برنامه ریزی موجودی در دنیای پس از کووید

برنامه ریزی موجودی در دنیای پس از کووید

برنامه ریزی موجودی یکی از جنبه های مهم عملیات برای بسیاری از مشاغل است. خرده فروشان در هر اندازه به عرضه آماده محصولات برای پاسخگویی به تقاضای مشتری نیاز دارند. تولیدکنندگان برای حفظ حرکت خطوط تولید به قطعات و مواد نیاز دارند. شرکت های مبتنی بر خدمات به ابزار تجارت خود نیاز دارند. 

چه تجارت شما در زمینه سوسیس یا نیمه هادی، ساق یا لامبورگینی معامله می کند، برنامه ریزی موجودی خوب می تواند برای موفقیت آن ضروری باشد. 

همه‌گیری همه اینها را پیچیده‌تر کرده است. رفتار مشتری غیرقابل پیش‌بینی بوده است و اختلال در زنجیره تامین با کمبود همه چیز از کاناپه‌ها به الوار به اسباب بازی های جنسی، پرهیاهو هستند. درگیری در اوکراین عوارض جدیدی را به این ترکیب اضافه می کند. 

کسب و کارها باید پیوسته خود را برای رونق وفق دهند. رکود جهانی؟ یک بیماری همه گیر دیگر؟ تهاجم بیگانه؟ این روزها، تقریباً هر چیزی ممکن به نظر می رسد، که برنامه ریزی موجودی را برای مقابله با هر گونه اختلال در آینده بسیار مهم تر می کند. 

برنامه ریزی موجودی چیست؟

برنامه ریزی موجودی، مدیریت مواد ذخیره شده مورد نیاز یک سازمان است. اهداف برنامه ریزی موجودی عبارتند از:

  • برای اینکه اجزا، مواد یا محصولات مورد نیاز خود را آماده کنید تا در ارائه محصولات یا خدمات تاخیری ایجاد نشود
  • برای به حداقل رساندن هزینه‌های عملیاتی – از جمله هزینه ذخیره‌سازی – و جلوگیری از سرمایه‌گذاری بیش از حد در موجودی
  • برای جلوگیری از گیر افتادن در مواردی که نمی توانید بفروشید یا استفاده کنید
  • برای بهینه سازی عملیات (به عنوان مثال، آسان کردن بازیابی محصولات از ذخیره سازی)
  • برای جلوگیری از سرقت، آسیب و ضرر

در فرآیند مدیریت موجودی چند مرحله وجود دارد.

  1. پیش‌بینی
    تجاری سعی می‌کنند تقاضا را پیش‌بینی کنند تا تصمیم بگیرند چه مقدار موجودی را سفارش دهند. مدل‌های پیش‌بینی خوب عواملی مانند فصلی بودن، فشارهای اقتصادی، و زمان انجام را در نظر می‌گیرند.
  2. خرید
    شرکت ها سعی می کنند موجودی کالا را با بهترین قیمت ممکن خریداری کنند که ممکن است به معنای خرید عمده باشد. نگرانی های دیگر عبارتند از قابلیت اطمینان تامین کنندگان، کیفیت کالاهای آنها، توانایی آنها برای ارسال به موقع، و به طور فزاینده، وضعیت ESG (محیط زیست، اجتماعی، و حاکمیت شرکتی) آنها.

    شما همچنین باید جریان نقدی را در نظر بگیرید. آیا مشتریان شما قبل از سفارش برای محصول پول پرداخت می کنند یا باید برای سفارش انبوه از قبل پرداخت کنید، بدون اینکه بدانید چه تعداد می فروشید؟ آیا می توانید اقلامی را که نمی فروشید به سازنده بازگردانید؟ اینها ملاحظات مهمی در رابطه با تامین کننده هستند.

  3. ذخیره‌سازی
    اگر کسب‌وکار کوچکی هستید، می‌توانید موجودی خود را در گاراژ یا اتاق پشتی خود ذخیره کنید. اگر کسب‌وکار بزرگ‌تری هستید – یا محصولاتتان از نظر اندازه بزرگ‌تر هستند – به یک انبار یا مرکز تکمیل نیاز دارید تا بتوانید موجودی را ایمن نگه دارید. مهم است که این جنبه از عملیات خود را بهینه کنید، زیرا هزینه های ذخیره سازی می تواند 20%-30% هزینه های کسب و کار شما.
  4. ردیابی
    کسب و کارها باید سابقه ای از محصولات فروخته شده و مواد و اجزای مورد استفاده را نگه دارند. همچنین مهم است که بدانید در هر زمان همه چیز کجاست – در یک کشتی، در کف کارخانه، در انبار یا یک فروشگاه. این به پیش بینی تقاضا، حل کمبودها و مدیریت سفارشات مجدد کمک می کند. همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در مورد سرقت، شکستگی و ضرر اطلاعاتی داشته باشند.
  5. توزیع
    اگر یک شرکت تجارت الکترونیک هستید، باید محصولات خود را از انبار به درب منزل مشتریان برسانید. ارائه سریع و راحت محصولات برای رضایت مشتری ضروری است، اما باید هزینه ها را بهینه کنید.

    همچنین باید بازگشت آسان را تسهیل کنید — 84٪ از افراد در نظرسنجی مصرف کننده می گویند که یک تجربه خوب بازدهی برای نظر آنها در مورد یک خرده فروش ضروری است.

روش های برنامه ریزی موجودی

زنجیره‌های تامین به‌موقع (JIT): کسب‌وکارهایی که این رویکرد تا حد امکان موجودی کمتری را حفظ می‌کند و موجودی در آخرین لحظه می‌رسد. JIT هزینه‌های ذخیره‌سازی را به حداقل می‌رساند و خطر قرار گرفتن با کالاهایی را که نمی‌توانید بفروشید کاهش می‌دهد، اما فضای کمی برای خطا باقی می‌گذارد.

تحلیل موجودی ABC: براساس اصل پارتو، 80 درصد سود یک کسب و کار از 20 درصد موجودی آن حاصل می شود. اگر بتوانید سودآورترین موجودی خود را شناسایی کنید، می توانید منابع را با استراتژی بیشتری تخصیص دهید. روش ABC موجودی را به سه دسته تقسیم می کند:

الف) مقدار زیاد، مقدار کم
B) مقدار متوسط، مقدار متوسط
ج) مقدار کم، مقدار زیاد 

می‌توانید با تمرکز بیشتر بر روی محصولات دسته A و کمتر بر روی دسته‌های B و C، زمان خود را بهتر مدیریت کنید. همچنین می‌توانید استراتژی‌های مدیریتی مختلفی را برای دسته‌های مختلف طراحی کنید که ممکن است مناسب‌تر از یک رویکرد کلی باشد.

Dropshipping: Dropshipping روشی برای انجام سفارش است که در آن محصولات مستقیماً از سازنده برای مشتری ارسال می‌شوند. فروشنده ای که ویترین فروشگاه آنلاین را اداره می کند، کالاها را انتخاب و به بازار عرضه می کند اما ممکن است هرگز خود محصولات را لمس نکند. این طراحی مدل کسب و کار >

مراکز تکمیل: اگر به ذخیره‌سازی موجودی نیاز دارید، می‌توانید یک انبار یا فضایی در یک انبار خریداری یا اجاره کنید. از طرف دیگر، می‌توانید از یک مرکز تحقق استفاده کنید، که در آن شرکت تدارکات شخص ثالث (3PL) ذخیره سازی و انجام سفارش را مدیریت می کند. 

مزایای انبارداری سنتی این است که کنترل کامل موجودی خود را حفظ می‌کنید و ارزان‌تر از استفاده از 3PL است. از طرف دیگر، استفاده از 3PL به این معنی است که شما لازم نیست نگران استخدام و آموزش کارکنان انبار یا انجام سفارشات باشید. 

ارسال انبوه: خرید عمده می‌تواند به معنای پایین‌تر بودن هزینه هر واحد باشد، اما این روش به سرمایه بیشتری نیاز دارد و ریسک و هزینه‌های ذخیره‌سازی بالاتری را به همراه دارد. 

اصطلاحات مفید دیگر

  • Cross-docking: سهام مستقیماً از حمل و نقل ورودی به خروجی بارگیری می شود و نیاز به ذخیره سازی را از بین می برد.
  • سفارش‌های برگشتی: سفارش‌ها و پرداخت‌ها برای اقلامی که موجودی ندارند.
  • محموله: ترتیبی که در آن عمده‌فروش مالکیت سهام یک خرده‌فروش را تا زمانی که به مشتریان فروخته شود حفظ می‌کند. اگر خرده فروش کالا را نفروشد، عمده فروش آن را پس می گیرد. از آنجایی که خرده‌فروش تا زمانی که محصول فروخته نشده است مجبور به پرداخت هزینه نیست، از انباشته شدن سرمایه در موجودی کالا اجتناب می‌کند.

سیستم های برنامه ریزی موجودی: مطالعات موردی

آرایشگاه

Pretty Kubyane یکی از بنیانگذاران Coronet Blockchain است، یک راه حل مدیریت زنجیره تامین برای آرایشگاه های مستقر در آفریقا. تجارت او بیشتر با محصولات “موی خشک” مانند کلاه گیس، بافتنی و اکستنشن سر و کار دارد. 

پیش‌بینی: کوبیان می‌گوید: «فروش اکستنشن مو توسط گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. “همه سالن های موفق رسانه های اجتماعی فوق العاده باهوش هستند.” آنها همچنین نبض بازار خرد خود را با ردیابی حدود سه ماه از داده های فروش تاریخی در دست می گیرند.

خرید: بسیاری از سالن‌ها برای حفظ جریان نقدی سالم تلاش می‌کنند، و تولیدکنندگان تمایل دارند که پرداخت را از قبل انجام دهند. بنابراین، برخی از سالن‌ها براساس تقاضا، موجودی را تهیه می‌کنند و هر چند روز یک‌بار خرید می‌کنند، در حالی که سالن‌های معتبر بیشتر، دو بار در ماه به صورت عمده خرید می‌کنند.

ذخیره‌سازی: سالن‌ها معمولاً موجودی را در محل نگهداری می‌کنند، اگرچه سرقت‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، همراه با برخی موارد سرقت کارکنان یا مشتری. برخی از صاحبان سالن ها به ذخیره موجودی در خانه متوسل می شوند. 

ردیابی: سالن‌ها با این عنصر مدیریت موجودی با تعدادی مشکلات مواجه هستند.

  1. منشأ. احراز هویت موجودی می تواند یک مسئله مهم باشد. تامین کنندگان ممکن است ادعا کنند که کلاه گیس از موی انسان ساخته شده است، در حالی که در واقع موی مصنوعی یا حیوانی است. 
  2. ردیابی در حمل و نقل. سالن‌ها به سیستم‌های ردیابی نمایندگان حمل و نقل متکی هستند که می‌تواند ناکافی باشد و دید کاملی را ارائه نمی‌کند. 
  3. ردیابی موجودی موجودی در انبار. بسیاری از سالن‌ها از نرم‌افزارهای مدیریت موجودی و فروش به دلیل فن‌هراسی یا فرار از مأمور مالیات اجتناب می‌کنند. 

Blockchain Coronet از بلاک چین برای ردیابی موجودی و احراز هویت محصولات استفاده می کند. مو از تولید کنندگان قابل اعتماد تهیه شده است، توسط Coronet Blockchain بررسی شده و به یک دفتر کل دیجیتال غیرقابل تغییر عمومی اضافه شده است. هر گامی که محصول در طول زنجیره تامین برمی‌دارد، روی بلاک چین ذکر می‌شود تا همه بتوانند سفر شروع تا پایان محصول را ببینند. 

کووید: شوک‌های زنجیره تامین و سفارش‌های عقب افتاده سه ماهه یا بیشتر، برخی از سالن‌ها را به استفاده از سیستم‌های سفارش‌دهی مجدد خودکار و مدیریت موجودی دیجیتال سوق داده است تا از زمان تحویل کالا مطلع شوند و سریع‌تر از کمبود آگاه شوند.

گل‌فروشی

Strength & Stem یک سرویس تحویل گل است که بازماندگان قاچاق انسان را استخدام می کند. یکی از بنیانگذاران جین اسمیت توضیح می دهد که چگونه برخی از چالش های برنامه ریزی موجودی را کنار می گذارد. 

شرکت بر اساس تخمینی از قبل سفارشی به عمده‌فروش می‌دهد. پس از تکمیل سفارشات دسته گل، گل فروشان به عمده فروش در بازار گل مراجعه کرده و گل ها را خریداری می کنند. سپس شکوفه ها مرتب شده و در همان روز به مشتریان تحویل داده می شوند. 

این سیستم کار می کند زیرا Strength & Stem هنوز کوچک است و فقط یک روز تحویل در هفته را ارائه می دهد. همانطور که تجارت در مقیاس بزرگ، اسمیت پیش بینی می کند که آنها ممکن است نیاز به خرید عمده و سرمایه گذاری در یک سیستم یخچال در استودیوی خود داشته باشند. 

کفش دویدن تریل

اگر در مراحل اولیه خود یک استارت آپ هستید، روش برنامه ریزی موجودی شما ممکن است شامل بداهه های زیادی باشد. 

نیک مارتیره یکی از بنیانگذاران شرکت کفش دویدن تریل نوردا ران است. مارتیره می‌گوید: «خوشبختانه، ما در آتش هستیم، و تقاضای ما بیشتر از آن چیزی است که بتوانیم عرضه کنیم. ما در درجه اول سفارش‌های کور می‌دهیم، حدس می‌زنیم که چقدر نیاز داریم و سپس می‌فروشیم. این تنها راه برای دستیابی به تاریخ های راه اندازی به دلیل زمان های طولانی است، که در چند سال گذشته افزایش یافته است. 

تأثیر همه گیری

روزهای تاریک قرنطینه به پایان رسیده است، اما کووید همچنان بر مشاغل تأثیر می گذارد. به علاوه، رویدادهایی مانند انسداد کانال سوئز، کمبود راننده کامیون، و جنگ تجاری چین و آمریکا به عنوان هشداری در مورد اختلال در زنجیره تامین در هر زمانی عمل می‌کنند. 

کارآفرینان از چندین جهت به این هشدار واکنش نشان داده‌اند – یک نظرسنجی نشان داد که 69%< /a> کسب و کارها در حال بهبود مدیریت موجودی خود در واکنش به بیماری همه گیر هستند. در اینجا چند راه وجود دارد که شرکت ها آن را تعدیل کرده اند.  

خداحافظ، JIT

الکس ساریچ، کارشناس تدارکات هوشمند در ایوالوا، می‌گوید: «بزرگ‌ترین تأثیر کووید بر مدیریت موجودی، تغییر اساسی از برنامه‌ریزی به‌موقع به برنامه‌ریزی درست در مورد بوده است. 

“شرکت ها شروع به ذخیره موجودی، به ویژه مواد یا اجزای کلیدی کرده اند.” 

طبق گزارش گلدمن ساکس، نسبت موجودی به فروش شرکت‌ها افزایش یافته است 5٪ از قبل از همه گیری. ساریچ می‌گوید: «در حالی که این موضوع با توجه به تأثیر درآمد ناشی از اختلالات عرضه قابل درک است، اما کسب‌وکارها باید همچنان برای بهینه‌سازی موجودی برای به حداقل رساندن تخلیه سرمایه در گردش، به‌ویژه در محیط افزایش نرخ بهره امروز تلاش کنند.»

نگهداری از داده‌ها

جایی که شرکت‌ها زمانی به داده‌های موجودی ماهانه نگاه می‌کردند، اکنون به صورت هفتگی به آن نگاه می‌کنند. تمرکز کوتاه‌مدت به کسب‌وکارها کمک می‌کند کمبود یا مازاد موجودی را جبران کنند و به سرعت به تغییرات تقاضا واکنش نشان دهند. 

حسابرسی زنجیره تامین

شرکت‌ها بررسی تامین کنندگان خود و تامین کنندگان تامین کنندگان آنها برای شناسایی نقاط ضعف و پیش بینی بهتر اختلال. ساریچ می گوید: «کسب و کارها باید شفافیت را در زنجیره تامین بهبود بخشند تا ریسک عرضه را درک کنند. “و آنها باید همکاری با تامین کنندگان را بهبود بخشند، پیش بینی های عرضه و تقاضا را به اشتراک بگذارند، و برای بهینه سازی سطح موجودی با هم کار کنند.”

چابک تر شدن

طبق گفته Deloitte، 69٪ از مدیران مالی انتظار دارند که تامین کنندگان خود را در سه سال آینده متنوع کنند. تضمین تامین کنندگان اضافی یا تامین کنندگان متنوع جغرافیایی یک استراتژی است. دیگری این است که چابکی را در قراردادهای خود بگنجانید. می‌توانید بندهایی را در نظر بگیرید که به شما امکان می‌دهد به راحتی به تأمین‌کنندگان جایگزین سوئیچ کنید یا از تأمین‌کنندگان بخواهید که در صورت مواجهه با کمبود، شما را بر سایر مشتریان اولویت دهند.

Nearshoring

تامین منابع محصولات در خارج از کشور ممکن است ارزان تر باشد، اما می تواند زنجیره تامین شما را در برابر اختلال آسیب پذیرتر کند. اطراف 10٪ از مدیران زنجیره تامین جهانی می گویند که شروع به تولید یا تامین موجودی نزدیک به محل فروش خود کرده اند. این راه‌حل معمولاً پرهزینه‌تر است و بنابراین کمتر از ذخیره‌سازی بیش از حد یا تنوع تأمین‌کننده است.

اتوماسیون

این بیماری همه‌گیر یک کمبود نیروی کار و رشد شدید دستمزدها. که اتوماسیون را به یک راه حل جذاب برای صاحبان مشاغل تبدیل می کند. یک انبار ربات به سبک آمازون ممکن است خارج از لیگ شما، اما می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که موجودی را ردیابی می‌کنند و در صورت کم بودن موجودی، اقلام را به‌طور خودکار دوباره سفارش می‌دهند. 

نرم افزار برنامه ریزی موجودی

راه‌حل‌های نرم‌افزاری زیادی وجود دارند که می‌توانند برنامه‌ریزی موجودی شما را ساده‌تر کنند. در اینجا فقط چند مورد است. 

Orderhive

  • معروف برای: تجارت الکترونیک (رایگان برای کاربران Shopify) 
  • ویژگی های برتر: خرید موجودی، ردیابی موجودی ورودی و خروجی در چندین بازار (مانند Etsy، آمازون، Shopify)، پردازش سفارش خودکار
  • بازبین‌هایی مانند: فرآیند نصب خوب، رابط کاربری عالی، قیمت رقابتی

خرده فروشی Lightspeed

  • معروف برای: بهترین برای خرده فروشان آجر و ملات
  • ویژگی های برتر: پیگیری سهام موجود، پیگیری فروش، سفارش سهام، ایجاد نمایه های مشتری با استفاده از سابقه خرید، راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک و پیگیری ترافیک
  • بازبینانی مانند: استفاده آسان، آموزش ویدیویی مفید

لوژی

  • معروف برای: مبتنی بر هوش مصنوعی، مورد استفاده توسط مهاجمان سنگین مانند استارباکس و ساندویک
  • ویژگی های برتر: پیش بینی تقاضا، ترسیم سناریوهای “چه می شد اگر”، مشاهده و تجزیه و تحلیل داده های تاریخی، مشاهده وضعیت موجودی در مکان های مختلف، نظارت بر انجام سفارش
  • بازبینانی مانند: کاربرپسند، پشتیبانی خوب از مشتری

StockIQ قوی>

  • معروف برای: بهترین برای 3PL و توزیع کنندگان
  • ویژگی‌های برتر: مشاهده KPI موجودی، پیش‌بینی تقاضا، دریافت هشدار در مورد کمبود و موجودی بیش از حد، نظارت بر موجودی موجود، پیگیری عملکرد فروشنده، ایجاد نمای کلی مختصر از کسب‌وکار با خلاصه‌های اجرایی
  • بازبینی‌کنندگانی مانند: تیم خدمات مشتری می‌توانند در مورد نیازهای منحصر به فرد کمک کنند، روند سفارش را تسریع کنند

Megaventory

  • معروف برای: بهترین برای تولیدکنندگان
  • ویژگی‌های برتر: سفارش سهام، انجام سفارش‌ها، مشاهده موجودی بر اساس مکان، پیگیری فرآیند تولید، مدیریت فاکتورها، ایجاد گزارش‌های دقیق، دریافت هشدارهای موجود در انبار
  • بازبینانی مانند: ساده، مقرون به صرفه، فضای زیادی برای سفارشی‌سازی
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

rel=”_blaopednkener”> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل