سریال و انمیشن

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال جدید

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال جدید

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال جدید

برنامه‌نویسی یک مهارت ارزشمند است که می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را به ارمغان آورد. با این حال، با توجه به این که در حال حاضر صدها زبان‌ برنامه‌نویسی با کاربری‌های مختلف وجود دارد، تشخیص این که با چه زبان برنامه‌نویسی شروع کنیم، می‌تواند چالش برانگیز باشد. شکی نیست که بهترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری به اهداف و علایق شما بستگی دارد. با این حال اطلاع درباره این که چه زبان‌هایی از محبوبیت بیشتری برخوردارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این گزارش به بررسی برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم و در ادامه قصد داریم ۵ زبان برنامه‌نویسی که قابلیت‌ها و کاربردهای زیادی در توسعه نرم افزار دارند و یادگیری آن‌ها نسبتا آسان است را معرفی می‌کنیم.

۱- زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی است که یادگیری و استفاده از آن آسان است. در واقع نحو ساده این زبان است که یادگیری و استفاده از آن را آسان و قابل فهم می‌کند. این ویژگی، پایتون را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان تبدیل کرده است.

این زبان برای توسعه وب، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و … استفاده می‌شود. علاوه بر این پایتون جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان و کتابخانه‌ وسیعی از ماژول‌ها و چارچوب‌ها دارد که شروع به کار را آسان می‌کند. زمینه‌های کاربری زیاد، یادگیری و استفاده آسان پایتون از یک طرف و اهمیت کار با داده برای کسب و کارها باعث شده است که پایتون یکی از پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی در صنایع مختلف باشد.

۲-زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی محبوب است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی سازمانی، برنامه‌های اندرویدی و … استفاده می‌شود. این زبان که بیشتر از ۲۵ سال از ظهور آن می‌گذرد، به خاطر قابلیت‌های امنیتی و مقیاس‌پذیری که دارد، شناخته شده است. در واقع ویژگی های امنیتی جاوا آن را به گزینه‌ای عالی برای توسعه اپلیکیشن‌های امن تبدیل می‌کند. همچنین جاوا، جامعه وسیعی از توسعه‌دهندگان دارد که به توسعه کتابخانه‌ها و چارچوب‌های آن کمک می‌کنند.

۳- زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب استفاده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی همچنین برای ایجاد رابط‌های کاربری تعاملی و صفحات وب پویا یک گزینه کاربردی و محبوب است.

جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر به دلیل ظهور اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. محبوبیت جاوا اسکریپت منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی برای توسعه‌دهندگانی شده است که این زبان را می‌دانند.

۴- زبان برنامه‌نویسی ++C

++C، یک زبان برنامه‌نویسی با کارایی بالا است که برای توسعه سیستم عامل‌ها، انجین‌های بازی و سایر برنامه‌های کاربردی حیاتی استفاده می‌شود.

این زبان، یک زبان پیشرفته است که از متدهای برنامه‌نویسی مختلف مانند برنامه‌نویسی تابعی، رویه‌ای و شی‌گرا پشتیبانی می‌کند و جزء زبان‌های سریع به حساب می‌آید. به عبارت دیگر زمان کامپایل و اجرای آن نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی سریع‌تر است.

زبان برنامه‌نویسی ++C برای پروژه‌های بزرگ بسیار مناسب است. بسیاری از پروژه‌ها از جمله کامپایلرها، سیستم های ذخیره سازی ابری، پایگاه‌های داده، بازی‌ها، طرح‌های گرافیکی و … با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند. C++ همچنین برای ساخت پروژه‌های بصری سه بعدی استفاده می‌شود؛ این پروژه‌ها نیاز به کنترل حجم عظیمی از داده‌ها دارند و C++ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آن است.

۵- زبان برنامه‌نویسی SQL

در کنار پایتون، برنامه‌نویسی SQL برای استفاده کارآمد از داده‌ها در برنامه‌های کاربردی وب ضروری است. با این حال، برخلاف سایر زبان‌های کدنویسی در لیست ما، SQL به طور خاص ذخیره، استخراج و دستکاری داده‌ها را در یک پایگاه داده موجود امکان‌پذیر می‌کند.

به عنوان زبان اصلی برنامه‌نویسی پایگاه داده، SQL زبان خاص خود را دارد که باید یاد بگیرید تا به طور مؤثر از پایگاه داده پرس و جو کنید. برنامه‌نویسانی که علاقه مند به کار با برنامه‌هایی هستند که از پایگاه‌های داده با استفاده فشرده مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، پردازنده‌های پرداخت و کتابخانه‌های موسیقی استفاده می‌کنند، باید SQL را یاد بگیرند. برای متخصصان داده آینده نگر، آشنایی با SQL معمولاً برای نقش‌هایی مانند مدیر پایگاه داده، تحلیلگر داده و مهندس QA یک مهارت ضروری است.

بازار کار زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران

زبان‌های معرفی شده در این گزارش جزء زبان‌های پرکاربرد در بازار ایران هم هستند. با یاد گرفتن این زبان‌ها می‌توانید به راحتی وارد بازار کار ایران شوید و در ادامه، راه خود را به یکی از شرکت‌های مطرح و شناخته شده باز کنید. در حال حاضر شر‌کت‌های زیادی در ایران وجود دارند که علاقه‌مندند فرصت‌های خوبی در اختیار متخصص‌ها برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف قرار دهند. یکی از این شرکت‌ها، ویستا سامانه آسا است. ویستا سامانه آسا، در واقع شرکت IT‌ زیرمجموعه گروه مالی آگاه است که در حوزه فناوری مالی یا همان فین‌تک فعالیت می‌کند.

سخن پایانی

در پایان، زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شما به اهداف و علایق شما بستگی دارد. Python، Java، JavaScript، C++ و SQL برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۲۳ هستند.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا