سریال و انمیشن

(تصاویر) ۱۰ پادشاه وستروسی با طولانی ترین دوران زمامداری؛ از نالایق تا شاه شکسته

(تصاویر) ۱۰ پادشاه وستروسی با طولانی ترین دوران زمامداری؛ از نالایق تا شاه شکسته

در سراسر سریال های  بازی تاج و تخت  و  خاندان اژدها  و بسیاری از داستان‌های دیگر که در دنیای وستروس اتفاق می‌افتد، چندین پادشاه بوده اند که برای مدتی طولانی بر تخت آهنین (آیرون ثرون) جلوس کرده اند. دو سریال فوق الذکر HBO بر اساس آثار جورج آر آر مارتین، به ویژه مجموعه کتاب های  ترانه ای از یخ و آتش  ساخته شده اند. این داستان‌ها در وستروس و اسوس اتفاق می‌افتند و بیشتر تمرکز بر اولی، به‌ویژه پادشاهان و ملکه‌های مختلف نشسته بر تخت آهنین است.

پادشاهان بازی تاج و تخت که طولانی ترین دوران زمامداری را داشتند

در حالی که روایت سریال خاندان اژدها تغییر می کند و تغییرات مختلف بازی تاج و تخت هر دو داستان را تا حدودی از آثار اورجینال مارتین منحرف می کند، تاریخچه وستروس عمدتاً در کتاب ها و سریال های تلویزیونی دست نخورده باقی مانده است. حتی پایان بحث برانگیز سریال Game of Thrones از ملاحظات مارتین در مورد جانشینی تاج و تخت آهنین استفاده کرد، و خط داستانی پادشاهان و ملکه‌های مختلف را با آنچه از دو کتاب پایانی این مجموعه انتظار می‌رود، حفظ کرد. یکی از ویژگی های ثابت در مورد پادشاهان وستروسی، سلطنت‌های کوتاه مدت آن هاست، اما تعداد اندکی از این پادشاهان هستند که از این سنت پیروزی نکرده و برای مدت های طولانی پادشاهی کرده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تمام پادشاهان وستروسی پس از ایگان فاتح دوران زمامداری
ایگان تارگرین اول ۰ تا ۳۷ پس از فتح وستروس
اینیس تاگرین اول ۳۷ تا ۴۲ پس از فتح وستروس
میگور تارگرین اول ۴۲ تا ۴۸ پس از فتح وستروس
جهریس تارگرین اول ۴۸ تا ۱۰۳ پس از فتح وستروس
ویسریس تارگرین اول ۱۰۳ تا ۱۲۹ پس از فتح وستروس
ایگان تارگرین دوم ۱۲۹ تا ۱۳۱ پس از فتح وستروس
رینیرا تارگرین اول ۱۲۰ تا ۱۳۰ پس از فتح وستروس
ایگان تارگرین سوم ۱۳۱ تا ۱۵۷ پس از فتح وستروس
دیرون تارگرین اول ۱۵۷ تا ۱۶۱ پس از فتح وستروس
بیلور تارگرین اول ۱۶۱ تا ۱۷۱ پس از فتح وستروس
ویسریس تارگرین دوم ۱۷۱ تا ۱۷۲ پس از فتح وستروس
ایگان تارگرین چهارم ۱۷۲ تا ۱۸۴ پس از فتح وستروس
دیرون تارگرین دوم ۱۸۴ تا ۲۰۹ پس از فتح وستروس
ایریس تارگرین اول ۲۰۹ تا ۲۲۱ پس از فتح وستروس
میکار تارگرین اول ۲۲۱ تا ۲۳۳ پس از فتح وستروس
ایگان تارگرین پنجم ۲۳۳ تا ۲۵۹ پس از فتح وستروس
جهریس تارگرین دوم ۲۵۹ تا ۲۶۲ پس از فتح وستروس
ایریس تارگرین دوم ۲۶۲ تا ۲۸۳ پس از فتح وستروس
رابرت برثیون ۲۸۳ تا ۲۹۸ پس از فتح وستروس
جافری برثیون اول ۲۹۸ تا ۳۰۰ پس از فتح وستروس
تامن برثیون اول ۳۰۰ پس از فتح وستروس- پادشاه کنونی در کتاب ها

3

۱۰- ایگان تارگرین چهارم- ۱۲ سال

از ۱۷۲ تا ۱۸۴ پس از فتح وستروس

ایگان تارگرین چهارم که حدود ۳۰ سال پس از ماجرای رقص اژدهایان در سریال خاندان اژدها حکومت می کند، به عنوان یکی از بدترین پادشاهان تارگرین شناخته می شود. ایگان چهارم به دلیل اعمال ناشایست مختلف و آسیبی که به قلمرو وارد کرد، لقب “نالایق” را دریافت می کند. ایگان چهارم به عنوان کسی شناخته می شد که نمی توانست امیال، حرص و طمع یا شهوت خود را برای قدرت کنترل کند. به این ترتیب، او اغلب اراده‌اش را بر دیگران تحمیل می‌کرد، صرف نظر از اینکه چه کسی باشند، و تأثیر نامطلوبی بر دربار کینگز لندینگ و همچنین مردم عادی در سراسر وستروس گذاشت.

بدون شک، یکی از بزرگترین اشتباهات منسوب به سلطنت ایگان چهارم مربوط به فرزندان حرامزاده بسیاری بود که او در دوران تصدی اش بر تخت آهنین به او نسبت داده می شد. اگرچه این یک رویه غیر معمول برای اکثر پادشاهان هفت پادشاهی نبود، اشتباه ایگان در بستر مرگ و زمانی رخ داد که به فرزندانش که خارج از ازدواج به دنیا آمده بودند مشروعیت بخشید. این اقدام به جنگ‌ها و شورش‌هایی برای رسیدن به پادشاهی منجر شد، در حالی که خاندان تازه‌تاسیس بلک‌فایر، متشکل از فرزندان اکنون مشروع شده ایگان چهارم و وارثان آنها، ادعای خود را برای تاج و تخت آهنین مطرح کردند.

4

۹- ایریس تارگرین اول- ۱۲ سال

از ۲۰۹ تا ۲۲۱ پس از فتح وستروس

پادشاه دیگری که ۱۲ سال بر تخت آهنین نشست، ایریس تارگرین اول بود. برخلاف ایگان چهارم، سلطنت ایریس کمتر بحث برانگیز بود. ایریس به عنوان یک محقق و دانشمند توصیف شده که اغلب مطالعه بی پایان کتاب ها و طومارها را به حکمرانی ترجیح می داد. در نتیجه، بخش زیادی از سلطنت او به شورای کوچک پادشاهی اول، به ویژه بریندن ریورز، دست راست پادشاه، نسبت داده می شود. با وجود ماهیت دانشمند ایریس، سلطنت او بی حادثه نبود.

ایریس تارگرین اول با عواقب دوران سلطنت ایگان چهارم روبرو شده بود، علیرغم اینکه نزدیک به ۳۰ سال بعد از دوران زمامداری ایگان چهارم بر تخت آهنین نشسته و دو پادشاه نیز بین این دو حکمرانی کرده بود. ایریس در زمان پادشاهی خود مجبور شد با دومین و سومین شورش بلک فایرها مقابله کند. اولی به لطف سر دانکن قد بلند و نوچه اش که در داستان اسپین آف بعدی Game of Thrones به نام  شوالیه پرچین  به آن پرداخته می شود، با حداقل خونریزی به پایان رسید. پس از سومین شورش بلک فایر که بیشتر شبیه یک جنگ تمام عیار بود، ایریس درگذشت و کوچکترین برادرش میکار جانشین او شد.

5_11zon

۸- رابرت برثیون- ۱۵ سال

از ۲۸۳ تا ۲۹۸ پس از فتح وستروس

اولین پادشاه غیر تارگرینی پس از ایگان فاتح، رابرت برثیون اول بود. رابرت برثیون با بازی مارک ادی در سریال Game of Thrones، پادشاه ابتدای سریال است که دوران زمامداری و مرگ او منجر به اتفاقات سرنوشت‌ساز اولین کتاب جورج آر آر مارتین و فصل اول اقتباس سریالی شبکه HBO می‌شود. به عنوان یکی از اعضای خاندان برثیون و پادشاهی که مسئول پایان دادن به سلسله تارگرین ها بود، نشستن رابرت بر تخت آهنین بسیار هیجان‌انگیزتر از تنها یک تسلسل جانشینی ساده در یک خانواده است.

قبل از داستان سریال بازی تاج و تخت، ند استارک و رابرت برثیون علیه تاج و تخت وقت شورش می کنند. پس از ربوده شدن خواهر ند و همسر آینده رابرت، لیانا استارک، توسط ریگار تارگرین، و اعدام پدر و برادر ند توسط پادشاه دیوانه ایریس، خاندان های استارک، برثیون و آرین علیه تارگرین ها شورش می کنند. پس از یک جنگ یک ساله، رابرت و ند در جنگ علیه سلسله رو به زوال تارگرین پیروز شده و رابرت بر تخت پادشاهی می نشیند. رابرت ۱۵ سال حکومت کرد تا اینکه در یک حادثه در حین شکار مجروح شده و می میرد و پسر بزرگش، جافری جانشین او می شود.

6

۷- ایریس تارگرین دوم- ۲۱ سال

از ۲۶۲ تا ۲۸۳ پس از فتح وستروس

پادشاهی که رابرت برثیون تاج و تخت را از او گرفت، ایریس تارگرین دوم بود. دوران سلطنت ایریس دوم یکی از بدنام ترین دوران در تاریخ وستروس است که عمدتاً از لقب پادشاه به عنوان “شاه دیوانه” نشات می گیرد. دوران سلطنت ایریس دوم که در اصل پس از جهریس دوم اتفاق افتاد، امیدوار کننده آغاز شد. با کمک دست راست خود، تایوین لنیستر، وستروس برای مدتی پس از تاجگذاری ایریس رونق یافت. با این حال، ایریس در نهایت به دلیل سقط جنین و مرده‌زایی های متعدد فرزندانش، شورش‌ها، مرگ فرزندانش و بدتر شدن رابطه‌اش با تایوین، دچار جنون شد.

این جنون اساساً ناشی از پارانویای بی پایان ایریس بود، که باعث شد وی به نام محافظت از سلطنت خود که به ندرت، حتی هرگز در معرض تهدید قرار می گرفت، علیه بسیاری از خانه های وستروسی مرتکب جنایات متعددی شود. در نهایت، پارانویای ایریس دوم به رویدادهای فوق الذکر منجر شد که شورش رابرت را در پی داشت. با نزدیک شدن به پایان جنگ، جیمی لنیستر – که بعدها شاه کُش لقب گرفت – ایریس تارگرین دوم را پس از اینکه به او دستور داد پدرش را بکشد و کینگز لندینگ را با استفاده از آتش وحشی را خاکستر کند، کشت.

7

۶- دیرون تارگرین دوم- ۲۵ سال

از ۱۸۴ تا ۲۰۹ پس از فتح وستروس

پادشاهی که بین سلطنت ایگان چهارم و ایریس اول قرار داشت، دیرون تارگرین دوم بود. اوایل سلطنت دیرون صرف رفع بسیاری از اشتباهات ایگان چهارم شد. دیرون برای این کار مناسب بود، زیرا او اغلب به عنوان مردی عاقل و مهربان توصیف می شود و به همین خاطر لقب «دیرون مهربان» به او داده شد. از نابودی فساد موجود در شورای کوچک پادشاهی و نگهبانان شهر گرفته تا رفتار عادلانه با کودکان تازه مشروعیت یافته ایگان چهارم، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن دیرون، اشتباهات ایگان چهارم اصلاح شد. بدون شک یکی از بزرگترین موفقیت های دیرون به عنوان پادشاه، ادغام صلح آمیز دورن در هفت قلمرو پادشاهی بود.

به دلیل ازدواجش با میریا مارتل، دیرون تمام سرزمین های وستروس در جنوب دیوار را با هم متحد کرد. در نهایت، انصاف و عدالت دیرون توسط دیمون بلک فایر مورد خیانت قرار گرفت و اولین شورش بلک فایر رخ داد. پس از پیروزی بر شورشیان در سال ۱۹۶ پس از فتح وستروس، دیرون به مدت ۱۳ سال دیگر حکومت کرد که در آن دوران وستروس صلح را به چشم دید، پیش از این که دیرون در جریان یک همه گیری موسوم به بیماری بهار بزرگ فوت کرده و پسر دومش ایریس اول جانشین او شد.

8

۵- ویسریس تارگرین اول- ۲۶ سال

از ۱۰۳ تا ۱۲۹ پس از فتح وستروس

یکی از بهترین و اصلی ترین بازیگران سریال House of the Dragon در فصل اول سریال مطمئنا پدی کانسیداین بود، که نقش ویسریس تارگرین اول را بازی می‌کرد. ویسریس اول در آغاز سریال خاندان اژدها پادشاه بوده و جانشین پدربزرگش جهریس اول شده است. به دلیل اقدامات نیک جهریس، سلطنت ویسریس اول عمدتاً مسالمت آمیز و بدون درگیری است. قدرت جهریس به عنوان پادشاه باعث شد که ویسریس هفت پادشاهی را در بهترین زمان و حالت ممکن به ارث ببرد و ویسریس به راحتی با کمک شورای کوچک پادشاهی خود به این صلح ادامه داد.

در حالی که دوران سلطنت ویسریس صلح آمیز بود، جنگ داخلی اجتناب ناپذیر تارگرین ها معروف به رقص اژدهایان همیشه به دوران تصدی او نسبت داده می شود. در حالی که رقص اژدهایان تا پس از مرگ ویسریس شروع نشده بود، بذرهای این جنگ آینده تحت حکومت ویسریس کاشته شدند. ناتوانی ویسریس در داشتن یک پسر به عنوان جانشین و انتخاب ناگزیر دختری رینیرا تارگرین به عنوان ولیعهد خود، باعث شد تا دو طرف از خانواده تارگرین ها معتقد باشند که تاج و تخت آهنین وستروس حق آن هاست. مرگ ویسریس قبل از مشخص کردن جانشینی به جنگ داخلی موسوم به رقص اژدهایان منجر شد و دوران سلطنت صلح آمیز دیگری را خدشه دار کرد.

9

۴- ایگان تارگرین سوم- ۲۶ سال

از ۱۳۱ تا ۱۵۷ پس از فتح وستروس

ایگان تارگرین سوم پادشاهی بود که پس از رقص اژدهایان به قدرت رسید. پس از مرگ بسیاری از اعضای خانواده تارگرین و اژدهایان آنها، ایگان سوم به خاطر اجداد سلطنتی خود مانند رینیرا، ویسریس اول و جهریس اول به عنوان پادشاه انتخاب شد. ایگان سوم در دوران پادشاهی خود بسیار خردسال بود و به همین دلیل بخش بزرگی از دوران زمامداری اش تحت رهبری دست راست های مختلفی صورت گرفت. به محض رسیدن به سن قانونی و بلوغ، ایگان برای ایجاد صلح تلاش کرد، اما تلاش های او به دلیل افسردگی شدیدش خدشه دار شد.

با توجه به آنچه در طول رقص اژدهایان تجربه کرده بود، ایگان مردی شکسته بود که به ندرت احساس شادی می کرد یا علاقه ای به چیزی داشت. بیشتر روزها، ایگان سوم خود را در اتاقش حبس می کرد. این امر باعث شد که ایگان سوم با نام‌های «ایگان بدشانس»، «ایگان بیچاره» و «شاه شکسته» شناخته شود. ایگان همچنین به دلیل جنگ داخلی تارگرین ها از اژدهایان متنفر بود و آخرین بازمانده های این جانوران افسانه ای در زمان سلطنت او از بین رفت. پس از این اتفاق بود که ایگان سوم به لقب “اژدهاکُش” معروف شد.

10

۳- ایگان تارگرین پنجم- ۲۶ سال

از ۲۳۳ تا ۲۵۹ پس از فتح وستروس

ایگان تارگرین پنجم یک مورد جالب در میان پادشاهان تارگرینی وستروس بود، به طوری که پس از به پادشاهی رسیدن، او را “ایگان بعید” نامیدند. ایگان تنها پس از آنکه شورای بزرگ پادشاهی چندین نامزد را کنار گذاشتند، به تاج و تخت آهنین رسید. تنها پس از اینکه برادرش، ایمون تارگرین، پیشنهاد پادشاهی را رد کرد، ایگان پنجم به پادشاهی رسید. ایگان پنجم پادشاهی صلح‌جو و خیرخواه بود و سعی کرد چندین قانون، حقوق و حمایت‌ها را برای مردم عادی وستروس اجرا کند. این رویکرد در یک زمستان شش ساله در آغاز سلطنت او ثابت شد، دورانی که طی آن او محموله های غذایی بسیاری برای مردم گرسنه شمال ارسال کرد.

در اواخر سلطنت خود، ایگان پنجم با چهارمین شورش بلک فایر روبرو شد. در نهایت، ایگان تصمیم گرفت که برای وادار کردن سایر اربابان هفت پادشاهی به پذیرش احکام او که به نفع مردم عادی بود، به اژدها نیاز دارد. متأسفانه، ایگان در یک آتش سوزی در سامرهال جان خود را از دست داد، در حالی که سعی داشت از تخم های اژدها برای زنده کرده دوباره این موجودات استفاده کند. پس از او جهریس دوم و سپس ایریس دیوانه به قدرت رسیدند، که کارهایی را که ایگان پنجم برای بهره مندی مردم عادی وستروس از حقوق انسانی انجام داده بود، باطل کرد.

11

۲- ایگان فاتح- ۳۷ سال

از ۱ تا ۳۷ پس از فتح وستروس

اولین پادشاه وستروس، ایگان تارگرین اول بود که بیشتر با نام ایگان فاتح شناخته می شد. قبل از فاتح، هفت پادشاهی وستروس به دلیل حضور اربابان و پادشاهان بومی در یک وضعیت جنگی دائمی بودند. ایگان تارگرین به همراه همسران-خواهرانش، رینیس و ویسنیا، سوار بر اژدهایانشان فتح وستروس را آغاز کردند. این سه نفر بر این باور بودند که وستروس نباید هفت قلمرو پادشاهی منفرد باشد، بلکه باید هفت قلمرو باشد که زیر لوای یک پادشاهی متحد شده‌اند و فتح معروف ایگان در کتاب بازی تاج و تخت را آغاز کردند.

ایگان، ویسنیا و رینیس با استفاده از اژدهایان و قدرت نظامی خود، سرانجام همه پادشاهی های موجود در وستروس را زیر سلطه خود درآوردند، تا اینکه ایگان به عنوان پادشاه آندال، روینار، و اولین مردان، ارباب هفت قلمرو، و محافظ قلمرو پادشاهی تاجگذاری کرد. قاعده پادشاهی که ایگان به وجود آورد، در وستروس به یک هنجار تبدیل شد، همانند بسیاری از چیزهای دیگری که در دنیای سریال های بازی تاج و تخت و خاندان اژدها دیدیم. از شورای کوچک پادشاهی و دست راست پادشاه تا تخت آهنین و ساخت کینگز لندینگ، فتح وستروس توسط ایگان و سلطنت متعاقب آن، منظر سیاسی وستروس را تشکیل داد که در داستان های مارتین غالب است.

12

۱- جهریس تارگرین اول- ۵۵ سال

از ۴۸ تا ۱۰۳ پس از فتح وستروس

طولانی ترین دوران پادشاهی در وستروس را جهریس اول با اختلاف داشته است. جهریس سومین پادشاه تارگرینی وستروس بود و به عنوان بهترین پادشاه وستروسی که تاکنون زندگی کرده است مورد احترام بود. این اعتبار در درجه اول ناشی از صلح، ثبات و رفاه دوران زمامداری بود که جهریس پس از سلطنت سلف خود، میگور بی رحم، به هفت پادشاهی آورده بود.

از افزایش رفاه، عدالت و انسجام در میان هفت قلمرو گرفته تا پایان دادن به دشمنی‌هایی مانند جنگ‌های سوم و چهارم دورنی و دشمنی طولانی‌مدت بین خاندان براکن و بلک‌وود، جهریس دوران بی‌سابقه‌ای از صلح را موجب شد. این رویکرد و دستاوردها در نهایت باعث شد جهریس اول لقب “آشتی دهنده” یا صلح آور را به خود اختصاص دهد.

به لطف قابلیت جهریس به عنوان یک پادشاه عادل و صلح جو، سلطنت ویسریس اول به عنوان جانشین او نیز عمدتاً صلح آمیز بود. بر خلاف اکثر پادشاهان وستروسی که طعمه افراط، طمع، قدرت یا جنگ می شدند، جهریس طولانی ترین دوران زمامداری یک پادشاه در وستروس را پس از فتح این قاره توسط ایگان فاتح داشت. از آن زمان به بعد، هیچ پادشاهی در هیچکدام از داستان‌های بازی تاج و تخت، خاندان اژدها یا بسیاری دیگر از داستان‌های مارتین، نتوانسته از دوران زمامداری طولانی جهریس اول پیشی بگیرد.

منبع: روزیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا