نقد و بررسی تبلیت آیپد پرو ۲۰۲۴

نقد و بررسی تبلیت آیپد پرو ۲۰۲۴

اپل در اوایل تابستان از مدل‌های جدید ایپد پرو ۲۰۲۴ رونمایی کرد. این مدل‌ها نسبت به قبل تغییرات قابل توجهی داشته‌اند و بیش از پیش جایگاه خود را به‌عنوان بهترین تبلت‌های دنیا، مستحکم کرده‌اند.

اپل با معرفی نسل جدید آیپد پرو، بالاخره این مدل‌ها را با نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی اولد همراه کرد. اما نمایشگر تنها تغییرات آیپد پرو نبودند. iPad Pro 2024 با قلم جدید Pencil Pro همراه شده و برای اولین بار از یک پوشش ضد بازتاب نور به‌نام Nano-Texture Glass استفاده می‌کند. تغییر مهم بعدی مربوط به تراشه جدید M4 است که می‌تواند قدرت پردازشی بیشتری از مدل‌های پیشین در اختیار شما قرار دهد. در ادامه مطلب با بررسی تبلت ایپد پرو ۲۰۲۴ همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

مشخصات تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴

ویژگی‌ها iPad Pro 2024
نمایشگر ۱۱ یا ۱۳ اینچی اولترا رتینا Tandem OLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
پردازنده اپل M4
سیستم عامل iPadOS 17.5.1
حافظه/رم ۸/۱۶ گیگابایت رم | حافظه ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت یا ۱/۲ ترابایت
دوربین‌ ۱۲ مگاپیکسل
دوربین سلفی
باتری مدل ۱۱ اینچی: ۸۱۶۰ میلی‌آمپر | مدل ۱۳ اینچی: ۱۰۲۹۰ میلی‌آمپر
قیمت مدل ۱۱ اینچی: از ۵۵ میلیون تومان | مدل ۱۳ اینچی: از ۶۶ میلیون تومان

معرفی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴

تبلت پرچم‌دار اپل مثل مدل‌های قبلی خود در ۲ مدل ۱۱ و ۱۳ اینچی معرفی شده است. به‌غیر از ابعاد، وزن و ظرفیت باتری، دیگر مشخصات این دو تبلت با یکدیگر یکسان است. اپل در هردوی آن‌ها از تراشه M۴ استفاده کرده و حتی ترتیب پیکربندی این دو نیز مانند یکدیگر است.

طراحی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴

آیپد پرو جدید، نازک‌ترین آیپدی است که اپل تاکنون روانه بازار کرده است. ضخامت دستگاه تنها ۵ میلی‌متر است و بدنه آن نیز ترکیبی از فلز و شیشه است. در بخش جلویی، یک نمایشگر ۱۱ یا ۱۳ اینچی اولد قرار گرفته است. اپل بالاخره و پس از چند سال گمانه‌زنی، در این تبلت از نمایشگر اولد استفاده کرد. البته حاشیه‌های این پنل آنقدرها نازک نیستند ولی به‌نظر می‌رسد اپل از قصد اندازه آن‌ها را افزایش داده تا کاربران فضای کافی برای قرار دادن انگشتان خود داشته باشند. دوربین سلفی و سنسور Face ID تبلت نیز در حاشیه کناری این نمایشگر قرار دارند.

ایپد پرو ۲۰۲۴

در پنل پشتی، اپل از همان طراحی ساده خود استفاده کرده است. در این قسمت، لوگو براق اپل در مرکز تبلت قرار دارد و در گوشه بالای سمت چپ نیز، ماژول نسبتا کوچک دوربین جای گرفته که از دوربین و سنسورهای LiDAR میزبانی می‌کند. قاب تبلت کاملا تخت است و خمیدگی ندارد. در قسمت بالایی و پایینی قاب، چهار بلندگو دستگاه قرار گرفته‌اند و مثل همیشه، دکمه پاور در حاشیه بالایی تبلت است و دکمه‌های تنظیم صدا نیز در سمت راست قرار گرفته‌اند. در قسمت پایینی نیز می‌توانید به درگاه شارژ USB-C دستگاه دسترسی داشته باشید.

این تبلت در مدل ۱۱ اینچی خود ابعادی برابر با ۲۴۹.۷x۱۷۷.۵x۵.۳ میلی‌متر دارد و وزن آن نیز به ۴۴۴ گرم (نسخه وای‌فای) می‌رسد. از سمت دیگر، آیپد پرو ۱۳ اینچی از ابعاد ۲۸۱.۶x۲۱۵.۵x۵.۱ میلی‌متر و وزن ۵۷۹ گرم (نسخه وای‌فای) برخوردار است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، این تبلت‌ها از یک پوشش جدید ضد تابش برخوردار هستند؛ البته این پوشش تنها در پیکربندی‌های ۱ یا ۲ ترابایتی آیپد پرو در دسترس است.

همچنین بخوانید :

نمایشگر تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴

اپل در این مدل از آیپد پرو، از یک نمایشگر جدید به‌نام Ultra Retina XDR استفاده کرده است. این نمایشگر همچنین از پیشرفته‌ترین فناوری پنل‌های اولد، به‌نام Tandem OLED بهره می‌برد. در نمایشگرهای Tandem OLED، دو لایه ساطع کننده نور بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توانند روشنایی بیشتر و مصرف باتری کمتری داشته باشند. همچنین در این فناوری، در صورت استفاده از پنل با حداکثر روشنایی در مدت طولانی، کیفیت رنگ‌ها دیرتر دچار افت می‌شود.

این پنل در مقایسه با پنل داینامیک امولد 2X سامسونگ، در حالت SDR، کمی روشنایی بیشتری دارد و نور را هم به اندازه کمتری بازتاب می‌دهد. اما در حالت HDR، پنل تندم اولد آیپد عملکرد به‌مراتب بهتری دارد و تصاویر را با کیفیت بسیار عالی در اختیار شما قرار می‌دهد.

پنل استفاده شده در مدل ۱۱ اینچی از رزولوشن ۱۶۶۸x۲۴۲۰ پیکسل برخوردار است و از تراکم پیکسلی 264ppi نیز بهره می‌برد. همچنین پنل مدل ۱۳ اینچی نیز دارای رزولوشن ۲۰۶۴x۲۷۵۲ پیکسل است ولی تراکم پیکسلی یکسانی با مدل ۱۱ اینچی دارد. هردوی این پنل‌ها از HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند حداکثر ۱۶۰۰ نیت روشنایی در اختیار شما قرار دهند. مدل ۱۱ اینچی در این زمینه عملکرد بسیار عالی دارد و در حالت دستی حداکثر ۵۹۲ نیت و در حالت خودکار نیز ۹۹۴ نیت روشنایی دارد. این مدل از لحاظ روشنایی، بهترین تبلت موجود در بازار است.

مدل حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
آیپد پرو ۲۰۲۴ ۹۹۴ ۵۹۲
شیائومی پد 6S پرو ۱۲.۴ ۸۴۸ ۶۷۸
گلکسی تب S9 اولترا ۶۴۲ ۳۵۳
آیپد پرو ۲۰۲۰ ۶۲۵ ۶۲۵

اما اگر مدل ۱ یا ۲ ترابایتی این تبلت‌ها را خریداری کنید، نمایشگر دستگاه با پوشش ضد بازتاب Nano-Texture به دست شما خواهد رسید. این مدل ۱۰۰ دلار گران‌تر است و می‌تواند بازتاب نور از سطح نمایشگر را کاهش دهد تا در شرایط نوری مختلف، تبلت بتواند رنگ‌ها را با بالاترین دقت در اختیار شما قرار دهد.

همچنین بخوانید :

نمایشگر هر دو مدل از رفرش‌ریت داینامیک ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بسته به محتوای در حال نمایش، رفرش‌ریت را بین حداقل ۱ تا حداکثر ۱۲۰ هرتز تنظیم کند.

باتری و شارژدهی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴

مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۴ از یک باتری ۸۱۶۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد. این تبلت می‌تواند با یک بار شارژ کامل، به‌راحتی تا ۱ روز کامل دوام بیاورد و شارژدهی بهتری از اکثر رقبای ۱۱ اینچی خود دارد. از سمت دیگر، مدل ۱۳ اینچی از باتری ۱۰۲۹۰ برخوردار است و از نظر شارژدهی با توجه به بهره‌مندی از نمایشگر بزرگ‌تر، در حد مدل ۱۱ اینچی عمل می‌کند.

همچنین هر دو مدل از شارژ ۳۰ وات پشتیبانی می‌کنند. با توجه به این سرعت شارژ، شما می‌توانید باتری را در ۱۵ دقیقه از ۰ به ۲۰ درصد برسانید. برای شارژ کامل دستگاه نیز نیاز به ۱ ساعت و ۴۶ دقیقه خواهید داشت.

سخت افزار آیپد پرو ۲۰۲۴

تبلت‌های پرچم‌دار جدید اپل، از تراشه M4 این برند استفاده می‌کنند. این تراشه ۳ نانومتری، تا ۱.۵ برابر سریع‌تر از M2 عمل می‌کند و پردازنده گرافیکی آن نیز ۴ برابر قدرتمندتر شده است. به گفته اپل، مصرف باتری نیز تا ۲ برابر بهینه‌تر شده است. این تراشه همچنین از چند ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی هم برای استفاده در برنامه فاینال کات پرو و دیگر برنامه‌های مشابه، بهره می‌برد.

نکته قابل توجه این است که نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی ایپد پرو ۲۰۲۴، از ۹ هسته با حداکثر فرکانس ۴.۴ گیگاهرتز بهره می‌برند و رم آن‌ها نیز به ۸ گیگابایت محدود شده است. از سمت دیگر، مدل‌های ۱ و ۲ ترابایتی نسخه ۱۰ هسته‌ای تراشه M4 را دریافت می‌کنند و به ۱۶ گیگابایت رم نیز دسترسی دارند. البته اپل در هر دو نسخه ۱۰ و ۹ هسته‌ای تراشه M4، از پردازنده گرافیکی۱۰ هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای استفاده کرده است.

مدل گیک‌بنچ 6 (تک‌هسته‌ای/چندهسته‌ای) 3DMark Wilde Life Extreme AnTuTu 10
آیپد پرو ۲۰۲۴ با ۱۰ هسته ۱۴۵۸۹/۳۷۰۲ ۲,۷۴۴,۸۷۳
آیپد پرو ۲۰۲۴ با ۹ هسته ۱۳۱۶۰/۳۶۴۱ ۸۰۸۸ ۲,۵۶۶,۷۹۲
آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۲ ۹۶۴۴/۲۵۳۸ ۶۶۱۷ ۲,۰۸۱,۷۷۱
گلکسی تب S9 اولترا ۵۴۱۵/۲۰۵۰ ۳۹۰۹ ۱,۵۳۳,۶۴۵
شیائومی پد 6S پرو ۱۲.۴ ۵۲۶۸/۱۹۲۱ ۲۹۷۰ ۱,۵۳۹,۷۶۲

آیپدهای جدید اپل به‌لطف تراشه M4، عملکرد به‌مراتب سریع‌تری از آیپدهای M2 و همچنین رقبای اندرویدی خود دارند. این تبلت‌ها همچنین پایداری عملکرد بسیار خوبی دارند و می‌توانند در استرس تست، پایداری عملکردی ۹۲ درصدی برای CPU و ۱۰۰ درصدی برای GPU را به ثبت برسانند.

دوربین آیپد پرو ۲۰۲۴

تبلت آیپد پرو ۲۰۲۴ از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ۲۸ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. این دوربین همچنین قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد و از فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین قابل قبول هستند ولی بدون عیب و ایراد هم نیستند. عکس‌ها جزئیات کافی دارند و دامنه داینامیک آن‌ها نیز بسیار عالی است. اما رنگ‌ها کمی سرد هستند و با توجه به این که بیش از اندازه پردازش شده‌اند، تصاویر کمی حالت مصنوعی دارند.

از سمت دیگر، دوربین سلفی نیز عملکرد جالب توجهی ندارد. این دوربین عکس‌ها را با جزئیات نه‌چندان زیاد و نویز بالایی ارائه می‌کند. همچنین تصاویر دوربین سلفی نیز مثل دوربین اصلی، بیش از اندازه پردازش شده‌اند.

تاریخ عرضه و قیمت ایپد پرو ۲۰۲۴

اپل این تبلت را در اوایل تابستان سال ۲۰۲۴ معرفی و روانه بازار کرد. در حال حاضر مدل ۱۱ اینچی در کانفیگ پایه حدود ۵۵ میلیون تومان قیمت دارد و مدل ۱۳ اینچی نیز در ارزان‌ترین نسخه، ۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نسخه‌های گران‌تر ۱ یا ۲ ترابایتی نیز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

سخن پایانی

ایپد پرو ۲۰۲۴ یک تبلت بسیار ظریف و سبک است که قدرت پردازشی قابل توجهی در اختیار شما قرار می‌دهد. این تبلت همچنین از یک نمایشگر جدید اولد، بلندگوهای قدرتمند و شارژدهی طولانی بهره‌مند است. می‌توان گفت اپل یک بار دیگر با آیپدهای پرو خود توانسته، جایگاه آن‌ها را به‌عنوان بهترین تبلت‌های دنیا مستحکم کند. اگر به‌دنبال یک تبلت قدرتمند هستید، گزینه‌ای بهتر از آیپد پرو M4 پیدا نخواهید کرد.

+ ضخامت و وزن بسیار کم

+ نمایشگر اولد با روشنایی بسیار بالا

+ شارژدهی طولانی

+ عملکرد سریع و روان با پایداری بالا

+ امکانات فراوان سیستم‌عامل iPadOS برای بهره‌مندی از نمایشگر بزرگ تبلت

– قیمت بالا

– دوربین‌های معمولی

– فاقد گواهی IP است

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل