باد مناسب تایر خودرو چقدر است؟

باد مناسب تایر خودرو چقدر است؟

باید گفت باد مناسب تایر یکی از مواردی است که حتماً راننده‌ ها باید آن را در نظر بگیرند و از آن غافل نشوند. گاهی اوقات در هنگام رانندگی، راننده حس می‌ کند که ماشینش به زمین نزدیک‌ تر شده و یا به اصطلاح نشست کرده است. علاوه بر این در زمان‌ هایی که میزان مصرف بنزین ماشین بیش از حالت معمول است.

گاهی نیز ممکن است فرمان کند حرکت کند و کنترل ماشین توسط فرمان سخت‌ تر انجام شود. در تمام این موارد احتمال اینکه مشکل از باد لاستیک باشد بسیار بالا می‌ باشد. تنظیم نبودن باد لاستیک ماشین مشکلات بسیاری را به وجود می‌ آورد که وقوع تصادفات جاده‌ ای یکی از آن ها می‌ باشد.

علاوه بر این موجب کوتاه شدن عمر تایر نیز می‌ شود. زمانی که باد لاستیک‌ های ماشین تنظیم نباشد عملکرد خودرو دچار اختلال می‌ شود. بنابراین بسیار ضروری است که افراد در اصل مختلف و زمان‌ های مختلفی باد لاستیک ماشین خود را مورد بررسی قرار دهند. ما در این مطلب درباره تمام مواردی که مربوط به تنظیم باد لاستیک خودرو هستند صحبت کرده‌ ایم. برای آگاهی بیشتر در این موارد ادامه مقاله را همراه ما باشید.

باد مناسب تایر خودرو چقدر است؟

تنظیم باد لاستیک خودرو به چه صورت است؟

تنظیم باد تایر خودرو باید به صورت مرتب انجام شود. لاستیک‌ های خودرو نیز مانند سایر قطعاتی که درون خود را قرار دارند باید به صورت مرتب مورد بررسی قرار داده شوند. در زمانی که راننده احساس کرد که فرمان خودرو اش نسبت به قبل سفت‌ تر شده یا به خوبی نمی‌ تواند آن را کنترل کند.

اولین موضوعی که باید به آن شک کند باد لاستیک‌ های خودرو می‌ باشد. بنابراین باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کرده و باد تایر را تنظیم کند. باد لاستیک خودرو با کمک دستگاهی که فشارسنج نامیده می‌ شود، اندازه‌ گیری و تنظیم می‌ شود. این فشارسنج‌ ها به ۲ صورت آنالوگ و دیجیتال در دسترس می‌ باشند. این دستگاه‌ ها قسمتی دارند که میزان باد لاستیک خودرو را نشان داده و دارای یک لوله می‌ باشند که با آن تنظیم فشار لاستیک خودرو انجام می‌ شود.

بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوا فشار باد لاستیک خودرو باید مقداری مابین ۳۲ تا ۳۵ پوند در اینچ مربع باشد. این فشار در زمانی که تایر سرد است اندازه‌ گیری می‌ شود تایر سرد به تایری گفته می‌ شود که دو یا سه ساعت است در جای خود ساکن است و کاملاً سرد شده است.

مراحل تنظیم باد تایر

باد مناسب تایر باید طی انجام مراحلی تنظیم می شود. تنظیم باد لاستیک خودرو کمک مراحل زیر امکان‌ پذیر می‌ باشد.

برای تنظیم باد تایر خودرو قبل از هر کاری تعمیرکار باید درپوش والف تایر را جدا کند. درآوردن این قطعه باعث خالی شدن باد لاستیک نمی‌ شود. بلکه وجود آن تنها مانع ورود گرد و غبار و هوای آلوده به داخل لاستیک ماشین است. بعد از آن فشار باد لاستیک را با کمک یک فشارسنج مورد اندازه‌ گیری قرار می‌ دهد. فشار هر چهار لاستیک ماشین باید مورد بررسی قرار داده شود.

در مرحله دوم کمپرسور هوا در موقعیتی قرار می‌ گیرد که بتواند به هر چهار لاستیک ماشین دسترسی داشته باشد. تعمیرکار در این مرحله کمپرسور هوا را روشن می‌ کند.

در مرحله سوم محل اتصال شلنگ کمپرسور باید به در سوپاپ یا والف لاستیک فشار داده شود. این فشار باعث ایجاد صدایی در شلنگ می شود. زمانی که این صدا ایجاد می‌ شود به این معنی است که لاستیک در حال پر شدن می‌ باشد. این شلنگ چند ثانیه درون لاستیک نگه داشته می‌ شود تا فشار باد لاستیک متناسب شود. انجام دادن این کار فقط چند ثانیه طول می‌ کشد و بعد از آن تعمیرگاه شیلنگ را از تایر خودرو جدا می‌ کند.

بعد از جدا کردن شلنگ فشار باد لاستیک بار دیگر توسط فشارسنج مورد اندازه‌ گیری قرار داده می‌ شود. اگر فشار زیاد باشد فشارسنج آن را نشان می دهد. علاوه بر این باید مقدار هوای اضافه از لاستیک‌ها خارج شود و اگر کم باشد بار دیگر به آن شلنگ متصل شده تا میزان هوای درون تایر به اندازه مناسب برسد.

در مرحله آخر درپوش والسرها در جای خودشان قرار می‌ گیرند و بار دیگر بسته می‌ شوند.

نکات مهمی که در هنگام تنظیم باد لاستیک خودرو باید مورد توجه قرار گیرد

در هنگام تنظیم باد لاستیک و باد مناسب تایر نکات بسیار خاصی وجود دارند که حتماً باید توسط راننده در نظر گرفته شوند. این نکات شامل موارد زیر هستند.

  • در حالتی که لاستیک‌ ها گرم هستند به این معنی که ماشین قبل از تنظیم باد در حال حرکت بوده است. باید اندازه باد آن ها پی اس آی ۴ باشد. این در حالتی است که میزان باد بیش از زمانی است که لاستیک‌ ها سرد هستند.
  • بهتر است در زمان سردی لاستیک‌ ها بار فشارشان اندازه‌ گیری شود. به طور کلی فشارسنج‌ های دیجیتالی بسیار ساده‌ تر و راحت‌ تر از فشارسنج‌ های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
  • بهترین زمان برای تنظیم باد تایر در صبح می‌ باشد که ماشین تمام طول شب را استراحت کرده و لاستیک کاملا سرد می‌ باشند.
  • قبل از اینکه تنظیم فرمان توسط تعمیرکار انجام شود باد لاستیک خودرو تنظیم می‌ شود. زیرا اگر در زمانی که فرمان تنظیم می‌ شود باد لاستیک تنظیم نباشد. ارتفاع تراز خودرو به هم می‌ خورد این موضوع می‌ تواند در تنظیم باد لاستیک نیز تاثیرگذار باشد.

باد مناسب تایر خودرو در فصل تابستان

در فصل تابستان باد مناسب تایر به دلیل گرمای هوا متفاوت با فصل سرما می‌ باشد. زیرا در تابستان و در هوای گرم لاستیک‌ ها منبسط می‌ شوند. در نتیجه فشار باد درون لاستیک باید متفاوت باشد با آنچه باشد که در فصل زمستان مناسب است. این میزان فشار باد لاستیک باید در بازه ۳۰ تا ۳۵ psi قرار داشته باشد. میزان باد لاستیک خودرو در هر نوع ماشینی متفاوت است. به عنوان نمونه فشار مناسب باد لاستیک برای پراید در تابستان پی اس آی ۳۰ می باشد.

باد مناسب تایر در فصل زمستان

باد مناسب تایر خودرو در فصل زمستان کمی بیشتر از فشار باد آن در فصل تابستان می‌ باشد. زمانی که هوا سرد باشد لاستیک خودرو منقبض می‌ شود. از همین رو فشار بادی که درون لاستیک آن قرار دارد باید با حالت عادی تفاوت داشته باشد.

به طور کلی در هر فصلی و در هر دمایی فشار باد درون لاستیک باید در فاصله بین ۳۰ تا ۳۵ psi باشد. فشار مناسب لاستیک برای هیچ خودرویی با خودروی دیگر یکسان نیست. در فصل زمستان فشار هوای درون لاستیک پراید باید ۳۲ psi باشد. برای دانستن دقیق فشار باد لاستیک هر نوع خودروی لازم است که راننده دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کند.

باد مناسب تایر با نیتروژن

معمولاً گازی که لاستیک با آن پر می‌ شود همان هوای معمولی است که در اطراف ما وجود دارد. تایرهایی که با این هوای معمولی پر می‌ شوند ماهیانه حدود ۱ تا ۲ psi از آن ها تخلیه می‌ شود. زیرا زمانی که لاستیک خودرو گرم باشد هوای داخلی آن منبسط شده و مولکول‌ های هوا از طریق دیواره‌ های لاستیک خودرو به بیرون نفوذ می‌ کند.

دیواره های تایر ماشین نفوذ پذیر هستند و می‌ توانند هوا را به خارج از لاستیک انتقال دهند. گاهی نیز به جز هوای معمولی از نیتروژن برای پر کردن لاستیک ماشین استفاده می‌ شود. اندازه مولکول‌ های نیتروژن کمی بزرگتر از هوای معمولی و سایر گازها می‌ باشد. در صورتی که لاستیک خودرو با گاز نیتروژن پر شده باشد باد آن را به راحتی خالی نمی‌ شود و در صورت منقبض و منبسط شدن باد لاستیک کم و زیاد نمی‌ شود.

مزایای تنظیم باد تایر

اگر باد مناسب تایر همیشه در حالت معمولی قرار داشته باشد در هنگام رانندگی شخص راننده احساس راحتی بیشتری با فرمان و ماشین دارد. معمولا ماشین‌ هایی که باد تایر آن ها مناسب است به راحتی کنترل می‌ شوند. علاوه بر این تنظیم باد تاثیر بسیار مهمی نیز بر افزایش طول عمر لاستیک خودروها دارد. تنظیم کردن این لاستیک‌ ها در  رانندگی جاده‌ های سخت بسیار راحت‌ تر می‌ باشد.

علاوه بر تمام این موارد، باعث می‌ شود که فرم و ظاهر لاستیک نیز حفظ شود. زیرا اگر لاستیک‌ ها کم باد یا پر باد باشند باعث می‌ شود که قسمت‌ هایی از لاستیک ساییده شود و بعد از مدت کوتاهی کارایی خود را از دست دهد. لاستیک‌ هایی که تنظیم باد شده‌ اند در صورت گرم شدن بیش از حد نمی‌ ترکند و ضربه‌ های جاده را می‌ توانند دفع کنند. به همین دلیل است که ترمزگیری با این لاستیک‌ ها بسیار راحت‌ تر می‌ باشد.

معایب تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو

اگر باد مناسب تایر تنظیم نباشد مشکلات خاصی برای خودرو به وجود می‌ آید. در صورتی که باد لاستیک کم باد باشد زودتر از لاستیک‌ ها داغ می‌ شود و آسیب می‌ بیند. در چنین شرایطی اگر سرعت خودرو بالا باشد ممکن است قسمت‌ هایی از آن نیز کنده شده یا بترکد.

اگر باد لاستیک خودرو کم باشد سایش لاستیک‌ های آن نامنظم می‌ شود و حدود ۲۵ عمرش کاهش می‌ یابد. علاوه بر این مصرف سوخت را نیز بالا می‌ برد. کنترل کردن این چنین ماشین‌ هایی علی الخصوص در پیچ‌ ها و جاده‌ های ناهموار بسیار سخت است. علاوه بر کم بودن باد خودرو زیاد بودن بیش از حد استاندارد آن نیز می‌ تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر باد لاستیک خودرو بیشتر از حالت معمولی باشد موجب می‌ شود که قسمت‌ های میانی لاستیک سائیده شوند. همچنین در هنگام عبور از دست اندازها ماشین آسیب می‌ بیند. لاستیک‌ های پرباد با سطح زمین دارای تماس بسیار کمتری می‌ باشند و چسبندگی با جاده را کمتر می‌ کنند. این کار موجب ضعیف شدن عملکرد خودرو می‌ شود. رانندگی کردن با چنین لاستیک‌ هایی در جاده خیس و یخی کاملاً دشوار و انجام نشدنی می‌ باشد.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل