زندگینامه اسماعیل هنیه | زندگی شخصی و خانوادگی اسماعیل هنیه

زندگینامه اسماعیل هنیه | زندگی شخصی و خانوادگی اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه با نام اصلی اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده است. او از رهبران حماس و نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین می باشد. باید گفت از سال 2007 تا کنون نوار غزه توسط اسماعیل هنیه اداره می شود. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود. بعد از آن نیز از ۲۰۱۷ به بعد در قطر زندگی می کرد. هنیه در دهم مرداد ۱۴۰۳ خورشیدی در کشور ایران و شهر تهران به شهادت رسید.

زندگینامه اسماعیل هنیه | زندگی شخصی و خانوادگی اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه کیست؟

اسماعیل هنیه که اسم کامل او اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه می باشد در نوار غزه به دنیا آمده است. در آن زمان کشور مصر نوار غزه را تحت اشتغال درآورده بود. والدین او در زمان جنگ عرب و اسرائیل خانه های خود را ترک کرده بودند. او توانست تحصیلات خود را ادامه دهد و در دانشگاه اسلامی غزه مدرک کارشناسی رشته ادبیات عربی را در سال ۱۹۸۷دریافت نماید.

بعد از جریان تشکیل حماس در انتفاضه اول علیه اشغالگری اسرائیل در این سازمان به فعالیت پرداخت. او بعد از شرکت در تظاهرات ۳ روز زندانی شد و بعد از آزادی در سال ۱۹۹۲ به کشور لبنان تبعید شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۳ برگشت و ریاست دانشگاه اسلامی غزه را بر عهده گرفت. هنیه در سال ۱۹۹۷ دارای مذهب ریاست دفتر حماس شد و در این سازمان مشغول به کار شد.  هنیه با توجه به قدرت و نفوذ سیاسی که داشت روز به روز مقامش ارتقا می یافت.

زندگینامه اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه توانست در انتخابات فلسطین که در سال ۲۰۰۶ میلادی برگزار شد پیروز شود و به عنوان نخست وزیر دولت فلسطین به سر کار رود. در سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷ محمود عباس هنیه را در اوج درگیری اسرائیل و حماس از سمت خود برکنار نمود. هنیه نتوانست در این زمان فرمان او را بپذیرد و قدرت نخست وزیری خود را به کار برد و در نوار غزه به فعالیت خود ادامه داد. بعدها در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش هایی به گوش رسید. که آن گفته شده بود هنیه جایگزین خالد مشعل می شود و به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس به فعالیت خود ادامه می دهد.

او در نهایت در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سیاسی حماس برگزیده شد. در همان زمان یعنی در سال ۲۰۱۷ او از نوار غزه به قطر رفت. بعد از آن جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد. در طی این جنگ اسرائیل گفت که قصد دارد تمام رهبران حماس را ترور کند. در اوایل سال ۲۰۲۴ در یک حمله هوایی در نوار غزه مورد ترور قرار گرفتند و سه پسر و سه نوه او در این حمله هوایی جان دادند.

در نهایت در سال ۲۰۲۴ کریم احمد خان که دادستان دیوان کیفری بین المللی بود گفت که قرار است هنیه و دیگر رهبران حماس را دستگیر کنند. او علت این دستگیری را جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت اعلام نمود. بعد از آن نیز در سال ۲۰۲۴ اسماعیل هنیه در ایران و در شهر تهران ترور شد.

ابتدای زندگی و تحصیلات اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه در اردوگاه مخیم  و الشاطی در نوار غزه به دنیا آمد. در آن زمان این منطقه تحت اشغال مصر بود. پدر و مادر او در جریان جنگ عرب و اسرائیل از خانه هایشان در اشکلون اخراج و تبعید شدند. در منابع نیز آورده شده است که ممکن است آن ها از خانه هایشان در اراضی که اسرائیل در آن زمان تاسیس کرد فرار کرده باشند. اسماعیل هنیه در مدارس سازمان ملل متحد به تحصیل پرداخت.

او توانست در سال ۱۹۸۷ همزمان با آغاز انتفاضه اول در رشته ادبیات عربی فارغ التحصیل شود. او فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی غزه می باشد. از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۸۶ هنیه رئیس شورای دانشجویی بود. این شورای دانشجویی به نمایندگی از اخوان مسلمین تاسیس شد. بعدها او در تیم فوتبال انجمن اسلامی نیز در جایگاه هافبک بازی می کرد.

هنیه در زندان و تبعید

اسماعیل هنیه برای اولین بار در تظاهرات انتفاضه اول شرکت نمود. بعد از پایان این تظاهرات دادگاه نظامی حکم دستگیری او را صادر کرد. در سال ۱۹۸۸ نیز هنیه یک بار دیگر توسط اسرائیل بازداشت شد. او در این زمان به مدت ۶ ماه در زندان به سر برد. بعد از آن نیز در سال ۱۹۸۹ بار دیگر باز هم توسط اسرائیل بازداشت شد و این بار سه سال از زندگی خود را در زندان سپری کرد. بعد از آزادی نیز در سال ۱۹۹۲ مقامات نظامی اسرائیل او را تبعید کردند.

او در آن زمان همراه با عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار و عبدالعزیز رنتیسی به همراه ۴۰۰ نفر دیگر که از فعالان و رهبران ارشد حماس بودند به لبنان تبعید شدند. این افراد حدود یک سال در جنوب لبنان و در تبعید زندگی کردند. در این زمان بود که حماس در معرض رسانه های تمام جهان قرار گرفت و مردم جهان توانستند رهبران حماس را بشناسند. اسماعیل هنیه یک سال در تبعید بود و بعد از آن به غزه برگشت. بعد از برگشت او به غزه به عنوان رئیس دانشگاه اسلامی انتخاب شد.

زندگی شخصی و خانوادگی اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه متاهل بود. او  دارای ۱۳ فرزند می باشد که سه فرزند پسر او در سال ۲۰۲۴ در یک حمله توسط اسرائیل ترور شدند. یک بار دیگر نیز زمانی که جنگنده های ارتش اسرائیل خانه هنیه را در شهر غزه بمباران می کردند ۱۴ نفر از اعضای خانواده او کشته شدند. این ترور در سال ۲۰۲۳ انجام شد و در این ترور یک برادر و برادرزاده اش نیز کشته شدند.

بعدها در نوامبر ۲۰۲۳ یک نوه او در حمله هوایی دیگری توسط اسرائیل در شهر غزه به شهادت رسید. در همان زمان و بعد از گذشت چند روز از کشته شدن آن نوه بزرگش نیز در حمله دیگری از سوی اسرائیل کشته شد. در دهم آوریل ۲۰۲۴ نیز تن از پسران و سه تن از نوه های او در یک حمله هوای  از طرف اسرائیل کشته شدند.

رابطه هنیه با نیروهای قدس

اسماعیل هنیه در سال ۱۳۹۸ همراه با هیئتی از حماس در تهران با اسماعیل قاآنی که در آن زمان فرمانده نیروی قدس بود دیدار و گفتگویی داشت. بعد از این گفتگو ابراهیم هنیه گفت که جمهوری اسلامی ایران به جنبش حماس حدود ۷۰ میلیون دلار پول داده است.

الزهار که یکی از مقام های ارشد حماس بود گفت قاسم سلیمانی بلافاصله بعد از این گفتگو درخواست های ما را پذیرفت. سپس در فرودگاه حدود ۲۲ میلیون دلار را در چمدانی به ما تحویل داد. زهاری نیز در ادامه گفت قرار بود مبلغ بیشتری به ما تحویل داده شود. اما به این دلیل که هیئت ما ۹ نفر بود نمی توانستیم بیش از این مبلغ را با خود حمل کنیم. زیرا چمدان های ما حدود ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت.

فعالیت سیاسی اسماعیل هنیه

اسماعیل دارای فعالیت های سیاسی بسیاری در طول عمر خود بود. او در ۱۶ فوریه ۲۰۰۶ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. او در ۲۰ فوریه به محضر رئیس دولت فلسطین رفت و در ۲۹ مارس سوگند خورد. بعد از این انتخابات اسرائیل حماس را تحت تحریم های اقتصادی بسیاری قرار داد. او توانست تمام این تحریم  ها را رد کند و بگوید که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و هرگز خلع سلاح نمی شود.

اسماعیل هنیه در ۱۵ فوریه ۲۰۰۷ زمانی که فرایند تشکیل حکومت وحدت ملی بین حماس و فتح انجام شد استعفا داد. او در هجدهم مارس ۲۰۰۷ حکومت جدیدی که شامل سیاستمداران فتح حماس بود را تشکیل داد. در نهایت در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت از غزه مهاجرت کرده و به قطر برود. او یک دفتر در دوحه داشت.

در سال ۲۰۰۶ شایعاتی تحت عنوان جانشینی هنیه به جای خالد مشعل مطرح شد. بعدها گفته شد که او به جای دو نامزد دیگری که از پیش انتخاب شده بودند قرار است به جای خالد مشعل بنشیند. در سال ۲۰۱۸ ایالت متحده آمریکا تصمیم گرفت در فهرست تروریست های ویژه تعیین شده جهانی هنیه را قرار دهد.

سمت های اسماعیل هنیه

 از جمله سمت هایی که اسماعیل امینی در طول سال های عمرش داشت می توان موارد زیر را نام برد.

  • دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی در غزه
  • مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی در غزه
  • مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی در غزه
  • عضو سابق منای دانشگاه اسلامی در غزه
  • عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
  • عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با سایر گروه های فلسطینی و تشکیلات خودگردان
  • رئیس دفتر شیخ احمد یاسین
  • عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه
  • عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
  • رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه در طول ۱۰ سال

 

ترور و کشته شدن اسماعیل هنیه

 اسماعیل هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور مسعود پزشکیان به ایران آمده بود. بعد از شرکت در این مراسم در ساعت ۲ بامداد در روز دهم مرداد ۱۴۰۳ یک موشک به محل اقامتش اصابت کرد. محل اقامتش در یکی از ایستگاه های جانبازان در شمال تهران بو . در این عملیات تروریستی به همراه محافظش، شعبان ترور و کشته شد. 

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل