بررسی بهترین گوشی‌های لمسی تاشو

بررسی بهترین گوشی‌های لمسی تاشو

گوشی های تا شونده نسبت به چندین سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشتند و حالا سهم بسیار بیشتری از بازار را به‌خود اختصاص می‌دهند. اما در بین مدل‌های مختلفی که در بازار وجود دارد، بهترین گوشی تاشو لمسی کدام است؟

تا همین ۵ سال قبل، گوشی‌های تاشو لمسی محصولات مفهومی به‌حساب می‌آمدند. گوشی‌هایی که از دید خیلی‌ها امکان نداشت رنگ واقعیت به‌ خود گرفته و مانند گوشی‌های معمولی، به‌ راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرند. حالا اما همه چیز فرق کرده است؛ اکنون تقریبا تمام سازندگان مطرح گوشی‌های موبایل، حداقل یک گوشی تاشو روانه بازار کرده‌اند و از همین رو، رقابت بسیار نزدیکی برای ساخت بهترین گوشی های تاشو، میان آن‌ها در جریان است. با پلازا همراه باشید تا با این گوشی‌ها آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین گوشی‌های تاشو بازار

ایده ساخت یک گوشی تاشو تا چند سال پیش تنها در حد رویا برای کاربران و شرکت‌های تولیدکننده بود. حالا این رویا به واقعیت پیوسته و کمپانی‌های مختلفی شروع به طراحی و ساخت این مدل گوشی‌ها کردند. سامسونگ در این زمینه حرف اول را می‌زند، اما کم کم کمپانی‌هایی مثل گوگل، موتورولا، اوپو و آنر نیز وارد رقابت شده‌اند و گوشی‌های تاشو خود را در برخی مواقع با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند.

۱. موتورولا ریزر ۵۰ اولترا

گوشی لمسی تاشو

Motorola Razr 50 Ultra
تراشه اسنپدراگون 8s نسل ۳
نمایشگر اصلی ۶.۹ اینچی LTPO امولد با رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰x۲۶۴۰
نمایشگر کاور ۴ اینچی LTPO امولد با رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتز و رزولوشن ۱۲۷۲x۱۰۸۰
دوربین ۵۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۲ برابر
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۴۵ وات
قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: نمایشگر کاور کاربردی، طراحی متفاوت و جذاب، قابلیت‌های نرم‌افزاری منحصر به‌فرد، شارژدهی عالی
  • نقاط ضعف: بالا رفتن حرارت تراشه در استفاده طولانی

جدیدترین گوشی تاشو موتورولا را می‌توانیم با اختلاف، بهترین موبایل تاشو موجود در بازار به حساب بیاوریم. موتورولا ریزر ۵۰ اولترا از یک نمایشگر کاور نسبتا بزرگ ۴ اینچی بهره می‌برد که به شما این امکان را می‌دهد تا تمامی اپلیکیشن‌ها را بدون دردسر از این صفحه اجرا کنید. در حقیقت با وجود این نمایشگر، در بیشتر مواقع نیازی به باز کردن دستگاه وجود ندارد. از سمت دیگر، نمایشگر اصلی ۶.۹ اینچی این دستگاه نیز یک پنل فوق‌العاده است که در حالت HDR حداکثر ۳۰۰۰ نیت روشنایی در اختیارتان قرار می‌دهد. هر دو پنل نیز از رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتز برخوردار هستند ولی تنها پنل پشتی است که با پوشش گوریلا گلس ویکتوس همراه شده است.

همچنین بخوانید :

موتورولا برای این محصول خود از تراشه اسنپدراگون 8s نسل ۳ در کنار حداقل ۸ و حداکثر ۱۲ گیگابایت رم استفاده کرده است. همچنین با توجه به بهره‌مندی از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژدهی گوشی بسیار عالی است. در کنار این‌ها باید به پشتیبانی از شارژ ۴۵ وات و گواهی IPX8 نیز اشاره کنیم.

۲. سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۶

Samsung Galaxy Z Flip6
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳
نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰x۲۶۴۰
نمایشگر کاور ۳.۴ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۷۲۰x۷۴۸
دوربین ۱۲ + ۵۰ مگاپیکسل
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات
قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد روان، دوربین اصلی بسیار خوب، پشتیبانی نرم‌افزاری هفت ساله
  • نقاط ضعف: نمایشگر کاور کاربرد زیادی ندارد، شارژدهی معمولی، سرعت شارژ پایین

سامسونگ با گوشی گلکسی زد فلیپ ۶ توانسته بهترین موبایل تاشو لمسی در سری فلیپ خود را معرفی کند. البته از دید ما ریزر ۵۰ اولترا همچنان انتخاب بهتری است؛ چراکه نمایشگر کاور زد فلیپ ۶ ابعاد کوچک‌تری دارد و برخلاف رقیب خود، نمی‌تواند تمامی اپلیکیشن‌ها را هم اجرا کند. به این مورد باید شارژدهی ضعیف‌تر و سرعت شارژ پایین‌تر را هم اضافه کنیم.

در سمت دیگر، زد فلیپ ۶ نیز گوشی بدی نیست؛ این موبایل با یک دوربین اصلی جدید همراه شده است که عملکرد به مراتب بهتری از دوربین مدل قبلی دارد و تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز قدرت پردازشی قابل توجهی در اختیار شما قرار می‌دهد. البته گوشی مثل اکثر موبایل‌های تاشو، در استفاده طولانی مدت دچار افت عملکرد می‌شود و اجازه استفاده از نهایت توان این تراشه را نمی‌دهد. پشتیبانی نرم‌افزاری هفت ساله و بهره‌مندی از گواهی IPX48 نیز از دیگر نقاط قوت گلکسی زد فلیپ ۶ هستند.

۳. وان‌پلاس اوپن

OnePlus Open
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
نمایشگر اصلی ۷.۸۲ اینچی LTPO3 امولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۲۶۸x۲۴۴۰
نمایشگر کاور ۶.۳۱ اینچی LTPO3 اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۱۱۶x۲۴۸۴
دوربین ۴۸ + ۶۴ + ۴۸ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۶۷ وات
قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: نمایشگرهای باکیفیت، دوربین‌های عالی، کیفیت ساخت فوق‌العاده
  • نقاط ضعف: شارژدهی معمولی، رابط کاربری جای کار دارد، قیمت بسیار بالا

وان‌پلاس اوپن، اولین تلاش برند وان‌پلاس برای ساخت یک گوشی تاشو لمسی است. این موبایل از یک پنل ۶.۳۱ اینچی برای نمایشگر کاور خود استفاده می‌کند که نسبت تصویری آن درست مثل موبایل‌های غیر تاشو است و نمایشگر اصلی نیز ابعادی برابر با ۷.۸۲ اینچ دارد. هر دو پنل اولد و ۱۲۰ هرتزی هستند و در حالت HDR نیز روشنایی آن‌ها به ۲۸۰۰ نیت می‌رسد.

دوربین‌ها یکی از نقاط قوت کلیدی وان‌پلاس اوپن به‌حساب می‌آیند؛ هر سه لنز گوشی می‌توانند تصاویری باکیفیتی در اختیارتان قرار دهند و به لطف تاشو بودن دستگاه، می‌توانید از آن‌ها برای سلفی گرفتن هم استفاده کنید. از سمت دیگر، کیفیت ساخت و عملکرد دستگاه نیز در سطح مثال‌زدنی قرار دارد اما پاشنه آشیل این موبایل، رابط کاربری آن است؛ برنامه‌های زیادی در این گوشی برای استفاده در نمایشگر اصلی بهینه‌سازی نشدند و قابلیت‌های زیادی هم برای عملکرد چند وظیفه‌ای وجود ندارد. البته قیمت گوشی لمسی تاشو وان‌پلاس هم بسیار بالاتر از رقبایی مثل سری زد فولد سامسونگ است.

۴. سامسونگ گلکسی زد فولد ۶

Samsung Galaxy Z Fold6
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳
نمایشگر اصلی ۷.۶ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۸۵۶x۲۱۶۰
نمایشگر کاور ۶.۳ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۹۶۸x۲۳۷۶
دوربین ۱۲ + ۱۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات
قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: وزن نسبتا کم، کیفیت ساخت بالا، ویژگی‌های نرم‌افزاری کاربردی، گواهی IP48
  • نقاط ضعف: عرض نمایشگر کاور همچنان کم است، قیمت بالا

سامسونگ در مقایسه با زد فولد ۵، تغییرات کمی به زد فولد ۶ داده است، اما همین تغییرات کم این گوشی را به یک موبایل به مراتب بهتر تبدیل کرده‌اند. نمایشگر کاور حالا عرض کمی بیشتری دارد و استفاده از آن راحت‌تر است. همچنین این موبایل برای اولین بار در این سری با گواهی IP48 همراه شده و در برابر نفوذ ذرات کوچک‌تر از ۱ میلی‌متر نیز مقاومت می‌کند. از سمت دیگر، عملکرد دستگاه به لطف تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ فوق‌العاده است و دوربین گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. سامسونگ همچنین مجموعه‌ای قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی Galaxy AI را به این موبایل خود آورده و قول انتشار نسخه‌های جدید اندروید تا ۷ سال آینده را هم برای آن داده است.

۵. آنر مجیک V2

Honor Magic V2
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
نمایشگر اصلی ۷.۹۲ اینچی LTPO اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۱۵۶x۲۳۴۴
نمایشگر کاور ۶.۴۳ اینچی LTPO اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۶۰x۲۳۷۶
دوربین ۵۰ + ۲۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۲.۵ برابر
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۶۶ وات
قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: وزن کم، ضخامت اندک، نمایشگرهای فوق‌العاده، دوربین‌های بسیار خوب
  • نقاط ضعف: تراشه قدیمی‌تر از رقبا، رابط کاربری جای کار دارد، قیمت بسیار زیاد

می‌توان گفت از نظر طراحی، هیچ گوشی تاشو دیگری نمی‌تواند رقیب جدی برای آنر مجیک V2 باشد. این گوشی در حالت تاشده تنها ۱۰.۱ میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن هم به ۲۳۰ گرم می‌رسد؛ به این ترتیب نازک‌ترین و سبک‌ترین گوشی تاشو دنیا است. در کنار کیفیت ساخت بالا و بهره‌مندی از دوربین‌های قدرتمند، آنر از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در این گوشی استفاده کرده که با وجود این که نسبت به تراشه رقبا کمی قدیمی‌تر است، همچنان عملکرد خوبی دارد و می‌تواند تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا کند.

البته این گوشی نقاط ضعفی هم دارد؛ برای مثال، رابط کاربری MagicOS بیش از اندازه شلوغ است و بیشتر برنامه‌های آن نیز برای استفاده در یک نمایشگر بزرگ بهینه‌سازی نشده‌اند. همچنین، تراشه نیز به خودی خود قابل قبول است اما وقتی قیمت گوشی را در نظر بگیرید، کاربران زیادی را پیدا نخواهید کرد که برای یک گوشی تاشو با تراشه ۲ نسل قبل، اینقدر هزینه کنند.

۶. سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۵

Samsung Galaxy Z Flip5
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰x۲۶۴۰
نمایشگر کاور ۳.۴ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۷۲۰x۷۴۸
دوربین ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل
باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات
قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان
  • نقاط قوت: کیفیت ساخت فوق‌العاده، ویژگی‌های نرم‌افزاری کاربردی، شارژدهی بهتر از قبل، نمایشگر کاور بزرگ‌تر
  • نقاط ضعف: دوربین‌های معمولی با توجه به قیمت، تغییرات اندک نسبت به نسل قبل

اگر بخواهید یک گوشی فلیپ جدید خریداری کنید، ریزر ۵۰ اولترا انتخاب بهتری از زد فلیپ ۶ است؛ اما اگر بخواهید از نسل قبلی خرید کنید، زد فلیپ ۵ گزینه بهتری از موتورولا ریزر ۴۰ اولترا به حساب می‌آید. گلکسی زد فلیپ ۵ یک سال بیشتر پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل، گزینه بهتری است. البته در مقایسه با زد فلیپ ۶، این موبایل عملکرد کمی ضعیف‌تری دارد و دوربین اصلی آن هم درخشان ظاهر نمی‌شود؛ با این حال از نظر کیفیت ساخت، هر دو گوشی در یک سطح قرار دارند و از بدنه آلومینیومی و پنل پشتی با پوشش گوریلا گلس ویکتوس ۲ بهره می‌برند؛ با این تفاوت که زد فلیپ ۶ دارای گواهی IP48 و برخلاف زد فلیپ 5، در برابر نفوذ ذرات ریز مقاوم است.

۷. سامسونگ گلکسی زد فولد ۵

Samsung Galaxy Z Fold5
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
نمایشگر اصلی ۷.۶ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۸۱۲x۲۱۷۶
نمایشگر کاور ۶.۲ اینچی داینامیک LTPO امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۹۰۴x۲۳۱۶
دوربین ۱۲ + ۱۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات
قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد بسیار عالی، شارژدهی خوب، لولای جدید
  • نقاط ضعف: تغییرات کم نسبت به قبل، قیمت بسیار بالا، دوربین‌های معمولی با توجه به قیمت

بهترین گوشی تاشو لمسی سامسونگ موجود در بازار پس از زد فولد ۶، گلکسی زد فولد ۵ است. گوشی که بهترین انتخاب برای کسانی است که به‌دنبال یک گوشی تاشو کتابی با قیمت کمتر از مدل‌های جدید هستند. به‌خصوص با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که سامسونگ در رابط کاربری One UI 5.1.1 برای چنین فرم فاکتور منحصر به‌فردی درنظر گرفته است. این گوشی در بسیاری از بخش‌ها نسبت به گلکسی زد فولد ۶ تغییری نداشته است. دوربین‌ها، نمایشگر، باتری و حتی رم دست نخورده باقی مانده‌اند. تنها تفاوت جالب توجه، بهره‌مندی زد فولد ۶ از گواهی IP48 و مقاومت این گوشی در برابر نفوذ ذرات ریز است. همچنین تراشه زد فولد ۵ نیز کمی ضعیف‌تر است.

۸. شیائومی میکس فولد ۳

Xiaomi Mix Fold 3
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
نمایشگر اصلی ۸.۰۳ اینچی LTPO امولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۹۱۶x۲۱۶۰
نمایشگر کاور ۶.۵۶ اینچی امولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰x۲۵۲۰
دوربین ۱۲ + ۱۰ + ۱۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۵ برابر
باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سیمی ۶۷ وات
قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: نمایشگرهای با کیفیت، بهبود لولای گوشی نسبت به قبل، شارژدهی عالی، دوربین‌های بسیار خوب
  • نقاط ضعف: تنها در چین عرضه می‌شود، فاقد گواهی IP است، رابط کاربری ویژگی‌های زیادی برای این فرم فاکتور ندارد، بالا رفتن حرارت تحت بار زیاد

شیائومی میکس فولد ۳ یک گام مثبت برای شیائومی در زمینه ساخت گوشی‌های تاشو به‌حساب می‌آید. این گوشی با پشتیبانی از زوم اپتیکال ۵ برابر همراه شده است و از یک دوربین تله‌فوتو دیگر با زوم ۳.۲ برابر نیز پشتیبانی می‌کند. شیائومی همچنین از یک لولای جدید برای آن استفاده کرده که قادر است گوشی را در زوایای مختلف باز نگه دارد.

این گوشی تا شونده همچنین از یک باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد و در زمینه شارژدهی یکی از بهترین های بازار است. از طرف دیگر میکس فولد ۳ نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال گوشی فاقد گواهی IP است، حرارت آن خیلی زود بالا می‌رود و رابط کاربری نیز جای کار دارد. شاید به همین خاطر هم هست که این شرکت تصمیم گرفته سری میکس فولد، از جمله مدل جدیدتر یعنی میکس فولد ۴ را همچنان به‌طور انحصاری در چین عرضه کند تا شاید در آینده با بهبود این موارد، به رقابت با گوشی‌هایی مثل گلکسی فولد یا پیکسل فولد سامسونگ و گوگل بپردازد.

سوالات متداول

۱. بهترین گوشی لمسی تاشو کدام است؟

در حال حاضر موتورولا ریزر ۵۰ اولترا عنوان بهترین موبایل لمسی تا شو را یدک می‌کشد.

۲. گوشی تاشو شیائومی چه زمانی عرضه می‌شود؟

شیائومی فعلا گوشی‌های تاشو خود را به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه می‌کند و مشخص نیست چه زمانی آن‌ها را برای عرضه جهانی آماده خواهد کرد.

۳. ارزان‌ترین گوشی تا شو لمسی کدام است؟

گلکسی زد فلیپ ۳ با قیمت حدودی ۳۵ میلیون تومانی خود، فعلا ارزان‌ترین گوشی تاشو لمسی بازار است.

سخن پایانی

گوشی‌های تاشو لمسی نسبت به چندین سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و حالا می‌توانند جایگزینی برای گوشی‌های معمولی به‌حساب بیایند. با این حال قیمت بالای آن‌ها، همچنان بزرگترین مانع برای استقبال کاربران از آن‌ها است. نظر شما در مورد بهترین گوشی های تاشو چیست؟ آیا خرید آن‌ها را توصیه می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل