اصول جمع آوری کمک مالی: ایمن چیست؟

اصول جمع آوری کمک مالی: ایمن چیست؟

در دنیای استارت‌آپ‌ها، اغلب حقیقتی در این مفهوم وجود دارد که “برای کسب درآمد پول لازم است.” مگر اینکه شما یک بنیانگذار با جیب های بسیار عمیق باشید، برای تحقق چشم انداز شما نیاز به سرمایه گذاری است. 

با این حال، شرکت‌های در مراحل اولیه که ارزش‌گذاری نشده‌اند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاران پرخطر تلقی شوند. روش‌هایی مانند قراردادهای SAFE این امکان را برای بنیان‌گذاران جدید فراهم می‌کند که قبل از دوره‌های ارزش سهام، پول جمع‌آوری کنند.

قرارداد SAFE چیست؟ 

SAFE یک روش جمع‌آوری سرمایه است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند از آن برای افزایش سرمایه در مرحله اولیه استفاده کنند. در ازای پول نقد، سرمایه گذاران حق خرید سهام در دورهای قیمت گذاری آتی را دریافت می کنند. 

وقتی از SAFE برای جمع‌آوری پول استفاده می‌کنید، در زمان قرارداد هیچ بخشی از شرکت خود را واگذار نمی‌کنید. در عوض، شما در مورد شرایط یک سرمایه گذاری احتمالی آینده، مانند نرخ تنزیل یا سقف ارزش گذاری، مذاکره می کنید.

به این ترتیب، SAFE ها ابزار بدهی نیستند یا تامین مالی سهام – آنها قراردادهای قانونی هستند که وعده سهام آینده را می دهند.

SAFE مخفف چیست؟

SAFE مخفف “توافق ساده برای آینده rel >.” در سال 2013 در دستگاه جوجه کشی دره سیلیکون اختراع شد Y Combinator به عنوان یک جایگزین ساده تر برای a 

SAFE ها چگونه کار می کنند؟

یک سرمایه‌گذاری مطمئن به استارت‌آپ‌های مرحله اولیه این امکان را می‌دهد تا بدون عبور از یک هدف، پول جمع کنند. ارزیابی. SAFE به جای ارائه سهام در ازای سرمایه گذاری، به سرمایه گذار این حق را می دهد که پس از ارزش گذاری شرکت، سهام خود را خریداری کند. 

SAFE ها پس از یک “رویداد محرک” به سهام تبدیل می شوند. هنگامی که از آنها برای تامین مالی شرکت‌های مرحله اولیه استفاده می‌شود، رویداد محرک (همچنین به عنوان رویداد نقدینگی شناخته می‌شود) معمولاً اولین دور جمع‌آوری سرمایه استارت‌آپ است، مانند سری A. 

در طول آن دور تامین مالی، دارنده SAFE می‌تواند آن را طبق شرایط قرارداد، مانند سقف ارزش‌گذاری یا تخفیف، به سهام تبدیل کند. این شرایط اغلب به سرمایه گذاران اولیه اجازه می دهد که سهام را با قیمت کمتری در مقایسه با سرمایه گذاران بعدی خریداری کنند. 

به‌عنوان مثال، یک استارت‌آپ مرحله اولیه در حال جمع‌آوری پول است و تحت شرایط زیر با یک سرمایه‌گذار وارد یک SAFE می‌شود: 

  • سرمایه گذار در ازای حق خرید سهام، زمانی که شرکت وارد سری A شد، یک میلیون دلار به استارتاپ می دهد. 
  • استارت آپ و سرمایه گذار با سقف ارزش گذاری 15 میلیون دلار و تخفیف 20 درصد موافقت می کنند.

یک سال بعد، این شرکت سری A خود را با ارزش 25 میلیون دلار راه اندازی کرد. SAFE اکنون به سهام تبدیل می شود و سرمایه گذار می تواند سهام را با نرخ پایین تری خریداری کند زیرا سقف ارزش گذاری 15 میلیون دلاری کمتر از ارزش گذاری 25 میلیون دلاری شرکت است.

به طور خلاصه، شرکت پول نقد مورد نیاز برای رشد (1 میلیون دلار) را دریافت کرد و در ازای ریسک کردن در یک سرمایه گذاری جدید، سرمایه گذار می تواند سهام را با ارزش کمتری خریداری کند.

چه چیزی باید در SAFE گنجانده شود

هنگام تنظیم قرارداد SAFE، شرکت و سرمایه گذار در مورد شرایط سرمایه گذاری فعلی و حقوق سهام آتی مذاکره می کنند. یک SAFE ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

سقف ارزش گذاری

سقف ارزش گذاری سقف قیمتی است که شرکت و سرمایه گذار هنگام ایجاد SAFE بر سر آن توافق می کنند. اساساً، این بالاترین ارزش گذاری است که در آن سرمایه گذار می تواند SAFE خود را به سهام تبدیل کند.

برای مثال، فرض کنید یک سرمایه‌گذار به یک شرکت ۱ میلیون دلار می‌دهد و با یک SAFE با سقف ارزش‌گذاری ۱۵ میلیون دلار موافقت می‌کند. اگر شرکت ارزش گذاری 25 میلیون دلاری را در دور بعدی قیمت دریافت کند، سرمایه گذار می تواند SAFE خود را با ارزش 15 میلیون دلاری به سهام تبدیل کند.

شرکت بعداً دور جدید تامین مالی را با 25 میلیون سهم (یعنی 1 دلار به ازای هر سهم) آغاز می کند. سرمایه گذار SAFE سرمایه گذاری 1 میلیون دلاری خود را با قیمت 0.60 دلار به ازای هر سهم (که سقف ارزش گذاری 15 میلیون دلاری تقسیم بر 25 میلیون سهم است) به سهام تبدیل می کند. هنگامی که SAFE تبدیل می شود، سرمایه گذار 1.67 میلیون سهم دریافت می کند.

نرخ تخفیف

SAFEها ممکن است شامل نرخ تنزیل نیز باشند، که کاهش قیمتی است که در صورت ارزش گذاری شرکت در سقف ارزش گذاری یا کمتر از آن، شروع می شود. نرخ تنزیل به صورت درصدی بیان می‌شود، مانند 20%.

با استفاده از مثال قبلی، سرمایه گذار با SAFE با سقف ارزش گذاری 15 میلیون دلار و نرخ تنزیل 20 درصد موافقت کرد. 

اگر شرکت در دور بعدی دقیقاً 15 میلیون دلار ارزش گذاری شود، نرخ تنزیل شروع می شود و به سرمایه گذار اجازه می دهد سرمایه گذاری 1 میلیون دلاری خود را با قیمت 0.80 دلار به ازای هر سهم به سهام تبدیل کند. اگر سرمایه گذار 1 میلیون دلار سرمایه گذاری کند، 1.25 میلیون سهم دریافت خواهد کرد.

ارزیابی قبل از پول در مقابل ارزش گذاری پس از پول

این اصطلاح به روشی اشاره دارد که برای ارزش گذاری شرکت در تبدیل SAFE به سهام استفاده می شود. 

ارزیابی قبل از پول شامل تأمین مالی خارجی (SAFE) یا پول جمع‌آوری شده در آخرین دور تأمین مالی نمی‌شود. در مقابل، یک SAFE پس از پول با ارزش گذاری که شامل SAFE و پول جمع آوری شده در آخرین دور است، تبدیل می شود. 

به عنوان مثال، اگر شرکتی ارزش‌گذاری قبل از پول 12 میلیون دلاری داشته باشد و 3 میلیون دلار در سری A خود جمع آوری کند، ارزش‌گذاری پس از پول آن 15 میلیون دلار خواهد بود. 

رویداد آغازگر

قراردادهای SAFE شامل یک رویداد راه‌اندازی می‌شوند که در آن نقطه SAFE به سهام تبدیل می‌شود. نمونه‌هایی از محرک‌های ایمن شامل ورود شرکت به یک دور تامین مالی قیمت‌گذاری‌شده، خریداری یا ادغام با شرکت دیگری، یا عرضه عمومی است.

اگر رویداد راه‌اندازی اتفاق نیفتد، توافق به حقوق صاحبان سهام تبدیل نمی‌شود. سناریوهایی که ممکن است رویداد محرک رخ ندهد شامل تعطیل شدن کسب و کار یا عدم نیاز به جمع آوری سرمایه بیشتر است.

در مورد انحلال، SAFEهای استاندارد معمولاً شامل بندی هستند که بیان می کند هر پولی که در زمان انحلال در شرکت باقی مانده است باید به سمت بازپرداخت سرمایه گذاران باشد. 

اما، SAFE یک هدف نیست. ، بنابراین اگر پول باقی مانده کمتر از مبلغ سرمایه گذاری باشد، شرکت از نظر قانونی ملزم به بازپرداخت تفاوت نیست.

حقوق متناسب

حقوق به نسبت می‌تواند به یک قرارداد SAFE اضافه شود – آنها به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهند که سهام بیشتری را در دورهای تامین مالی آینده خریداری کند. 

سرمایه‌گذاران زمانی که می‌خواهند درصد مالکیت یا حق رای خود را در شرکتی که دوره‌های تامین مالی بیشتری را طی می‌کند حفظ کنند، از حقوق متناسب استفاده می‌کنند. با این حال، سرمایه گذاران SAFE که می خواهند از حقوق متناسب خود استفاده کنند، باید سهام اضافی را با قیمت جدید خریداری کنند.

مبلغ سرمایه گذاری

این مقدار پول نقدی است که سرمایه‌گذار در ازای حقوق و مزایای سهام آتی مانند تخفیف‌ها و سقف ارزش‌گذاری به شرکت ارائه می‌کند.

مفاد کشورهای مورد علاقه (MFN)

که به عنوان بند عدم تبعیض نیز شناخته می شود، یک ماده MFN ایجاب می کند که شرکت به همه سرمایه گذاران امتیازات یکسانی بدهد. در عمل، این بدان معنی است که سرمایه گذار SAFE حق دارد از همان شرایطی که به سرمایه گذاران آینده ارائه می شود، استفاده کند. 

به عنوان مثال، اگر یک سرمایه گذار SAFE 10٪ تخفیف دریافت کند و سرمایه گذاران آینده 20٪ دریافت کنند، ارائه MFN به این معنی است که تخفیف سرمایه گذار SAFE به 20٪ افزایش می یابد.

آیا باید از SAFE استفاده کنید؟ 

به طور کلی، SAFE ها برای استارت آپ های seed-stage مفید هستند که می خواهند بدون گذراندن یک ارزیابی یا تسلیم شدن زودهنگام سهام، پول نقد را وارد تجارت کنید. 

راب دانلی، مدیر مالی مالی و انتشارات ارز دیجیتال Marketplace Fairness، توصیه می‌کند که استارت‌آپ‌ها «زمانی که می‌خواهید مقدار کمی پول از تعداد زیادی سرمایه‌گذار جمع‌آوری کنید، از یادداشت‌های ایمن استفاده کنید». این به این دلیل است که SAFE ها برای سرمایه گذارانی که می خواهند ریسک خود را کاهش دهند جذاب هستند.

در اینجا برخی دیگر از مزایا و معایب SAFE وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا ابزار جمع‌آوری سرمایه مناسب شماست یا خیر. 

مزایای SAFE

  • ایجاد و استفاده از آنها آسان است.
  • آنها یک گزینه انعطاف پذیر برای جمع آوری کمک هستند.
  • برخلاف وام‌ها، بهره تعلق نمی‌گیرد. 
  • سرمایه گذاران حق رای فوری دریافت نمی کنند.
  • در صورت موفقیت شرکت، سرمایه گذاران با سقف ارزش گذاری و تخفیف پاداش می گیرند.

معایب SAFE

  • از آنجایی که وام نیستند، ریسک بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد می کنند.
  • استارت‌آپ‌ها ممکن است برای یافتن سرمایه‌گذارانی که مایل به استفاده از SAFE هستند، کار سخت‌تری داشته باشند.
  • بنیان‌گذاران می‌توانند با تعیین سقف ارزش‌گذاری بسیار بالا یا پایین، سهام شخصی خود را در شرکت بیش از حد رقیق کنند.

بابار جاوید، مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Z2C Limited، به بنیانگذاران توصیه می کند که “در صورتی که قصد دارند مبالغ قابل توجهی را از طریق SAFE جمع آوری کنند، که به جلوگیری از رقیق شدن بیش از حد کمک می کند، جدول سرمایه خود را پیگیری کنند.”

ایمن در مقابل یادداشت قابل تبدیل

اسکناس‌های قابل تبدیل وام‌های کوتاه‌مدتی هستند که در تاریخ سررسید به سهام تبدیل می‌شوند. آنها سود دارند و بنیانگذاران موظفند در صورت انحلال شرکت قبل از اینکه سرمایه گذار سهام خود را دریافت کند، سرمایه اولیه به اضافه بهره را بازپرداخت کنند.

SAFEها و یادداشت‌های قابل تبدیل از این نظر مشابه هستند: 

  • قبل از سرمایه گذاری نیازی به ارزیابی راه اندازی ندارید. 
  • به بنیانگذاران اجازه دهید بدون انصراف از سهام فوراً پول جمع کنند. 
  • ریسک سرمایه گذار را با تخفیف و سقف ارزش گذاری پاداش دهید. 

در حالی که هر دو قرارداد ابزارهای مفیدی برای جمع‌آوری سرمایه برای استارت‌آپ‌های مرحله اولیه و مرحله اولیه هستند، اما متفاوت عمل می‌کنند. 

در اینجا چند تفاوت وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید: 

  • اسکن‌های قابل تبدیل وام‌هایی هستند که سود دارند، در حالی که SAFE‌ها اینطور نیستند. 
  • SAFE ها توسط یک رویداد نقدینگی راه اندازی می شوند، در حالی که یادداشت های قابل تبدیل شامل چندین رویداد محرک ممکن است. 
  • اسناد تامین مالی ایمن به صورت رایگان در دسترس هستند وب سایت Y Combinator، در حالی که یادداشت های قابل تبدیل معمولاً به زمان و هزینه های قانونی بیشتری برای ایجاد نیاز دارند. 
  • اسکن های قابل تبدیل مدت طولانی تری وجود داشته اند و سرمایه گذاران بیشتری با آنها آشنا هستند، به خصوص در خارج از سیلیکون ولی.
  • اسکناس های قابل تبدیل دارای تاریخ سررسید هستند که برای بنیانگذاران محدودتر است. SAFE ها تاریخ سررسید ندارند.
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل