نکاتی برای تربیت سگ نگهبان | نژادهای مناسب برای تربیت سگ نگهبان

نکاتی برای تربیت سگ نگهبان | نژادهای مناسب برای تربیت سگ نگهبان

تربیت سگ نگهبان یکی از پیچیده و مهم ترین کارهایی است که صاحبان آن ها باید انجام دهند. سگ‌ های نگهبان و سگ‌ های گارد بسیار باهوش هستند و می‌ توانند یک رابطه صمیمی نزدیک و دوستانه با انسان‌ ها داشته باشند. به طور کلی می‌ توان گفت که سابقه دوستی و صمیمیت میان انسان‌ ها و سگ‌ های نگهبان مربوط به انسان‌ های نخستین می‌ باشد. این موجودات در ابتدا در قالب گرگ‌ ها بودند و بعدها تغییر یافته و به سگ‌ های امروزی تبدیل شدند.

با توجه به شواهدی که وجود دارند گفته می‌ شود که انسان‌ ها عامل اصلی گرایش سگ‌ ها و تغییر گرگ‌ ها به سگ بوده‌ اند. اکنون نژادهای بسیار مختلفی از این حیوان وجود دارند. تعداد زیادی از آن ها توسط انسان دستکاری ژنتیکی شدند و تعدادی نیز به صورت معمولی وجود دارند. محبوب‌ ترین سگ‌ ها دارای توانایی بسیار بالا و هوش بسیار خاصی هستند. سگ‌ های نگهبان از جمله این موارد هستند. اما در مورد آن ها یک نکته مهم و حساس وجود دارد آن هم تربیتشان می‌ باشد.

ما در این مقاله سعی کرده ایم نکات بسیار مهمی در مورد تربیت سگ‌ های نگهبان و صاحبان آن ها گرد آوری کنیم. امیدوارم این مطالب مورد توجه و استفاده شما قرار گیرد.

نکاتی برای تربیت سگ نگهبان | نژادهای مناسب برای تربیت سگ نگهبان

به چه نوع سگی نگهبان گفته می‌ شود؟

سگ‌ های نگهبان همان ‌هایی هستند که قلمروها را تشخیص داده و نسبت به قلمرو خود حساسیت خاصی به کار می‌ برند. معمولاً همه نوع‌ ها و نژادهای این حیوان زمانی که یک غریبه به قلمروشان نزدیک شود رفتاری تهاجمی و خشن نسبت به او نشان می‌ دهند.

سگ‌ های نگهبان نیز همانند نژادهای دیگر صاحب خود را شناخته و قلمرو خود را تشخیص می‌ دهند و از آن مراقبت می‌ کنند. اما این حیوان لازم است که تربیت شود. تنها نوع های خاصی از آن قابل تربیت شدن هستند. حتی فردی که آن ها را تربیت می‌ کند لازم است که مناسب تربیت کردن یک سگ نگهبان باشد. در ادامه تک تک این موارد به تفصیل و با دقت مورد بررسی قرار داده شده‌ اند.

چه نژادی برای سگ نگهبان مناسب می‌ باشد؟

برای اینکه شما یک سگ نگهبان داشته باشید بسیار مهم است که نژاد مناسبی را انتخاب کنید. اگر می‌ خواهید که یک سگ تهیه کرده و آن را برای نگهبانی تربیت کنید. باید نژاد مناسبی را انتخاب کرده و در مورد نژاد آن اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید. تا بهترین گزینه را برای محیط و شرایط خود در نظر بگیرید. این مورد بسیار مهم هستند زیرا نمی‌ توان از تمام سگ‌ ها نگهبانی مناسب ساخت.

برخی از آن ها جزو نژادهایی هستند که به صورت غریزی دارای حس نگهبان بودن می‌ باشند. بر این سگ ها حس محافظت و نگهبانی از آدم‌ ها و قلمرو بسیار قوی می‌ باشد. به همین دلیل است که از آن ها برای نگهبانی و گارد استفاده می‌ کنند.

نژادهای مناسب برای تربیت سگ نگهبان

همانطور که پیش تر گفته شد سگ‌ های نگهبان باید دارای نژادهای خاصی باشند تا بتوانند به خوبی تربیت شده و از پس این وظیفه بر بیایند. معمولاً افراد از میان تمام نژادهای سگ ژرمن شپرد را انتخاب می‌ کنند. این سگ معروف‌ ترین نوع نگهبان می‌ باشد و برای گارد و نگهبانی بسیار مناسب است.

معمولا از این نژاد در کارهایی مانند نگهبانی باغ، املاک، گارد شخصی، ارتش و پلیس استفاده می‌ کنند. این نوع نژاد دارای محبوبیت بسیار زیادی می‌ باشد و افراد زیادی آن را تحت عنوان حیوان خانگی نیز به سرپرستی قبول می‌ کنند. این سگ‌ ها شامل موارد زیر می‌ باشند.

  • سگ سرابی
  • استافورد شایر تریر
  • ژرمن شپرد
  • بول ماستیف
  • رودژین ریجبک
  • جاینت اشنوز
  • روتوایلر
  • دوبرمن پینچر

چه افرادی مناسب تربیت سگ نگهبان هستند؟

 برای اینکه بتوانید یک سگ نگهبان را به خوبی تربیت کنید بسیار مهم است که شخصیت شما برای تربیت آن مناسب باشد. زیرا شخصیت و کاراکتر صاحب سگ دارای تاثیر بسیار زیادی در تربیت آن می‌ باشد.  افرادی که تربیت این حیوان را به عهده می‌ گیرند باید دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی باشند. بسیار مهم است که این افراد شخصیت جدی و قاطعی داشته باشند تا در برخورد با سگ بتوانند ری‌ اکشن بسیار محکمی از خود نشان دهند.

علاوه بر این جدی بودن صاحب سگ می‌ تواند آن را مطیع و فرمانبردار تربیت کند. بنابراین اگر فکر می‌ کنید با دیدن حرکات لوس و بامزه از سگ‌ ها کوتاه می‌ آید و او را ناز می‌ کنید یا اینکه در برخی از موارد نمی‌ توانید به شدت و جدی با او برخورد کنید. نمی‌ توانید سگتان را به درستی تربیت کنید. رفتار با این نوع حیوان باید کمی ظالمانه و بی‌ رحمانه باشد. در مورد تربیت‌ و تنبیه آن ها،  فرد باید کاملاً جدی برخورد کند. بنابراین افراد احساسی اصلاً مناسب این کار نیستند. اگر شما یک فرد احساسی هستید بهتر است آموزش را به یک مربی بسپارید.

وظیفه سگ نگهبان چیست؟

سگ نگهبان باید در هنگام حضور غریبه‌ ها رفتاری خشن و هوشیار از خود نشان دهد. اما در رفتار با صاحب و اعضای خانواده‌ اش باید مهربان و دوستانه و صمیمی برخورد کند. این نوع سگ به آدم‌ ها حمله نمی‌ کند و حس نگهبانی و محافظت دارد. بسیار باهوش است و در مواقع حساس هوشیار است. بسیار باوفا است و مراقب صاحبش و اعضای خانواده‌ اش می‌ باشد. از دارایی‌‌ های آن ها محافظت می‌ کند و حضور غریبه‌ ها را به صاحب خود  اطلاع می‌ دهد. گاهی نیز با پارس کردن به موقع موجب فراری دادن مزاحم و دزد می‌ شود. علاوه بر این به راحتی صاحب خود را از وجود غریبه در ملکش آگاه می‌ سازد.

تربیت سگ نگهبان

بعد از اینکه شما نژاد سگ نگهبان خود را انتخاب کردید و متوجه شدید یک فرد مناسب برای تربیت آن هستید. باید کم کم اصول تربیتی را آغاز کنید. ما در ادامه به صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم توضیح داده‌ ایم که چگونه می‌ توان یک سگ نگهبان قوی باهوش و وفادار را تربیت کرد. نکاتی وجود دارند که در تربیت آن ها بسیار مهم و موثر می‌ باشند. مهم تر از همه اینکه، سگ‌ ها باید یاد بگیرند چگونه از صاحب خود فرمان گرفته و به او اعتماد کنند.

مرحله اول: اجتماعی کردن توله سگ

برای تربیت سگ نگهبان در مرحله اول باید سعی کنید توله سگ خود را اجتماعی بار بیاورید. مهم ترین نکته در تربیت توله سگ نگهبان اجتماعی کردن آن می‌ باشد. شما قرار است یک سگ نگهبان در آینده داشته باشید که نسبت به مزاحم‌ ها بسیار خشن و تهاجمی برخورد کند.

علاوه بر این باید یاد بگیرد با غریبه‌ هایی که مزاحم نیستند رفتار مناسبی داشته باشد. به عنوان نمونه زمانی که او را به مهمانی یا خیابان برده‌ اید به افراد موجود در آن مهمانی حمله نکند با اینکه غریبه می‌‌ باشد و به شما نزدیک می شود. شما باید به سگ خود آموزش دهید که چه افرادی غریبه مزاحم و چه افرادی غریبه معمولی می‌ باشند.

برای این کار شما لازم است همراه خود سگتان را به جاهای مختلفی ببرید و اجازه دهید آدم‌ های مختلفی را ببیند. علاوه بر این بودن در کنار حیوانات دیگر موجب می‌ شود که سگ اجتماعی بار بیاید. سگ‌ هایی که به درستی اجتماعی نشده‌ اند ممکن است به آدم‌ ها حمله کنند.  یا زمانی که احساس خطر کردن فرار کنند.

مرحله دوم: فرمانبردار بودن سگ نگهبان

مرحله دوم در آموزش و تربیت سگ نگهبان فرمانبردار بودن آن می‌ باشد.  بسیار مهم است سگی که شما تربیت می‌ کنید از شما فرمانبرداری داشته باشد و بتواند فرمان‌ های شما را دریافت نماید. برای این کار شما باید از تربیت‌ های ابتدایی استفاده کنید. حتی سگ‌ های پلیس نیز از این تربیت‌ های ابتدایی و ساده شروع کرده‌ اند. به عنوان نمونه شما باید کارهایی مانند بشین، برو، بمون، بیا، ساکت و پارس کن به سگ خود یاد بدهید. لازم است به او آموزش دهید هر کدام از این‌ فرمان ها را اطاعت کند.

سگ‌ های نگهبان بر خلاف سایر سگ‌ ها باید در همان ابتدا یاد بگیرند از صاحب خود اطاعت کنند و دستورهای او را بلافاصله انجام دهند. پایه و اساس بسیار مهم در تربیت این نوع سگ فرمانبرداری و اطاعت می‌ باشد. معمولاً سگ‌ ها برخی از فرامین را زودتر یاد گرفته و در مورد برخی دیگر کمی مقاومت به خرج می‌ دهند. یا ممکن است در طول آموزش گیج شوند. بسیار مهم است که شما در مورد تک تک مواردی که به آن آموزش می‌ دهید جدیت کامل را داشته باشید. هر مورد را به خوبی به او آموزش دهید.

مرحله سوم: واکنش نشان دادن نسبت به غریبه‌ ها

در مرحله سوم تربیت سگ نگهبان شما باید به او یاد بدهید نسبت به غریبه‌ ها و مزاحم‌ ها پارس و واق واق  کند. سگ باید قلمرو و محدوده خانه را بشناسد و زمانی که غریبه وارد این قلمرو شد پارس کند.  در صورتی که غریبه وارد شده آشنا و دوست شما بود سگ باید بلافاصله با دستور شما ساکت شود. بنابراین بسیار لازم است که در مرحله قبل شما فرمان‌ های پارس کردن و ساکت شدن را به سگتان یاد داده باشید. همه سگ‌ ها به صورت غریزی پارس کردن را یاد می‌ گیرند. اما نقطه بسیار مهم در آموزش این نوع سگ‌ ها این است که باید به دستور شما پارس کنند.

علاوه بر این سگ باید بتواند خطر و تهدید را تشخیص دهد و شما باید در این زمینه به او آموزش‌ های لازم را داده باشید. برای یاد دادن شما باید سگ را تحریک کنید که پارس کند. سپس جمله آفرین پارس کن  و بیشتر پارس کن را تکرار کنید تا او بتواند با این جمله ارتباط برقرار کند. در ابتدا سگ ممکن است کمی گیج شود اما بعد از مدتی یاد می‌ گیرد به اجازه شما پارس کند. بسیار مهم است زمانی که شما این کارها و فرمان‌ ها را به سگ یاد می‌ دهید کاملاً جدی و محکم برخورد کنید. علاوه بر این در صورت فرمان نبردن از شما، سگ را تنبیه نمایید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل