(تصاویر) 15 فیلم مورد علاقه‌ی استیون اسپیلبرگ

(تصاویر) 15 فیلم مورد علاقه‌ی استیون اسپیلبرگ

مطمئنا همه‌ی ما محصول تاثیرات محیط پیرامون خود هستیم و صرف نظر از حرفه‌ا‌ی که داریم، الهام بخش ما معمولا موضوعاتی هستند که به آن‌ها علاقه‌مندیم. در مورد فیلمسازان هم بدیهی است که هر یک از آن‌ها پس از تماشای اثری که به شدت روی آن‌ها تاثیرگذار بوده، به یک هنرمند تبدیل شده‌اند.

حتی کارگردان مشهور و موفقی مانند استیون اسپیلبرگ هم از این قاعده مستثنی نیست و پس از تجربه‌ی مستقیم جادوی سینما، داستان‌گویی را آغاز کرد.

«پادشاه میداس هالیوود» (The King Midas of Hollywood) به فردی در صنعت فیلمسازی هالیوود اشاره دارد که به طور مداوم فیلم‌های موفق و پرفروش می‌سازد) از دهه‌ی 80 میلادی و با دستیابی به فرمول فیلم‌های بلاک‌باستری و بازتعریف طراحی فیلم‌های تجاری، به یکی از مهم‌ترین فیلمسازان این صنعت تبدیل شد.

پس از آن دهه، اسپیلبرگ سینما را کمی جدی‌تر دنبال کرد و با ساخت دو عنوان از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که یکی از آن‌ها همزمان با «پارک ژوراسیک»اش اکران شد جایگاه خود را تثبیت نمود.

اهمیت و تاثیرگذاری این شخص در سینما غیرقابل کتمان است، با این حال، او فقط سازنده نیست و مانند بقیه‌ی مردم به تماشای فیلم نیز علاقه‌مند است. جالب اینکه این علاقه، فقط به فیلم‌های قدیمی محدود نمی‌شود.

در این مطلب، ما با بررسی منابع مختلف مانند مصاحبه‌ها، مقالات و سایت‌های اینترنتی ، لیستی از 15 فیلم مورد علاقه‌ی استیون اسپیلبرگ را جمع‌آوری کرده‌ایم که به توصیه‌ی او حتما باید تماشا کنید.

15. درخشش (The Shining)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال، دنی لوید، اسکتمن کراترز
  • تاریخ اکران:  1980 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم:  8.4 از 10

«درخشش»، حماسه‌ی ترسناک استنلی کوبریک که بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینماست. این فیلم داستان خانواده تورنس را روایت می‌کند که در فصل زمستان مسئولیت نگهداری از هتل اورلوک که در یک منطقه دورافتاده واقع شده است را می‌پذیرند اما مشکل اینجاست که سکوت محیط و انزوا پس از مدت کوتاهی باعث آسیب‌پذیری جک می‌شود. در این شرایط، موجودات فراطبیعی روح او را تسخیر کرده و جک را به یک دیوانه‌ی تبر به دست تبدیل می‌کنند که سعی در کشتن خانواده‌اش دارد.

  • «هیچ‌کس در تاریخ نمی‌توانست فیلمی مانند کوبریک بسازد»

این فیلم کلاسیک کوبریک پس از اکران در سال 1980 به الگویی برای فیلم‌های ترسناک تبدیل شد. با این حال، اسپیلبرگ می‌گوید که در ابتدا آن را دوست نداشته است. او همچنین اضافه می‌کند که فیلم‌های کوبریک با گذر زمان جاذبه‌ی بیشتری پیدا می‌کنند.

بنابراین جای تعجب نیست که پس از گفتگویی با یک مجله درباره‌ی عملکرد جک نیکلسون در نقش جک تورنس، او از «درخشش» به عنوان یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود از نظر ترکیب‌بندی و نورپردازی نام برده است. حالا علاقه‌ی او به «درخشش» تا حدیست که ادعا می‌کند این فیلم را بیش از 25 بار تماشا کرده است.

14. شوالیه‌ی تاریکی (The Dark Knight)

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، آرون اکهارت، مایکل کین، مگی جیلنهال، گری اولدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: 2008
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 9 از 10

کریستوفر نولان در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» که دنباله‌ی فیلم سال 2005 او «بتمن آغاز می‌کند» (Batman Begins) است، مخاطبان را دوباره به گاتهام آشوب‌زده بازمی‌گرداند؛ جایی که تحت سیطره‌ی خشونت بی‌امان یک شرور جدید به نام جوکر قرار گرفته است. ت

بهکار باهوشی که با ایجاد هرج و مرج در تقابل همیشگی خیر و شر در این شهر فاسد که به نظر بروس وین تنها قهرمان آن است، موقعیتی بحرانی ایجاد می‌کند. البته مثل همیشه، بتمن مجبور خواهد بود که شهر را نجات دهد.

  • «فیلمی که در سال 2008 باید نامزد اسکار می‌شد»

این فیلم به گروه بسیار خاصی از دنباله‌ها تعلق دارد که از اثر اصلی بهتر هستند و اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی ساخته شده تاکنون شناخته می‌شود. علاقه‌ی اسپیلبرگ به «شوالیه‌ی تاریکی» بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در سال‌های اخیر، زمانی که «خانواده‌ی فیبلمن» (The Fabelmans) او در مراسم اسکار وارد رقابت با فیلم‌هایی مانند «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) و «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) شد، صراحتا در مورد این فیلم شگفت‌انگیز صحبت کرد.

او در سخنرانی خود به سال 2008 بازگشت و گفت که فیلم نولان در آن سال باید نامزد دریافت اسکار برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌شد. حرفی که نشان از اهمیت بسیار زیاد فیلم‌های اینچنینی برای اسپیلبرگ دارد و این حرکت او می‌تواند درس بزرگی برای سازمان‌های بزرگ اعطای جوایز باشد که از این به بعد اهمیت بیشتری به فیلم‌های پرفروش بلاک‌باستری بدهند.

13. لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)

  • کارگردان: دیوید لین
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز، خوزه فرر، آنتونی کوایلی
  • تاریخ اکران:  1962 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

«لورنس عربستان»، شاهکار کلاسیک دیوید لین، داستان تی. ئی. لورنس، افسر دون پایه‌ی ارتش بریتانیا را روایت می‌کند. او که اطلاعات زیادی درباره‌ی فرهنگ و سیاست کشورهای خاورمیانه دارد، در طول جنگ جهانی اول رهبری جوامع عرب را علیه امپراتوری عثمانی بر عهده می‌گیرد.

در این فیلم، لورنس (با بازی پیتر اوتول) از یک نظامی سرکش که قواعد را زیر پا می‌گذارد، به رهبری بزرگ تبدیل می‌شود که باید گذشته‌ی خود را فراموش کند تا یک جامعه‌ی چند دسته را متحد سازد؛ جامعه‌ای که تنها با رهبری فردی انگلیسی که پتانسیل آن‌ها را درک می‌کند به وحدت می‌رسد.

  • «شاید بهترین فیلمنامه‌ای که تا به حال برای سینما نوشته شده است»

«لورنس عربستان» اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته ‌شده‌ی تاریخ شناخته می‌شود. هیچ رازی در این مورد وجود ندارد که چرا اسپیلبرگ «لورنس عربستان» را توصیه می‌کند؛ او این اثر را به عنوان فیلم مورد علاقه‌ی خود در تمام دوران‌ها و الهام‌بخشش برای فیلمساز شدن معرفی می‌کند.

اسپیلبرگ همچنین دیوید لین را قهرمان خود می‌داند، زیرا این کارگردان انگلیسی همیشه در رساندن پیام‌های مدنظرش با تصاویری زیبا، به تعادلی بی‌نقص و کامل دست می‌یافت، به طوری که هنگام اکران فیلم اسپیلبرگ نمی‌توانست از تماشای آن دست بکشد.

12. هفت سامورایی (Seven Samurai)

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، سیجی میاگوچی، دایسوکه کاتو 
  • تاریخ اکران:  1954 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 100 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10

در شاهکار سامورایی آکیرا کوروساوا، «هفت سامورایی»، کشاورزان آسیب دیده به شدت به دنبال راهی برای حل مشکلات خود هستند. راهزنان راهی مطمئن برای سرقت از محصولات کشاورزی آن‌ها پیدا کرده‌اند و از هر فرصتی را برای غارت دست‌رنجشان استفاده می‌کنند. کشاورزان با یافتن یک سامورایی سرکش به نام کانبئی، از او خواهش می‌کنند که به آن‌ها برای خلاصی از شر تهدیدها کمک کند. کانبئی در نهایت ماموریت را می‌پذیرد و گروهی از جنگجویان را برای انجام یک نبرد و انتقام‌گیری بی‌نقص گرد هم می‌آورد.

  • «کوروساوا شکسپیر تصویری زمان ماست»

این محصول سال 1954 اغلب به عنوان بهترین فیلم سامورایی ساخته ‌شده تا به امروز مورد ستایش قرار می‌گیرد و کوروساوا نیز همچنان به عنوان مهم‌ترین فیلمساز ژاپن شناخته می‌شود. تاثیر او بر فیلمسازانی مانند جورج لوکاس، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ غیرقابل انکار است. تاثیرپذیری اسپیلبرگ از کوروساوا که او را شکسپیر تصویری زمان خود نامیده است، بیشتر در آثار اکشن برجسته‌ی او مانند «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan)، «گزارش اقلیت» (Minority Report) و «جنگ دنیاها» (War of the Worlds) دیده می‌شود.

اسپیلبرگ اعتقاد دارد که کورووسا با استفاده از تصویر و تکنیک‌های سینمایی، توانسته است داستان‌ها را به شیوه‌ای قدرتمند و تاثیرگذار روایت کند، همانطور که شکسپیر با استفاده از کلمات توانست این کار را انجام دهد.

11. نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy)

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، زویی سالدانا، دیو باتیستا، وین دیزل (صداپیشه‌ی گروت)، بردلی کوپر (صداپیشه‌ی راکت)، جان سی. رایلی، بنیسیو دل تورو
  • تاریخ اکران: 2014 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم:  8 از 10

در فیلم «نگهبانان کهکشان» جیمز گان، پیتر کوئیل ملقب به استار لرد، یک قاچاقچی است که وسیله‌ای مرموز را در سیاره‌ای متروکه پیدا می‌کند. او این کره‌ی درخشان (Orb) را می‌دزدد و بلافاصله باعث جلب توجه دیگر خلافکاران می‌شود که به دنبال تصاحب آن هستند.

در نهایت گروهی از افراد با اهداف متفاوت کنار هم جمع می‌شوند و باید راهی برای همکاری و مبارزه با یک شخصیت بسیار شرور که قصد نابودی کهکشان را دارد، پیدا کنند. آشنا به نظر می‌رسد؟ بله، «نگهبانان کهکشان» دهمین فیلم از «دنیای سینمایی مارول» (MCU) است و رویدادهای آن با اتفاقاتی که سال‌ها بعد، در نبرد انتقام‌جویان علیه تانوس رخ می‌دهد هم‌خوانی دارد.

  • «فیلم ابرقهرمانی‌ای که من را تحت تاثیر قرار داد»

فیلم «نگهبانان کهکشان» با سبک بصری خیره‌ کننده و موسیقی متن بی‌نظیرش، یکی از دوست‌ داشتنی‌ترین فیلم‌های کل فرنچایز دنیای سینمایی مارول است. فقدان جدیت، طنز هوشمندانه و شخصیت‌های عالی، آن را به یکی از به‌ یاد ماندنی‌ترین قسمت‌های این مجموعه‌ی 5 بخشی تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد اولین فیلم از این مجموعه برای اسپیلبرگ هم جذاب بوده، چرا که او درباره‌ی آن گفته است: «با این احساس از سینما خارج شدم که انگار چیز جدیدی را تجربه کرده‌ام، تجربه‌ای عاری از بدبینی و بدون نگرانی از واقع‌گرایی بیش از حد در مواقع لزوم».

10. 2001: یک ادیسه‌ی فضایی (2001: A Space Odyssey)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: کیر دولی، گری لاک‌وود، ویلیام سیلوستر 
  • تاریخ اکران: 1968
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

«2001: یک ادیسه‌ی فضایی»، دومین ساخته‌ی استنلی کوبریک در این لیست، یک حماسه‌ی علمی- تخیلی جذاب است که تلاش بشر برای رویارویی با هوش به نظر بیگانه، در عصر آینده‌ی اکتشافات فضایی را به تصویر می‌کشد. این فیلم در چهار پرده‌ی مجزا ساخته شده است که هرکدام مراحل مختلف تمدن را روایت می‌کنند. از اولین برخورد بشر با یک «مونولیت» بیگانه (تکه سنگی مکعبی شکل و مرموز) و طغیان خشونت‌آمیزی که از آن ناشی می‌شود تا مواجهه‌ی نهایی یک فضانورد با موجودی فرازمینی که باعث می‌شود همه درباره‌ی درک خود از مفهوم تکامل تجدیدنظر کنند، فیلم کوبریک تجسمی باشکوه از این ژانر است.

  • «2001: یک ادیسه‌ی فضایی تاثیر عمیقی بر زندگی و کار روزانه‌ی من گذاشت»

علاقه‌ی اسپیلبرگ به داستان‌های علمی- تخیلی کاملا مشهود است و در چنین آثاری نبوغ و مهارت او به بالاترین حد خودش می‌رسد. اصلا تعدادی از بهترین‌های این ژانر را خود او کارگردانی کرده است و به همین خاطر حضور فیلم‌های علمی- تخیلی در لیست فیلم‌های مورد علاقه‌ی یک کارگردان بزرگ نباید زیاد تعجب‌برانگیز باشد.

فیلم «2001: یک ادیسه‌ی فضایی» کوبریک با وجود ترسناک بودنش در برخی لحظات، همچنان روایتی تامل‌برانگیز و سرشار از استعاره‌های دلهره‌آور دارد که نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در چند خط خلاصه کرد. تحسین اسپیلبرگ نسبت به این فیلمساز فقید مشهود است و او بارها به صراحت درباره‌ی آن صحبت کرده است. او جایی درباره‌ی ادیسه‌ی فضایی گفته: «این اولین باری بود که به سینما می‌رفتم و وقتی فیلم به پایان رسید واقعا احساس کردم که یک تجربه‌ی مذهبی را از سر گذرانده‌ام»

9. روانی (Psycho)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز، جان گوین
  • تاریخ اکران: 1960 
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم:  8.5 از 10

ساخته‌ی روان‌شناختی آلفرد هیچکاک، «روانی»، داستان ماریون کرین را روایت می‌کند. زنی که به امید ازدواج با معشوقش پول‌های صاحبکارش را می‌دزدد و از شهر محل زندگی‌اش فرار می‌کند. اما مشکل اینجاست که او حین فرار مجبور می‌شود در یک متل فرسوده‌‌ی بین راهی توقف کند. استراحتگاهی مرموز که توسط جوانی به نام نورمن بیتس اداره می‌شود.

متل بیتس به نظر اتاق‌ خالی دارد و ماریون به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس است که پس از طی مسیری طولانی، توسط نورمن، مدیر متل که با مادرش در خانه‌ی‌ بالای تپه‌ زندگی می‌کند سرویس‌دهی شود. ماریون که از کرده‌ی خود پشیمان است قبل از خواب به حمام می‌رود، اما پس از دوش گرفتن و پاک کردن خود از تمام گناهانش، کسی وارد حمام می‌شود و او را به طرز وحشتناکی به قتل می‌رساند.

  • «تحسین کسی که به او اهمیت نمی‌داد»

شهرت جهانی «روانی» و میراث ماندگاری که این فیلم از خود بر جای گذاشته انکارناپذیر است. نتیجه‌ی ماجراجویی هیچکاک در ژانر وحشت یک فیلم پیشگامانه است که اسپیلبرگ را به شدت تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل است که این فیلم در لیست او جای گرفته است. با این حال، بی‌اعتنایی هیچکاک به اسپیلبرگ معروف بود. کارگردان مغرور انگلیسی چندان تحت تاثیر کاری که اسپیلبرگ در «آرواره‌ها» انجام داده بود قرار نگرفت و حتی شایعاتی وجود دارد که اسپیلبرگ سعی کرد با او دست بدهد، اما موفق نشد.

8. جویندگان (The Searchers)

  • کارگردان: جان فورد
  • بازیگران: جان وین، جفری هانتر، ورا مایلز، وارد باند، ناتالی وود
  • تاریخ اکران: 1956
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم:  7.9 از 10

ساخته‌ی کلاسیک جان فورد «جستجوگران»، روایتگر داستان یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی آمریکا به نام ایتان ادواردز است که پس از هشت سال دوری، در میان استقبال گرم خانواده‌اش به خانه بازمی‌گردد. پس از مدتی، زمانی که دام‌های همسایه‌اش سرقت می‌شود، ایتان به کمک رنجرهای تگزاسی می‌رود تا گله را پیدا کند، اما معلوم می‌شود که جنگجویان کامانچی فقط می‌خواستند خانواده‌‌ی او تنها بمانند تا بتوانند آن‌ها را نابود کنند. ادواردز پس از بازگشت متوجه می‌شود که اثری از دو خواهرزاده‌اش نیست و به همین دلیل  تصمیم می‌گیرد تا با برادرزاده‌ی ناتنی‌اش فرار کند و به دنبال فرزندان گمشده‌ی خواهرش بگردد.

  • «قبل از شروع هر پروژه، یک یا دو فیلم از جان فورد تماشا می‌کنم، صرفا به این دلیل که او الهام‌بخش است»

وسترن حماسی فورد یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ساخته‌ شده‌ در تاریخ سینماست. همچنین به این دلیل که اولین فیلمی بود که مخاطبان نحوه‌ی ساخت و پشت صحنه‌ی آن را دیدند یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. با این اتفاق تمام تکنیک‌های استفاده شده توسط فورد آشکار شد و این یکی از مهم‌ترین منابع الهام اسپیلبرگ را برای تبدیل شدن به یک فیلمساز حرفه‌ای بود.

او در مصاحبه‌ای با «انستیتوی فیلم آمریکا» (American Film Institute) فاش کرد: «من بسیار تحت تاثیر نحوه‌ی استفاده او از دوربین برای خلق تصاویر و شیوه‌ی منحصربه‌فرد قاب‌بندی‌هایش هستم. همچنین شیوه‌ی چیدمان و حرکت دادن شخصیت‌ها توسط او که اغلب با ثابت نگه داشتن دوربین اتفاق می‌افتاد به گونه‌ای است که توهم حرکت پویا ایجاد می‌کند و این برایم بسیار جذاب است. از این نظر، او مانند یک نقاش کلاسیک است که قاب تصویر را به اندازه آنچه در درون آن رخ می‌دهد، ارزشمند می‌داند». لازم به ذکر است که «جستجوگران» یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ی مارتین اسکورسیزی نیز به شمار می‌رود.

7. تلماسه: بخش دو (Dune: Part Two)

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، جاش برولین، آستین باتلر، فلورنس پیو، دیو باتیستا، کریستوفر واکن، استلان اسکاشگورد، لئا سیدو، خاویر باردم
  • تاریخ اکران: 2024 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: –
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10 

در فیلم «تل ماسه: بخش دو»، پل آتریدیس و مادرش، لیدی جسیکا، پس از نابودی خاندانشان توسط بارون ولادیمیر هارکونن در فیلم اول، اکنون بخشی از جامعه‌ی فریمن‌ها در سیاره‌ی آراکیس هستند. پل که در فیلم قبلی پدرش را از دست داده بود، حالا با این پیشگویی روبرو می‌شود که او به چیزی فراتر از تصورات خودش تبدیل خواهد شد. با نزدیک شدن خاندان هارکونن به فریمن‌ها، پل با پیشگویی منجی که همگان را آزاد خواهد کرد، پیوند می‌خورد. اما تردید و در نهایت حرص و طمع، نیروهایی بسیار قدرتمند خواهند بود که او را در مسیر دشواری قرار می‌دهند.

  • «یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های علمی- تخیلی‌ که تا به حال دیده‌ام»

دنباله‌ی اخیر «تلماسه»، که همانند فیلم اول توسط دنی ولنوو ساخته شد، یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های سال بود و تماشاگران و منتقدان مجذوب وسعت و جاه‌طلبی این پروژه‌ی عظیم شدند. پروژه‌ای که کمتر کسی به تحقق آن باور داشت. از جمله ستایش‌گران این اثر، استیون اسپیلبرگ بود که در یکی از قسمت‌های پادکست «انجمن کارگردانان آمریکا» (DGA)، ویلنوو را در کنار نام‌های بزرگی همچون کوبریک، لوکاس، کامرون، اسکات و دیگران قرار داد. همین امر می‌تواند به قسمت سوم دنیای تل ماسه و همچنین کارنامه‌ی حرفه‌ای ویلنوو رونقی چشمگیر ببخشد.

. بزرگترین نمایش روی زمین (The Greatest Show on Earth)

  • کارگردان: سیسیل بی. دمیل
  • بازیگران: بتی هاتن، کورنل وایلد، چارلتون هستون، جیمز استوارت، دوروتی لامور
  • تاریخ اکران: 1952 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10

فیلم حماسی و دراماتیک «بزرگ‌ترین نمایش روی زمین»، ساخته‌ی سال 1952 سیسیل بی. دمیل، یک نمایش پرزرق و برق و رنگارنگ است که به درگیری‌ها و کشمکش‌های درونی سیرک «رینگلینگ برادرز و بارنوم و بیلی» که نام گروهی از بازیگران و هنرمندان دوره‌گرد است می‌پردازد.

این فیلم داستان‌هایی درباره‌ی مدیر سیرک، دلقکی که هرگز گریم خود را پاک نمی‌کند و هنرمندان بندبازی که برای جلب توجه رقابت می‌کنند را روایت می‌کند. در آن زمان، «بزرگترین نمایش روی زمین» یک شاهکار و نمونه‌ای عالی از اجرای تکنیک‌های فیلم‌سازی به شمار می‌رفت و سال بعد موفق به کسب جایزه‌ی بهترین فیلم از آکادمی اسکار شد.

  • «تنها چیزی که به یاد می‌آورم این است که ترسناک‌ترین تجربه‌ای بود که در تمام زندگی‌ام داشتم»

به یاد دارید سامی کوچولو در فیلم اتوبیوگرافی اسپیلبرگ، «خانواده‌ی فیبلمن»، اولین بار که به سینما رفت چه فیلمی را با پدر و مادرش تماشا کرد؟ درست است، «بزرگ‌ترین نمایش روی زمین». شاید این فیلم از نظر کارگردان جزو بهترین آثار ساخته شده‌ی تاریخ سینما نباشد، اما اثر حماسی دمیل برای کسانی که دوران کودکی مشترکی با اسپیلبرگ دارند و با اشتیاق او برای بازسازی صحنه‌های تنها فیلمی که روی پرده بزرگ دیده بود ارتباط برقرار می‌کنند، میراثی انکارناپذیر است.

5. پدرخوانده (The Godfather)

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد کاستلانو، رابرت دووال، استرلینگ هایدن، جان مارلی، ریچارد کونته، دایان کیتن
  • تاریخ اکران: 1972
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 9.2 از 10

فیلم «پدرخوانده»، شاهکار ماندگار فرانسیس فورد کوپولا، داستان خانواده‌ی کورلئونه را روایت می‌کند. جایی که پدرسالار و سردسته‌ی مافیای ایتالیایی به طرز وحشیانه‌ای مورد سوءقصد قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند رهبری خانواده را بر عهده داشته باشد. در پی این اتفاق، او پسر جوانش مایکل را برای هدایت خانواده انتخاب می‌کند. مایکل از ارزش‌های خانوادگی‌اش فاصله گرفته و به جای آن به کشورش خدمت کرده است. با این حال، اعتماد پدر به او، نقطه‌ی شروع سقوطش به سوی تبدیل شدن به یک تبهکار قدرتمند و رهبر توانمند نسل جدید کورلئونه‌ها می‌شود.

  • «با تماشای این فیلم و تاثیر عمیق آن احساس نابودی کردم»

«پدرخوانده» به عنوان تجسم کامل فیلم‌های گانگستری و جنایی، یکی از آثار اصیل و مهم قرن بیستم به شمار می‌رود که میراث آن تا همیشه ماندگار است. رابطه‌ی اسپیلبرگ و کاپولا از دوران تولد موج نوی هالیوود – جنبشی که صنعت سینما را تکان داد – بسیار صمیمانه بوده است. اسپیلبرگ در روایتی جالب از تاثیر این فیلم بر روی خودش گفته:

«احساس کردم باید کارگردانی را کنار بگذارم، چون دلیلی برای ادامه نداشتم. زیرا هرگز نمی‌توانستم به آن سطح از اعتماد به نفس و توانایی در روایت داستان دست پیدا کنم».

4. فانتازیا (Fantasia)

  • کارگردان: جو گرانت، ویلفرد جکسون، همیلتون لاسک، جیمز آلگار، فورد بیب، تی. هی، نورمن فرگوسن، ساموئل آرمسترانگ، پل ساترفیلد
  • بازیگران: لئوپولد استوکوفسکی، والت دیزنی
  • تاریخ اکران: 1940
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

«فانتازیا»ی والت دیزنی که با همکاری بیش از ده کارگردان سرشناس ساخته شده، یک آنتولوژی انیمیشنی بی‌نظیر است که هر بخش آن توسط دیمز تیلور معرفی می‌شود. این اثر شامل هشت بخش از موسیقی کلاسیک است که با داستان‌های مختلفی هماهنگ شده‌اند. داستان‌هایی از جمله «شاگرد جادوگر» (The Sorcerer’s Apprentice) که قطعه‌ای از پل دوکاس است و همچنین نام کارتونی از مجموعه‌ی «سمفونی احمقانه» (Silly Symphony) با حضور میکی‌موس به شمار می‌رود. «فانتازیا» اولین فیلمی بود که با صدای استریو در سینماها به نمایش درآمد و به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های انیمیشنی تمام دوران تبدیل شد.

  • «وقتی بچه بودم فکر می‌کردم شب واقعا این شکلی است»

«فانتازیا» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین انیمیشن‌های دوبعدی دیزنی، از چنان اهمیتی برخوردار است که با کلمات نمی‌توان بیانش کرد. این فیلم دارای تعادل بی‌نظیری بین صدا و تصویر است که والت دیزنی در اوج موفقیت کمپانی‌اش آن را به وجود آورد. اسپیلبرگ به صراحت اعلام کرد که این فیلم الهام‌بخش جلوه‌های بصری فیلم «ای.تی. موجود فرازمینی» (E.T. the Extra Terrestrial) او بوده است:

«مادر شبِ دیزنی، زنی زیبا با موهای بلند و مشکی مایل به آبی بود که بازوانش در هردو جهت تا بیست مایل ادامه می‌یافت و پشت سر او یک شنل بسیار جذاب قرار داشت. او از افق با یک قوس زیبا پدیدار می‌شد و بر فراز شما حرکت می‌کرد تا اینکه همه چیز به یک گنبد سیاه مایل به آبی بدل می‌گشت. سپس انفجاری رخ میداد و ناگهان ستاره‌ها در این آسمان انیمیشنی پدیدار می‌شدند. من می‌خواستم شروع ای.تی. دقیقا مثل مادر شب دیزنی باشد».

3. همشهری کین (Citizen Kane)

  • کارگردان: اورسن ولز
  • بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کامینگور، اگنس مورهد
  • تاریخ اکران: 1941
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 99 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

مشهورترین ساخته‌ی اورسن ولز، «همشهری کین»، روایتگر داستان مردی بسیار قدرتمند به نام چارلز فاستر کین است که در بستر مرگ افتاده. او یک گوی برفی در دست دارد و «رزباد» (Rosebud) آخرین کلمه‌ای است که بر زبان می‌آورد. کلمه‌ای به ظاهر بیهوده که هیچ‌کس معنی آن را نمی‌داند. با توجه به جایگاه کین در صنعت روزنامه و ارتباطات، مرگ او به تیتر اول اخبار تبدیل می‌شود و یک خبرنگار تلاش می‌کند تا معنای احتمالی کلمات آخر او را کشف کند. این موضوع مخاطب را به سفری در فراز و نشیب زندگی این غول قدرتمند رسانه‌ای می‌برد که رازهای زیادی در گذشته‌ی تاریک و ناشناخته‌اش نهفته است.

  • «همشهری کین برای من یعنی همه چیز»

این فیلم به طور گسترده به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود و اسپیلبرگ هرگز عشق خود را به فیلم‌سازی حماسی ولز، تکنیک او و جسارتش در ساخت چنین فیلمی که در سال 1941 بسیار «رادیکال» به شمار می‌رفت پنهان نکرده است: «این فیلم درباره‌ی شجاعت و جسارت است، درباره‌ی این که من فیلم را به روش خودم می‌سازم و من میزان فوکوس را افزایش می‌دهم؛   برایم مهم نیست بازیگران چقدر زیر لایه‌های گریم عرق می‌ریزند. ما در هر صحنه از یک اینچ تا بی‌نهایت را خواهیم دید. ما سقف‌ها را خواهیم دید. ما یک داستان رمزآلود بسیار پیچیده در مورد زندگی یک مرد را روایت خواهیم کرد . و این فیلم بدون شک یکی از برترین آثار سینمایی است که بسیاری بر این امر اتفاق نظر دارند. همشهری کین یکی از تجربیات سینمایی ناب آمریکایی است».

2. چهارصد ضربه (The 400 Blows)

  • کارگردان: فرانسوا تروفو
  • بازیگران اصلی: ژان پیر لئو، آلبرت رمی، کلر موریو
  • تاریخ اکران: 1959
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 100 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

در فیلم «چهارصد ضربه»، آنتوان دوانل (با بازی ژان پیر لئو در یکی از نقش‌های نیمه اتوبیوگرافی شاخص خود)، پسری نوجوان است که احساس می‌کند هیچ‌کس او را درک نمی‌کند. والدینش او را به خاطر مدرسه نرفتن سرزنش می‌کنند و اوضاع زمانی بدتر می‌شود که به دست پلیس می‌افتد. تجربه‌ای مهم که در آن آنتوان به چهره‌ی واقعی زندگی در خیابان‌ها پی می‌برد.

در نهایت، او به طور کامل از خانواده‌اش جدا می‌شود و به کانون اصلاح و تربیت فرستاده می‌شود، جایی که آنتوان تلاش می‌کند از آن هم فرار کند. این فیلم، تصویری تکان ‌دهنده از نوجوانی طرد شده و سرکش را نمایش می‌دهد که در جست‌وجوی آزادی و درک شدن است. «چهارصد ضربه» به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی موج نوی فرانسه، تاثیر عمیقی بر اسپیلبرگ گذاشت و او را به سمت خلق فیلم‌هایی با محوریت شخصیت‌های جوان و سرکش سوق داد.

  • «کسی که پتانسیل تبدیل شدن به شخصیتی عالی در برخورد نردیک از نوع سوم را داشت»

«چهارصد ضربه» که در سال 1959 توسط فرانسوا تروفو کارگردانی شد، یکی از آثار اساسی سینمای فرانسه محسوب می‌شود. این فیلم روایتی تاثیرگذار و بی‌پرده از دوران بلوغ است که نه با مشت آهنین ضربه می‌زند و نه یک اثر سرگرم کننده‌ی صرف است.

شیفتگی اسپیلبرگ به این اثر تا حدی بود که شخصا با تروفو تماس گرفت و از او برای بازی در یکی از فیلم‌هایش دعوت کرد. تروفو مفتخر از این درخواست، در نهایت نقش کلود لاکومب را در فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) بازی کرد که تنها تجربه‌ی بازیگری‌ او در طول دوران حرفه‌اییش به عنوان کارگردان به شمار می‌رود.

1. چه زندگی شگفت‌انگیزی (It’s a Wonderful Life)

  • کارگردان: فرانک کاپرا
  • بازیگران: جیمز استوارت، دانا رید، لیونل باریمور، هنری تراورس
  • تاریخ اکران: 1946 
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم : 8.6 از 10

فیلم «چه زندگی شگفت‌انگیزی» فرانک کاپرا، برداشتی آزاد از رمان «سرود کریسمس» (A Christmas Carol) چارلز دیکنز است که در سال 1946 اکران شد. این فیلم داستان تاجری به نام جورج بیلی را روایت می‌کند که پس از سقوط جایگاه اجتماعی‌اش، خودکشی را تنها راه نجات می‌یابد. با این حال، دعای همه‌ی کسانی که او را دوست دارند شنیده می‌شود و فرشته‌ای از آسمان برای کمک به سوی او می‌آید تا به جورج نشان دهد که اگر او هرگز پا به این جهان نمی‌گذاشت، دنیا چطور جایی می‌شد.

«چه زندگی شگفت‌انگیزی» نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های کریسمسی محسوب می‌شود، بلکه شاید بتوان آن را برترین فیلم این ژانر در تمام دوران‌ها نامید.

  • «فیلمی که الهام‌بخش همیشگی من و دیگران است»

این فیلم دلگرم کننده‌ی کاپرا که جیمز استوارت نقش اول آن را بازی می‌کند، یک اثر کریسمسی کلاسیک و سرشار از دیالوگ‌های به‌ یاد ماندنی است که هر ساله و در روز سال نو از تلویزیون هر خانه‌ای پخش می‌شود. اسپیلبرگ نیز مانند هرکس دیگری با این فیلم الهام‌بخش ارتباط برقرار می‌کند.

او در سال 2017 گفت: «با دیدن این فیلم متوجه شدم خواهرهایم، نانسی و آن، چقدر برایم عزیز هستند و پدر و مادرم چه کارهایی برای همه‌ی ما انجام دادند و چگونه پدرم در سن 101 سالگی هنوز بخشنده است و مادرم که امسال او را از دست دادم، همچنان با من است».

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل