برترین تبلت های مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال

برترین تبلت های مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال

انتخاب تبلت مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا هر مدل ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فردی دارد. در این مطلب، به معرفی و بررسی برترین تبلت‌های موجود در بازار که مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال هستند، می‌پردازیم

در دنیای هنرهای دیجیتال، ابزارهای تخصصی نقش مهمی در خلاقیت و بهبود کیفیت آثار هنری ایفا می‌کنند. یکی از این ابزارها، تبلت‌های مخصوص طراحی و نقاشی هستند که با قابلیت‌های متنوع، به هنرمندان این امکان را می‌دهند تا ایده‌های خود را با دقت و ظرافت بیشتری به تصویر بکشند. تبلت‌های Drawing با توجه به پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند قلم‌های حساس به فشار، قابلیت تشخیص زاویه قلم، نمایشگرهای با کیفیت بالا و قابلیت حمل آسان، انتخابی ایده‌آل برای هنرمندان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به هنر دیجیتال محسوب می‌شوند. ما در این مطلب پلازا قصد داریم با چند نمونه از بهترین تبلت های مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال در بازه‌های قیمتی مختلف آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین تبلت های مخصوص طراحی

بهترین تبلت های طراحی مانند بسیاری دیگر از محصولات، در بازه‌های قیمتی مختلف و با امکانات و قابلیت‌های گسترده‌ای به‌فروش می‌رسند. ما در این مطلب تلاش کردیم برترین تبلت های نقاشی برندهای مطرح را در بازه‌های مختلف معرفی کنیم.

۱. تبلت XP-Pen Artist Pro 14 (Gen 2)

تبلت برای طراحی لباس

XP-Pen Artist Pro 14 (Gen 2)
ابعاد محیط طراحی ۲۹۸.۹۴x۱۸۶.۸۴ میلی‌متر
رزولوشن ۱۹۲۰x۱۲۰۰
میزان حساسیت به فشار قلم ۱۶۳۸۴
درگاه‌ها ۲ درگاه USB-C
قیمت از ۲۷ میلیون تومان

نقاط قوت: نمایشگر نسبتا بزرگ ضد تابش، دقت بسیار خوب قلم

نقاط ضعف: نمایشگر کیفیت معمولی دارد

نسل دوم تبلت XP-Pen Artist Pro 14 به‌تازگی وارد بازار شده است. این تبلت یک تبلت نسبتا اقتصادی به‌حساب می‌آید که امکانات قابل توجهی در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به قلم حساس به ۱۶۳۸۴ سطح فشار و طراحی جدید آن اشاره کرد. در نسل دوم این تبلت، کلیدهای دسترسی سریع از خود تبلت جدا شده و از طریق یک ریموت جداگانه قابل دسترسی هستند؛ از همین رو، ابعاد محیط طراحی تبلت افزایش پیدا کرده است.

این تبلت همچنین از رزولوشن ۱۹۲۰x۱۲۰۰ با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ برخوردار است. این نمایشگر همچنین دارای حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت است و ۹۹ درصد طیف رنگ sRGB و ۸۵ درصد Adobe RGB را نیز پوشش می‌دهد. با توجه به قابلیت‌هایی که نسل دوم تبلت پرچم‌دار برند XP-Pen ارائه می‌کند، می‌توان آن را بهترین تبلت برای طراحی لباس در این بازه قیمتی به‌حساب آورد.

۲. آیپد پرو M4 مدل ۱۱ اینچ

iPad Pro M4 (11-inch)
ابعاد محیط طراحی ۱۱ اینچ
رزولوشن ۲۷۵۲x۲۰۶۴
میزان حساسیت به فشار قلم اعلام نشده
درگاه‌ها USB-C
قیمت از ۵۵ میلیون تومان

نقاط قوت: وزن و ضخامت کم، نمایشگر بسیار عالی، شارژدهی طولانی

نقاط ضعف: قیمت بالا، نمایشگر تنها در مدل‌های گران‌قیمت ضد بازتاب است

آیپد پرو M4، هم در مدل ۱۱ اینچی و هم در مدل ۱۲.۹ اینچی، یک انتخاب ایده‌آل برای کاربرانی است که یک تبلت همه‌کاره نیاز دارند. این تبلت قدرت پردازشی به مراتب بهتری از مدل قبلی دارد و علاوه بر طراحی، می‌تواند برای استفاده روزمره نیز گزینه مناسبی باشد. آیپد پرو M4 از لحاظ طراحی نسبت به قبل تغییر زیادی نداشته ولی وزن آن کمتر شده و به ۴۴۰ گرم رسیده است. همچنین نمایشگر ۱۱ اینچی با رزولوشن ۲۷۵۲x۲۰۶۴ و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت نیز از دیگر نقاط قوتی است که می‌تواند برای طراحان مهم باشد. البته این پنل فاقد پوشش ضد تابش نور است و اگر این پوشش را بخواهید، باید مدل‌های ۱ یا ۲ ترابایتی را خریداری کنید. اپل همچنین همراه با این تبلت، قلم جدید Pencil Pro را نیز به‌فروش می‌رساند که جزو بهترین قلم‌ها برای طراحی است.

همچنین بخوانید :

۳. تبلت Xencelabs Pen Tablet Medium Bundle

Xencelabs Pen Tablet Medium Bundle
ابعاد محیط طراحی ۲۶۱.۶۲x۱۴۷.۳۲ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-C به USB-A
قیمت ۳۶۰ دلار

نقاط قوت: کیفیت ساخت عالی، عملکرد بسیار خوب، لوازم جانبی همراه محصول

نقاط ضعف: نیاز به نمایشگر خارجی دارد

Xencelabs یکی از برندهایی است که نسبتا به تازگی به بازار تبلت های طراحی و نقاشی دیجیتال پا گذاشته است. این برند که توسط اعضای اسبق برند Wacom پایه‌گذاری شده، از لحاظ کیفیت ساخت و قیمت شباهت بسیار زیادی به محصولات Wacom دارد و بهترین محصول آن‌ها هم Xencelabs Pen Tablet است.

نکته قابل توجه در مورد این تبلت مخصوص طراحی این است که درون جعبه آن ۲ قلم مختلف قرار دارد. یک قلم معمولی و دیگری یک قلم نازک. هردو آن‌ها از نظر عملکرد بسیار عالی هستند و می‌توانند شخصی‌سازی شوند. مثلا می‌توانید از یکی برای کشیدن خطوط استفاده کنید و از دیگری برای سایه‌زنی.

همچنین بخوانید :

این تبلت فعلا تنها تبلت در این سری است و همانطور که از نامش پیداست، تنها در اندازه متوسط عرضه می‌شود. Xencelabs فعلا آن را در سایز کوچک یا بزرگ عرضه نکرده است ولی فعلا همین مدل، بهترین تبلت طراحی گرافیکی است که می‌توانید خریداری کنید.

۴. تبلت Huion Kamvas 22 Plus

Huion Kamvas 22 Plus
ابعاد محیط طراحی ۴۷۴.۹۸x۲۶۶.۷ میلی‌متر
رزولوشن ۱۹۲۰x۱۰۸۰
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-A/USB-C/HDMI
قیمت حدود ۳۲ میلیون تومان

نقاط قوت: نمایشگر با کیفیت عالی، ارزش خرید بالا

نقاط ضعف: نمایشگر لمسی نیست، قلم امکانات کافی ندارد

یکی از جدیدترین تبلت های مخصوص طراحی و نقاشی میان‌رده، Huion Kamvas 22 Plus است که بیشتر از همه با نمایشگر بزرگ و با کیفیت خود طراحان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این نمایشگر با نسبت ۱۶:۹ و رزولوشن FHD خود از شیشه ضدتابش ساخته شده و به همین خاطر مقاومت بیشتری نسبت به نمایشگرهایی که از پنل‌های ضدتابش استفاده می‌کنند، دارد.

قلمی که با این تبلت در اختیار شما قرار می‌گیرد بسیار ساده است و کارتان را راه می‌اندازد ولی ممکن است برای برخی کاربران حرفه‌ای بیش از حد ساده باشد. با این همه با توجه به نمایشگر زیبا، نمایش ۱۶.۷ میلیون رنگ و پوشش ۱۴۰ درصدی طیف رنگ sRGB، این تبلت جزو برترین تبلت های نقاشی است، به‌خصوص در مقایسه با رقبایی در همین بازه قیمتی از XP-Pen و دیگر شرکت‌ها.

۵. تبلت XP-Pen Artist 16 نسل دوم

(XP-Pen Artist 16 (Gen2
ابعاد محیط طراحی ۳۴۰.۸۶۸x۱۹۱.۷۷ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-C
قیمت از ۲۴ میلیون تومان

نقاط قوت: قلم بسیار عالی و بهتر از قبل، سازگاری با دستگاه‌های زیاد، کلیدهای میانبر

نقاط ضعف: بدون کابل و استند به‌فروش می‌رسد

برند XP-Pen یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در زمینه ساخت تبلت مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال با قیمت اقتصادی است. این مدل که در سال ۲۰۲۲ عرضه شده، یک نسخه نسل جدید از تبلت محبوب ۱۵.۶ اینچی آن‌ها است که مورد استقبال فراوانی هم قرار گرفته بود. با وجود قیمت اقتصادی نسبت به دیگر مدل‌ها، تبلت XP-Pen Artist 16 عملکرد بسیار عالی دارد و مهمتر از همه قلم X3 آن است که در حد مدل‌های گران‌تر است. البته XP-Pen کابل و استند را درون جعبه به‌فروش نمی‌رساند ولی خوشبختانه این تبلت با سیستم‌عامل‌های مختلفی از جمله اندروید و کروم سازگاری دارد. با توجه به امکاناتی که این مدل ارائه می‌کند، می‌توانیم آن را یک گزینه مناسب برای خرید تبلت برای نقاشی دیجیتال به‌حساب بیاوریم.

همچنین بخوانید :

۶. آیپد ایر مدل ۲۰۲۲

Apple iPad Air 11 (2022)
ابعاد محیط طراحی ۱۱ اینچ
میزان حساسیت به فشار قلم اعلام نشده
درگاه‌ها USB-C
قیمت از ۲۸ میلیون تومان

نقاط قوت: پردازنده M1، کیفیت تصویر خارق‌العاده

نقاط ضعف: قیمت بالای لوازم جانبی

پردازنده M1 اپل، در سال‌های گذشته توانسته توجه بسیاری را در دنیای فناوری به‌خود جلب کند. اپل از این پردازنده در مک‌بوک‌ها و کامپیوترهای دستکاپ خود استفاده کرده بود و در نهایت آیپدها را نیز با M1 عرضه کرد. حالا نوبت به آیپد ایر است که از قدرت پردازشی این پردازنده بهره‌مند شود. آیپد ایر مدل ۲۰۲۲ به‌لطف این پردازنده و پشتیبانی از قلم اپل نسل دوم، می‌تواند بهترین تبلت مخصوص طراحی در سال ۲۰۲۲ لقب گیرد.

نمایشگر کیفیت بی‌نظیری دارد و پنل آن با تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ، از لحاظ وضوح تصویر، بدون رقیب است. البته که آیپد پرو نمایشگر بهتری دارد و روشنایی مدل ۱۲.۹ اینچی آن، حتی به ۱۰۰۰ نیت نیز می‌رسد و رفرش‌ریت نیز ۱۲۰ هرتز است ولی قیمت مدل پرو نیز بسیار بیشتر از ایر است.

همچنین بخوانید :

به‌دلیل رفرش‌ریت پایین‌تر آیپد ایر ۲۰۲۲ نسبت به آیپد پرو، اگر این دو را کنار هم بگذارید و با قلم اپل، همزمان شروع به نقاشی کنید، متوجه تاخیر بیشتر ایر خواهید شد ولی در غیر این صورت هنگام استفاده روزمره خیلی بعید است که این مورد شما را اذیت کند. مهمتر اینکه از تبلت علاوه بر طراحی و نقاشی دیجیتال، می‌توانید استفاده‌های فراوان دیگری هم داشته باشید.

۷. مایکروسافت سرفیس پرو ۹

Surface Pro 9
ابعاد محیط طراحی ۱۳ اینچ
میزان حساسیت به فشار قلم ۴۰۹۶
درگاه‌ها USB-C
قیمت از ۴۵ میلیون تومان

نقاط قوت: نمایشگر روان و با کیفیت، با ویندوز ۱۱ عرضه می‌شود

نقاط ضعف: قلم جداگانه به‌فروش می‌رسد، قیمت بالا

تبلت‌های سری سرفیس مایکروسافت هیچ‌وقت نتوانستند رقیب جدی برای آیپدهای اپل باشند ولی سری جدید یعنی سرفیس پرو ۹ توانسته بیش از هر سرفیس دیگری، خود را به‌عنوان یک جایگزین برای آیپدها مطرح کند. قیمت آن هم اندازه مدل ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۲ است و مایکروسافت هم از لحاظ ظاهری و هم مشخصات، تلاش زیادی کرده تا آن را به‌عنوان یک تبلت قدرتمند و رده‌بالا معرفی کند.

مدل پایه با پردازنده Core i5-1235U اینتل، ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD عرضه می‌شود. این مدل برای بسیاری از کاربران قدرت کافی دارد. درغیر این صورت می‌توانید به سراغ مدل‌های گران‌تر با پردازنده Core i7-1255 و حافظه بیشتر بروید. نمایشگر در تمام مدل‌ها ۱۲۰ هرتزی است و لذت دوچندانی از کار با قلم سرفیس به‌شما می‌دهد.

مهمتر اینکه این تبلت با ویندوز ۱۱ عرضه شده و می‌توانید تمام برنامه‌های دستکاپ مثل فتوشاپ را هم روی آن نصب کنید و نیازی نیست از اپ‌های منتشر شده برای تبلت‌ها استفاده کنید.

۸. تبلت Wacom Intuos Pro L

Wacom Intuos Pro L
ابعاد محیط طراحی ۳۰۷.۳۴x۲۱۳.۳۶ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB
قیمت از ۳۰ میلیون تومان

نقاط قوت: حساسیت بالا به قلم، عملکرد روان، امکان اتصال بی‌سیم و باسیم

نقاط ضعف: ابعاد محیط طراحی می‌توانست بزرگ‌تر باشد

برای خلق بهترین آثار گرافیکی روی یک تبلت نقاشی دیجیتال، در حالت ایده‌آل نیاز به فضای بزرگی برای طراحی نیاز دارید و مهمتر از همه عملکرد تبلت هم باید مانند نقاشی کشیدن روی کاغذ باشد. تبلت وکام Intuos Pro L هردو این موارد را در اختیار شما می‌گذارد و شاید از نظر تجربه نقاشی و طراحی، بهترین باشد.

البته ابعاد محیط طراحی آن به بزرگی برخی دیگر از مدل‌ها نیست ولی بازهم نمی‌توان گفت که ابعاد آن کوچک هستند. مهمتر از همه، حساسیت ۸۱۹۲ سطحی آن سبب می‌شود هنگام نقاشی فکر کنید در حال کشیدن روی یک کاغذ با استفاده از یک قلم واقعی هستید. تمام این موارد را باید در کنار اکوسیستم واکام، از انواع قلم‌ها گرفته تا شیت‌های مختلف قرار دهیم تا ارزش این تبلت بیشتر مشخص شود.

همچنین بخوانید :

۹. تبلت Huion Kamvas 16 (2021)

Huion Kamvas 16 (2021)
ابعاد محیط طراحی ۳۴۴.۱۶x۱۹۳.۵۹ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-C
قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان

نقاط قوت: نمایشگر، فناوری پیشرفته قلم، عملکرد بسیار عالی

نقاط ضعف: نمایشگر به اندازه کافی روشن نیست، استند جداگانه به‌فروش می‌رسد

اگر دنبال تبلت گرافیکی برای انیمیشن سازی هستید، Huion Kamvas 16 مدل ۲۰۲۱ یکی از گزینه‌های بسیار خوبی است که می‌توانید مدنظر داشته باشید. این تبلت با توجه به نمایشگر خود، می‌تواند برای خلق انواع آثار هنری مورد استفاده قرار بگیرد و در کنار آن می‌توانید استفاده‌های دیگری مثل بازی کردن یا ویرایش ویدیو هم از آن داشته باشید.

نمایشگر رزولوشن FHD دارد و دقت رنگ آن نیز بسیار عالی و درحدی است که می‌توانید از آن به‌عنوان یک نمایشگر دوم با کیفیت استفاده کنید.

۱۰. تبلت XP-Pen Deco MW

XP-Pen Deco MW
ابعاد محیط طراحی ۲۰۳.۲x۱۲۷ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-C
قیمت حدود ۵ میلیون تومان

نقاط قوت: بهترین انتخاب برای تازه‌کاران، قابلیت اتصال با بلوتوث

نقاط ضعف: اتصال بلوتوث کیفیت مطلوبی ندارد

تبلت نقاشی دیجیتال XP-Pen Deco MW یک مدل ارزان‌قیمت برای کسانی است که می‌خواهند تازه کار خود را شروع کنند. این تبلت شاید در حد و اندازه‌های یک مدل گران‌تر مخصوص کاربران حرفه‌ای نباشد، اما تجربه بسیار خوبی از نقاشی در اختیارتان قرار می‌دهد و ابعاد آن هم آنقدر بزرگ نیست تا در هنگام استفاده دچار مشکل شوید.

با توجه به قیمت حدود ۵ میلیون تومانی، این مدل یک تبلت اندازه متوسط ارزشمند به‌حساب می‌آید که قابلیت اتصال از طریق کابل و همچنین بلوتوث را نیز دارا است.

۱۱. تبلت XP-Pen Deco Pro Medium

XP-Pen Deco Pro Medium
ابعاد محیط طراحی ۲۷۹.۴x۱۵۲.۴ میلی‌متر
میزان حساسیت به فشار قلم ۸۱۹۲
درگاه‌ها USB-C
قیمت حدود ۷ میلیون تومان

نقاط قوت: ارزش خرید بالا، کیفیت ساخت بسیار خوب، کار با قلم راحت است

نقاط ضعف: نرم‌افزار جای کار دارد، از آیفون و آیپد پشتیبانی نمی‌کند

جمع بندی

تبلت های مخصوص طراحی و نقاشی دیجیتال، در بازه‌های قیمتی متنوعی در بازار وجود دارند. از مدل‌های گران‌قیمت و پرچم‌دار گرفته تا مدل‌های اقتصادی که می‌توانند برای شروع کار در این حوزه مناسب باشند. همچنین بسیاری از تبلت‌های معمولی مثل آیپدهای اپل نیز برای طراحی گزینه قابل قبولی به‌حساب می‌آیند. از نظر شما کدام یک از این تبلت‌ها انتخاب بهتری است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل