سریال و انمیشن

تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل در سایت‌های فروشگاهی کدامند؟

تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل در سایت‌های فروشگاهی کدامند؟

تمام تلاش شما از راه اندازی سایت، تولید محتوا، سئو و مارکتینگ این است که کاربران وار سایت شما شوند و از شما خرید کنند. در واقع باید کاربران را متقاعد کنید تا محصول شما را بخرند و از بازدیدکننده به خریدار تبدیل شوند. اگر کاربران به سایت شما بیایند و فقط محصولات را ببیند اما از شما خرید نکنند یک زنگ هشدار برای شماست و باید به دنبال پیدا کردن راه حل برای افزایش نرخ تبدیل در سایت‌های فروشگاهی باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را جدیدترین و کاربردی ترین تکنیک ها آشنا کنیم.

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) که به صورت خلاصه CVR گفته می شود یکی از مهمترین شاخص های مارکتینگ است و نشان دهنده درصد بازدیدکنندگانی است که اقدام خاص مورد نظر شما را انجام دهند. این اقدام مواردی مانند خرید محصول، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود فایل، پر کردن فرم تماس، کلیک بر روی یک تبلیغ، باز کردن ایمیل و ثبت نام یا هر اقدام دیگری است. نرخ تبدیل معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود و از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

نرخ تبدیل = (تعداد کل تبدیل ها/تعداد کل بازدیدکنندگان)*100

محاسبه نرخ تبدیل

هر قدر نرخ تبدیل بالاتر باشد، نشان دهنده کارایی و اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی و طراحی سایتاست و شما توانسته نیاز کاربران را برآورده کنید. در حالی که نرخ تبدیل پایین می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی در طراحی سایت، تجربه کاربری، استراتژی بازاریابی یا عوامل دیگر باشد.

تکنیک های افزایش نرخ تبدیل در سایت های فروشگاهی

برای افزایش نرخ تبدیل روش های مختلفی وجود دارد و باید با شناخت مشتریان، تمرکز بر بهینه سازی چیدمان فروشگاه، بهبود فرآیندها و بررسی رفتار کاربران و اقدامات مختلف دیگری که در ادامه معرفی می کنیم کاربران را به سمت خرید یا اقدامات مورد نظرتان هدایت کنید:

  • نمونه های رایگان ارائه دهید

یکی از روش هایی که به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند این است که نمونه های رایگان برای کاربران ارائه دهید. اگر محصولات شما فیزیکی است می توانید یک نمونه تست را به برای کاربران ارسال کنید یا اگر یک محصول مجازی مانند یک دوره آموزشی دارید می توانید قسمتی از دوره را رایگان در اختیار کاربران قرار دهید تا بتوانند محصول را تست کنند و با مشاهده امکانات محصول ترغیب به خرید شوند.

  • مسیر عضویت در سایت را آسان کنید

یکی از بهترین روش ها برای افزایش نرخ تبدیل این است که کاربران به راحتی عضو سایت شوند و درگیر پر کردن فرم های ثبت نام طولانی نشوند. اگر یک سایت وردپرس دارید با افزونه دیجیتس می توانید ورود و عضویت با شماره موبایل را برای کاربران فعال کنید به این ترتیب کافیست کاربران با شماره موبایل عضو سایت شوند و هر بار از کد یکبار مصرفی که برایشان ارسال می شود برای ورود به سایت استفاده کنند.

  • نظرات خریداران را نمایش دهید

ارائه نظرات مثبت کاربران کمک می کند نرخ تبدیل بالاتر برود، زمانی که افراد مطرح در حوزه ای که هستید شما را تایید و رضایت خود از محصولات شما را بیان کنند، سایر کاربران با اطمینان بیشتری از شما خریدار می کنند.

  • بر روی سئو سایتتان کار کنید

یکی از مهمترین عواملی که بر روی میزان ورودی سایت و افزایش نرخ تبدیل تاثیر می گذارد قرار گرفتن در رتبه های بالاست. اگر در صفحه اول نتایج سرچ و به خصوص نتایج اول تا سوم قرار بگیرید میزان کلیک بر روی لینک شما افزایش پیدا می کند. حتما برای سئو سایتتان اقداماتی مانند بهبود لینک سازی داخلی، کیورد ریسرچ درست، استفاده از ابزارهای سئو مانند افزونه رنک مث، بهینه‌سازی url صفحات، بهینه‌سازی عنوان سئو و متا دیسکریپشن، استفاده از کلمات کلیدی LSI، رفع کردن لینک‌های شکسته حذف محتواهای تکراری، به‌روزرسانی محتواهای قدیمی را در سایت انجام دهید.

  • احساس کمبود برای کاربران ایجاد کنید

یکی از روش های روانشناسی برای اینکه محصولی بفروشید این است که در مشتریان این احساس را ایجاد کنید که اگر الان خرید نکنند ممکن است تمام شود! برای این روش می توانید تعداد محصولات باقیمانده را کمتر از موجودی انبار مثلا 3 محصول قرار دهید به این ترتیب کاربران نگران تمام شدن موجودی می شوند و خرید می کنند.

  • رابط کاربری و تجربه کاربری سایت را بهینه کنید

یک سایت با طراحی جذاب و کاربرپسند می‌تواند بازدیدکنندگان را به خرید ترغیب کند. استفاده از فونت‌های مناسب، تصاویر با کیفیت، و ساختار ساده و منطقی برای صفحات می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش نرخ تبدیل داشته باشد. اگر یک سایت وردپرس دارید با انتخاب یک قالب حرفه ای می توانید علاوه بر اینکه یک سایت با ظاهری زیبا دارید، تجربه کاربری بهینه ای برای کاربران فراهم کنید. یکی از بهترین قالب های فروشگاهی وودمارت است که با داشتن 73 دمو متنوع کمک می کند تمام نیازهای یک سایت فروشگاهی را برآورده می کند. این قالب سال هاست که مورد استفاده کاربران قرار گرفت و تمام اصول UI/UX را دارد.

قالب وودمارت یک نمونه قالب با تجربه کاربری بهینه

  • گزینه ها و روش ها پرداخت را برای کاربران متنوع کنید

حدود 48% از کاربران محصولات را به سبد خرید اضافه می کنند اما سبد خرید را رها می کنند و یکی از مهمترین دلایل این است که مرحله پرداخت با مشکل روبرو می شود. یکی از روش هایی که کمک میکند نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید این است که روش های پرداخت متنوعی مانند فروش قسطی یا پرداخت در ماه بعد را فعال کنید. همچنین در سایتتان چند درگاه بانکی فعال کنید تا در صورتی که کدام جوابگو نبود کاربران بدون معطلی از بقیه درگاه ها استفاده کنند و یا امکان کارت به کارت را فعال کنید تا کاربران با این روشها راحت تر بتوانند پرداخت کنند.

  • دسته بندی درستی از محصولات داشته باشید

یکی از اقدامات مهم در یک فروشگاه این است که دسته بندی درستی از محصولات بچینید و ناوبری درستی داشته باشید. همانطور که کاربران در میان قفسه های بهم ریخته نمی توانند محصولات مورد نظرشان را پیدا کنند، در یک سایت با منو و دسته بندی بهم ریخته هم سردرگم می شوند و نمی توانند سریعتر به محصولات دسترسی پیدا کنند. همچنین دسترسی سریع برای محصولات استراتژیک قرار دهید تا کاربران راحت تر به محصولات دسترسی پیدا کنند.

  • قدرت محصولات مکمل را دست کم نگیرید

نمایش محصولات مرتبط و پیشنهادی بر اساس سابقه خرید و بازدیدهای قبلی کاربران، یکی از تکنیک های افزایش نرخ تبدیل در سایت های فروشگاهی است. ارائه محصولات مکمل به کاربران کمک می کند تا محصولات بیشتری را که به آنها علاقه‌مند هستند یا نیاز دارند را پیدا کنند.

  • سرعت سایتتان را بهبود دهید

هرگز اهمیت یک وب سایت با بارگذاری سریع را دست کم نگیرید. سایت هایی با سرعت لود پایین کاربران را وادار به ترک سایت می کنند، با توجه به رقابت زیادی که در بین سایت ها وجود دارد احتمالا شما تنها فروشگاهی نیستید که کاربران می توانند از شما خریداری کنند و اگر سایت شما کند باشد کاربران بیش از 3 ثانیه منظر لود صفحات نمی مانند و به سراغ رقبای شما می روند. حتما سرعت سایت را بهبود دهید و به صورت دوره ای با ابزارهای مختلف آن را بررسی کنید. مواردی مانند کیفیت سایت، تصاویر با حجم کم، استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN)، فشرده سازی کدهای js و css بر روی سرعت سایت تاثیر زیادی دارد.

  • نمایش سایت در حالت موبایل را بررسی کنید

استفاده از موبایل برای انجام بسیاری از کارهای روزمره اینترنتی کاملاً رایج شده و بیش از نیمی از کاربران اینترنت را شامل می‌شود. به همین دلیل، باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما در دستگاه‌های با اندازه‌های مختلف به درستی نمایش داده شود. کاربران برای مقایسه محصولات، بررسی قیمت‌ها و پیدا کردن کوپن‌های تخفیف از گوشی استفاده می‌کنند.

با توجه به این موارد، تجربه کاربران موبایل اهمیت زیادی دارد. باید نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف را بررسی کنید تا کاربران نیازی به اسکرول یا زوم کردن برای مشاهده محتوا نداشته باشند. در حالت موبایل، کاربران باید بتوانند به راحتی محصولات را مشاهده و خریداری کنند و پرداخت را انجام دهند.

  • به کاربرانتان تخفیف دهید

پیشنهادات ویژه، تخفیفات و کوپن‌های تخفیف می‌توانند انگیزه قوی برای خرید ایجاد کنند. تخفیف را می توانید به مناسبت های مختلف مانند تولد کاربران، خرید بیش از یک مقدار مشخص، تخفیف برای سبد خرید رها شده و… ارائه دهید. از تکنیک های افزایش نرخ تبدیل در سایت های فروشگاهی ارائه تخفیف با محدودیت زمانی است به این ترتیب کاربران به تصمیم‌گیری سریع‌تر ترغیب می شوند.

  • مجوزهای اینترنتی را در سایت نمایش دهید

استفاده از نمادهای مجوزهای کسب و کار الکترونیکی مانند اینماد و ساماندهی تأثیر زیادی در افزایش اعتماد کاربران دارد. به‌ویژه زمانی که کاربران قرار است در سایت شما پرداختی انجام دهند، باید مطمئن شوند که سایت شما تأیید شده و قابل اطمینان است. این نمادها به کاربران اطمینان می‌دهند که کسب و کار شما معتبر و تحت نظارت مراجع قانونی است.

امیدوارم روش های گفته شده در بهبود نرخ تبدیل برای شما کاربردی باشد. با توجه به اینکه بهینه‌سازی آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر درآمد و رشد کسب و کار دارد حتما تکنیک ها را استفاده کنید و تاثیری که بر درآمد و رشد کسب و کار شما دارد را ببیند.

سوالات متداول

– نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل، نسبت تعداد تبدیل‌ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است. به عنوان مثال اگر 1000 بازدید در سایت داشته باشد و 10 نفر خرید کرده باشند نرخ بازدید سایت 1% است.

– مهمترین روش های افزایش نرخ تبدیل چیست؟

از کاربردی ترین و بهترین تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل در سایت‌های فروشگاهی می توان موارد زیر را نام برد:

  • نمونه های رایگان ارائه دهید
  • گزینه ها و روش ها پرداخت را برای کاربران متنوع کنید
  • احساس کمبود برای کاربران ایجاد کنید

  • نظرات خریداران را نمایش دهید

  • سرعت سایتتان را بهبود دهید
  • نمایش سایت در حالت موبایل را بررسی کنید

  • رابط کاربری و تجربه کاربری سایت را بهینه کنید

  • مسیر خرید کاربران را آسان کنید
  • به کاربرانتان تخفیف دهید
  • مسیر خرید کاربران را آسان کنید

– نرخ تبدیل چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه نرخ تبدیل باید نسبت بازدیدکنندگان به خریداران را محاسبه کنید و در 100 ضرب کنید. از فرمول زیر برای محاسبه نرخ تبدیل استفاده کنید:

نرخ تبدیل = (تعداد کل تبدیل ها/تعداد کل بازدیدکنندگان)*100

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا