کسب و کار

نحوه بهینه سازی مدیریت ریسک برای زنجیره تامین

نحوه بهینه سازی مدیریت ریسک برای زنجیره تامین

رویدادهایی مانند درگیری‌های بین‌المللی، همه‌گیری، کمبود کارگر، و آب و هوای شدید زنجیره های تامین جهانی را مختل کرد. اگر سال‌های گذشته چیزی به کسب‌وکارها آموخته است، این است که هیچ چیز را نمی‌توان بدیهی انگاشت – از جمله عملیات زنجیره تامین روان.

Risk management for supply chain

بسیاری از عوامل خطر زنجیره تامین خارج از کنترل یک صاحب کسب و کار هستند، اما می توانید از برخی خطرات اجتناب کنید. در هر صورت، یادگیری مدیریت ریسک برای عملیات زنجیره تامین یک گام اساسی در ایجاد یک کسب و کار انعطاف پذیر و سازگار است.

مدیریت ریسک در زنجیره تامین چیست؟

مدیریت ریسک زنجیره تامین (SCRM) به استفاده از استراتژی‌ها برای شناسایی، ارزیابی و کاهش اختلالات اشاره دارد. این شامل تلاش‌هایی برای کاهش تأثیر انواع مختلف خطر – از رویدادهای روزمره تا اختلالات بی‌سابقه – با استفاده از نظارت مستمر و برنامه‌های کاهش است.

خطرها در زنجیره تامین شما از نظر شدت متفاوت هستند و می توانند از منابع داخلی و خارجی ناشی شوند.

خطرات زنجیره تامین داخلی

شما می توانید ریسک های زنجیره تامین داخلی را به پنج دسته زیر تقسیم کنید:

    خطرات

  • تولیدبه اختلال در عملیات داخلی یا فرآیندهای کاری شما اشاره دارد. مثال: یک ماشین ضروری خراب می شود.
    • امنیت سایبری خطرات زمانی اتفاق می‌افتند که شخصی از آسیب‌پذیری در فناوری شما استفاده کند. مثال‌ها: نقض اطلاعات و حملات سایبری.
    خطرات

  • کسب و کارمی‌تواند شامل فرسایش کارکنان یا تغییر ساختار مدیریتی و سازمانی. مثال: مدیر پروژه شما به کار دیگری می رود.
  • خطراتفرهنگی شامل تأثیر منفی یکی از عناصر فرهنگ شرکت شما است. مثال: تحمل برای بریدن گوشه ها یا پنهان کردن اشتباهات.
    خطرات

  • داده زمانی رخ می دهد که اطلاعات در سیستم مدیریت زنجیره تامین شما نادرست باشد. مثال: سفارش نادرست مواد از تامین کننده شما.

خطرات زنجیره تامین خارجی

در بیشتر موارد، خطرات خارجی عمدتاً خارج از کنترل شما هستند. این رویدادها خارج از سازمان شما اتفاق می‌افتد، اما همچنان بر عملیات شما تأثیر می‌گذارد.

می‌توانید ریسک‌های خارجی را به دسته‌های زیر تقسیم کنید:

    خطرات

  • سیاسی و دولتیممکن است زمانی رخ دهد که ناآرامی سیاسی یا عدم ثبات در محیط نظارتی وجود داشته باشد. مثال: درگیری بین المللی.
  • خطراتمالی و اقتصادی شامل رویدادهایی است که بر سلامت مالی کسب و کار شما تأثیر منفی می گذارد. مثال‌ها: رکود، نرخ نامطلوب ارز، و ورشکستگی یک مشتری کلیدی.
  • خطرات آب و هوای شدیدشامل بلایای طبیعی است. مثال ها: گردبادها، آتش سوزی ها و طوفان ها.
    خطرات

  • تدارکات شامل مواردی است که با ذخیره سازی و حمل و نقل محصولات شما مرتبط است. مثال‌ها: دزدی انبار، محصولات فاسد، و لج‌جم در بنادر.
  • خطرات تامین کننده به خطراتی اشاره دارد که در روابط تامین کننده شما رخ می دهد. مثال‌ها: ورشکستگی تامین‌کننده، شکستن قرارداد، و خطر شهرت با همکاری با ارائه دهندگانی که مشکل قانونی دارند.
    خطرات

  • کیفیت زمانی اتفاق می‌افتد که کیفیت هر یک از مواد موجود در زنجیره تامین شما (مانند مواد اولیه، مواد اولیه، فرآیندهای تولید یا بسته‌بندی) منجر به محصول یا بسته‌بندی شود. خطاهای سرویس مثال: خرابی یک قطعه خودرو که به فراخوان ختم می شود.
    خطرات

  • قانونی شامل رویدادهایی است که می تواند منجر به جریمه های سنگین یا هزینه های قانونی شود. مثال: نقض قراردادی، نقض پتنت، و نقض قانون.

چرا مدیریت ریسک زنجیره تامین مهم است؟

شناسایی و مدیریت ریسک‌ها در زنجیره تامین شما از تداوم کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد تجربه مشتری را ارائه دهید< /a>. همچنین به سازمانی انعطاف پذیرتر و از نظر مالی قوی تر اجازه می دهد.

طبق گزارش 2022 Körber Supply Chain (KSC)، 92٪ از پاسخ دهندگان گفتند که عملکرد زنجیره تامین برای تجربه مشتری مهم است. اگر به خطرات زنجیره تامین توجه نکنید، اختلالات می تواند منجر به کمبود موجودی، زمان انتظار طولانی تر برای سفارشات و مشکلات جدی کیفیت شود.

هر کدام از این‌ها می‌تواند یک تجربه منفی برای مشتری ایجاد کند و باعث شود که شما هر رابطه‌ای که به سختی به دست آورده‌اید را از دست بدهید =”noopener” target=”_blank”>اعتمادی که ایجاد کرده اید.

خطرات زنجیره تامین همچنین می تواند به یک بدهی مالی برای کسب و کار شما تبدیل شود، مانند هزینه های قانونی گران یا حاشیه سود کم.

با شناسایی و برنامه‌ریزی برای ریسک‌ها، می‌توانید از خطراتی که تحت کنترل شما هستند اجتناب کنید و تأثیر ریسک‌هایی را که کنترل نمی‌کنید کاهش دهید.

چارچوب مدیریت ریسک زنجیره تامین: پنج مرحله

اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت ریسک زنجیره تامین، موثرتر و سازگارتر از رویکرد موقت خواهد بود. در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ریسک و ایجاد ارتقای زنجیره تامین.

1. خطرات احتمالی را شناسایی کنید

اولین قدم شناسایی خطرات بالقوه و رویدادهای برنامه ریزی نشده در زنجیره تامین شما است. یکی از راه های موثر برای انجام این کار، برگزاری جلسه قبل از مرگ است.

در یک پیش از مرگ، تیم شما تصور می کند که پروژه در آینده شکست خورده است و می پرسد، “دلایل احتمالی که می توانستیم شکست بخوریم چیست؟”

تمرین پیش‌بینی شکست به شما کمک می‌کند مرتبط‌ترین رویدادهای خطر بالقوه را برای پروژه خود شناسایی کنید. در مرحله شناسایی، شما می خواهید بر روی ایده پردازی تمرکز کنید، نه رد شدن. تجزیه و تحلیل بعدی خواهد آمد.

2. هر ریسک را ارزیابی کنید

همه خطرات یکسان ایجاد نمی شوند. در مرحله ارزیابی ریسک، هدف شما این است که بفهمید کدام خطرات بالقوه جدی ترین هستند. به این ترتیب می توانید منابع را به درستی برای توسعه و اجرای طرح های اضطراری تخصیص دهید.

همانطور که زک ویلیامز، بنیانگذار شرکت های بازاریابی ROI، توضیح می دهد، ارزیابی ریسک به طور خاص به این می پردازد که “خطرات احتمالی شما چقدر محتمل و مضر هستند.”

جدی‌ترین خطرات احتمال وقوع بالایی دارند و همچنین تأثیر قابل‌توجهی بر کسب‌وکار شما دارند. در مقابل، احتمال وقوع خطرات کمتر جدی وجود ندارد و حتی در صورت وقوع، تأثیر کمتری خواهند داشت.

برای استانداردسازی ارزیابی‌های خود، می‌توانید از کارت امتیازی استفاده کنید که هر رویداد خطر را بر اساس احتمال و شدت رتبه‌بندی می‌کند. احتمال می تواند از «بعید» تا «بسیار ممکن» متغیر باشد. تأثیر می تواند از «بی اهمیت» تا «فاجعه بار» متغیر باشد.

تجربه گذشته شما می تواند به شما در تعیین احتمال خطر کمک کند. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما معمولاً گردش مالی بالایی را تجربه می کند، خطر از دست دادن پرسنل در اواسط پروژه ممکن است برای شما بیشتر باشد.

داده های خارجی همچنین بینش های ارزشمندی را برای تخمین احتمال خطر ارائه می دهد. برای مثال، داده‌های آب و هوا می‌توانند احتمال وقوع بلایای طبیعی در یک منطقه را نشان دهند و محرک‌های اقتصادی می‌توانند احتمال رویدادهای اقتصادی، مانند رکود را نشان دهند.

3. استراتژی های کاهش و برنامه های واکنش ایجاد کنید

در این مرحله، می‌خواهید روی کاهش ریسک و ایجاد طرح‌های اضطراری در صورت اختلال زنجیره تامین تمرکز کنید.

در اینجا چهار رویکرد کاهش خطر وجود دارد که می‌توانید بگیر:

  • اجتناب/پیشگیری: اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع خطر در وهله اول انجام دهید.
  • کاهش: اقداماتی را برای کاهش احتمال یا تأثیر خطر انجام دهید.
  • انتقال: مسئولیت یا پیامدهای خطر را به شخص ثالث واگذار کنید.
  • پذیرفتن: خطر را همانطور که هست بپذیرید اما همچنان به نظارت آن ادامه دهید (معمولاً برای خطرات کمتر جدی استفاده می شود).

طرح کاهش خطر شما باید شامل موارد زیر باشد: 

  • هدف استراتژی شما: اجتناب، کاهش، انتقال یا پذیرش
  • برنامه اقدام اصلی: اقداماتی که برای نظارت بر خطر و اجتناب، کاهش یا انتقال آن (در صورت لزوم) انجام خواهد شد
  • طرح اضطراری: در صورت بروز خطر چه کاری انجام خواهید داد
  • مالک ریسک: فردی که مسئول نظارت بر ریسک و نظارت بر طرح اضطراری در صورت لزوم است

4. بر خطرات احتمالی نظارت کنید

اختصاص دادن یک فرد به هر ریسک زنجیره تامین معمول است. این شخص خطر را زیر نظر خواهد داشت الف> و در صورت نیاز برنامه های اضطراری را اجرا کنید. بسیار مهم است که معیارهای دقیق را جمع آوری کنید و جریان ارتباطی خوبی داشته باشید تا خطرات احتمالی زودتر شناسایی شوند.

نظارت بر ریسک معمولاً شامل ردیابی معیارهای مرتبط با ریسک است. به عنوان مثال، اگر یکی از ریسک‌های شما شامل گذراندن بیش از بودجه باشد، مالک ریسک مسئول پیگیری کل هزینه‌های مرتبط با پروژه خواهد بود.

صاحبان ریسک همچنین می‌توانند پیگیری کنند که آیا ضرب‌الاجل‌ها رعایت شده‌اند، اگر دامنه پروژه تغییر کرده باشد، و آیا محصولات نهایی با استانداردهای کیفیت از پیش تعریف‌شده شما مطابقت دارند یا خیر.

5. برنامه مدیریت ریسک خود را مرور کنید

علاوه بر نظارت بر ریسک‌های فردی، ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت ریسک به‌عنوان یک کل مفید است. ممیزی فرآیند و روش‌شناسی به شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود توانایی شما برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخ به ریسک‌ها در طول زمان کمک می‌کند.

به طور منظم کیفیت سیستم مدیریت ریسک خود را با گرد هم آوردن یک تیم حاکمیتی ارزیابی کنید که میزان عملکرد سیستم شما را بررسی می کند. تیم‌های حاکمیت ریسک زنجیره تامین معمولاً شامل کارکنان یا مدیرانی می‌شوند که به‌عنوان صاحب ریسک دو برابر می‌شوند و نقش فعالی در شناسایی، ارزیابی و نظارت بر ریسک دارند.

این گروه می تواند به طور منظم برای بحث در مورد خطرات اولویت اصلی در زنجیره تامین شما ملاقات کند. آنها همچنین می توانند از بینش خود به عنوان صاحبان ریسک برای پیشنهاد فرصت هایی برای بهبود استراتژی شما استفاده کنند.

نمونه های مدیریت ریسک زنجیره تامین

مثال 1: اجتناب از خطر

مثلاً صاحب کسب‌وکاری هستید که لوازم آرایشی می‌فروشد، و می‌خواهید با افزودن محصولات مراقبت از مو به مجموعه خود، آن را گسترش دهید. با این حال، می دانید که مواد شیمیایی سمی یک خطر صنعت برای کسب و کار شما هستند.

در اینجا مثالی از نحوه انجام مراحل در چارچوب SCRM برای جلوگیری از خطرات احتمالی هنگام ارزیابی تامین کنندگان بالقوه آورده شده است:

  1. شناسایی: شما مواد شیمیایی سمی را به عنوان یک خطر تشخیص می دهید. به طور خاص، متوجه می‌شوید که در مقادیر زیاد، بنزن که معمولاً در محصولات آئروسل استفاده می‌شود، یک سرطان‌زا شناخته شده است.
  2. ارزیابی: شما هرگز محصولات مو را فروخته اید، بنابراین برای تعیین احتمال به داده های بیرونی نگاه می کنید. می بینید که سال گذشته، 19 شرکت مجبور شدند محصولات آئروسل را به دلیل سطوح بالای بنزن فراخوانی کنند و خطر را “بالا” ارزیابی کنند. این تأثیر شامل فراخوان محصول، از دست دادن اعتماد مصرف کننده و قرار گرفتن در معرض نام تجاری منفی است، بنابراین شما تأثیر را “بالا” ارزیابی می کنید.
  3. یک استراتژی کاهش ایجاد کنید: استراتژی کاهش ریسک شما این است که به طور کامل از رویداد احتمالی اجتناب کنید. شما تصمیم می گیرید از فرمول های آئروسل در خط مراقبت از موهای خود استفاده نکنید.
  4. مانیتور: در حالی که از خطرات مرتبط با استفاده از بنزن اجتناب کرده‌اید، همچنان بر تأثیرات منفی مواد شیمیایی که در محصولات خود استفاده می‌کنید نظارت می‌کنید. اطلاعاتی در مورد تغییرات ایمنی آنها.

در نتیجه سیستم مدیریت ریسک خود، می‌توانید از این خطر کاملاً اجتناب کنید.

مثال 2: کاهش ریسک

همان شرکت فرضی همچنین می‌تواند از این چارچوب برای رسیدگی به ریسک‌هایی استفاده کند که تحت کنترل او نیستند.

مثلاً مواد را از یک فروشنده خریداری می‌کنید.

  1. شناسایی: شما ورشکستگی فروشنده را به عنوان یک خطر بالقوه شناسایی می کنید.
  2. ارزیابی: شما احتمال خطر را “متوسط” ارزیابی می کنید زیرا فروشنده شما یک تجارت کوچک است. با این حال، تأثیر آن “فاجعه بار” است، زیرا شما باید کل فرآیند تولید خود را تعطیل کنید.
  3. یک استراتژی کاهش ایجاد کنید: برای کاهش ریسک، تامین کنندگان خود را متنوع می کنید. فروشنده دیگری پیدا می کنید و سفارشات خود را بین آن دو تقسیم می کنید.
  4. مانیتور: شما از طریق خرید ماهانه و برنامه ریزی موجودی.

رکود، اولین فروشنده شما را شش ماه پس از وارد کردن فروشنده دوم از کار می‌اندازد. در حالی که نتوانستید از این خطر اجتناب کنید، اما تأثیر بالقوه فاجعه بار آن را کاهش دادید.

با نظارت بر ریسک، می‌توانید متوجه شوید که اولین فروشنده شما برای اجرای روان کارها تلاش کرده است. این به شما این امکان را می‌دهد که تعداد بیشتری از سفارش‌های دریافتی خود را به فروشنده دوم منتقل کنید. بنابراین، تأثیر کمتری بر تجربه مشتری شما داشت.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا