سریال و انمیشن

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما

یکی از ژانرهای جذاب و هیجان انگیز تاریخ سینما به جنایی مربوط می‌شود که مسبب خلق فیلم‌هایی شده که می‌تواند ذهن مخاطب را به بازی بگیرد.

ژانر هیجانی که میزبان حضور برخی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما نظیر فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی بوده و فیلم‌هایی به ارمغان آورده شده که بدون هیچ تاریخ انقضایی تا ابد هر مخاطبی را به وجد خواهند آورد.

فیلم‌هایی جنایی تفاوت‌های فاحشی با ژانرهای دیگر داشته و داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی منحصر به فردی را در برابر دیدگان مخاطب ارائه می‌کند که می‌تواند از حال و هوایی غم‌انگیز و یا دلهره‌آور و بی‌رحمانه برخوردار باشد و پایان‌بندی را رقم بزند که هر مخاطبی را در بهت و حیرت فرو خواهد برد.

به همین مناسبت نیز در مقاله امروز به سراغ مرور و معرفی برخی از بهترین فیلم‌های ژانر جنایی رفته‌ایم که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

۱۲. فیلم Sin City محصول سال ۲۰۰۵

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

یکی از نادیده گرفته شده‌ترین فیلم‌های این ژانر Sin City نام دارد که در همین ابتدا به سراغش رفته تا شما را با جادوی عجیب و غربیش آشنا نماییم که می‌تواند با سبک خاصی که ارائه کرده، هر سینما دوستی را شیفته خود نماید.

فیلمی روایت شده در شهری مملو از فساد و ابتذال که جان انسان‌ها به عنوان بی‌ارزش‌ترین دارایی شناخته شده و شخصیت‌های داستان را ضدقهرمانانی تشکیل می‌دهند که به زیبایی هر چه تمام کلیشه همیشگی خیر و شر را زیر پا گذاشته و ذهن مخاطب را با اعمالشان به چالش می‌کشند.

البته که فیلم Sin City اقتباسی از کمیک‌هایی به همین نام بوده و فرانک میلر و رابرت رودریگز با همکاری کوئنتین تارانتینو موفق شده‌اند تا به لطف جلوه‌های بصری نابی که از دل منبع کمیک بیرون زده، وقایعی را به تصویر بکشند که می‌تواند مخاطب را به وجد آورده و تا پایان داستان او را همراه نماید. با وجود نقص‌ها و اشکالاتی که دارد اما فضاسازی، شخصیت پردازی و وقایع رخ داده به حدی جذاب از آب در آمده‌اند که نمی‌توان آن را جزوی از بهترین فیلم‌هایی جنایی به شمار نیاورد.

۱۱. فیلم Bonnie and Clyde محصول سال ۱۹۶۷

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

بانی الیزابت پارکر و کلاید چستنات زوج سارق مشهوری در تاریخ کشور آمریکا به شمار می‌روند که زندگی پرفراز و نشیبشان منبع الهام برای ساخت فیلم، سریال و حتی بازی‌های ویدیویی متعددی بوده و به طرز عجیبی به نامی جاودان در تاریخ تبدیل شده‌اند.

زوجی که شیوه زندگی دیوانه‌وارشان در سال ۱۹۶۷ میلادی آرتور پن را مجاب کرد تا فیلمی حول محور آن‌ها به نام Bonnie and Clyde را کارگردانی نماید؛ اثری که به نمایش حقایق پشت پرده پرداخت و با بازخوردهای خوبی نیز مواجه شد تا حدی که حتی ۲ جایزه اسکار را نیز کسب کرده است.

اثری انقلابی در سینمای هالیوود که به شیوه آشنایی بانی و کلاید، به راه افتادن عشق آتشین میانشان و در نهایت قدم گذاشتن در مسیری غیرقابل بازگشت پرداخت و در بستری از روایتی پرفراز و نشیب، حقایقی را بازگو کرد که رسانه‌ها تا آن زمان علاقه‌ای به نمایش آن نداشته‌‌اند. اگر دوست دارید تا ببینید که یکی از تاریک‌ترین دوران نیروهای پلیس آمریکا چگونه توسط یک زوج ساده رقم خورده، تماشای Bonnie and Clyde می‌تواند شما را حسابی شگفت‌زده نماید.

۱۰. فیلم Gangs of Wasseypur محصول سال ۲۰۱۲

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

برخلاف آن تصور غلطی که از سینمای هند شکل گرفته اما در سال ۲۰۱۲ میلادی اثری تحت عنوان Gangs of Wasseypur ساخته شد که تنها یکبار تماشای آن کافیست تا تجربه‌ای ناب و فراموش نشدنی برایتان رقم بخورد.

فیلمی ۵ ساعته که در زمان پخش به صورت ۲ بخش منتشر شد و داستان خود را در بازه‌ای ۶۸ ساله بین ۱۹۴۱ تا ۲۰۰۹ میلادی روایت کرده است. داستانی با محوریت نبردی خیابانی و مرگبار میان اعضای چندین و چند خانواده مافیایی که برای کسب قدرت و کنار زدن رقبا دست به کارهای وحشتناکی زده و هند را به آشوب دچار می‌کنند.

نکته حائز اهمیت Gangs of Wasseypur در این است که علی‌رغم مدت زمان ۵ ساعته‌اش اما به طرز تحسین برانگیزی نه تنها تکراری نمی‌شود، بلکه ساعت به ساعت بر هیجان و میزان تنش و اکشن خود افزوده و مخاطب را با شگردهایی استادانه شگفت‌زده می‌کند تا شاهد یکی از بهترین فیلم‌هایی جنایی تاریخ سینما از قاره آسیا باشیم که به راحتی می‌تواند بسیاری از ساخته‌های پرهزینه و پرزرق و برق هالیوود را به چالش بکشد.

۹. فیلم Reservoir Dogs محصول سال ۱۹۹۲

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

در حالی که همگان منتظر هستند تا آخرین ساخته کارنامه کارگردانی کوئنتین تارانتینو را شاهد باشند، در مقاله امروز به سراغ نخستین فیلم ساخته شده توسط وی تحت عنوان Reservoir Dogs می‌رویم که پس از گذشت بیش از ۳۰ سال ذره‌ای از عظمت خود را از دست نداده است.

عجیب است که نخستین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند توسط فیلم‌سازی تازه‌کار تا این اندازه می‌تواند پیچیده، جذاب، غیرقابل پیشبینی و در نهایت باکیفیت و ستودنی باشد. فیلمی با محوریت گروهی از سارقین که ماموریت آن‌ها برخلاف انتظارشان پیش رفته و دچار چنان آشوب وحشتناکی می‌شوند که حتی به همدیگر نیز شک و تردید پیدا کرده و بر علیه هم اسلحه می‌کشند.

کوئنتین تارانتینو فیلم‌های مختلفی را با کارگردانی کرده که با قاطعیت هیچکدام نمی‌تواند جدیت و حال و هوای تیره و تاریک Reservoir Dogs را شامل شود؛ اثری با میزان خشونتی افسارگسیخته که یک دزدی ساده را به جنگی تمام عیار تبدیل کرده و سکانس‌هایی را نمایش داده که حتی برای سینمای امروز نیز چالش برانگیز جلوه کرده است.

۸. فیلم The Untouchables محصول سال ۱۹۸۷

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

برای نمایش تبهکاری‌های آل کاپون برخی از بهترین بازیگران سینمای هالیوود نظیر کوین کاستنر، رابرت دنیرو و شان کانری در فیلم The Untouchables گرد یکدیگر جمع شده تا اثری درگیر گننده و جذاب را در ژانر جنایی پدید بیاورند.

فیلمی در سال ۱۹۳۰ میلادی و دوران ممنوعیت الکل در ایالات متحده آمریکا که آل کاپون برای آن برای رهایی از شر قانون و هم این که تبهکاری‌هایش را از چشم عموم پنهان نماید، اصطلاحاً سعی در خریدن محبوبیت برای خود کرد و به تجارت الکل روی آورد. در این گیر و دار سر و کله گروهی از ماموریت قانون به به رهبری الیوت نس پیدا شده که تصمیم می‌گیرند تا یکبار برای همیشه افسانه شوم آل کاپون را پایان دهند. در حالی که فیلم The Untouchables اثری تمام و کمال وفادار به اتفاقات حقیقی محسوب نمی‌شود اما به لطف فیلم‌نامه قوی و حضور بازیگرانی تراز اول توانسته تا جذابیت خود را حفظ کرده و نمایش تحسین برانگیزی از رویارویی قانون و شرارت را به ارمغان بیاورد.

۷. فیلم Once Upon a Time in America محصول سال ۱۹۸۴

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

تاکنون فیلم‌های جنایی و گانگستری متعددی در سینما ساخته شده که هیچکدام به اندازه Once Upon a Time in America از حال و هوایی تیره و تاریک و بار درامی سنگین بهره نبرده است.

فیلمی حول محور گروهی نوجوان که طی ۳ بازه زمانی بزرگ شدن آن‌ها، تبدیل شدنشان به تبهکاران و در نهایت پیری و انزوایشان را به تصویر کشیده و در پس‌زمینه سعی دارد تا افول دوران گانگستری در کشور ایالات متحده آمریکا را به معرض نمایش بگذارد. سرجو لئونه به عنوان آخرین فیلم خود، برای Once Upon a Time in America سنگ تمام گذاشته و ترکیبی بی‌نقص و ستدونی را پدید آورده که در عین نمایش داستانی تلخ و دلخراش که هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، میراثی را از خود بر جای گذاشته که تا سالیان بسیار منبع الهامی برای فیلم‌سازان مطرح متعددی از سراسر جهان بوده است. اثری که برای نمایش تلخی‌هایش هیچ ترس و واهمه‌ای نداشته و حقیقت محض زندگی جنایت‌کاران و تبهکارانی را نمایش داده که از سر ناچار و برای زنده ماندن دست به اسلحه برده و قانون را زیر پا گذاشته‌اند.

۶. فیلم Sicario محصول سال ۲۰۱۵

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

پیش از آن که دنی ویلنوو به حماسه تلماسه دچار شود، فیلم‌های خاص و منحصر به فردی را خلق می‌کرد که یکی از بهترین آن‌ها به Sicario تعلق گرفته است.

یکی از دغدغه‌ها و مشکلات همیشگی دولت مردان آمریکایی به مقابله با کارتل مواد مخدری مربوط شده که به طرز وحشتناکی مرزهایشان با مکزیک را مورد تهدید قرار داده است. کارتلی که به مانند اهریمنی مرگبار، مسبب نابودی بی‌شمار انسان برای مواد مخدر و ثروت بوده و دنلی ویلنوو به زیبایی هر چه تمام امپراتوری این تبهکاران را در فیلم Sicario نمایش داده است. بارزترین ویژگی جذاب این فیلم را می‌توان به مردی به نام الهاندرو با نقش آفرینی استادانه بنیسیو دل تورو نسبت داد که در جنگ میان سران کارتل مواد مخدر، عزیزانش را به فجیع‌ترین شیوه ممکن از دست داده و حال برای انتقام دست کمک به نیروهای تیم سوات اف‌بی‌آی دراز کرده تا آن‌ها را در ماموریتی خطرناک همراهی نماید. سکانس انتقام او از مسبب مرگ خانواده‌اش آنچنان وحشتناک و در عین حال جذاب از آب در آمده که هر مخاطبی را به وجد می‌آورد.

۵. فیلم Fargo محصول سال ۱۹۹۶

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

در حالی که بسیاری از مخاطبین حماسه Fargo را با مجموعه تلویزیونی شبکه FX شناخته‌اند اما اصل ماجرا مربوط به ساخته کمدی سیاه و جنایی برادران کوئن می‌شود که در سال ۱۹۹۶ اکران شد و موجی جدید را در سینما و تلویزیون به راه انداخت.

روایتی با محوریت فروشنده اتومبیل بیچاره‌ای به نام جری لاندگارد که برای تامین پول و حل مشکلات متعدد مالی‌اش وارد مسیری می‌شود که نه تنها راه نجاتی از آن پیدا نمی‌کند، بلکه با هر بار تلاش بیش از پیش در باتلاقی از تباهی فرو رفته و مرگ و میرهای متعددی را رقم می‌زند. فیلم Fargo از کمدی سیاهی خاصی بهره می‌برد که مملو از سکانس‌های تلخ و وحشتناک بوده و به لطف فیلم‌نامه قوی و هنرنمایی تحسین برانگیز بازیگرانش به یکی از بهترین آثار ژانر جنایی تاریخ سینما تبدیل شده که حتی سریالی تلویزیونی نیز با الهام از آن ساخته و پخش شده است. سریالی که علی‌رغم تمام جذابیت‌هایش اما به گرد پای فیلم اصلی نرسیده و تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای ناب و تکرار نشدنی برای شما به ارمغان بیاورد که تا مدت‌ها ذهنتان را به خود درگیر خواهد کرد.

۴. فیلم The Godfather محصول سال ۱۹۷۲

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

یکی از آثال نمادین مافیایی سینما یعنی The Godfather جزو بهترین فیلم‌هایی جنایی نیز محسوب می‌شود که ظهور حماسه خانواده کورلئونه را به معرض نمایش گذاشته است.

آغازگر یکی از خاطره انگیزترین ۳گانه‌های سینما که جنگ‌های مافیایی را به نحو احسنت به معرض نمایش گذاشته و افرادی را نشان می‌دهد که در عین بی‌رحمی افسارگسیخته، برای امنیت و آسایش خانواده‌شان حاضر به انجام هر کار جنون آمیزی خواهند بود. فرانسیس فورد کوپولا آنچنان استادانه تمام اجزا و المان‌های The Godfather را در کنار یکدیگر قرار داده تا ترکیب ایده‌آل و منحصر به فردی شکل بگیرد که حقیقتاً برای تحسین ویژگی‌هایش می‌بایست تا یک مقاله تمام و کمال را به آن اختصاص داد. عجیب است که یک فیلم می‌تواند نمایش کاملی از چندین و چند ژانر را در خود جای داده و به حماسی‌ترین شیوه ممکن همه آن‌ را در مقابل دیدگان مخاطب به تصویر بکشد؛ مخاطبی که از چندین و چند نسل تشکیل شده و حتی بینندگان نسل جدید نیز احترام خاصی برایش قائل بوده و نمی‌توانند ارزش‌هایش را نادیده بگیرند.

۳. فیلم Heat محصول سال ۱۹۹۵

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

اگر که بخواهیم حماسی‌ترین فیلم جنایی این مقاله را نام ببریم، به ساخته مایکل مان یعنی Heat برمی‌خوریم که تنها سکانس نمادین درگیری خیابانی‌اش برای به وجد آوردن حتی سخت پسندترین مخاطب نیز کافی خواهد بود.

در حالی که بر روی کاغذ به مانند همیشه شاهد روایتی حول محور تقابل نیروهای خلافکار و پلیس بر علیه یکدیگر هستیم اما در عمل به لطف فیلم‌نامه ستودنی، فیلمی رقم خورده که ذهن شما را به بازی گرفته تا مفهوم اجرای عدالت را زیر سوال ببرید. در یک سمت ماجرا آل پاچینو را به عنوان مامور قانون داریم و در سمت دیگر رابرت دنیرو در قامت تبهکاری تسلیم ناپذیر که برای هدف و ماموریت خود حتی معشوقه‌اش را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

تقابل این ۲ نفر و به رخ کشیدن آرمان‌های اخلاقی که تا پای مرگ به آن پایبیند خواهند ماند، منجر شده تا فیلم Heat در تمام طول تاریخ سینما تکرار نشدنی و نمادین جلوه نماید. شاید فیلم و سریال‌های بسیاری وجود داشته‌اند که سعی در الهام از نکات ارزشمند ساخته مایکل مان داشته باشند اما هیچکدام نتوانسته‌اند تا سکانس درگیری خیابانی و همچنین مکالمه شخصیت‌های داستان در رستوران را بدین گونه تاثیرگذار و تماشایی از آب در آورده باشند.

۲. فیلم No Country for Old Men محصول سال ۲۰۰۷

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

فیلم دیگری از برادارن کوئن که جزو یکی از بهترین ساخته‌های ژانر جنایی به شمار می‌رود، No Country For Old Men نام دارد که از قضا میزبان حضور یکی از شخصیت‌های شرور نمادین تاریخ سینما بوده است.

شاید بهترین نقش آفرینی کارنامه بازیگری خاویر باردم در قامت آدمکش روانی و بی‌رحمی به نام آنتون چیگور که برای پیدا کردن پول و حذف شخصیت‌های اصلی داستان، وقایعی مرگبار را رقم زده و آنچنان استادانه ظاهر شده که هر مخاطبی را به ترس و وحشت دچار می‌کند. برای او کشتن انسان آنچنان راحت و عادی جلوه کرده که گویی در حال انجام یک سرگرمی خوشایند بوده تا بتواند روح و روانش را آرام نماید. در حالی که برادران کوئن آثار ارزشمندی را در طول حضور خود در سینما به ارمغان آورده‌اند اما بین انتخاب No Country For Old Men و Fargo برای بهترین فیلم آن‌ها، اختلاف نظر میان طرفدارانشان وجود داشته است. ۲ فیلمی که هر کدام از ویژگی‌ها و المان‌های نمادینی برخوردار بوده که هیچگاه از تماشا کردنشان نمی‌توان خسته شد و پا پس کشید.

۱. فیلم A History of Violence محصول سال ۲۰۰۵

مروری بر بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما از نگاه گیمفا - گیمفا

تاکنون داستان‌هایی متعددی را شاهد بوده‌ایم که فردی از همه جا بی‌خبر درگیر ماجرای مرگبار شده و ذات درونی‌اش ناخواسته نمایان گشته و منجر به رقم خوردن اتفاقاتی مرگبار شده است. رویکردی که فیلم A History of Violence به نحو احسنت آن را نمایش داده است.

در این فیلم با مرد رستوران‌داری آشنا می‌شویم که سارقینی در حال فرار از نیروهای پلیس به محل کار او ورود کرده و درگیری ناخواسته‌ای میان آن‌ها روی می‌دهد که به مرگ این سارقین توسط وی ختم می‌شود. مسئله‌ای که اگرچه از او یک قهرمان برای شهرش می‌سازد اما در عین حال این رویداد سبب می‌شود تا پای او به قضایایی باز شود که می‌تواند به قیمت جان خانواده‌اش برایش تمام شود و برای حل این مشکل جنبه دیده‌ نشده‌ای از شخصیت خود را نمایان کرده که وقایعی تیره و تاریک را رقم می‌زند.

A History of Violence به استادانه‌ترین شیوه ممکن مفهوم ژانر جنایی را به تصویر کشیده و تک تک دقایق آن حس استرس و تنش را به مخاطب القا می‌کند که به لطف نقش آفرینی مجذوب‌کننده ویگو مورتنسن می‌تواند یکی از به یاد ماندنی‌ترین تجربیات سینمایی شما را به ارمغان بیاورد.

منبع: گیمفا

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا