علت خنک نکردن کولر خودرو چیست ؟

علت خنک نکردن کولر خودرو چیست ؟

هیچ چیزی بدتر از این نیست که کولر خودرو نتواند در روزهای گرم تابستان داخل اتومبیل را خنک کند. کاهش خنک کنندگی یا از کار افتادن کولر خودرو یکی از بدترین اتفاقاتی است که در فصل گرما راننده‌ ها و سایر سرنشینان  با آن مواجه می شوند.

دلایل بسیار مختلفی برای از کار افتادن و خنک نکردن این کولر وجود دارند. ما در این مقاله سعی کردیم علت‌ های خنک نکردن کولر ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. شما بعد از خواندن این مقاله می‌ توانید به راحتی مشکل خنک نکردن داخل ماشین خود را رفع کنید و بتوانید مشکلات کولر ماشینتان را عیب یابی کنید.

علت خنک نکردن کولر خودرو چیست ؟

مسدود شدن کندانسور

مسدود شدن کندانسور یکی از مواردی است که در کولر خودرو وجود دارد و با بعد از فشرده شدن مبرد داغ را بار دیگر خنک می‌ کند. کندانسور این کار را با کمک جریان هوایی که در هنگام رانندگی از قسمت جلویی ماشین عبور می‌ کند انجام می‌ دهد. اگر کندانسور ماشین با گرد و غبار یا زباله‌ ها مسدود شود نمی‌ تواند عملکرد خنک کردن مبرد را به درستی انجام دهد.

در این حالت است که سیستم خودروی شما با مبرد بسیار گرم شده و به کار خود ادامه می‌ دهد. در این حالت است که کولر خودرو به هوای گرم را به جای هوای خنک به داخل ماشین می‌ فرستد. اغلب ماشین‌ ها کندانسور در قسمت جلویی خودرو قرار دارد. بنابراین به راحتی می‌ توانیم در هنگام بروز مشکل آن را بررسی کنید و انسداد آن را رفع نمایید.

نشتی مبرد خودرو

مبرد خودرو یکی از مهم‌ ترین مواردی است که بر خنک نکردن کولر خودرو تاثیر می‌ گذارد. همچنین می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی بر تهویه مطبوع خودرو داشته باشد. در صورتی که مبرد دچار نشتی شده باشد تعیین محل نشتی آن بسیار دشوار می‌ باشد. به طور کلی رایج‌ ترین و پر تکرارترین قسمت‌ هایی که دچار نشتی می‌ شوند اتصالات شیلنگ واحد کولر می‌ باشند.

برای اینکه تشخیص دهید نشتی از کدام قسمت می‌ باشد به خوبی بررسی کنید که ماده روغنی در کدام قسمت اتصالات انباشته شده‌ است. زیرا گاهی اوقات ماده روغنی در اطراف این اتصالات انباشته می‌ شوند که محل نشتی در همان نقطه می‌ باشد. رفع این مشکل تنها توسط تعمیرکاران متخصص انجام می‌ شود. این تعمیرکاران از درزگیر که مخصوص تهویه مطبوع خودرو است برای از بین بردن نشتی استفاده کرده و کولر خودرو را تعمیر می‌ کنند.

خراب شدن کندانسور

در صورتی که کولر ماشین باد گرم به داخل ماشین فرستاد و شما کندانسور را بررسی کردین و هیچ چیزی مانع آن نشده بود امکان اینکه کندانسور خراب شده باشد بسیار بالا می‌ باشد. شکستگی و خراب شدن کندانسور یکی از دلایل رایج گرم شدن باد کولر ماشین می‌ باشد. علت خراب شدن یا شکستگی کندانسور نیز ورود زباله‌ های جاده‌ ای است.

این زباله‌ ها می‌ توانند باعث خرابی کندانسور یا آسیب به تجهیزات آن شوند. در این زمان باید کندانسور را به صورت دقیق وارد بررسی قرار دهید وجود هرگونه سوراخ و مشکلی که در کندانسور باشد. تنها تعمیرکار تشخیص دهنده خرابی آسیب آن می‌ باشد. راه از بین بردن این مشکل تعویض کندانسور می‌ باشد.

معیوب بودن فن‌ های خنک کننده

زمانی که فن‌ های خنک کننده خودرو به خوبی کار نکنند کولر خودرو هوای خنک به داخل ماشین نمی‌ فرستد. اگر فن‌ ها دچار مشکل شوند و به درستی کار نکنند کندانسور خنک کننده مناسبی دریافت نمی‌ کند. در طول زمان این امر باعث می‌ شود به کولر اتومبیل تنها هوای گرم به داخل اتومبیل بفرستد و موجب آزار و اذیت سرنشینان اتومبیل شود.

شما می‌ توانید از طریق بازرسی دقیق در همان لحظه متوجه خرابی فن خنک کننده شوید. در صورتی که در فن ترک‌ هایی وجود داشته باشد دچار مشکل شده است. این ترک‌ ها به دلیل زباله‌ های موجود در جاده که وارد ماشین شده اند ایجاد شده است. در این صورت حتماً باید فن را عوض کنید. زیرا راه حل دیگری برای رفع این مشکل وجود ندارد. رایج‌ ترین مشکل در فن‌ های خنک کننده مشکلات الکتریکی و سوختن فیوزها می‌ باشد.

حتماً در نظر داشته باشید که این مشکل باید توسط افراد متخصص یا برقکار خودرو را برطرف شود. شما هرگز نمی‌ توانید این مشکلات را رفع نمایید. زیرا این ایرادات در خودرو به افرادی آگاه و با تجربه احتیاج دارد. تا با مهارت بتوانند عیب و ایراد های ماشین  را برطرف کنند و موجب آسیب به سایر قسمت‌ های خودرو نشوند.

مشکلات برق خودرو

سخت‌ ترین و بدترین مشکلی که برای عدم خنک کنندگی کولر خودرو ممکن است اتفاق افتاده باشد مشکلات الکتریکی می‌ باشد. در صورتی که حس می‌ کنید عدم کارکرد کولر خودرویتان به دلیل وجود مشکلات برق می‌ باشد تمام سیم کشی ماشین را مورد بازرسی قرار دهید.

به دقت تمام سیم‌ ها را چک کنید تا در صورت وجود متوجه پارگی و فرسودگی سیم‌ ها شوید. در صورتی که سیم کشی ماشین دچار آسیب شده باشد حتماً باید از یک فرد تعمیرکار کمک بگیرید. تعمیرکار برق‌ ماشین این سیم را تعمیر کرده یا به طور کلی آن را تعویض می‌ کند و مشکل کولر را رفع می‌ نماید.

خرابی کمپرسور

یکی دیگر از مواردی که بر کار نکردن باد کولر خودرو تاثیر می‌ گذارد خرابی کمپرسور می‌ باشد. زمانی که کمپرسور خراب باشد نمی‌ تواند در سیستم به درستی گردش کند. در نتیجه کولر خودرو هوای د دریافت نمی‌ کند و از کار می‌ افتد.

اصلی‌ ترین دلیل ایجاد مشکل در کمپرسور خودرو استفاده طولانی مدت از آن می‌ باشد. علاوه بر این عدم استفاده از آن نیز باعث می‌ شود که سیستم زمانی که در نهایت دوباره مورد استفاده قرار بگیرد وارد شوک شود. به عنوان نمونه اگر تمام طول زمستان خاموش باشد، در فصل بهار و تابستان بعد از روشن شدن وارد شوک می‌ شود.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو یکی دیگر از مواردی است که بر روی خرابی کولر ماشین تاثیرگذار می‌ باشد. گرمایش بیش از حد در موتور خودرو موجب می‌ شود که فن در رادیاتور اثر خاصی نداشته باشد. این امر نه تنها از خنک کردن کندانسور جلوگیری می‌ کند بلکه راندمان مبرد را برای دمیدن هوای داغ مورد استفاده قرار می‌ دهد. برای جلوگیری از ین مشکل از یک فرد حرفه‌ ای بخواهید که به شما کمک کند و شما را راهنمایی نماید.

سوختن فیوز

یکی دیگر از دلایلی که بر خنک کنندگی کولر خودرو تاثیر می‌ گذارد سوختن فیوز می‌ باشد. در صورتی که سایر موارد را مورد بررسی قرار دادید و متوجه مشکلی نشدید لازم است که فیوز کولر خود را تعویض کنید تنها راه تشخیص مشکل فیوز کولر تعویض کردن آن می‌ باشد. زمانی که فیوز کولر دچار مشکل شده باشد کمپرسور را متوقف می‌ کند و هوای گرم را به داخل ماشین منتشر می‌ کند.

علاوه بر این سوختن فیوز ممکن است تاثیر بسیار منفی در کل مدار نصب شده در داخل ماشین داشته باشد. علاوه بر این بر روی کلیدهای سالم برد مدار ماشین نیز تاثیر بسیار بدی دارد. تعویض فیوز کولر خودرو در جعبه مدار کار بسیار ساده‌ ای است‌ اما با این وجود به شما پیشنهاد می‌ شود که حتماً برای تعویض آن از یک فرد ماهر و متخصص کمک بگیرید. این کار  موجب می‌شود که از ایجاد مشکلات مشابه در آینده در امان باشید.

معیوب بودن دمنده کولر خودرو

یکی دیگر از دلایل عدم خنک کنندگی کولر خودرو معیوب بودن دریچه‌ های دمنده آن می‌ باشد. زمان بروز این مشکل برای بررسی آن می‌ توانید از کف دست خود کمک بگیرید. در این حالت شما کف دستتان را باید در مقابل دریچه‌ های کولر خودرو قرار داده و سرعت جریان هوا را در کف دست خود حس کنید.

اگر احساس کردید که میزان فشار هوا و سایر موارد مناسب به نظر می رسد دمنده کولر دچار هیچ مشکلی نشده و به خوبی کار می‌ کند. اما در صورتی که احساس کردید با سرعت لازم نمی‌ چرخد و دچار مشکلات شده است که تاثیر آن را بر هوای کف دست خود احساس می‌ کنید. باید از یک مکانیک حرفه‌ ای برای رفع این مشکل فنی در خودروی‌ خود کمک بگیرید.

خالی شدن گاز سیستم کولر

یکی از مهم‌ ترین و پرتکرار ترین مشکلاتی که برای سیستم خنک کنندگی کولر ماشین رخ می‌ دهد خالی شدن گاز آن می‌ باشد. گاز کولر به عنوان یک سیال قابلیت بسیار بالایی در جذب گرما دارد. ابتدا فشرده می‌ شود و سپس به صورت مایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این مایع به سمت اپراتور درون اتاقک منتقل می‌ شود و در هنگام منبسط شدن می‌ تواند گرمایی که در فضای ماشین قرار دارد را به خود جذب کند. از این رو تا حد زیادی هوای داخل خود اتاقک خودرو را خنک می‌ کند.

اگر میزان گاز کولر کاهش پیدا کند سیستم خنک کننده کابین نمی‌ تواند به درستی داخل ماشین را خنک کند. دلایل مختلفی برای کاهش گاز کولر وجود دارد. در زمانی که این گاز کم شود کولر نمی‌ تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. همچنین باد گرم را از دریچه‌ های تهویه خودرو خارج می‌ کند.

کلام پایانی

 ما در این مقاله علت خنک نکردن کولر خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها به شما تاکید می‌ کنیم که سیستم کولر یکی از اساسی‌ ترین و مهم‌ ترین تجهیزات رفاهی است که درون خودروها قرار دارد. خرابی این قسمت در فصل‌ های گرم سال بسیار غیر قابل تحمل است.

بنابراین به شما توصیه می‌ شود که هر ساله قبل از فصل گرما کولر خود را نزد یک متخصص برده تا آن را کاملاً چک کند و اگر ایراداتی داشته باشد آن را برطرف نماید. در صورتی که خرابی کولر تاثیر منفی بر قسمت فنی ماشین نگذارد نمی‌ توان آن را جز مسائل خطرآفرین برای خودرو به حساب آورد. اما وجود یک کولر پرقدرت برای فصل‌ های گرم سال بسیار ضروری می‌ باشد. سالم بودن کولر موجب آرامش سرنشینان و راننده در طول تابستان است.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل