمی از تکرارهای جدیدتر را مدیریت کنم. از مربیگری لذت می‌برم و دوست دارم بدانم چه زمانی بازی کردم. نقشی در رشد حرفه ای فرد دارد.

من سعی کردم مهارت‌های مناسب را توسعه دهم تا در نهایت یک تیم را هدایت کنم. من در دو سال گذشته در برنامه سالانه مربیگری شرکت فعلی خود ثبت نام کرده ام و دوره های آنلاین ارائه بازخورد و سایر عناصر کلیدی مدیریت افراد را گذرانده ام.”

پاسخ دادن به پرسش‌های مصاحبه مبتنی بر شایستگی می‌تواند فرآیندی دشوار برای پیمایش باشد، اما اگر بتوانید آن را حل کنید، این فرصت را دارید که نشان دهید و گفتن – صحبت کردن صلاحیت ها و اثبات آن ادعاها با شواهد سخت و حرفه ای.

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا