6 بهترین نمونه بازخورد صعودی

6 بهترین نمونه بازخورد صعودی

به عنوان یک کارمند، احتمالاً به دریافت بازخورد از همتایان و مدیران خود عادت دارید. به گفته 71٪ از پاسخ دهندگان، بازخورد، زمانی که به طور مناسب ارائه شود، می تواند یک محرک فوق العاده برای بهبود مشارکت و بهره وری کارکنان باشد. در نظرسنجی انجام شده توسط ResumeLab.

در حالی که بازخورد کارمندان در محافل مدیریتی به شدت تشویق می شود، از سوی دیگر، بازخوردهای صعودی توسط کارکنان در سراسر جهان با ترس دیده می شود. و به دلایل واضح – از جمله مهمترین آنها این است که رئیس شما از بازخورد شما آزرده می شود و شما را رها می کند.

در حالی که دادن بازخورد رو به بالا ممکن است مشکل باشد، می توانید بر آن مسلط شوید! در این پست، نحوه انجام این کار را با دقت و با درایت به شما آموزش می‌دهیم و شش مثال عالی برای بازخورد ارائه می‌کنیم که می‌توانید در محل کار از آنها استفاده کنید.

بازخورد صعودی جریان سنتی بازخورد مدیر به کارمند را معکوس می کند. تا زمانی که جامعه کار می کند، این جریان یک تکیه گاه بوده و معکوس کردن آن تابو بوده است. اما دیگر نه.

کار کردن نزدیک با شخصی به شما درباره عملکرد او می‌گوید، و وقتی زمان زیادی را صرف کار با رئیس خود در تنظیمات مختلف می‌کنید، بینش‌هایی به دست خواهید آورد که می‌تواند برای او مفید باشد.

این طبیعی است که در ارائه بازخورد به مدیران مردد باشید و فقط 12٪ از کارگران فکر می کنند که مدیر آنها بازخورد می خواهد. اما هنگامی که به درستی انجام شود، بازخورد صعودی نه تنها می تواند به بهتر شدن رئیس شما کمک کند، بلکه می تواند رابطه کاری شما را با آنها بهبود بخشد.

مزایای بازخورد صعودی

همانند تقریباً تمام فرآیندهای مدیریتی، بازخورد صعودی دارای مزایا و معایبی است.

ابتدا، بیایید مزایای آن را در نظر بگیریم.

1. به مدیران این امکان را می دهد که بینش مفیدی به دست آورند.

ارائه بازخورد به مدیران مسائلی را روشن می‌کند که معمولاً نسبت به آن بی‌توجه هستند. به عنوان مثال، یک انتقاد سازنده به ظاهر بی ضرر که یک مدیر انجام می دهد، ممکن است برای گیرنده آن کار بزرگی باشد. با بازخورد صعودی، سرپرستان از آسیبی که رفتارشان ایجاد می‌کند بی‌اطلاع هستند.

عدم رفع مشکلاتی از این دست در مراحل اولیه می‌تواند منجر به نارضایتی، عدم تعهد و جابجایی کارکنان شود. مدیران تعیین می‌کنند که آیا کارمندان از استخدام خود لذت می‌برند یا خیر، بنابراین به کمکی که می‌توانند در قالب بازخورد صعودی دریافت کنند، نیاز دارند.

2. رهبران بالقوه را شناسایی می کند.

توانایی ارائه بازخورد سازنده به مدیران نشان می‌دهد که آیا یک کارمند می‌تواند پیشرفت‌ها را پیشنهاد دهد و مایل به انجام اقدامات صحیح است.

وقتی کارمندان بازخورد زیرکانه و ارزشمندی ارائه می‌دهند، همچنین نشان می‌دهد که به پیشرفت سازمان اهمیت می‌دهند.

معایب بازخورد صعودی

1. ممکن است توسط مدیر شما به خوبی دریافت نشود.

بازخورد عالی است – زمانی که مفید باشد، به درستی ارائه شود و طرف دریافت کننده آن را با حسن نیت دریافت کند. می‌توانید از همه کلمات درست استفاده کنید، مراقب لحن خود باشید و آن را در روش ارتباطی ترجیحی با آنها به اشتراک بگذارید، اما ممکن است هنوز به خوبی توسط مدیر شما دریافت نشود.

شما فقط می توانید آنچه را که می گویید و انجام می دهید کنترل کنید. بنابراین، اگر احساس می‌کنید بازخوردتان مفید است، آن را با درایت به اشتراک بگذارید و اجازه دهید تراشه‌ها در جایی که ممکن است بیفتند.

2. ممکن است اطلاعات کافی برای ایجاد بازخوردی که منجر به تغییر می شود، نداشته باشید.

مدیر شما ممکن است به دلیل سیاست‌های شرکت، مسائل شخصی در بین هم تیمی‌های شما، یا حتی به دلیل قوانین صنعت شما، کارها را به روش خاصی انجام دهد.

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید بازخورد خود را با آنها به اشتراک بگذارید، شما باید کاملاً این کار را انجام دهید. اما لحظه ای به یاد داشته باشید که ممکن است اطلاعات کافی در مورد اقدامات رئیس خود که در مورد آنها بازخورد می دهید نداشته باشید. با این حال، با دادن بازخورد رو به بالا، ممکن است چیزهای زیادی در مورد اینکه چگونه و چرا کارها در شغل شما انجام می شود، یاد بگیرید.

بیایید اکنون اصول راهنمای ارائه بازخورد عالی را ببینیم که احتمالاً توسط مافوق به خوبی دریافت می‌شود.

چگونه بازخورد صعودی بدهیم

گفتن بازخورد رو به بالا آسان‌تر از انجام دادن است، اما بکارگیری این پنج اصل می‌تواند به شما کمک کند شانس خود را برای ارائه بازخوردی که مورد قدردانی قرار می‌گیرد، افزایش دهید.

1. رئیس خود را بشناسید

دادن و دریافت بازخورد به رابطه بین دهنده و گیرنده بستگی دارد. همین امر در مورد بازخورد صعودی نیز صادق است. بدون یک رابطه موجود، ارائه بازخورد ممکن است با خیال راحت غیرممکن باشد.

بنابراین، قبل از شروع به ارائه آن، واکنشی را که توصیه شما ممکن است برانگیزد بسنجید. به عنوان مثال، اگر رئیس شما با خلق و خوی، نزدیک فکر و به طور کلی نسبت به چیزهای جدید ناپذیر است، بازخورد شما احتمالاً بیهوده خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر مدیری خوش‌بین و دوستانه دارید که به مرور زمان به او اعتماد کرده‌اید، احتمالاً بازخورد شما به خوبی دریافت خواهد شد.

بدون توجه به نوع بازخوردی که قصد دارید ارائه دهید، به خاطر داشته باشید که هدف بازخورد انتقاد کردن یا اثبات تخصص شما نیست، بلکه کمک به رئیس خود برای بهتر شدن است.

2. مراقب بازخورد ناخواسته باشید

در یک دنیای عالی، سرپرست شما بازخورد شما را می‌خواهد و از شما می‌خواهد وقتی از مسیر درست خارج می‌شوند، آنها را اصلاح کنید.

اما، در زندگی واقعی، اغلب اینطور نیست. پس در چنین شرایطی چه کاری می توانید انجام دهید؟ ابتدا به دنبال فرصت هایی برای مطرح کردن موضوع بازخورد باشید!

برخی از بهترین زمان‌ها برای انجام این کار زمانی است که در حال شروع یک پروژه جدید یا کار با یک مشتری جدید هستید.

به عنوان مثال، می‌توانید در ابتدای پروژه به مدیر خود نزدیک شوید و بگویید: “آیا اگر در طول این پروژه جدید در نقاط خاصی به شما بازخورد بدهم، برایتان مفید است؟”

در صورت تمایل برای کمک به سؤال شما، احتمالاً به شما اجازه داده می‌شود که در صورت لزوم بازخورد بدهید.

3. از دیدگاه خود صحبت کنید

فقط به این دلیل که به شما اجازه داده شده به این معنا نیست که باید طوری رفتار کنید که اگر مدیر بودید، کار بهتری انجام می‌دادید. در عوض، بر ارائه بازخورد در مورد دیدگاه خود از رویدادها تمرکز کنید.

این به چه معناست؟

به عنوان مثال، اگر سرپرست شما در یک جلسه به یکی از همکارانتان اظهارات ناخوشایندی کرد، نباید بگویید: “تو خیلی قلدری.”

به‌جای آن، آن را به‌عنوان «در طول جلسه، وقتی انتظارات خود را به اشتراک گذاشتید، لحن تحقیرآمیزی احساس کردم. وقتی عباراتی از این دست را می‌شنوم، انگیزه می‌کنم کارم را بهتر انجام دهم…» نمونه‌هایی از اینکه چگونه احساس می‌کنید بهترین حمایت و انگیزه را دارید، به اشتراک بگذارید تا مدیرتان بتواند این شیوه‌ها را در سبک مدیریت خود بگنجاند.

با قالب بندی بازخورد شما به این شکل، آنها خود را همانگونه می بینند که دیگران می بینند و احساس قدرت می کنند که بهتر عمل کنند.

4. به مدیر آنها نروید.

اگر فرصتی برای ارائه بازخورد صعودی دارید، مطمئن شوید که بیشتر از حد لازم در زنجیره بالا نروید. به عبارت دیگر، به جای رفتن به یک سطح بالاتر (یا بدتر، جانبی یا پایین تر)، مستقیماً به مدیر خود بگویید. انجام این کار می تواند مشکلات بیشتری را بیش از آنچه پیش بینی می کردید ایجاد کند و نشان دهنده عدم اتحاد و اعتماد به تیم شما باشد. شما همچنین می توانید به عنوان یک شایعه یا شاکی به جای یک رهبر که در حال یادگیری “مدیریت کردن” است دیده شوید.

اگر بازخوردی که به اشتراک می‌گذارید در پاسخ به وضعیت فاحشی است که به مدیر خود اعتماد ندارید تا خودش آن را حل کند، ممکن است لازم باشد یک قدم فراتر از ارائه بازخورد و پشتیبانی اضافی از منابع انسانی یا حقوقی بروید.

5. سکوت گاهی طلایی است.

اگر مطمئن نیستید که مدیرتان می‌خواهد بازخورد یا انتقاد خاصی را بشنود، بهتر است سکوت کنید. تا زمانی که رفتار آنها شما، تیم و/یا شرکت را در معرض خطر قرار دهد، هیچ مزیتی برای برهم زدن روابط کاری شما با مدیرتان وجود ندارد.

در عوض، به دنبال راه‌های ناشناس و غیرشخصی دیگر برای ارائه بازخورد، مانند نظرسنجی‌های کارکنان باشید.

6 نمونه بازخورد صعودی

در اینجا شش نمونه بازخورد صعودی برای الهام بخشیدن به شما آورده شده است.

1. بحث فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی یک مشکل جدی در محل کار است، به طوری که 2 از هر 5 کارمند قصد تغییر شغل به دلیل آن. این چیزی است که یک کارمند در معرض خطر فرسودگی شغلی ممکن است به عنوان بازخورد صعودی بگوید:

“من به برنامه ماه خود نگاه کردم و فکر نمی کنم بتوانم کار بیشتری انجام دهم. آیا می‌توانیم جلسه‌ای ترتیب دهیم تا در مورد حجم کاری من برای عملکرد مطلوب صحبت کنیم؟»

قاب‌بندی بازخورد خود به این روش به یک مدیر عالی در مورد حجم کاری شما هشدار می‌دهد و آنها را وادار می‌کند آن را برای بهره‌وری بهینه تنظیم کنند.

2. نشان دادن قدردانی

بازخورد فقط به این نیست که نشان دهد مدیران کجا می توانند بهتر عمل کنند. این همچنین شامل تمجید از آنها در زمانی است که آنها خوب کار کرده اند.

مدیران فقط کارمندانی هستند که مسئولیت‌های بیشتری دارند. بنابراین، مانند همه کارکنان، آنها مایل به شناسایی و قدردانی هستند.

به عنوان یک کارمند، می توانید بگویید:

“من واقعاً از این که به دنبال تیم هستید واقعا قدردانی می کنم. ما برای گرفتن تاییدیه برای آن پروژه مشکل داشتیم، و من نمی توانم به اندازه کافی از شما تشکر کنم که برای نجات این روز وارد شدید.”

3. اشتراک گذاری عدم قطعیت

با تعداد زیاد قطعات متحرک، کارمندان به راحتی تمرکز خود را روی کارهایی که باید انجام دهند از دست بدهند. اگر مسیر خود را در یک تکلیف یا پروژه از دست داده اید، می توانید از بازخورد صعودی استفاده کنید تا خود را در مسیر درست قرار دهید و در عین حال به مدیر خود کمک کنید تا مهارت های مدیریتی خود را بهبود بخشد.

می توانید بگویید:

«احساس می‌کنم با توضیح بهتر در مورد مراحل بعدی این پروژه، بهتر عمل خواهم کرد. آیا می‌توانید توضیح دهید که در این مرحله و سایر مراحل پروژه چه چیزی لازم است؟»

4. درخواست شناسایی

اگر مشاهده شود که سرپرست فقط از اعضای تیم انتقاد می‌کند و هرگز کارهای خوبی که انجام می‌دهند را تشخیص نمی‌دهد، بازخورد صعودی می‌تواند کمک کند.

یک کارمند ممکن است بگوید:

«مشاهده کردم که بسیاری از افراد در حین ارائه منحرف شدند، حتی اگر نکات بسیار خوبی داشت. من احساس می‌کنم که به خاطر کارهای خوبی که تیم اخیرا انجام داده است، می‌توان همه چیز را بهبود بخشد و تعامل کلی تیم را بهبود بخشد.»

5. ایجاد روابط با یک مدیر جدید

مدیرانی که به تازگی ارتقا یافته اند ممکن است بسیار با استعداد باشند اما فاقد تجربه یا آموزش مدیریت باشند. کارمندانی که تجربه بیشتری در این زمینه دارند می توانند به آنها کمک کنند.

آنها می توانند بگویند:

«می‌دانم که در حال حاضر کارهای زیادی را انجام می‌دهید، و کارتان عالی است. خوشحال می شوم اگر آن را مفید یافتید به شما بازخورد بدهم.”

بیشتر مدیران جدید برای کمک سپاسگزار خواهند بود و از اینکه پشتیبان کسی است، آسوده خاطر خواهند بود.

6. به اشتراک گذاشتن شکایات

بازخورد صعودی می‌تواند به مدیر کمک کند تا نگرانی‌های برخی از کارکنان ناراضی را کاهش دهد.

به عنوان مثال، می توانید بگویید:

“من از طریق تاک انگور شنیدم که X از نحوه تصحیح عمومی آن خوشتان نمی آید و بسیاری از اعضای تیم با او موافق هستند. من می دانم که شما چیزهای زیادی در ظرف خود دارید، اما فکر می کنم ارائه انتقاد خصوصی برای همکارانم بهتر خواهد بود.»

با بازخورد رو به بالا مدیریت کنید

بازخورد صعودی ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، به‌ویژه با توجه به اینکه در صورت عدم دریافت خوب چه اتفاقی می‌افتد. با این حال، مزایای آن ارزش تلاش را دارد. امیدواریم از اصول و مثال‌هایی که در مورد آن صحبت کردیم برای بهبود کیفیت بازخورد خود استفاده کنید.

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل