فهرست بهترین فیلم های آخرالزمانی

فهرست بهترین فیلم های آخرالزمانی

تهدید آخرالزمان از همان ابتدای سینما راه خود را به پرده سینماها باز کرد. از فیلم دانمارکی پایان دنیا محصول ۱۹۱۶ به عنوان نخستین اثر سینمایی آخرالزمانی نام برده می‌شود. اما در دهه ۵۰ بود که برای نخستین بار تب فیلم‌های درباره پایان دنیا داغ شد. زمانی‌که بمب اتم، جنگ سرد و رقابت فضایی میان روس‌ها و آمریکایی‌ها، وحشت از نابودی قریب الوقوع جهان را در سراسر جهان طنین‌انداز کرد.

در این مطلب سراغ ۱۵ فیلم آخرالزمانی از دهه‌های مختلف رفته‌ایم. فیلم‌هایی که در قالب‌ها و با رویکردهای مختلف تهدید پایان دنیا را به تصویر کشیده‌اند. برای آنکه به لیست متمرکز تری برسیم فیلم‌هایی پایان دنیایی با محوریت زامبی‌ها و یا آثار پسا آخرالزمانی که داستانشان بعد از نابودی جهان رخ می‌دهند، کنار گذاشته‌ایم. همچنین خبری از فیلم‌هایی دیستوپیایی نیست.

فیلم دنیا را پشت سر بگذار | ۲۰۲۳ | Leave the World Behind

  • کارگردان: سام اسماعیل
  • بازیگران: جولیا رابرتس، ماهرشالا علی، ایثن هاوک، کوین بیکن و ونسا اسپیلاگا

یک فیلم مهیج آخرالزمانی که علی رغم ریتم آهسته و برخورد ساده‌انگارانه با مضامین خود، در جذب مخاطب تقریبا موفق عمل می‌کند. یک فیلم شیامالانی بدون عناصر ماوراءالطبیعه که از نقدهای اجتماعی صریح انباشته شده است. دنیا را پشت سر بگذار که براساس رمانی به همین نام ساخته شده است، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که برای تعطیلات به خانه‌ای مجلل می‌روند. اما با از کار افتادن وسایل الکترونیکی و ظاهر شدن دو غریبه در مقابل درب خانه، همه چیز شکل وحشتناکی به خود می‌گیرد.

فیلم بالا رو نگاه نکن | ۲۰۲۱ | Don’t Look Up

  • کارگردان: آدام مک‌ کی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لارنس، راب مورگان، جونا هیل، مارک رایلنس، تایلر پری و تیموتی شالامی

یک هجویه سیاسی گزنده درباره یک دانشجوی نجوم و استادش که سعی دارند به رئیس جمهور،رسانه‌ها و مردم درباره برخورد قریب‌الوقوع یک ستاره دنباله‌دار به زمین هشدار بدهند. اما در حالی‌که پایان دنیا نزدیک است، هیچکس این موضوع را جدی نمی‌گیرد. آدام مک کی در بالا رو نگاه نکن، در قالب یک قصه کمدی آخرالزمانی، تمثیلی انتقادی از بی‌تفاوتی سیاستمداران و رسانه‌ها نسبت به تهدید گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، ارائه می‌دهد.

فیلم گرینلند | ۲۰۲۰ | Greenland

  • کارگردان: ریک رومن وو
  • بازیگران: جرارد باتلر، مورنا باکرین، راجر دیل فلوید، اسکات گلن و رندال گونزالز

فیلم گرینلند، یک اکشن آخرالزمانی با محوریت مبارزه برای بقا است. داستان یک خانواده سه نفره که برای زنده ماندن از یک فاجعه آخرالزمانی با تمام وجودشان تقلا می‌کنند. اگرچه گرینلند یک فیلم آخرالزمانی تقریبا آشنا به نظر می‌رسد، اما با این حال یک فیلم خوش ساخت و جذاب است. همچنین شاید از چنین فیلمی انتظار برود که تماما متمرکز بر جلوه‌های کامپیوتری سنگین و انفجارهای بزرگ باشد، اما گرینلند بیش‌تر بر شیمی اعضای یک خانواده و روابط آدم‌هایی که برای بقا می‌جنگند، تمرکز می‌کند.

فیلم این آخرشه | ۲۰۱۳ | This Is the End

  • کارگردان: ست روگن و اوان گلدبرگ
  • بازیگران: جیمز فرانکو، جونا هیل، ست روگن، جی باروشل و دنی مک‌براید

گروهی از بازیگران مشهور هالیوود مانند جی باروشل و ست روگن در یک مهمانی در خانه جیمز فرانکو مشغول خوشگذرانی هستند که ناگهان متوجه می‌شوند که دنیا در حال به پایان رسیدن است. این آخرشه با حضور کمدین‌های برجسته هالیوود در نقش‌های خودشان، از دست فیلم‌هایی محسوب می‌شود که در آن‌ها قصه و روایت در مقایسه با وقت‌گذرانی با شخصیت‌های جالب اهمیت کمتری دارد. یک کمدی پایان دنیایی که گویی یک مهمانی سرگرم‌کننده دیوانه‌وار با اتفاقات وحشتناک است!

فیلم مالیخولیا | ۲۰۱۱ | Melancholia

  • کارگردان: لارس فون تریه
  • بازیگران: کیرستن دانست، شارلوت گنزبور، کیفر ساترلند، شارلوت رمپلینگ و الکساندر اسکارشگورد

فیلم‌های پایان دنیایی دهه ۹۰ عاشق این بودند که شهاب سنگ‌های بزرگ را با شتاب فراوان روانه زمین کنند، اما مالیخولیا یک آرماگدون نیست.  زیرا لارس فون تریه در این درام مبهوت کننده نسخه خود را از پایان جهان ارائه می‌دهد. فیلم زن جوانی با بازی کیرستن دانست را دنبال می‌کند که در شرف عروسی مجلل خود با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی‌که سیاره مرموزی به نام مالیخولیا در حال نزدیک شدن به زمین است. فون تریه در ساخت مالیخولیا از تجربه افسردگی خود الهام گرفته است. تجربه‌ای که اغلب می‌تواند شبیه یک آخرالزمان شخصی به نظر برسد.

فیلم پناه بگیر | ۲۰۱۱ | Take Shelter

  • کارگردان: جف نیکولز
  • بازیگران: مایکل شنون، جسیکا چستین، شیا ویگهام و کتی بیکر

پناه بگیر را می‌توان در شمار آن دسته از فیلم‌های آخرالزمانی‌ای قرار داد که ایده پایان دنیا را از دریچه ذهن رنجور یک شخصیت به تصویر می‌کشند. فیلم‌هایی مانند آخرین موج به کارگردانی پیتر ویر که در آن‌ها انتظار شوم شخصیت‌ها برای آخرالزمان، همزمان تمثیلی از اضطراب‌ها و تشویش‌های درونی آن‌ها است. در پناه بگیر، یک آدم معمولی ساکن شهری کوچک با بازی خیره‌کننده مایکل شنون، تحت تاثیر کابوس‌های دلهره‌آور خود این باور را پیدا می‌کند که آخرالزمان به زودی فرا می‌رسد.

فیلم آفتاب | ۲۰۰۷ | Sunshine

  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: کیلین مورفی، کریس ایوانز، رز بیرن، میشل یئو، کلیف کرتیس و تروی گاریتی

دنی بویل که در سال ۲۰۰۲ با ۲۸ روز بعد یکی از بهترین فیلم‌های پسارستاخیزی تمام دوران را ساخت، پنج سال بعد با آفتاب یک فیلم پایان دنیایی به همان اندازه چشمگیر را روانه سینماها کرد. در آفتاب خورشید رو به خاموشی است و تیمی از فضانوردان در سفری مهیج به فضا در تلاشند تا راه‌حلی برای این تهدید پایان دنیایی بیابند. الکس گارلند با الهام از موضوعات مهمی مانند افزایش دمای زمین و مرگ گرمای کیهان، فیلمنامه آفتاب را به نگارش در‌آورد. اگرچه فیلم دنی بویل بر برخی حقایق علمی به نفع خلق هیجان چشم می‌پوشد، اما حتی اگر صحت آن از لحاظ علمی کاملا مردود باشد، همچنان هشداری تاثیرگذار نسبت به آینده تاریکی است که زندگی بشر را تهدید می‌کند.

فیلم در کام جنون | ۱۹۹۵ | In the Mouth of Madness

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: سام نیل، یورگن پراخنو، دیوید وارنر، جان گلاور، چارلتون هستون و جولی کارمن

بهترین اقتباس سینمایی از دنیای اچ. پی. لاوکرفت که البته بر اساس هیچ کدام از آثار او نیست. سومین فیلم از تریلوژی غیررسمی آخرالزمان کارپنتر درباره یک مامور بیمه به نام جان ترنت با بازی سام نیل است که از یک بیمارستان روانی سر در می‌آورد. فیلم در حالی شروع می‌شود که ترنت داستان خود را برای دکتر رن (دیوید وارنر) بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه کارش به تیمارستان کشیده است. آنچه می‌بینیم داستانی درباره جهانی غرق در وحشتی توصیف‌ناپذیر است که مرز میان داستان و واقعیت در آن به شدت مخدوش به نظر می‌رسد. هنگامی‌که فیلم به پایان می‌رسد، این سوال را از خود خواهید پرسید که چه چیز واقعی است و چه چیز نه. در حالی‌که تنها پاسخ منطقی به این پرسش خنده‌ای هیستریک است، زیرا دنیا به فنا رفته.

فیلم ایمن | ۱۹۹۵ | Safe

  • کارگردان: تاد هینز
  • بازیگران: جولیان مور، پیتر فریدمن، زاندر برکلی، آوریل گریس و جیمز لوگرو

آخرالزمان در ایمن یک رخداد کاملا شخصی است: کرول وایت (مور) یک زن خانه‌دار ساکن حومه شهر است که با انواع بیماری‌ها و آلرژی‌های غیر قابل توضیح محاصره شده و نومیدانه سعی دارد که دیگران را نسبت به جدی بودن وضعیت خود متقاعد کند. فیلم تاد هینز یک قصه به شدت تمثیلی درباره بی‌ثباتی زندگی در دوران اوج شیوع ایدز است، هرچند مضامین آن به طرز نگران‌کننده‌ای در دنیای امروز نیز به راحتی قابل ردیابی‌اند. هینز و مور احساس پارانویایی که با بروز هر علامت جدید در کرول شدت می‌گیرد، تجسم می‌بخشند. همچنین نشان می‌دهند که چگونه تلاش‌های او برای قرنطینه کردن خود بیش‌تر به سلامت روان او صدمه می‌زند. ایمن فیلمی با جواب‌های آسان نیست، بلکه قدرت آن در توضیح‌ناپذیری ملموس آن نهفته است.

فیلم میراکل مایل | ۱۹۸۸ | Miracle Mile

  • کارگردان: استیو دی جارنات
  • بازیگران: آنتونی ادواردز، میر وینینگهم، جان آگار و میکلتی ویلیامسون

وقتی معجزه‌ای رخ می‌دهد و عشق از راه می‌رسد، هر کاری که می‌توانید برای حفظ آن انجام می‌دهید. در عین حال، مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنید. زیرا ما فانی هستیم. ما می‌میریم. عشق پیدا شده، عشق گمشده است. به دنیای میراکل مایل خوش آمدید. تریلر آخرالزمانی استیو دی جارنات با دو رویاپرداز شروع می‌شود که خوشبختی را در یک‌دیگر می‌یابند، اما وقتی آرماگدون خود را در افق نشان می‌دهد، همه چیز تغییر می‌کند. میراکل مایل که داستان آن در زمان واقعی اتفاق می‌افتد از شما می‌خواهد تا زمانی‌که عشق ادامه دارد از آن لذت ببرید، اما بدانید که همه چیز برای مردن متولد می‌شود.

فیلم رشته‌ها | ۱۹۸۴ | Threads

  • کارگردان: میک جکسون
  • بازیگران: پل وان، ریس دینزدیل، ریتا می و دیوید بریرلی

شاید باور این موضوع که در فهرست بهترین فیلم‌های آخرالزمانی آثاری تلویزیونی وجود دارد دشوار به نظر برسد. اما این موضوع حقیقت دارد. دو فیلم تلویزیونی رشته‌ها و روز بعد بدون شک از بهترین و تکان‌دهنده‌‌ترین فیلم‌های آخرالزمانی تمام دوران هستند. روز بعد هشدار ای‌بی‌سی نسبت به وقوع هولوکاست هسته‌ای بود که باعث وحشت مخاطبان آمریکایی شد. یک سال بعد، رشته‌ها از بی‌بی‌سی برای اروپایی‌ها به نمایش درآمد.

در حالی‌که هر دو فیلم طرح‌های داستانی مشابهی دارند، رشته‌ها کوبنده‌تر و هولناک‌تر است. این فیلم با حضور بازیگرانی ناشناخته درباره دو شخصیت است که در زیر سایه تهدید فزاینده جنگی تمام عیار به زندگی روزمره خود مشغول هستند. اما هنگامی‌که بمب‌های هسته‌ای به پرواز درمی‌آیند، شهر کوچک شفیلد در انگلستان به جهنمی تبدیل می‌شود که آدم‌های بسیار کمی خواهند توانست از آن جان سالم بدر ببرند.

فیلم روز بعد | ۱۹۸۳ | The Day After

  • کارگردان: نیکلاس مایر
  • بازیگران: جیسون روباردز، جوبت ویلیامز، استیو گوتنبرگ، جان کالم و جان لیسگو

در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۳، حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی از شبکه ABS به تماشای این فیلم نیکلاس مایر نشستند. روز بعد تجسمی میخکوب کننده از ترومای نسلی است که در دوران جنگ سرد زندگی می‌‌کردند. رویکرد واقع‌گرایانه فیلم در به تصویر کشیدن آنچه که یک هولوکاست هسته‌ای به نظر می‌رسد، همچنان تکان دهنده است. تاثیر فیلم آنچنان قدرتمند بود که شبکه ای بی سی مجبور شد برای آرام کردن مخاطبان وحشت زده یک خط تلفن مجزا راه بیندازد. روز بعد همچنان پربیننده‌ترین فیلم تاریخ تلویزیون است.

فیلم دکتر استرنج لاو | ۱۹۶۴ | Dr. Strangelove

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: پیتر سلرز، جرج سی. اسکات، استرلینگ هایدن، کینن وین، اسلیم پیکنز و تریسی رید

شاهکار استنلی کوبریک به ما نشان می‌دهد که دنیا نه بر اثر یک انفجار بزرگ بلکه بخاطر سوء‌تفاهم‌ها و تصمیمات دیوانه‌واری که سیاستمداران در اتاق جنگ می‌گیرند، به پایان می‌رسد. هجویه درخشان استنلی کوبریک همزمان یکی از خنده‌دارترین و هراسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است. فیلم بر گروهی از سیاستمداران، ژنرال‌ها و دیپلمات‌ها تمرکز می‌کند که سعی دارند از وقوع یک هولوکاست هسته‌ای ناخواسته که یک ژنرال آمریکایی دیوانه و درگیر تئوری توطئه جرقه آن را زده، جلوگیری کنند. دکتر استرنج لاو که فوق‌العاده خنده‌دار و به شکل وحشتناکی باور پذیر است، به دلایل زیادی یک اثر کلاسیک محسوب می‌شود.

فیلم وضعیت رفع خطر | ۱۹۶۴ | Fail Safe

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • بازیگران: والتر ماتائو، لری هگمن، دن اوهرلیهی، هنری فوندا و دام دی‌لوئیس

یکی از تکان دهنده‌ترین فیلم‌های ضد هسته‌ای که در واکنش به بحران موشکی کوبا ساخته شد. لومت با استفاده از کلوزآپ‌های غلوآمیز سیاه و سفید با کنتراست بالا و فقدان کامل موسیقی متن، تنشی فوق‌العاده خلق می‌کند که بعد از گذشت شصت سال هنوز همچنان مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وضعیت رفع خطر در همان سال دکتر استرنج لاو به نمایش درآمد و استنلی کوبریک اصرار داشت تا فیلم خود را قبل از اکران فیلم لومت روی پرده سینماها ببرد تا به این شکل مخاطبان زیادتری را به تماشای فیلم خود بکشاند.

فیلم در ساحل | ۱۹۵۹ | On the Beach

  • کارگردان: استنلی کریمر
  • بازیگران: گریگوری پک، اوا گاردنر، فرد آستر و آنتونی پرکینز

در ساحل اولین فیلمی است که در اوج دوران جنگ سرد وحشت ناشی از جنگ هسته‌ای را به طور مستقیم به تصویر می‌کشد و یک فیلم آخرالزمانی محسوب می‌شود. این فیلم که بر اساس رمان سال ۱۹۵۷ نویل شوت ساخته شده است، درباره ساکنان یک استرالیای خیالی پس از جنگ هسته‌ای است که باید با این واقعیت که زندگی‌شان در چند ماه آینده به پایان خواهد رسید، کنار بیایند. در واقع استرالیا آخرین مکان قابل سکونت روی زمین است که البته به خاطر جریان هوا به زودی در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار می‌گیرد. این فیلم نامزد ۲ جایزه اسکار و ۵ جایزه گلدن گلوب شد.

منبع: فیلیموشات

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل