کسب و کار

SAFE در مقابل قابل تبدیل توجه: بهترین گزینه برای سرمایه گذاری اولیه چیست؟

SAFE در مقابل قابل تبدیل توجه: بهترین گزینه برای سرمایه گذاری اولیه چیست؟

راه اندازی یک شرکت موفق کار آسانی نیست. بنیان‌گذاران اغلب نیاز دارند سرمایه‌گذاران فرشته یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بیابند که می‌خواهند در یک تجارت نوپا ریسک کنند. 

safe vs convertible note

این مرحله اول تامین مالی به عنوان دور اولیه شناخته می شود. 

در این مرحله، اکثر شرکت‌ها مشتریان پرداخت‌کننده، کشش بازار، سود یا حتی درآمد ندارند، که دستیابی به یک ارزیابی شرکت. 

در اینجاست که ابزارهایی مانند SAFE و یادداشت های قابل تبدیل مفید می شوند. هر دوی این روش‌های تامین مالی به استارت‌آپ‌ها راهی برای جمع‌آوری پول بدون دریافت ارزش‌گذاری یا کنار گذاشتن سهام در مراحل اولیه می‌دهد. 

ایمن چیست؟

SAFE مخفف “توافقنامه ساده برای سهام آینده” است. این نوعی امنیت قابل تبدیل است که استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه می‌توانند از آن برای تأمین مالی کسب‌وکار خود استفاده کنند، بدون اینکه ارزش شرکت را ارزش‌گذاری کنند یا در ابتدا از سهام خود چشم پوشی کنند.  

در این قرارداد، سرمایه‌گذار در ازای حق خرید سهام در شرکت پس از یک رویداد نقدینگی که معمولاً دور بعدی تأمین مالی است، به شرکت پول نقد می‌دهد.

Calloway Cook، مالک شرکت مکمل‌ها Illuminate Labs، توصیه می‌کند که استارت‌آپ‌ها «وقتی وب‌سایت یا برنامه‌ای دارند اما کاربر واقعی ندارند، از یادداشت‌های ایمن در جمع‌آوری کمک مالی استفاده کنند،» زیرا کمبود کاربران باعث می‌شود به‌دست آوردن یک ارزش‌گذاری معقول مشکل شود.

این قرارداد معمولاً شامل سقف ارزش‌گذاری یا نرخ تنزیل می‌شود که به سرمایه‌گذاران SAFE برای پذیرش ریسک تأمین مالی یک شرکت جدید پاداش می‌دهد. 

برای مثال، فرض کنید یک سرمایه‌گذار با یک استارت‌آپ قرارداد SAFE منعقد می‌کند. آنها 5 میلیون دلار در ازای حق خرید سهام آتی در اولین دور تامین مالی شرکت با قیمت گذاری سرمایه گذاری می کنند. 

آنها می توانند سهام را با سقف ارزش گذاری 15 میلیون دلار یا با نرخ تخفیف 20 درصد خریداری کنند. نرخ تنزیل تنها زمانی آغاز می‌شود که شرکت ارزش‌گذاری در سقف ارزش‌گذاری یا کمتر از آن را دریافت کند.

یک سال بعد، شرکت دور سری A را با ارزش 25 میلیون دلار راه اندازی کرد. از آنجایی که شرکت دور قیمت گذاری را آغاز کرده است، سرمایه گذار اکنون می تواند سهام خود را تبدیل کند. به جای خرید با ارزش 25 میلیون دلاری شرکت، آنها باید با حداکثر ارزش 15 میلیون دلاری تبدیل شوند.

اگر شرکت مذکور 15 میلیون دلار ارزش گذاری می شد، سرمایه گذار 20 درصد تخفیف دریافت می کرد و با ارزش 12 میلیون دلار خرید می کرد. 

از آنجایی که قراردادهای SAFE تاریخ سررسید ندارند، سرمایه‌گذار نمی‌تواند قرارداد خود را تا دور بعدی تامین مالی تغییر دهد، چه چهار ماه یا چهار سال طول بکشد. برعکس، اگر کسب‌وکار شکست بخورد، استارت‌آپ در حال بازپرداخت نیست زیرا SAFE ابزار بدهی نیست. 

با این حال، تحت یک قرارداد SAFE معمولی، سرمایه گذاران حق بازپرداخت را قبل از دریافت توزیع توسط بنیانگذاران شرکت دارند. اگر پول کافی برای بازپرداخت کامل سرمایه گذاران وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران SAFE بخشی از نقدینگی باقی مانده را نسبت به مالکیت خود در شرکت دریافت خواهند کرد.

انکوباتور سیلیکون ولی Y Combinator SAFE را در سال 2013 به عنوان جایگزین ساده‌تری برای یادداشت قابل تبدیل، که همچنین به شرکت‌های نوپا اجازه می‌دهد قبل از اینکه برای ارزیابی آماده شوند، پول جمع‌آوری کنند.

یادداشت قابل تبدیل چیست؟

که و تبدیل به “noopener” target=”_blank”> پس از یک تاریخ سررسید یا رویداد محرک. مشابه قرارداد SAFE، اسکناس‌های قابل تبدیل به استارت‌آپ‌های مرحله اولیه اجازه می‌دهند بدون انصراف از سهام یا ارزش‌گذاری، پول جمع‌آوری کنند. 

از آنجایی که این یک وام است، به این معنی است که شرکت استارتاپ در حال گرفتن بدهی است. با این حال، به جای بازپرداخت مبلغ وام به صورت نقد، شرکت این امکان را دارد که پس از یک رویداد تبدیل، بدهی قابل تبدیل را با حقوق صاحبان سهام پرداخت کند. 

یادداشت‌های قابل تبدیل را می‌توان به گونه‌ای نوشت که شامل انواع شرایط تبدیل باشد، که هر یک از آنها می‌تواند باعث تبدیل مبلغ وام به حقوق صاحبان سهام شود، مانند:

  • بعد از اینکه استارت آپ مقداری پول از پیش تعیین شده جمع آوری کرد. به عنوان مثال، “با جمع آوری 1 میلیون دلار با ارزش 20 میلیون دلار.”
  • یک تراکنش واجد شرایط مانند فروش شرکت یا عرضه عمومی اولیه< /a> (IPO).
  • هنگامی که دو طرف بر سر یک تبدیل توافق کنند.

این قرارداد همچنین شامل یک تاریخ سررسید می‌شود، یعنی زمانی که وام تبدیل می‌شود، اگر هنوز هیچ یک از رویدادهای آغازگر اتفاق نیفتاده باشد.

Oberon Copeland، بنیانگذار و مدیر عامل انتشارات اقتصادی VeryInformed، توصیه می کند که تاریخ های سررسید را بین 12 تا 24 ماه تعیین کنید، بنابراین شرکت زمان دارد تا قبل از واگذاری سهام به نقاط عطف دست یابد.

یادداشت‌های قابل تبدیل همچنین شامل سقف ارزش‌گذاری و قراردادهای نرخ تنزیل می‌شوند. پس از وقوع رویداد یا تاریخ سررسید، شرکت باید وام را بازپرداخت کند. 

معمولاً، بدهی از طریق حقوق صاحبان سهام، با استفاده از روش تبدیلی که کمترین قیمت را به سرمایه‌گذار می‌دهد، بازپرداخت می‌شود. با این حال، شرکت‌ها همچنین می‌توانند وام را با استفاده از پول نقد بازپرداخت کنند، اگر بخواهند از کاهش ارزش سهام خود جلوگیری کنند. 

اسکناس SAFE در مقابل اوراق بهادار قابل تبدیل در برابر سهام چیست؟ 

اصطلاح “e در یک تجارت که معمولاً به صورت درصدی از کل سهام یک شرکت بیان می شود. 

SAFE یک قرارداد قانونی است که به سرمایه گذار حق خرید سهام در آینده را می دهد. در مقابل، اسکناس قابل تبدیل یک ابزار بدهی (یا وام) است که در تاریخ بعدی به حقوق صاحبان سهام تبدیل می‌شود.

SAFE و یادداشت‌های قابل تبدیل جایگزینی برای تامین مالی سهام هستند، و به seed-stage و pre-seed?_seed الف> بدون نیاز به ارزیابی پول جمع آوری کنید. آنها همچنین فروش سهام را به تعویق می اندازند، به این معنی که بنیانگذاران استارت آپ قدرت تصمیم گیری خود را تا بعد حفظ می کنند.

صاف‌ها و اسکناس‌های قابل تبدیل در زمان توافق، دارایی سهام نیستند. با این حال، پس از وقوع یک رویداد محرک یا سپری شدن تاریخ سررسید یک اسکناس قابل تبدیل، سرمایه‌گذار می‌تواند با استفاده از سقف ارزش‌گذاری یا شرایط نرخ تنزیل، قرارداد را به سهام تبدیل کند – هر کدام که به دارندگان اسکناس قیمت کمتری بدهد.

مزایا و معایب SAFE در مقابل یادداشت‌های قابل تبدیل 

قراردادهای SAFE و یادداشت‌های قابل تبدیل هر دو ابزارهای مفیدی برای تأمین مالی اولیه هستند. با این حال، به دلیل نحوه ساختار هر توافقنامه، آنها مزایا و معایب متفاوتی دارند. 

مزایای SAFE

  • اجازه جمع آوری سرمایه قبل از ارزیابی شرکت را فراهم کنید.
  • موسسان مجبور نیستند در مراحل اولیه سهام خود را رها کنند.
  • علاقه نداشته باشید. 
  • در صورت شکست شرکت، نیازی به بازپرداخت ندارید. 
  • راه اندازی و درک آن ساده تر است. 
  • راه اندازی ساده هزینه های قانونی را کاهش می دهد.
  • در مقایسه با اسکناس قابل تبدیل، رویداد تبدیل ساده‌تر است.
  • در صورت موفقیت شرکت، سرمایه‌گذاران با تخفیف ویژه پاداش می‌گیرند.

معایب SAFE

  • به‌اندازه اسکناس‌های قابل تبدیل معمولاً استفاده نمی‌شود، بنابراین یافتن سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در خارج از سیلیکون ولی، ممکن است دشوار باشد.
  • که اغلب برای تامین مالی شرکت‌های در مراحل اولیه استفاده می‌شود، که ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.
  • سرمایه گذاران ممکن است در صورت شکست شرکت، هیچ یک از سرمایه گذاری اولیه خود را پس نگیرند زیرا SAFE ها ابزار بدهی نیستند و هیچ سودی ندارند.

مزایای اسکناس های قابل تبدیل

  • اجازه جمع آوری سرمایه قبل از ارزیابی شرکت را فراهم کنید.
  • موسسان مجبور نیستند در مراحل اولیه سهام خود را رها کنند.
  • در مقایسه با سهام، آنها برای سرمایه گذاران امن تر هستند زیرا ابزار بدهی هستند.
  • معمولاً مورد استفاده و درک سرمایه گذاران است. 
  • انعطاف پذیری بیشتر در شرایط تبدیل. 
  • پیدا کردن سرمایه‌گذارانی که مایل به استفاده از اسکناس‌های قابل تبدیل هستند، آسان‌تر است، زیرا ریسک کمتری دارند. 
  • در صورت موفقیت شرکت، سرمایه‌گذاران با تخفیف ویژه پاداش می‌گیرند.

معایب اسکناس های قابل تبدیل

  • رویدادهای تبدیل پیچیده‌تر هستند.
  • برای راه اندازی به کمک حقوقی بیشتری نیاز دارید.
  • ممکن است محاسبه ROI برای سرمایه گذاران چالش برانگیز باشد: آنها باید درآمدهای بالقوه حاصل از بهره را با ارزش سهام مقایسه کنند.
  • بیشتر برای تامین مالی شرکت‌های در مراحل اولیه استفاده می‌شود که ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.
  • اگر شرکت منحل شود و پول کافی برای بازپرداخت بدهی نداشته باشد، وام دهندگان ممکن است سرمایه اولیه خود را پس نگیرند.

زمان استفاده از یادداشت SAFE در مقابل قابل تبدیل

صفحه‌های امن و اسکناس‌های قابل تبدیل هر دو در نظر گرفته شده‌اند که در آینده به سهام تبدیل شوند، و برای استارت‌آپ‌های جوانی که نیاز به جمع‌آوری پول دارند اما برای ارزیابی آماده نیستند، مناسب هستند.

برای دریافت ایده بهتر از نوع سرمایه گذاری برای شما، تفاوت های کلیدی بین این دو را در نظر بگیرید: 

    • SAFE ها ساده تر از یادداشت های قابل تبدیل هستند. به طور خاص، SAFE یک رویداد محرک خاص را ارائه می‌کند (مانند راه‌اندازی Series A round)، در حالی که یادداشت های قابل تبدیل چندین شرط تبدیل ممکن را ارائه می دهند. نسبت به اسکناس‌های قابل تبدیل، SAF امتیازات کمتری برای مذاکره دارند.
  • SAFEها به ورودی قانونی کمتری نیاز دارند. اسناد برای قراردادهای SAFE به صورت رایگان در وب‌سایت Y Combinator موجود است. صدور اسکناس قابل تبدیل معمولاً به زمان و هزینه های قانونی بیشتری نسبت به SAFE نیاز دارد.
  • SAFE به استارت آپ ها انعطاف بیشتری می دهد. SAFE ها تاریخ سررسید ندارند، که به استارتاپ ها زمان بیشتری برای دستیابی به نقاط عطف و اهداف قبل از تبدیل توافق می دهد. 
  • بسیاری از سرمایه گذاران با اسکناس های قابل تبدیل بیشتر آشنا هستند. اسکناس های قابل تبدیل مدت طولانی تری وجود داشته اند، و برای سرمایه گذاران، به ویژه آنهایی که خارج از سیلیکون ولی هستند، بیشتر آشنا هستند. 

به طور کلی، قراردادهای SAFE بیشتر برای بنیانگذاران در نظر گرفته می‌شوند، زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهند و علاقه‌ای ندارند. اسکناس‌های قابل تبدیل تمایل بیشتری به سرمایه‌گذار دارند زیرا تاریخ سررسید محدودیت‌های بیشتری را برای بنیان‌گذاران اعمال می‌کند. 

در نهایت، گزینه مناسب به روشی می رسد که برای شما و سرمایه گذاران بالقوه شما کار می کند. اگر نمی‌توانید سرمایه‌گذارانی را بیابید که مایل به استفاده از SAFE هستند، صدور اسکناس‌های قابل تبدیل منطقی‌تر است.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا