کسب و کار

حقوق صاحبان سهام در تجارت چیست؟

حقوق صاحبان سهام در تجارت چیست؟

هنگام اندازه‌گیری ارزش یک شرکت، سرمایه‌گذاران به حقوق صاحبان سهام نگاه می‌کنند – که هم مالکیت یک شرکت و هم ارزش آن را نشان می‌دهد. سرمایه گذاران همچنین ارزش سهام را نشان دهنده سلامت مالی یک سازمان، از جمله توانایی آن در پرداخت بدهی ها و مقیاس می دانند.

Equity in Business: A man holds a rocket with upward graphs in the background.

از آنجایی که سهام دارای کاربردهای حیاتی در تجارت است، کارآفرینان باید یاد بگیرند که چگونه آن را تعریف و محاسبه کنند. با درک هر دو شکل – سهامداران و مالک – کارآفرینان بهتر می توانند ارزش راه اندازی خود را اندازه گیری کنند.

سهام چیست؟

حقوق صاحبان سهام مقدار پولی را که می‌شود اندازه‌گیری می‌کند اگر کسب و کار دارایی های خود را تصفیه کرده و بدهی های خود را پرداخت کند، به سهامداران بازگردانده می شود. نمونه‌هایی از دارایی‌ها شامل حساب‌های دریافتنی، پول نقد، املاک و حق ثبت اختراع است، در حالی که بدهی‌ها شامل هرگونه بدهی به سایر مؤسسات یا افراد است.

بسته به سلامت مالی یک کسب و کار، سهام می تواند یک عدد مثبت یا منفی باشد. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار وام بگیرد و نتواند پرداخت کند، به ورشکستگی – و در نهایت، احتمالاً ورشکستگی می رسد.

وقتی یک کسب و کار اعلام ورشکستگی فصل 7 می کند، فعالیت خود را متوقف می کند و یک متولی خارجی کار می کند تا تمام دارایی های خود را نقد کند تا بدهی های باقی مانده را پرداخت کند. در پایان، هر آنچه باقی می ماند نشان دهنده حقوق صاحبان سهام شرکت است. اگر بدهی پرداخت نشده بیشتر از ارزش دارایی های فروخته شده باشد، شرکت دارای ارزش ویژه منفی خواهد بود.

برعکس، ارزش ویژه به معنای داشتن دارایی بیشتر از بدهی است که به افزایش ارزش اشاره دارد.

سرمایه گذاران همچنین از حقوق صاحبان سهام برای محاسبه بدهی استفاده می کنند نسبت به حقوق صاحبان سهام (D/E)، که نشان می‌دهد یک کسب‌وکار در مقایسه با ارزش دارایی‌هایش چقدر بدهی دریافت کرده است. به طور کلی، نسبت D/E بین 1 و 1.5 نشان دهنده اهرم بالا است، اگرچه این بستگی به صنعت دارد. شرکت‌های سرمایه‌بر (مثلاً تولیدی) نسبت‌های D/E بالاتری دارند.

حقوق صاحبان سهام

اصطلاح حقوق صاحبان سهام معمولاً به شرکت‌های انحصاری اشاره دارد (کسب و کار با یک مالک) و مشارکت. بر خلاف کسب و کارهایی که تعداد زیادی سهامدار دارند، مالکان انحصاری و شرکت های تضامنی مالکیت کل یک کسب و کار و در نتیجه حقوق صاحبان آن را به عهده می گیرند. اگر یک کسب و کار دارایی های خود را بفروشد و بدهی های خود را بپردازد، این ادعای مالک را نسبت به آنچه باقی می ماند، نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار به قیمت 300 میلیون دلار فروخته شود و 50 میلیون دلار بدهی داشته باشد، یک کارآفرین انفرادی 250 میلیون دلار سهام دریافت خواهد کرد. از سوی دیگر، گروهی متشکل از سه شریک، 250 میلیون دلار از سه راه را تقسیم خواهند کرد.

محاسبات برای حقوق صاحبان سهام مانند حقوق صاحبان سهام است. می‌توانید به مالک یک کسب‌وکار به‌عنوان یک سهامدار با 100٪ حقوق صاحبان سهام نگاه کنید.

حقوق صاحبان سهام

در حالی که حقوق صاحبان سهام به شرکت‌ها و مشارکت‌های انحصاری اشاره دارد، سرمایه سهامداران تقریباً همیشه مربوط به کسب‌وکارهایی با چند سهامدار در این موارد، چندین

انواع مختلفی از سهامداران وجود دارد. برخی از آنها سرمایه گذار سهام هستند — شرکت های دولتی می توانند سهام نشان دهند (در قالب سهام) برای افزایش سرمایه و رشد صندوق. دیگران ممکن است کارمندان کسب‌وکاری باشند که حقوق صاحبان سهام را به عنوان نوعی غرامت ارائه می‌دهد.

سرمایه گذاران خصوصی، مانند سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) نیز به دنبال سهام خواهند بود در ازای تامین مالی در هر صورت، اگر کسب‌وکاری فروخته یا منحل شود، سهامداران پس از پرداخت بدهی‌ها، باقی مانده ارزش آن را دریافت خواهند کرد.

نحوه محاسبه حقوق صاحبان سهام

برای محاسبه حقوق صاحبان سهام، از ترازنامه خود به عنوان راهنما استفاده کنید و کل دارایی های خود را بگیرید و کل بدهی های خود را کم کنید. بنابراین، فرمول این است:

صندوق = دارایی ها – بدهی ها

برخی از دارایی های رایج عبارتند از:

  • نقد
  • حسابهای دریافتنی (AR)
  • موجودی
  • مواد خام
  • اموال، کارخانه و تجهیزات (PPE)
  • علائم تجاری و اختراعات

برخی از بدهی های مشترک عبارتند از:

  • حسابهای پرداختنی (AP)
  • مالیات بدهکار
  • بدهی بانک
  • بدهی وام مسکن
  • دستمزد بدهکار

به خاطر داشته باشید، این فرمول شامل دارایی‌ها و بدهی‌های جاری (مانند نقدی) و غیرجاری (مثلاً بدهی‌های بلندمدت) است.

به عنوان مثال، اگر 30 هزار دلار در مجموع دارایی ها و 27 هزار دلار در کل بدهی ها داشته باشید، سرمایه شما به 3 هزار دلار می رسد.

نحوه محاسبه حقوق صاحبان سهام

به طور کلی، هر دو حقوق صاحبان و سهامداران فرمول یکسانی دارند (نشان داده شده در بالا). به هر حال، یک مالک یک سهامدار تجارت خود است. اما برخی از سرمایه گذاران از فرمول جایگزینی برای محاسبه سهامداران استفاده می کنند حقوق صاحبان سهام روش سرمایه سهام نامیده می شود که به عنوان معادله سرمایه گذار نیز شناخته می شود:

صندوق سهامداران = سرمایه سهام + سود انباشته – سهام خزانه داری

سرمایه سهام نماینده پولی است که یک شرکت از طریق جمع آوری می کند انتشار سهام عادی یا ممتاز به عنوان مثال، فروش 2.5 هزار سهم به قیمت 10 دلار برای هر سهم، 25 هزار دلار سرمایه سهام را افزایش می دهد. این فرمول فقط برای شرکت هایی اعمال می شود که سهام منتشر کرده اند.

سود انباشته سود انباشته شرکت پس از حسابداری است برای سود سهام اگر شرکتی ۷ هزار دلار سود خالص به دست آورد و ۲ هزار دلار سود سهام پرداخت کند، کسب و کار ۵ هزار دلار سود انباشته خواهد داشت.

سهام خزانه‌داری، که به‌عنوان سهام دوباره تملک‌شده نیز شناخته می‌شود، روی می‌کند زمانی که یک شرکت سهام موجود را بازخرید می کند. شرکت ها می توانند سهام را به دلایل متعدد، از جمله تثبیت مالکیت و تأثیرگذاری بر قیمت سهام، بازخرید کنند. اگر شرکتی 1000 سهام را به ارزش هر سهم 20 دلار خریداری کند، سهام خزانه آن 20 هزار دلار خواهد بود.

با استفاده از مورد فوق، حقوق صاحبان سهام (25k $ + 5k $) – 20k $ = 10k $ خواهد بود.

چه از معادله استاندارد حسابداری یا سرمایه گذار استفاده کنید، همان نتیجه را خواهید گرفت.

نمونه های سهام

اکثر شرکت‌های سهامی عام دارای سهام سهامداران در ترازنامه خود هستند. برای مثال، گزارش فصلی Apple از سپتامبر 2022، 63 دلار را فهرست کرده است. متر در سهام عادی.

اگر بخواهید خودتان آن را محاسبه کنید، غول فناوری 351 میلیون دلار دارایی را گزارش کرد که شامل پول نقد، حساب های دریافتنی، موجودی، سرمایه گذاری های کوتاه مدت و موارد دیگر بود. سپس می توانید بدهی های گزارش شده 288 میلیون دلاری آن را کم کنید که شامل بدهی، حساب های پرداختنی، استقراض و موارد دیگر می شود.

اعتبار مثبت اپل نشان می‌دهد که دارایی‌های کافی برای پرداخت بدهی‌های خود دارند.

با این حال، همه شرکت‌های سهامی عام دارای ارزش ویژه نیستند. برای مثال، Home Depot به عقب و جلو برگشته است ارزش سهام مثبت و منفی طی چهار سال گذشته.

Home Depot در گزارش سالانه خود در سال 2021 حدود 72 میلیون دلار از مجموع دارایی‌ها شامل پول نقد، حساب‌های دریافتنی و کالاهای نهایی را گزارش کرد. برای بدهی‌های خود، خرده‌فروش بهبود خانه مجموعاً 74 میلیون دلار را ذکر کرد که شامل اجاره سرمایه بلندمدت، بدهی و حساب‌های پرداختنی است. در کنار هم، Home Depot دارای سهام ~-2 میلیون دلار است.

این بدان معناست که Home Depot بدهی‌های بیشتری نسبت به دارایی‌ها دارد، که احتمالاً نتیجه استراتژی خرید تهاجمی سهام آنها. با توجه به افزایش فروش در طول همه‌گیری، Home Depot از نقدینگی مازاد خود برای خرید مجدد سهام استفاده کرد و قیمت سهام آن را تقویت کرد.

Home Depot با خرید بخش قابل توجهی از سهام معوق خود، سهام خزانه خود را افزایش می دهد – که طبق فرمول سرمایه سهام، حقوق صاحبان سهام را کاهش می دهد.

Subscribe to The Hustle Newsletter

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

بازخورد بدهید

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا