معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G، یکی از اعضای تقریبا گران‌قیمت خانواده فعلی سری ردمی ۱۳ شیائومی است. گوشی که نسبت به قبل با تغییرات قابل توجهی همراه شده و ارزش خرید بالاتری پیدا کرده است.

گوشی‌های سری ردمی نوت شیائومی، جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار در طول چندین سال گذشته بودند. گوشی‌هایی که با ارائه مشخصات قابل توجه در کنار قیمت مناسب، توانستند نظر مثبت کاربران زیادی را جلب کرده و به رقیب اصلی گوشی‌های سری A سامسونگ، به‌خصوص سری A3x و A5x شوند. گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G نیز یکی از اعضای نسبتا جدید این سری و رقیب اصلی گلکسی A35 سامسونگ است؛ به همین خاطر، پیشتر در مطلبی جداگانه به مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G با گلکسی A35 پرداخته بودیم. اما در این مطلب پلازا قصد داریم به بررسی جداگانه ردمی نوت ۱۳ پرو 5G بپردازیم و ببینیم تا چه اندازه ارزش خرید دارد.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G

گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G
نمایشگر ۶.۶۷ اینچی اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 1220p
پردازنده اسنپدراگون 7s نسل ۲
رم ۸/۱۲/۱۶ گیگابایت
حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر با شارژ ۶۷ وات
دوربین‌ها ۲ + ۸ + ۲۰۰ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری MIUI 14
قیمت از ۱۹ میلیون تومان (پیکربندی ۱۲/۵۱۲ گیگابایت)

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، گوشی Redmi Note 13 Pro 5G تغییرات مثبت زیادی نسبت به مدل قبلی خود، یعنی ردمی نوت ۱۲ پرو 5G داشته است. نمایشگر بهتر با روشنایی بیشتر، تراشه قدرتمندتر، حافظه و رم بالاتر و دوربین اصلی بهتر، از جمله مهمترین تغییرات این گوشی هستند. البته با توجه به افزایش قیمت ارز و عدم واردات پیکربندی‌های ارزان‌تر، قیمت مدل جدیدتر نیز به‌اندازه قابل توجهی بیشتر شده است و سوال اصلی این است که آیا این گوشی ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟

طراحی و کیفیت ساخت گوشی Redmi Note 13 Pro 5G

اگر نگاهی به مشخصات این گوشی و گوشی پوکو X6 بیاندازید، می‌بینید هر دوی آن‌ها از مشخصات تقریبا یکسانی برخوردار هستند؛ با این حال، شیائومی از طراحی کاملا متفاوتی برای هردوی آن‌ها استفاده کرده است. برای مثال در بخش پشتی گوشی، خبری از آن ماژول بزرگ و مشکی رنگ دوربین نیست و طراحی گوشی، نزدیکی بیشتری به سبک طراحی قدیمی شیائومی دارد.

گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو

این طراحی زیبا در کنار استفاده از شیشه برای پنل پشتی، سبب شده گوشی از لحاظ ظاهری یکی از زیباترین و شیک‌ترین گوشی‌ها باشد. از طرف دیگر شیائومی گواهی IP این گوشی را هم از IP53 در مدل قبلی به IP54 در این مدل ارتقا داده و حالا گوشی قادر است به مدت ۵ دقیقه در برابر پاشش آب از تمامی جهات، مقاومت کند.

گذشته از کیفیت ساخت، در پنل جلویی گوشی از یک پنل ۶.۶۷ اینچی اولد برخوردار است. این پنل دارای حاشیه‌های ظریف و قرینه است و از نظر ظریف بودن حاشیه‌ها، می‌توان حتی آن را با پنل گوشی‌های پرچم‌دار نیز مقایسه کرد. در پنل پشتی همانطور که گفتیم، از یک پنل شیشه‌ای استفاده شده که از دوربین ۳ گانه گوشی میزبانی می‌کند. لنزهای دوربین‌ها هرکدام به‌صورت مستقل از یکدیگر همراه با فلاش، در یک آرایش مربعی شکل داخل یک ماژول جداگانه قرار گرفته‌اند.

در سمت چپ قاب گوشی، هیچ دکمه یا درگاهی وجود ندارد ولی در سمت راست، دکمه‌های تنظیم صدا و پاور قرار گرفته‌اند. در قاب بالایی گوشی، سنسور مادون قرمز، جک صدا، خروجی صدا و یکی از میکروفون‌های گوشی از شما استقبال می‌کنند. در بخش پایینی نیز مثل همیشه درگاه شارژ USB-C را در کنار بلندگو و همچنین اسلات سیم‌کارت داریم.

نکته قابل توجه بعدی در مورد ابعاد گوشی است. با وجود این که اندازه نمایشگر ثابت باقی مانده است، اما به‌لطف کمتر شدن حاشیه‌های دور پنل، شیائومی توانسته ابعاد کلی گوشی را هم کمتر کند. ردمی نوت ۱۳ پرو 5G با ابعاد ۱۶۱.۲ در ۷۴.۲ در ۸ میلی‌متر عرضه می‌شود، در حالی که ردمی نوت ۱۲ پرو 5G کمی ارتفاع و عرض بیشتری دارد. البته ضخامت و وزن (۱۸۷ گرم) هردو یکسان باقی مانده است.

نمایشگر گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

این گوشی از یک پنل اولد رده‌بالا با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل و همچنین تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل در هر اینچ برخوردار است. این پنل یک پنل ۱۲ بیتی است و از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و همچنین دالبی ویژن و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند و شیائومی برای محافظت از آن، از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس بهره برده است.

همچنین بخوانید :

با توجه به مشخصات اعلامی، این پنل قادر است در حالت خودکار، به حداکثر ۱۸۰۰ نیت روشنایی دست پیدا کند و در حالت دستی نیز روشنایی آن به ۱۲۰۰ نیت خواهد رسید. در تست‌ها، همانطور که انتظار می‌رفت، نتایج درست مانند نتایج پوکو X6 هستند و به همین خاطر می‌توان این نتیجه را گرفت که هردو گوشی از یک پنل استفاده می‌کنند.

گوشی حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
پوکو X6 ۱۳۳۹ ۵۳۱
ردمی نوت ۱۳ پرو 5G ۱۳۳۱ ۵۳۰
موتورولا موتو اج ۴۰ نئو ۱۰۷۳ ۵۲۳
گلکسی A35 ۱۰۲۴ ۴۴۱
گلکسی A55 ۱۰۱۰ ۴۴۶

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G حداقل از نظر روشنایی نمایشگر، از بسیاری از گوشی‌های رقیب خود و حتی گوشی‌های گران‌تری مثل گلکسی A55، عملکرد بهتری دارد و یک پنل با روشنایی بسیار عالی را ارائه می‌کند.

شارژدهی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

شارژدهی و باتری، یکی دیگر از بخش‌های کلیدی این گوشی است. ردمی نوت ۱۳ پرو 5G از یک باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری برخوردار است و عملکرد آن از لحاظ شارژدهی نیز مشابه پوکو X6 است؛ با این وجود، گوشی‌هایی مثل گلکسی A35 و گلکسی A55 با وجود این که باتری کمی کوچک‌تری دارند، در این زمینه عملکرد بهتری دارند. شاید دلیل این امر، بهره‌مندی این دو گوشی از نمایشگرهایی با روشنایی کمتر و همچنین تراشه‌های کم‌مصرف‌تر اگزینوس باشد.

اما در عوض در زمینه سرعت شارژ، دو میان‌رده سامسونگ اصلا قابل مقایسه با ردمی نوت ۱۳ پرو نیستند؛ چرا که این گوشی از شارژ سیمی ۶۷ وات برخوردار است و حتی همراه با شارژر فروخته می‌شود. با این شارژر شما می‌توانید باتری را در مدت ۱۵ دقیقه از ۰ به ۴۹ درصد برسانید و برای شارژ کامل نیز تنها کافی است ۴۲ دقیقه زمان کنار بگذارید.

مشخصات و عملکرد گوشی

این گوشی در زمان عرضه با تراشه کاملا جدید اسنپدراگون 7s نسل ۲ عرضه شد و در حقیقت دومین گوشی دنیا بود که از این تراشه استفاده می‌کرد. این تراشه ۴ نانومتری، کمی عملکرد سریع‌تری از اسنپدراگون ۶ نسل ۱ دارد ولی عملکرد آن از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ و اسنپدراگون ۷ نسل ۱، ضعیف‌تر است؛ با این وجود، می‌توان گفت یک تراشه به‌مراتب قدرتمندتری از دیمنسیتی ۱۰۸۰ است که در مدل قبلی استفاده شده بود.

همچنین بخوانید :

اسنپدراگون 7s نسل ۲ یک تراشه ۸ هسته‌ای است و از ۴ هسته A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در کنار ۴ هسته A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز بهره می‌برد. کوالکام در این تراشه از هسته‌های پرایم خود استفاده نکرده و خود هسته‌ها نیز در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند.

پردازنده گرافیکی این تراشه، آدرینو ۷۱۰ است که اولین بار در اسنپدراگون ۶ نسل ۱ مورد استفاده قرار گرفت. این پردازنده از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز در رزولوشن +FHD پشتیبانی می‌کند و خیلی هم دست و پا بسته نیست.

در بنچمارک‌ها، گوشی عملکرد درخشانی دارد و می‌تواند با بسیاری از رقبای خود، رقابت نزدیکی داشته باشد. در بنچمارک‌های گرافیکی مثل Wild Life، گوشی به‌عنوان یک گوشی میان‌رده، عملکرد خوبی دارد و قادر است اکثر بازی‌ها را بدون مشکل، اجرا کند. همچنین در بنچمارک AnTuTu نیز این گوشی عملکردی در حد پوکو X6 و گلکسی A35 دارد.

گوشی تراشه گیک‌بنچ ۶ (تک‌هسته‌ای/چند هسته‌ای) Wild Life Extreme AnTuTu v10
پوکو X6 پرو دیمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا ۴۶۹۶/۱۴۹۸ ۳۰۸۵ ۱۳۹۶۵۴۷
سامسونگ گلکسی A55 اگزینوس ۱۴۸۰ ۳۳۵۰/۱۱۴۲ ۱۰۲۴ ۷۲۶۱۵۸
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دیمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا ۲۵۹۷/۱۰۹۸ ۱۱۹۳ ۷۷۹۸۱۲
پوکو X6 اسنپدراگون 7s نسل ۲ ۲۹۴۵/۱۰۲۴ ۷۹۲ ۴۸۰۷۷۱
سامسونگ گلکسی A35 اگزینوس ۱۳۸۰ ۲۹۳۱/۱۰۲۵ ۸۰۶ ۶۰۳۴۴۱
ردمی نوت ۱۳ پرو 5G اسنپدراگون 7s نسل ۲ ۲۷۵۱/۱۰۱۹ ۷۹۲ ۵۸۱۹۷۹
ردمی نوت ۱۲ پرو 5G دیمنسیتی ۱۰۸۰ ۲۳۷۲/۹۵۸ ۶۳۰ ۴۲۸۵۳۱

البته این به استثنا پوکو X6 پرو است که با پردازنده قدرتمند خود، در این بازه قیمتی حرف اول و آخر را از نظر عملکرد و قدرت پردازشی می‌زند.

دوربین گوشی Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G

یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی، دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی آن است که از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز بهره می‌برد. بخش دوربین، یکی از معدود بخش‌هایی است که در آن بین پوکو X6 و این گوشی تفاوت وجود دارد؛ چرا که پوکو X6 با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی همراه شده است. به‌طور خلاصه، این گوشی از دوربین‌های سه‌گانه با مشخصات زیر بهره می‌برد:

  • دوربین اصلی: ۲۰۰ مگاپیکسلی با سنسور ایزوسل HP3 سامسونگ، دیافراگم f/1.7
  • دوربین فوق‌عریض: ۸ مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX355، دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسلی با سنسور آمنی‌ویژن OV16A، دیافراگم f/2.4

با وجود برتری‌هایی که دوربین اصلی دارد، شیائومی برای دوربین فوق‌عریض، از یک دوربین قدیمی و ضعیف با رزولوشن ۸ مگاپیکسل استفاده کرده است و دوربین ماکرو نیز همان دوربین همیشگی است که کاربرد خیلی خاصی ندارد.

همچنین بخوانید :

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی با توجه به تعداد بسیار بالای پیکسل‌های خود، قادر است در روز و نور کافی، تصاویر را با کیفیت بسیار عالی و بدون افت کیفیت ارائه کند. به‌خصوص تصاویری که در نور طبیعی گرفته می‌شوند همگی جزئیات و وضوح زیادی دارند و دامنه داینامیک آن‌ها نیز مثل کنتراست، عالی است.

 

به‌لطف همین رزولوشن بالا، این دوربین حتی در زوم ۲ برابر نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. تصاویر در این مقدار زوم، کمترین افت کیفیت را دارند و خبری هم از نویز در آن‌ها نیست. شاید بتوان گفت زوم دیجیتالی این دوربین در اندازه ۲ برابر، از تمامی گوشی‌های میان‌رده دیگر، عملکرد بهتری دارد.

اما در زوم ۴ برابر، دوربین کمی دچار مشکل می‌شود. در این حالت علاوه بر این که سطح جزئیات تصویر کاهش پیدا می‌کند، نویز هم بیشتر می‌شود و تصاویر، کیفیت قبل را ندارند.

خبر خوب این است که دوربین اصلی در شب نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. عکس‌ها کیفیتی مشابه عکس‌های روز دارند. با فعال کردن حالت شب، کمی جزئیات و وضوح عکس افزایش پیدا می‌کند اما در عمل، تفاوت خیلی خاصی بین این حالت و حالت معمولی وجود ندارد و هردو قادر هستند عکس‌ها را با کنتراست خوب، رنگ‌های سرزنده، دامنه داینامیک گسترده و جزئیات بالا ثبت کنند.

حتی در زوم ۲ برابر نیز این دوربین عملکرد خوب خود را حفظ می‌کند. عکس‌ها در این مقدار زوم، جزئیات قابل ملاحظه‌ای دارند و وضوح آن‌ها نیز همچنان خوب است. از طرف دیگر نویز نیز وجود خارجی ندارد.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض ردمی نوت ۱۳ پرو 5G، کاملا در نقطه مقابل دوربین اصلی قرار دارد. این دوربین یک دوربین قدیمی است که قبلا در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده آن را دیده بودیم و عملکردش نیز پیشرفت خاصی نکرده است. سنسور قدیمی آن فاقد بسیاری از ویژگی‌های جدید است و در نتیجه حتی در نور روز، عکس‌ها کمی تار هستند و جزئیات ریز خیلی زیادی ندارند. همچنین دامنه داینامیک محدود و کنتراست پایین نیز از دیگر نقاط ضعف این تصاویر هستند.

همانطور که حدس زدید، این دوربین در شب عملکرد فاجعه‌باری دارد و حتی حالت شب نیز نمی‌تواند کمک زیادی به آن کند. البته کنتراست، دامنه داینامیک و شادابی رنگ‌ها در اکثر مواقع قابل قبول هستند ولی از آن جایی که سطح جزئیات بسیار پایین است، عکس‌ها به‌اندازه زیادی تار هستند.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

این گوشی در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ توسط شیائومی معرفی شد و چند ماه بعد به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کرد. از اوایل بهمن ماه نیز در بازار ایران می‌توانستید آن را پیدا کنید. در حال حاضر قیمت این گوشی در ایران حدود ۱۹ میلیون تومان است. اما این قیمت برای گران‌ترین پیکربندی این گوشی با رم ۱۲ و حافظه ۵۱۲ گیگابایتی است و از آنجایی که هنوز پیکربندی‌های ارزان‌تر آن وارد بازار نشدند، تنها می‌توانید گوشی را در گران‌ترین نسخه خریداری کنید.

سخن پایانی

گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی داشته است و حالا نسبت به مدل‌های قبلی خود، به یک گوشی میان‌رده تقریبا کامل تبدیل شده است. نمایشگر آن فوق‌العاده است، از تراشه قدرتمندی برخوردار است و دوربین اصلی آن هم رقیب جدی در این بازه قیمتی ندارد. همه این‌ها سبب شده‌اند این گوشی به یک گزینه ایده‌آل تبدیل شود. البته که نباید از رقبای سرسخت آن مثل گلکسی A35 و یا پوکو X6 پرو نیز به‌سادگی عبور کنیم. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ به‌نظر شما این گوشی در این بازه قیمتی بهترین گزینه است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب به‌همراه گواهی IP54
  • نمایشگر اولد باکیفیت با حاشیه‌های ظریف
  • سرعت شارژ بالا
  • تراشه سریع و قدرتمند
  • دوربین اصلی بسیار عالی

نقاط ضعف:

  • دوربین فوق‌عریض ضعیف
  • شارژدهی کمتر از رقبا است
منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل