اسکناس قابل تبدیل چیست؟

اسکناس قابل تبدیل چیست؟

توسعه یک استارتاپ به یک کسب و کار موفق به چیزی بیش از خون، عرق و اشک نیاز دارد. بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تحقق کامل پتانسیل خود به سرمایه نیاز دارند. مگر اینکه حساب پس انداز سنگینی داشته باشید، به بودجه خارجی نیاز دارید.

اما اغلب، سرمایه‌گذاران حاضر نیستند روی استارت‌آپی که ارزش‌گذاری یا تضمین بازدهی ندارد، شرط‌بندی کنند.

خبر خوب: راهی برای به دست آوردن پشتوانه مالی مورد نیاز برای گسترش راه اندازی کسب و کار شما وجود دارد. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مستقر به طور یکسان می‌توانند از اسکناس‌های قابل تبدیل برای تأمین مالی رشد خود استفاده کنند. 

یادداشت قابل تبدیل چیست؟

اسکناس قابل تبدیل یک بدهی کوتاه مدت است که به حقوق صاحبان سهام تبدیل می شود. هر کسب‌وکاری می‌تواند اسکناس‌های قابل تبدیل بفروشد، اما معمول است که یک استارت‌آپ قبل از دریافت اولین ارزش‌گذاری و بودجه سری A این کار را انجام دهد. 

اسکناس‌های قابل تبدیل دور اولیه تامین مالی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند، بدون اینکه نیازی به ارزیابی برای سرمایه‌گذاران یا اثبات سود برای بانک‌ها باشد. برخلاف بدهی عادی، سرمایه گذاران به جای بازپرداخت اصل و بهره، سهام ممتاز را بر اساس شرایط مندرج در اسکناس قابل تبدیل دریافت می کنند. 

اصطلاحات رایج برای دانستن

اسکناس های قابل تبدیل با شرایط بازپرداخت خاص به سرمایه گذاران ارائه می شود. این شرایط متفاوت است و شامل عواملی مانند زمان سررسید اسکناس، نرخ بهره، و میزان عمیق بودن تخفیف برای سهام آینده خواهد بود.

در اینجا نگاهی به برخی از اصطلاحات مرتبط با سرمایه گذاری اسکناس قابل تبدیل می اندازیم:

سهام ممتاز: در هنگام دریافت سود سهام (که ثابت هستند) نسبت به سایر سهامداران (به عنوان مثال، سهامداران عادی) اولویت دارد و محافظت بیشتری در برابر ورشکستگی و کاهش قیمت ارائه می دهد. با این حال، با حق رای همراه نیست، و آن را برای بنیانگذارانی که می خواهند کنترل خود را حفظ کنند جذاب می کند. 

سهام معمولی: به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا هیئت مدیره را انتخاب کنند و در شرکت رای داشته باشند. طبقات مختلفی از سهام عادی وجود دارد که برخی از آنها دارای حق رای بیشتری نسبت به سایرین هستند. با این حال، از آنجایی که سود سهام در نوسان دارد، ریسک بیشتری را به همراه دارد. قیمت گذاری آن نیز دارای نوسانات کوتاه مدت بالاتری است، بنابراین بهتر است برای افزایش شانس بازدهی مثبت، بلندمدت نگه دارید.

نرخ تخفیف: قیمت کاهش یافته (به عنوان مثال، 10٪ تا 35٪ کمتر) برای زمانی که اسکناس ها به سهام تبدیل می شوند. به عنوان مثال، اگر نرخ بازار 2.50 دلار به ازای هر سهم باشد و اسکناس قابل تبدیل دارای 20 درصد تخفیف باشد، دارنده اسکناس می تواند سهام را با قیمت 2.00 دلار خریداری کند.

سقف ارزشیابی تبدیل: سقفی را برای محدود کردن قیمت تبدیل بدهی قابل تبدیل در هنگام تبدیل شدن به سهام ایجاد می کند. این به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا اسکناس ها را با قیمت کمتری نسبت به سرمایه گذاران دور تامین مالی تبدیل کنند. 

به عنوان مثال، اگر سقف 2 میلیون دلار و ارزش گذاری پس از سرمایه گذاری سری A 3 میلیون دلار باشد، اسکناس ها همچنان با ارزش 2 میلیون دلار تبدیل می شوند. 

اما نسبت به تعیین سقف کمی احتیاط کنید. /a> زیرا می تواند صاحبان یادداشت را با درصد زیادی از مالکیت باقی بگذارد. و می‌تواند سهام شما و سرمایه‌گذاران آینده را کاهش دهد و دریافت بودجه در آینده را سخت‌تر کند.

نرخ بهره: نرخ بهره< /a> در اسکناس های قابل تبدیل بین 2٪ تا 8٪ متغیر است و معمولاً کمتر از وام های سنتی است.

تاریخ سررسید: بدهی قابل تبدیل معمولاً پس از 12 تا 24 ماه سررسید می‌شود. در این زمان، اگر اسکناس‌ها به سهام تبدیل نشدند، سرمایه‌گذاری‌ها به اضافه سود به سرمایه‌گذاران بازپرداخت می‌شود. در غیر این صورت، سرمایه‌گذار می‌تواند سهام خود را برای نقدینگی در تاریخ بعدی نگه دارد.

یک یادداشت قابل تبدیل چگونه کار می کند؟

اسکناس های قابل تبدیل به عنوان بدهی کوتاه مدت شروع می شوند و بعداً برای سرمایه گذاران به سهام تبدیل می شوند. وقتی اسکناس سرمایه‌گذار در طول یک دور تأمین مالی مورد توافق (مثلاً سری A) به سهام تبدیل می‌شود، قیمت هر سهم در مقایسه با آنچه سرمایه‌گذاران دیگر می‌پردازند کمتر است. 

برای مثال، سهام دارندگان اسکناس قابل تبدیل ممکن است به ارزش 0.50 دلار در هر سهم به سهام تبدیل شوند، در حالی که دیگران 1 دلار به ازای هر سهم پرداخت خواهند کرد. 

اگر استارت‌آپ تزلزل کند و ورشکست شود، دارنده اسکناس قابل تبدیل در خطر از دست دادن سرمایه‌گذاری خود است. هنگامی که شرکت منحل می شود، دارندگان بدهی ارشد بدهی های سرمایه گذاری، بدهی کارت اعتباری و خطوط اعتباری ابتدا پرداخت را دریافت می کنند. 

یک جایگزین برای سرمایه گذاران اسکناس های قابل تبدیل ارشد< /a>، که در صورت ورشکستگی نسبت به سایر دارندگان سهام و بدهی ها (به عنوان مثال، حقوق صاحبان سهام، اوراق قرضه) اولویت دارند. 

بعد از رسیدن تاریخ سررسید، اتفاق بعدی به شرایط یادداشت‌های شما بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از گزینه خود برای درخواست بازپرداخت نقدی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند اجازه تبدیل به سهام شرکت را بدهند یا تاریخ سررسید را تغییر دهند.

اگر پول نقد مورد نیاز است، بایدrel_noopnkener > برای بازپرداخت وام یا خطر شکایت و فروش دارایی های تجاری شما برای ارضای بدهی. برخی از سرمایه‌گذاران شکایت نمی‌کنند و در عوض تاریخ سررسید را تمدید می‌کنند تا به استارت‌آپ اجازه رشد یا تضمین بودجه بدهد.

اگر سرمایه‌گذار تصمیم بگیرد بدهی را به حقوق صاحبان سهام تبدیل کند، قیمتی که در آن تبدیل می‌شود به سقف ارزش‌گذاری یا نرخ تنزیل بستگی دارد. 

یک مثال در اینجا آمده است:

شما 1 میلیون دلار اسکناس قابل تبدیل به یک سرمایه گذار با سقف ارزش گذاری 10 میلیون دلار و نرخ تخفیف 30 درصد می فروشید. پس از 18 ماه، استارتاپ شما در طول سرمایه گذاری سری A، ارزش گذاری پیش از پولی 20 میلیون دلاری، به ازای هر سهم 20 دلار دریافت می کند. 

اکنون، سرمایه‌گذار اسکناس‌های خود را بر اساس روش سقف ارزش‌گذاری (10 میلیون دلار) یا روش تخفیف (30%)، هرکدام که قیمت پایین‌تری داشته باشد، تبدیل می‌کند. 

برای محاسبه تبدیل سقف ارزش گذاری، سقف ارزش گذاری را بگیرید، آن را بر ارزش گذاری قبل از پول تقسیم کنید و آن را در قیمت ارزش گذاری قبل از پول هر سهم ضرب کنید.  در این مورد، به 10 میلیون دلار ÷ 20 میلیون دلار در 20 دلار یا هر سهم 10 دلار خواهد رسید. 

در مقایسه، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری سری A به ازای هر سهم 20 دلار پرداخت خواهند کرد. این یک تخفیف 50٪ است و به دارنده اسکناس 100 هزار سهم پاداش می دهد (1 میلیون دلار سرمایه گذاری ÷ 10 دلار/سهم = 100 هزار سهم).

اگر تبدیل از تخفیف 30٪ استفاده کند، دارندگان اسکناس قابل تبدیل 14 دلار به ازای هر سهم پرداخت خواهند کرد – قیمتی بالاتر از تبدیل سقف ارزش گذاری. بنابراین در این مورد از روش سقف ارزش گذاری استفاده خواهد شد. 

مزایا و معایب اسکناس های قابل تبدیل چیست؟

مزایا

  • سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر برای مذاکره (با سرمایه‌گذاران) در مقایسه با دورهای تأمین مالی که نیاز به ارزیابی کسب‌وکار دارند. 
  • ایده آل برای استارت آپ های بدون سابقه مالی.
  • می تواند به محدود کردن رقت برای سهامداران اصلی کمک کند. 
  • نگرانی در مورد “کنترل” تصمیمات تجاری سرمایه گذاران در مراحل اولیه راه اندازی ندارید.
  • برای سرمایه گذاران ایمن تر از سهام عادی است، زیرا تا زمانی که شرکت به نقاط عطف نرسد (مثل دور تامین مالی) مانند بدهی عمل می کند.
  • بازپرداخت به سرمایه گذاران را تا سررسید شرکت به تاخیر می اندازد.
  • بازده سرمایه گذاری بیش از حد برای سرمایه گذاران دارای استارت آپ های با رشد بالا.

معایب

  • بنیان‌گذاران در نهایت از کنترل کسب و کار خود دست می‌کشند (اگر دارندگان اسکناس تبدیل به سهامدار شوند). 
  • برای سرمایه گذاران، محاسبه بازده پیچیده تر از وام یا سرمایه گذاری سنتی است (باید نرخ بهره، نرخ تنزیل، ارزیابی و تاریخ سررسید را در نظر گرفت).
  • اگر استارت‌آپ نتواند یا نتواند تامین مالی سهام بعدی را تامین کند، ممکن است در تاریخ سررسید پولی برای بازپرداخت اسکناس نداشته باشد. 
  • اغلب برای استارت‌آپ‌های اولیه استفاده می‌شود، که خطر شکست بالاتری دارند.

چرا یادداشت های قابل تبدیل توسط استارت آپ ها استفاده می شود؟

بیشتر سرمایه‌گذاران می‌خواهند قبل از باز کردن کیف پول، ارزش‌گذاری را ببینند، اما ارزش‌گذاری یک کسب‌وکار در مراحل اولیه آن دشوار است، که باعث افزایش ارزش می‌شود بودجه سری A چالش برانگیز است. با اسکناس های قابل تبدیل، استارت آپ ها می توانند سرمایه مورد نیاز را قبل از مرحله ارزش گذاری دریافت کنند. 

برای سرمایه‌گذاران، تشخیص اینکه کدام استارت‌آپ بیشترین پتانسیل را دارد، همیشه آسان نیست، و یادداشت‌های قابل تبدیل می‌توانند به محدود کردن جنبه منفی کمک کنند. اگر استارت‌آپ هرگز به ارزش بالایی نرسد، دارنده اسکناس همچنان می‌تواند به صورت نقدی بازپرداخت شود، زیرا از نظر فنی تا زمان رویداد تبدیل، دارندگان بدهی هستند.  

ارائه اسکناس‌های قابل تبدیل راهی مؤثر برای جلب توجه سرمایه‌گذاران اولیه است، به‌خصوص اگر آینده صنعت استارت‌آپ روشن باشد. این به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا زودتر به سرمایه‌گذاری برسند و در صورت موفقیت استارت‌آپ، به طور بالقوه درآمد بالایی داشته باشند. 

و این یک پیروزی برای بنیانگذاران است، زیرا آنها می توانند بدون نیاز به مشورت با سرمایه گذاران، کسب و کار خود را توسعه دهند (زیرا آنها در ابتدا دارندگان اسکناس هستند، نه سهامداران دارای رای).

نمونه‌های یادداشت قابل تبدیل

روش های مختلفی برای ساختار یادداشت های قابل تبدیل وجود دارد. به عنوان مثال، می تواند چیزی شبیه به این باشد:

  • سقف ارزش گذاری 8 میلیون دلار است
  • نرخ تخفیف برای سهام 30٪ است
  • نرخ بهره 4٪ است
  • تاریخ سررسید 24 ماه از خرید اسکناس قابل تبدیل است
  • هزینه اسکناس ها 200 هزار دلار است
  • فقط به سهام ممتاز تبدیل می‌شود

یک دارنده اسکناس 200 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و در ازای آن، پس از دریافت بودجه سری A، 20 درصد تخفیف در قیمت‌های آتی سهم دریافت می‌کند.

فرض کنید استارت‌آپ 10 میلیون دلار سرمایه جذب می‌کند. اگر قیمت سهام ممتاز 1.00 دلار باشد و سرمایه‌گذار 20 درصد تخفیف دریافت کند، اسکناس 0.80 دلار به ازای هر سهم تبدیل می‌شود. این معادل 250 هزار سهم است (200 هزار دلار تقسیم بر 0.80 دلار).

این مقدار 50 هزار سهم بیشتر از سرمایه‌گذاران سری A برای همان مبلغ سرمایه‌گذاری است.

اکنون، این شامل 4٪ بهره تعلق نمی‌شود، که 8 هزار دلار در سال یا 16 هزار دلار در تاریخ سررسید دو ساله است.

برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها معمول است که از یادداشت‌های قابل تبدیل استفاده کنند. به عنوان مثال، Bilibili، یک شرکت پخش ویدئو و بازی های موبایل، در نوامبر 2021 اعلام کرد که جمع آوری 1.6 میلیارد دلار از طریق فروش اسکناس قابل تبدیل برای تامین مالی تحقیقات، غنی سازی محتوا و پرداخت بدهی.

Coinbase همچنین در می 2021 اعلام کرد که افزایش 1.25 میلیارد دلار در فروش اسکناس قابل تبدیل برای تقویت ترازنامه و به حداقل رساندن رقیق شدن سهامداران. زمان مناسب بود زیرا در آن زمان نرخ بهره پایین بود.

چه زمانی باید از یادداشت قابل تبدیل استفاده کنید؟

سرمایه گذاری شما برای اولین بار راه اندازی همیشه مشکل است. بهترین چیز بعدی ارائه اسکناس های قابل تبدیل با شرایط مطلوب است. همانطور که فروش اسکناس قابل تبدیل خود را افزایش می دهید، به سرمایه گذاران بالقوه نشان می دهد که دیگران در حال راه اندازی استارتاپ شما هستند و اعتماد آنها را برای انجام همین کار افزایش می دهد.

در اینجا چندین سناریو دیگر وجود دارد که استفاده از یادداشت‌های قابل تبدیل منطقی است:

  • برای هزینه هایی مانند بازاریابی، طراحی و توسعه محصول، و استخدام کارکنان به بودجه نیاز دارید
  • می‌خواهید استارت‌آپ خود را بدون ارزش‌گذاری راه‌اندازی کنید
  • شما حداقل محصول قابل دوام (MVP) ایجاد کردید که برای انتشار عمومی آماده است
  • شما می توانید شرایط عالی برای جذب سرمایه گذار ارائه دهید

چه زمانی باید از یادداشت های قابل تبدیل اجتناب کنید؟

یادداشت‌های قابل تبدیل برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران جذاب هستند. اما شرایطی وجود دارد که باید از استفاده از آنها اجتناب کنید.

در اینجا چندین مورد وجود دارد:

  • شما به توانایی خود در تأمین بودجه آینده برای بازپرداخت یادداشت ها اعتماد ندارید
  • شما ایده کسب و کار خود را تأیید نکرده اید
  • سقف یا تخفیف شما به اندازه کافی برای سرمایه گذاران سودآور نیست
  • سرمایه گذاران شرایط غیرمنطقی را طلب می کنند

شروع به کار

استفاده از یادداشت‌های قابل تبدیل برای تأمین مالی راه‌اندازی می‌تواند سرمایه مورد نیاز شما را افزایش دهد. اما چگونه می توانید کسب و کار خود را در مقابل سرمایه گذاران بالقوه بدهی قرار دهید؟

استیسی لوئیس، کارآفرین تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذار مکرر اسکناس‌های قابل تبدیل، می‌گوید: «چند راه برای افزایش یا فروش اسکناس‌های قابل تبدیل وجود دارد. 

“یک گزینه این است که با بانک سرمایه گذاری یا کارگزاری کار کنید که در مراحل اولیه تامین مالی تخصص دارد. گزینه دیگر کار با یک پلتفرم تامین مالی جمعی است که دسترسی به تعداد زیادی از سرمایه گذاران بالقوه را فراهم می کند.”

برخی c ://wefunder.com/” rel=”noopener” target=”_blank”> Wefunder، MicroVentures و SeedInvest.

لوئیس فروش اسکناس‌های قابل تبدیل به دوستان، خانواده و سرمایه‌گذاران فرشته را انتخاب کرد. این فرآیند شامل تهیه پیش‌نویس یک برگه مدت است که شرایط یادداشت، مانند نرخ بهره، قیمت تبدیل و تاریخ سررسید را مشخص می‌کند.

بعد از اینکه هر دو طرف قرارداد را امضا کردند، سرمایه‌گذار وجوه را برای تکمیل معامله به حساب بانکی شرکتش منتقل کرد. 

اگر تصمیم دارید اسکناس‌های قابل تبدیل برای کسب‌وکار خود بفروشید، با یک مشاور حقوقی یا مالی مشورت کنید تا مطمئن شوید معاملات شما به خوبی پیش می‌رود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

rel=”_blaopednkener”> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل