طرز تهیه کیک گیلاس | مراحل پخت کیک گیلاس

طرز تهیه کیک گیلاس | مراحل پخت کیک گیلاس

کیک گیلاس یکی از خوش طعم ترین و پرطرفدارترین کیک ها می باشد. این کیک مخصوص فصل تابستان است و برای این روزهای گرم بسیار مناسب می باشد. شما می توانید کیک گیلاس را تهیه کرده و آن را با آبمیوه های تابستانی میل کنید.

این کیک پرطرفدار در سراسر جهان پخته می شود و از آن به عنوان یک کیک کلاسیک نام برده می شود. شما در این مقاله از تالاب طرز تهیه کلید گیلاس را یاد می گیرید.  با این دستور پخت می توانید انواع کیک های میوه ای را بپزید و از خوردن آن ها نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه کیک گیلاس | مراحل پخت کیک گیلاس

مواد اولیه برای پخت کیک گیلاس

شما برای تهیه یک کیک گیلاس به مواد اولیه زیر احتیاج دارید.

  • دو سوم پیمانه شکر اگر پیمانه در اختیار ندارید می توانید از لیوان فرانسوی دسته دار استفاده کنید.
  • سه عدد تخم مرغ
  • یک چهارم قاشق چایخوری وانیل
  • یک دوم پیمانه روغن مایع
  • یک پیمانه ماست چکیده یا ماست غلیظ شده
  • ۶۰ گرم کره ای که در دمای محیط نرم شده است.
  • ۲ و نیم پیمانه آرد
  • یک قاشق چایخوری سر پر بکینگ پودر
  • گیلاس به میزان دلخواه شما

مراحل پخت کیک گیلاس

شما برای تهیه کیک گیلاس باید چند مرحله ساده را بگذرانید. بسیار مهم است تک تک موارد و جزئیاتی که در این مقاله توضیح داده شده را در تهیه کیک خود به کار ببرید. همه این موارد در کنار هم موجب می شوند که شما در آخر یک کیک بسیار خوشمزه داشته باشید.

مرحله اول

در مرحله اول پخت کیک گیلاس شما باید گیلاس ها را آماده کنید یک ظرف مناسب بیاورید ظرفتان را پر از خورده های یخ کنید. آن ها را درون این ظرف بریزید و کاملاً با آب سرد بشویید. بعد از آن یخ و آب را خالی کرده و گیلاس ها را آبکش کنید. به آن زمان دهید تا کاملاً خشک شود. حتی می توانید آنها را بر روی پارچه بچینید تا از اینکه خشک شدن مطمئن شوید. بعد از خشک شدن گیلاس ها هسته آن ها را با ابزارهایی مانند هسته گیر بگیرید.

مرحله دوم

در مرحله دوم تهیه کیک گیلاس کره و شکر را به خوبی با هم ترکیب کنید. زمانی که طرز تهیه کیک را دارید حتماً باید یک ساعت قبل از اقدام کردن تمام مواد اولیه خود را از یخچال خارج کنید. این کار موجب می شود که همه مواد اولیه شما به دمای محیط برسند و گرم شوند. کره را درون ظرفی بریزید و به آن شکر را اضافه کنید. همزن را بر روی دور تند قرار داده و شکر و کره را با دور تند به مدت ۸ دقیقه هم بزنید.

این کار باعث سبک و روشن شدن ترکیب شکر و کره می شود. علاوه بر این موجب می شود که بوی کره داخل کیک از بین برود. پس بسیار مهم است که شما ۸ دقیقه با دور تند همزن کره را هم بزنید تا بوی آن از بین برود. سپس روغن مایعی را که به دمای محیط رسیده به محلول کره و شکر هم زده خود اضافه کرده و آن را حدود یک دقیقه  دیگر هم بزنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم کیک گیلاس مایه کیک خود را آماده می کنیم. در این مرحله تخم مرغ ها را یکی یکی به ترکیب اضافه کنید. برای هر تخم مرغ یک دقیقه مواد را روی دور تند هم بزنید. در آخر همراه با تخم مرغ آخری که درون ظرف می شکنید یک چهارم قاشق چایخوری وانیل به مواد اضافه کرده سپس هم بزنید. بعد از اینکه تخم مرغ ها به خوبی با ترکیب مخلوط شدند به آن ماست اضافه کنید  و ۲ الی ۳ دقیقه دیگر هم بزنید تا مواد حالت یک دست داشته باشد.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم تهیه کیک گیلاس آرد و بکینگ پودر اضافه می شود. قبل از اینکه آرد و بکینگ پودر را به مواد اضافه کنید آن را سه بار الک کنید تا کاملاً سبک شده و گلوله های آن صاف شود. سپس این مخلوط آردو بکینگ پودر را ترجیحاً سه بار و باز هم با الک به موادتان اضافه کرده و هم بزنید. این کار موجب می شود که موادی کاملا صاف و یک دست داشته باشید.

در هم زدن آرد از همزن برقی استفاده نکنید. سعی کنید از لیسک یا همزن دستی استفاده کرده تا پف مواد نخوابد. زمانی که تمام آرد را به مخلوط خود اضافه کردید و با لیسک و همزن دستی موادتان یکدست شد مایع کیک شما آماده می باشد. معمولا در تهیه کیک ها به جای ماست از شیر استفاده می شود. اما برای این نوع کیک میوه ای لازم است که از ماست استفاده شود. تا مایع آن کمی غلیظ تر از سایر کیک ها باشد. به این دلیل که مایع غلیظ تر میوه ها داخل کیک فرو نمی روند و در کف قالب نمی نشیند.

مرحله پنجم

 مرحله پنجم در تهیه کیک گیلاس قالب گیری کیک می باشد. قالب مناسبی را برای کیک انتخاب کنید به کمک کاغذ روغنی دیواره ها و کف قالب را به خوبی بپوشانید. سپس با کمک روغن جامد چرب یا روغن جدا کننده کل قالب را چرب کنید. شما می توانید در ابتدای کار خود و قبل از اینکه شروع به تهیه مایع کیک کنید قالبتان را آماده کنید و آن را کنار بگذارید.

قالب های گرد ۲۵ سانتی و قالب های مستطیل ۲۰ در ۳۰ سانتی مناسب این حجم کیک و مواد اولیه می باشند. مایع کیک خود را داخل قالب بریزید و با کمک یک لیسک سطح مواد را صاف کنید. توجه داشته باشید که مایه کیک گیلاس و روان نیست و باید با به صورت دستی آن را صاف نمایید.

مرحله ششم

در مرحله ششم کیک گیلاس شما باید گیلاس ها را اضافه کنید. گیلاس ها را به صورت تک به تک بر روی کیک بچینید. تزیین و چیدن گیلاس ها کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و شما هرگونه که می خواهید می توانید به دلخواه گیلاس ها را بچینید. می توانید آن ها را نصف کنید یا به صورت درسته آن را در کیک به کار ببرید. برخی از افراد گیلاس ها را خرد می کنند و آن را با مواد کیک ترکیب می کنند. اما به شما پیشنهاد می شود. گیلاس ها را به صورت درسته یا نصفه در کیک به کار ببرید.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم یا مرحله نهایی کیک گیلاس می باشد. برای این کار ابتدا فرتان را به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید. سپس قالب حاوی مواد را در داخل فر قرار دهید. فر باید دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد داشته باشد. به مدت یک ساعت کیک را داخل فر قرار دهید و بعد از گذشت این زمان با کمک یک خلال دندان کیک را تست کنید. اگر خلال دندان فرو برده شده در کیک تمیز جدا شود کیک شما آماده است و می توانید آن را از فر خارج کنید. اما در صورتی که مایع کیک به آن چسبیده باشد کیک شما به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

نکات تکمیلی برای تهیه کیک گیلاس

برای تهیه کیک گیلاس خانگی می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید تا یک کیک بسیار زیبا خوشبو و خوش طعم داشته باشید. برای اینکه کیک شما دارای عطر و جذاب تری باشد. همراه با وانیلی که به کیک اضافه می کنید مقداری پوست لیمو رنده کرده و به آن اضافه کنید. این کار موجب می شود که کیک دارای عطر و بویی بسیار مطبوع تر باشد. برای تهیه این کیک می توانید از هر قالبی استفاده کنید.

جنس قالب تهیه این کیک تاثیر خاصی ندارد و شما می توانید هر جنسی را مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که قالب مناسبی برای تهیه کیک در دسترس ندارید این مواد را می توانید در کاپ های مقوایی و کاغذی یک نفره بریزید. اما در تهیه این کیک ها توجه کنید زمانی که سایز کوچک تر پخته می شود به زمان کمتری برای تهیه آن احتیاج دارید.

برای تهیه کیک گیلاس می توانید ابتدا نیمی از موادتان را بریزید. سپس گیلاس ها را بچینید و نیمه دیگر کیک را بر روی آن بریزید تا میوه ها در وسط کیک شما قرار بگیرند. اما توجه داشته باشید که این سبک به زمان بیشتری برای پخت احتیاج دارد. اگر فر برقی یا توستر دارید دمای پخت را بر روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. مدت زمان هم زدن کره و شکر با دور تند همزن بسیار مهم می باشد.

لازم است که این مرحله را به خوبی انجام دهید زیرا این کار باعث می شود که بوی کره درون کیک شما حس نشود. در صورتی که دوست ندارید در تهیه کیک خود از کره استفاده کنید می توانید از لوازم قنادی و سوپرمارکت ها مارگارین تهیه کنید. میزان شکری که در تهیه کیک به کار می برید با توجه به ذائقه شما متغیر می باشد.

اگر کیک های شیرین دوست دارید می توانید میزان شکر را افزایش دهید. همچنین در صورتی که از گیلاس های کم شیرین یا میوه هایی مانند آلبالو که ترش است استفاده می کنید میزان شکر بالاتر ببرید. اگر از میوه های ترش برای تهیه کیک تفاده می کنید به عنوان نمونه آلبالو را جایگزین گیلاس می کنید حتماً از ماست استفاده کنید. هرگز ماست را با شیر جایگزین نکنید.

زیرا خمیر سبک شده و شکل و ظاهر کیک خراب می شود. شما این کیک را می توانید با انواع میوه ها تهیه کنید. تابستان فصل میوه های بسیار خوشمزه است و شما می توانید از تک تک این میوه ها کیک های خوش طعمی بپزید. به عنوان نمونه شلیل، توت فرنگی، هلو و زردآلو و آلبالو برای تهیه کیک استفاده کنید و آن ها را جایگزین گیلاس نمایید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل