آشنایی با iOS 18 و ویژگی های جدید آن

آشنایی با iOS 18 و ویژگی های جدید آن

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره نسخه اولیه سیستم عامل جدید آیفون یعنی iOS 18 در تاریخ ۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) در کنفرانس WWDC 2024 معرفی شد و قرار است نسخه اصلی آن به همراه آیفون ۱۶ در شهریور سال ۱۴۰۳ منتشر شود. پس از معرفی iOS 18 بسیاری از افراد آن را به عنوان یکی از بزرگترین بروزرسانی‌ها برای گوشی آیفون در نظر گرفته‌اند.

این سیستم عامل پیشرفته را می‌توانیم جزو اولین نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی آی‌او‌اس معرفی کنیم که توانسته است تغییرات نرم‌افزاری منحصر به فردی را تجربه کرده و آن را در اختیار کاربران قرار دهد. در صورتی که گوشی شما قابلیت اجرای سیستم‌عامل iOS 17 را دارد به احتمال قوی می‌تواند iOS 18 را نیز دریافت کند. در این مقاله پلازا قصد داریم شما را با قابلیت‌ های iOS 18  آشنا کرده و لیست مهم‌ترین گوشی‌هایی که از این قابلیت‌های پشتیبانی می‌کند را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence)

پس از معرفی iOS 18، یکی از بهترین قابلیت‌هایی که روی این سیستم عامل قرار داده شده است را می‌توانیم هوش مصنوعی معرفی کنیم. این هوش مصنوعی که با نام هوش مصنوعی اپل شناخته می‌شود، قابلیت های جدید و فراوانی را برای کاربران iOS 18 به همراه آورده و سبب نگارش بهتر متن‌ها و ایجاد ارتباطی موثر میان کاربران شده است.

ویژگی های iOS 18

با کمک این هوش مصنوعی کاربران می‌توانند متن‌های مختلف را نوشته و ایمیل یا پیام‌ها را با هر متن دیگری تصحیح، خلاصه نویسی و بازنویسی کنند. علاوه بر این، با کمک هوش مصنوعی اپل می‌توانید تصاویر دلخواه را به ۳ سبک زیر ایجاد کنید.

  • تصویربرداری
  • طراحی
  • انیمیشن

علاوه بر موارد ذکر شده، هوش مصنوعی اپل که به عنوان یکی از ویژگی‌ های iOS 18 ارائه شده است، شرایطی را فراهم کرده تا کاربران با تایپ کردن توضیحات، عکس مورد نظر خود را سریعاً پیدا کنند.

مهم‌ترین ویژگی های iOS 18

18 iOS نسبت به نسخه‌های پیشین، تغییرات کاربردی و گسترده‌ای دارد که می‌تواند برای کاربران گوشی های اپل و آیپدها، جذاب باشد. در ادامه به تشریح مهم‌ترین ویژگی های iOS 18 پرداخته‌ایم.

به‌روزرسانی و تغییرات گسترده سافاری

استفاده از هوش مصنوعی در مرورگر سافاری و بهره‌گیری از امکانات آن، رابط کاربری مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند. خلاصه‌ای از مطالب هر صفحه و مقاله به کاربران آیفون نمایش داده می‌شود و همچنین فهرست مطالب برای مقالات طولانی ایجاد می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی به بخش‌های مورد نظر، دسترسی پیدا کنند. همچنین امکان مشاهده‌ی سریع رستوران، هتل و مکان‌های دیدنی نیز برای کاربران فراهم می‌شود.

همچنین بخوانید :

قابلیت Home Screen

در زمان معرفی iOS 18 و ارائه قابلیت‌های آن می‌توانیم قابلیت شخصی سازی هوم اسکرین را یکی از جدیدترین و بهترین آنها معرفی کنیم. در این نسخه شما می‌توانید اندازه آیکون‌ها را تغییر داده یا آنها را مطابق میل خود بچینید و دیگر نیازی نیست که از چیدمان پیش فرض آیفون استفاده کنید.

همچنین می‌توانید رنگ آیکون‌ها را بر اساس تناسب تصویر پس زمینه تغییر دهید یا با کمک گزینه Dark Mode فضای گوشی خود را تیره‌تر کنید. این قابلیت یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی است که در گوشی های iOS 18 آورده شده و شما می‌توانید گرافیک و ظاهر کلی گوشی خود و آیکون‌های آن را جذاب‌تر جلوه دهید. علاوه بر این، در قسمت صفحه قفل نیز امکانات شخصی سازی گسترده‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی ایجاد شده است که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

طراحی جدید برای کنترل سنتر

یکی دیگر از قابلیت‌ های iOS 18 را می‌توانیم مربوط به بخش کنترل سنتر معرفی کنیم. در این قابلیت، کنترل سنتر انعطاف پذیری بیشتری پیدا کرده است و طراحی بهتری دارد. این طراحی سبب دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به قسمت‌های پرکاربرد مثل پخش رسانه شده است و کاربران می‌توانند میان گزینه‌های این بخش به آسانی جابجا شوند.

کنترل سنتر جدید امکان افزودن برنامه‌های دیگر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان تغییر چیدمان یا اندازه گزینه‌های این بخش نیز وجود دارد. علاوه بر این، کاربران با کمک این ویژگی جدید می‌توانند کنترل‌ها را در پایین صفحه تغییر داده یا حتی اقدام به حذف آنها کنند. بعد از معرفی iOS 18 این قابلیت نیز توانسته نظر کاربران را به خود جلب کند.

همچنین بخوانید :

ارتقای ویژگی‌های امنیتی

یکی دیگر از ویژگی های iOS 18 را می‌توانیم ارتقای ویژگی‌های امنیتی معرفی کنیم. این سیستم عامل جدید با امکانات کنترلی بیشتری که در قسمت حریم خصوصی دارد سبب افزایش امنیت گوشی شده و با این ابزارها کاربران به آسانی می‌توانند انتخاب کنند که برنامه‌های آنها توسط چه افرادی دیده شود یا مخاطبان گوشی خود را چگونه به اشتراک بگذارند.

ویژگی‌های امنیتی امکان قفل کردن برخی برنامه‌ها را ایجاد می‌کند تا کاربران بتوانند حریم خصوصی شخصی خود را حفظ کنند و اعلان‌ها و محتوای برنامه‌ها توسط افراد دیگر دیده نشود. پس از معرفی iOS 18 و ارائه قابلیت‌های مهم از جمله این قابلیت، کاربران می‌توانند از روش‌های مختلف مانند قفل کردن یک برنامه خاص یا انتقال برنامه‌های قفل شده به یک پوشه مخفی استفاده کرده تا صرفاً خود کاربر به آنها دسترسی داشته باشد.

طراحی‌ جدید اپلیکیشن Photos

از دیگر قابلیت‌ گوشی‌ های iOS 18 می‌توانیم به طراحی مجدد و جدید اپلیکیشن Photos اشاره کنیم؛ در جدیدترین بروزرسانی این اپلیکیشن کاربردی، قابلیت‌های جدیدی جهت دسته‌بندی ویدیوها و عکس‌ها ایجاد کرده است، به گونه‌ای که شما می‌توانید به آسانی عکس مورد نظر خود را پیدا کنید.

در قسمت پایین این اپلیکیشن دسته‌بندی‌های خاصی با کمک هوش مصنوعی در دسترس شما قرار گرفته است. مثلاً عکس‌های دوستان یا خانوادگی و عکس‌های مکان‌های خاص در دسته‌های مخصوصی مرتب می‌شوند تا شما بتوانید به صورت جداگانه آنها را تماشا کنید. به دلیل اینکه گالری هر شخص مخصوص خود آن فرد است در نتیجه کاربران می‌توانند این قسمت را به صورت مجدد تنظیم کنند. این گزینه نیز یکی از بهترین ویژگی‌ های iOS 18 به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید :

مدیریت رمزها با کمک اپلیکیشن Password

مدیریت رمزها با کمک اپلیکیشن Password را می‌توانیم یکی از بهترین قابلیت‌ های iOS 18 معرفی کنیم. این اپلیکیشن در واقع یک جایگزین مناسب برای Keychain قدیمی است که قبلاً از آن جهت مدیریت رمزهای عبور در قسمت‌های مختلف اپل استفاده می‌کردند.

این اپلیکیشن جدید در پلتفرم‌های مختلف ارائه شده و با کمک آن کاربران می‌توانند موارد مختلفی مثل رمز عبور وای فای یا کد احراز هویت را به صورت جداگانه ذخیره نمایند. البته این اپلیکیشن برای محصولات دیگر اپل مثل مک‌ها نیز ارائه شده است.

بهبود پایداری ارسال iMessage

این گزینه را می‌توانیم یکی از منحصر به فردترین قابلیت‌های نسخه جدید اپل معرفی کنیم؛ در زمان معرفی iOS 18 این قابلیت توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در زمان‌های اضطراری که شبکه وای فای یا آنتن در دسترس نیست شما می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. به عبارتی این قابلیت جدید از کاربران می‌خواهد تا در شرایط اضطراری به نزدیک‌ترین ماهواره وصل شده تا پیام‌های متنی آنها از طریق iMessage و SMS ارسال و دریافت شود.

علاوه بر این، جهت حفظ حریم شخصی، پیام‌هایی که از این طریق دریافت و ارسال می‌شوند رمزگذاری می‌گردند. این مورد جزو محبوب‌ترین و بهترین گزینه‌ای است که در گوشی‌ های iOS 18 وجود دارد و می‌تواند به عنوان یک ویژگی مهم و کاربردی در نظر گرفته شود.

بهبود قابلیت‌های Siri

به کمک قابلیت Siri Interactions در دستیار سیری، رابط کاربری ایرپادز شخصی‌تر و راحت‌تر خواهد شد. کاربران ایرپادز پرو (نسل دوم) در زمان دریافت تماس، به راحتی با حرکت دادن سر خود به سمت پایین یا بالا می‌توانند به سیری بفهمانند که تماس رو وصل کند یا خیر. به لطف قابلیت Voice Isolation در ایرپادزهای پرو، صدای افراد در تماس‌های صوتی نسبت به قبل کیفیت بهتری خواهد داشت. همچنین ایرپادز تاخیر صدا را تا حد زیادی کاهش خواهد داد که برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است.

بهبود امکانات برنامه Notes

فرمول‌ها و معادلات به برنامه Notes، اضافه شده که به کمک آن می‌توان معادلات ریاضی را بلافاصله و در حین تایپ با قابلیت Math Notes حل کرد. امکان جمع‌بندی یادداشت و هایلایت کردن قسمت‌های مهم نیز از ویژگی های مهم در iOS 18 برای برنامه Notes محسوب می‌شوند.

امکان اضافه کردن مسیرهای پیاده‌روی شخصی

کاربران می‌توانند مسیرهای پیاده‌روی سفارشی مورد نظر خود را در برنامه‌ی Maps اضافه کرده و به صورت آفلاین به آن دسترسی داشته باشند.

گوشی های پشتیبانی کننده از iOS 18

در حال حاضر به طور دقیق مشخص نشده است که قابلیت های iOS 18 برای کدام گوشی‌ها عرضه می‌شود اما می‌توان تا حدودی پیش بینی کرده که این سیستم عامل روی چه گوشی‌هایی جواب می‌دهد. در ادامه گوشی‌هایی که قادر هستند iOS 18 را دریافت کنند به شما معرفی می‌کنیم. باید در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی iOS 18 برای تمامی گوشی های اپل منتشر نمی‌شود و فقط برخی از آنها قابلیت دریافت هوش مصنوعی را دارند:

  • آیفون XS
  • آیفون XS مکس
  • آیفون XR
  • آیفون ۱۲
  • آیفون ۱۲ پرو
  • آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۳ مینی
  • آیفون ۱۳
  • آیفون ۱۳ پرو
  • آیفون ۱۳ پرو مکس
  • آیفون ۱۴
  • آیفون ۱۴ پلاس
  • آیفون ۱۴ پرو
  • آیفون ۱۴ پرو مکس
  • آیفون SE نسل ۲
  • آیفون SE نسل ۳
  • آیفون ۱۵ – هوش مصنوعی را دریافت می‌کند
  • آیفون ۱۵ پلاس – هوش مصنوعی را دریافت می‌کند
  • آیفون ۱۵ پرو – هوش مصنوعی را دریافت می‌کند
  • آیفون ۱۵ پرو مکس – هوش مصنوعی را دریافت می‌کند

علاوه بر گوشی های موبایل، برخی از آیپدها می‌توانند iOS 18 را دریافت کنند؛ این آیپدها عبارتند از:

  • آیپد ایر: ۲۰۱۹ و جدیدتر
  • آیپد پرو: ۲۰۱۸ و جدیدتر
  • آیپد: ۲۰۱۹ و جدیدتر
  • آیپد مینی: ۲۰۱۹ و جدیدتر
همچنین بخوانید :

سخن پایانی

در این قسمت اقدام به معرفی iOS 18 برای شما کردیم. در iOS 18 قابلیت های فراوانی اضافه شده که همین موضوع سبب استفاده بهتر و راحت‌تر کاربران شده است. چنان‌چه که می‌خواهید یک تجربه کاربری جذاب و متفاوت به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم تهیه و استفاده از گوشی یا آیپدهای دارای iOS 18 را در برنامه خود قرار دهید.

اپل با این کار توانسته است تعادلی میان امکانات ظاهری و کاربری به وجود بیاورد و قابلیت‌های مهم و پیشرفته را در اختیار کاربران خود قرار دهد. البته برخی از این قابلیت های iOS 18 در گوشی‌های اندروید وجود دارد، اما بیشتر آنها جزو قابلیت‌های منحصر به فرد، تک و جدید به حساب می‌آیند که می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از تکنولوژی را در اختیار کاربران بگذارند.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل