دلایل تفاوت قیمت تشک ها با یکدیگر

دلایل تفاوت قیمت تشک ها با یکدیگر

هر کدام از ما هنگامی که به فروشگاه های حضوری فروش تشک و کالای خواب سر می زنیم یا به سایت های فروشگاهی مراجعه می کنیم، می بینیم که تشک ها قیمت های گوناگونی دارند. مثلاً ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا قیمت تشک های طبی از چند برند مختلف، با یکدیگر خیلی فرق دارند؟ مگر چه خصوصیت ویژه ای در برخی از تشک ها وجود دارد که باعث افزایش قیمت آن ها نسبت به همتایانشان می شود؟ ما در این راهنما، مهم ترین دلایل تفاوت قیمت تشک ها با یکدیگر را برای شما نام بُرده و توضیح می دهیم.

چرا تشک ها، با یکدیگر تفاوت قیمت دارند؟

قیمت زیاد، اصلاً نشانه کیفیت بالای تشک ها نیست و البته برخی تشک های ارزان هم احتمالاً بسیار بی کیفیت هستند. عوامل متعددی هستند که در هنگام قیمت گذاری انواع تشک در نظر گرفته می شوند. این عوامل، عبارت هستند:

نوع تشک

تشک ها در سه نوع طبی، طبی فنری و فنری عرضه می شوند. تشک طبی یا ارتوپدیک، سفت است و بدن موقع خوابیدن، در آن فرو نمی رود. وقتی روی تشک های فنری می خوابید، خیلی فرو می روید و احساس خوشایندی به شما دست می دهد. تشک های هیبریدی یا طبی فنری، ترکیبی از دو تشک گفته شده و متوسط رو به سفت هستند.

تشک های طبی، گرانترین و تشک های فنری، ارزان ترین تشک ها هستند. کلاس قیمتی تشک های طبی فنری، متوسط است.

مواد اولیه و ابزار مورد استفاده

چه تشک گران باشد و چه ارزان، باید به کیفیت ساخت آن توجه کنید. شما باید در نظر داشته باشید که چه متریال و ابزاری برای تولید این کالای خواب استفاده شده است. این متریال و ابزار، اصلی ترین مواردی هستند که در تولید تشکها به کار می روند:

  • اسفنج: اسفنج، نوعی پلی اتیلن است که در لایه های مختلف تشک و به شکل رولی، بُرش خورده یا تیغه ای می تواند تعبیه شود. گاهی اسفنج، به تنهایی در هسته مرکزی تشک به کار می رود و ایجاد یک تشک تمام طبی می کند. دانسیته های مختلفی برای اسفنج ها تعریف شده است. دانسیته یا چگالی بیشتر اسفنج، دوام و تحمل وزن بالای محصول را تضمین می کند. به طور مثال در انواع تشک برن اسفنج هایی با این ویژگی ها استفاده می شوند: 35 کیلویی، 30 کیلویی و 8 میل. اسفنج های 30 و 35، برای این در تشک گذاشته می شوند که انعطاف خوب ایجاد شود و سطح خواب تشک متناسب با فُرم بدن تغییر کند. اسفنج 8 میل، معمولاً عایق خوبی در برابر صدای فنرها و نفوذ رطوبت به لایه های داخلی تشک است. هر چقدر دانسیته اسفنج مورد استفاده بالاتر رود، شاهد افزایش قیمت تشک خواهیم بود.
  • انواع فنر: در هسته مرکزی تشک های فنری و طبی فنری، فنر کار گذاشته می شود. فنر که در زبان انگلیسی به اِسپرینگ معروف است، یا از نوع متصل است یا منفصل. این دو در زبان انگلیسی، به بانِل و پاکِت معروف هستند. فنر متصل یا بانل، به هم پیوسته است و نرمی و حالت ارتجاعی خوبی به تشک می دهد. فنرهای منفصل یا پاکت (پاکتی)، ساختار متفاوتی دارند. هر کدام از این فنرها، در یک استوانه قرار می گیرند و جدا از هم هستند. این فنرها، سر و صدای اضافی و تکان های فنرهای متصل را ندارند و کمی حالت ارتوپدیک به تشک می دهند. به دلیل همین مزیت هاست که تشک های فنر پاکتی، قیمت بیشتری از تشکهای فنر متصل دارند. گاهی هم میکروفنر در لایه های بالایی تشک تعبیه می شود که این مسئله هم تاثیر افزایشی روی قیمت تشک دارد.
  • مموری فوم: یکی از مدرن ترین نوع فوم ها، مموری فوم یا فوم حافظه دار است که فشارهای بیش از حد وارد شده بر بدن را کاهش می دهد و به خوبی با شکل بدن هماهنگ می شود. برخی از انواع تشک رویال حاوی این فوم فوق العاده هستند. این فوم به دلیل خواص زیاد برای سلامتی، قیمت تشک را بالا می برد.

سایز

طول و عرض و ارتفاع تشک ها، موارد تاثیرگذار بر قیمت آن ها هستند. تشک ها به طور استاندارد در این سایزها قابل عرضه هستند (طول و عرض، به سانتیمتر نوشته شده است):

  • کودک: 70*130
  • نوجوان: 80*180
  • یکنفره: 90*200، 100*200، 120*200، 140*200
  • دو نفره: 160*200، 180*200، 200*200

اندازه های غیراستاندارد و سفارشی هم برای تشک ها وجود دارد. از جمله این سایزها، می توانیم اشاره به این موارد کنیم:

  • 200*220
  • قُطر 200، 210 و 220 (برای تشک های گرد)
  • 70*160

هر چقدر عرض تشک بیشتر شود و یا تشک از ابعاد استاندارد خارج شود، شاهد تاثیر بر قیمت آن خواهیم بود.

درجه سفتی

درجه سفتی، موردی است که تحت تاثیر متریال داخل تشک تعیین می شود. وقتی تشک کاملاً دارای فوم و اسفنج باشد، درجه سفتی بالایی خواهد داشت. تشک های هیبریدی یا طبی فنری که از فنرها و انواع فوم و اسفنج تولید شده اند، درجه سفتی متوسط دارند؛ پس نه خیلی نرم هستند و نه خیلی سفت. تشک های فنری در هسته اصلی خود، فقط فنر دارند و به همین دلیل، بسیار نرم هستند.

هر چقدر درجه سفتی بیشتر شود، یعنی تشک به سمت طبی بودن می رود. همانطور که گفتیم، بیشترین قیمت را معمولاً تشک طبی دارد و کمترین قیمت را تشک فنری. تشک طبی فنری، قیمتی بین این دو دارد.

وجود پد اضافی

گاهی روی تشک ها، یک پد یا تشکچه اضافی قرار داده می شود. برخی از این پدها را می توان جدا کرد و برخی را خیر. این پدها که معمولاً از مموری فوم هوشمند ساخته می شوند، دارای ارتفاعی بین 4 تا 10 سانتی متر می توانند باشند و در مواقعی که مشکلات ستون فقرات برای افراد پیش می آید، قابل استفاده هستند. یک مدل از تشک ویستر است که این پد را روی خود دارد و از نوع طبی فنری می باشد. این پد اضافی، قیمت تشک ها را نسبت به هم رده هایش افزایش می دهد.

نوع پارچه و نوع دوخت رویه

متریال و شیوه دوختی که برای رویه در نظر گرفته می شود، موثر بر قیمت تشک است. گاهی رویه، به رنگ سفید و بدون طرح است. قیمت تشک دارای این روکش، کمتر از تشکی است که رویه دارای نقش و نگار یا با پارچه رنگی دارد.

مدت گارانتی و خدمات پس از فروش

برخی کارخانه های تولید تشک، محصول را با گارانتی و خدمات پس از فروش روانه بازار می کنند. هر چقدر مدت زمان ضمانت نامه و خدمات پس از فروش این کالای خواب بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر می شود.

تشک خوب از کجا بخرم؟

در فروشگاه های مختلف مانند فروشگاه اینترنتی سه گامه، شما می توانید بهترین مدل های تشک از برندهای خارجی و ایرانی را ببینید که در سایزها و مدل های مختلف موجود هستند. با در نظر گرفتن نیازهایتان و بودجه خود، قادر به انتخاب یک تشک عالی برای خود هستید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل