زندگینامه حضرت محمد (ص) از تولد تا رحلت

زندگینامه حضرت محمد (ص) از تولد تا رحلت

حضرت محمد به عنوان یک چهره شاخص در اسلام وظایف خود را در انتشار دین به بهترین شکل ممکن انجام داد. وی باعث ایجاد بستری امن برای رشد و پیشرفت مسلمانان شد. همچنین ایشان در یک بازه زمانی کوتاه مدت توانستند؛ دستاوردهای مختلفی را رقم بزنند. زندگینامه حضرت محمد به صورت دقیق در اختیار علاقه مندان به این شخصیت بزرگ اسلامی قرار گرفته است. ایشان از جانب خداوند به عنوان آخرین پیامبر دین اسلام شناخته شده اند.

نویسنده حسین فدایی : حضرت محمد در سایر ادیان الهی نیز جزء چهره های تاثیرگذار دینی می باشد.

ایشان دستاوردهای بسیار خارق العاده ای را برای دین اسلام به ارمغان آوردند. ایشان با پشت سر نهادن سختی و دشواری های بسیار توانستند، به بهترین شکل ممکن این دین الهی را معرفی کنند.

وی در این مسیر با چالش های مختلفی مواجه شد. ایشان در طول مسیر با عبور از سختی ها و دشواری ها توانستند، به بهترین شکل ممکن در اقصی نقاط جهان دین اسلام را تبلیغ کنند. ایشان به عنوان بلند مرتبه ترین پیامبر در اسلام شناخته می شوند. خداوند از همان ابتدا الطاف الهی را شامل حال ایشان کرده بود.

زندگینامه حضرت محمد (ص) از تولد تا رحلت

زندگینامه حضرت محمد از تولد تا رحلت

از همان ابتدا بعد از پیامبری، زندگینامه حضرت محمد سینه به سینه و حتی نسل به نسل در بین مسلمانان سراسر جهان منتقل شد.

ایشان در سایه دستاوردهای بزرگ دینی توانستند؛ بیشتر از هر پیامبر دیگری دین اسلام را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند. در زندگینامه حضرت محمد تمامی مراحل زندگی ایشان از بدو تولد تا رحلت به صورت دقیق بیان شده است. در سایر ادیان الهی ایشان با نام احمد نیز شناخته می شوند. پس از تولد مادر ایشان آمنه نام احمد را انتخاب کرده بودند‌. پس از تولد این حضرت بالا مرتبه به مادرشان آمنه وحی می شود، که نام نوزاد را به محمد تغییر دهد. وی دوران کودکی تقریبا سختی را پشت سر گذاشت.

حضرت محمد بعد از انتصاب به پیامبری نقش کلیدی در معرفی اسلام در عربستان داشت. ایشان در سایه تعالیم دینی خود توانستند؛ اعراب جاهل را از جاهلیت نجات دهند. همچنین ایشان برخلاف تمامی پیامبرهای قبلی دین اسلام را به بهترین شکل ممکن معرفی کردند. حضرت محمد در سن ۶۳ سالگی دار فانی را وداع گفتند. ایشان با القاب رسول اللّه، نبی اللّه، امین، مصطفی، محمود، مدّثر، امّی، خاتم، مزّمل، رحمت، نذیر، طه، یس،بشیر، مبین، کریم، نور، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر‏ و … نیز شناخته می شوند. این پیامبر بلند مرتبه پادشاهان سایر کشورهای همجوار را به خداپرستی دعوت کرد. بسیاری از پادشاهان دعوت ایشان را پذیرفتند و به دین اسلام روی آوردند. کنیه حضرت محمد ابو ابراهیم و ابوالقاسم می باشد.

تاریخ تولد حضرت محمد

از همان ابتدا پس از تولد حضرت محمد تغییرات بزرگ سیاسی و اقتصادی در عربستان به وجود آمد. بر اساس شواهد موجود و اطلاعات به دست آمده از زندگینامه حضرت محمد ایشان در تاریخ ۵۷۰ میلادی چشم به جهان گشودند. هنگام تولد وحی های مختلفی به صورت غیر مستقیم به مادر ایشان آمنه شده بود. بنابر روایات دقیق و برخی از از احادیث از امامان معصوم حضرت محمد در تاریخ ۱۷ ربیع الاول و در فجر روز جمعه چشم به جهان گشودند.

فاصله هفت روزه بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران به عنوان هفته وحدت شناخته می شود. پدر حضرت محمد در سنین جوانی پیش از تولد ایشان دار فانی را وداع گفتند. از همان ابتدا وی مورد حمایت پدربزرگش قرار گرفت. پدربزرگ حضرت محمد از شخصیت های مهم سیاسی و اقتصادی در عربستان بود. پدر پیامبر عبدالله پسر عبدالمطلب می باشد. مادر ایشان آمنه دختر وهب بزرگ است.

پدر و مادر ایشان از فرزندان قوم های بزرگ و سرشناس در عربستان بوده اند. پدر ایشان عبدالله در دوران قبل از تولد ایشان برای تجارت به شام رفت. در مسیر بازگشت ایشان دچار بیماری شدیدی می شوند و جان خود را از دست می دهند. پس از فوت پدر، مادر ایشان آمنه و پدربزرگ حضرت محمد وظیفه سرپرستی وی را بر عهده پی گیرند.

دوران کودکی حضرت محمد

حضرت محمد در سنین کودکی مادر خود را از دست داد. تاریخ دقیق فوت مادر ایشان به دو روایت تقسیم می شود.

بر اساس برخی از روایات ایشان دو سال و چهار ماه بعد از تولد حضرت محمد دار فانی را وداع گفته اند. بر اساس برخی از روایات نیز ۶ سال پس از تولد حضرت محمد فوت کرده اند‌. اطلاعات دقیقی از نحوه فوت ایشان در دسترس می باشد. بر اساس اسناد تاریخی ایشان به همراه حضرت محمد به دیدار اقوام می روند.

در طول مسیر وی دچار بیماری سختی شده و در نهایت پس از فوت در شهر مدینه دفن می شوند.

پس از فوت مادر جد پیامبر عبدالمطلب به طور کامل سرپرستی ایشان را بر عهده می گیرد. ایشان دو دایه مهربان برای حضرت محمد انتخاب می کنند. هر دو دایه به بهترین شکل ممکن از ایشان مراقبت کردند. در نهایت پس از اتمام ۵ سالگی دایه خود جدا شده اند‌. بعد از دو سال ایشان پدربزرگ خود را نیز از دست می دهند.

بعد از فوت پدربزرگ وظیفه سرپرستی از این کودک را ابوطالب عموی حضرت محمد عهده دار می شود. ایشان نیز تعالیم دینی را از پدر خود به بهترین شکل ممکن آموزش دیده بودند. به نوعی برای سرپرستی از پیامبر بهترین گزینه شناخته شدند. در طی یک سفری به شام عبدالمطلب نشانه های پیامبری را در حضرت محمد مشاهده کرد. ایشان پیش از فوت این موضوع را با ابوطالب در میان گذاشتند.

دوران نوجوانی و جوانی حضرت محمد

دوران نوجوانی و حتی جوانی حضرت محمد با پستی و بلندی های بسیار زیادی همراه بود.

مجله تالاب : ایشان در دوران نوجوانی به دلیل امانت داری با صفت برگزیده امین شناخته شدند. در همان دوران بسیاری از کاروان بزرگ عربستان برای امانت داری حضرت محمد را انتخاب می کردند. وی توانست با همان سن کم به راحتی بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در بین سران قبایل را از بین ببرد.

همچنین با راهکارهای مختلفی که برای کاروان های تجاری ارائه می کردند؛ بهترین شرایط را برای کسب سود بیشتر فراهم کرده بودند. ایشان قبل از پیامبری در پیمانی به نام حلف الفضول شرکت کردند. به موجب این پیمان سران قبایل هرگونه جنگ و خونریزی را کنار گذاشتند و به بهترین شکل ممکن با یکدیگر رفتار کردند. خدیجه به عنوان اولین همسر پیامبر در تاریخ شناخته می شود. زنی ثروتمند و در عین حال دین دار که به ترویج دین اسلام کمک بسیار زیادی کرد. خطبه عقد این زوج نورانی نیز توسط عموی پیامبر ابوطالب خوانده شده است.

خدیجه با بخشش ثروت خود در راه گسترش دین اسلام کمک توانست قلب حضرت محمد را به دست بیاورد. پیامبر تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بود، با زن دیگری ازدواج نکرد. پس از فوت خدیجه حضرت محمد با چندین فرد دیگر به صورت رسمی و صیغه ای ازدواج کردند.

فرزندان حضرت محمد

در زندگینامه حضرت محمد به صورت کاملا دقیق و واضح به فرزندان ایشان نیز اشاره شده است. به نوعی بعد از پیامبر وظیفه انتشار دین بر عهده فرزندان ایشان بود. ایشان از ازدواج اول خود با خدیجه صاحب دو پسر و چهار دختر شدند. همچنین ایشان پسر دیگری از همسر دوم خود به نام ابراهیم داشت. قبل از فوت پیامبر تمامی فرزندان ایشان درگذشتند و نسل پیامبر از فاطمه ادامه پیدا کرد. قاسم، نخستین پسر که در کودکی در مکه به دنیا آمد. اولین فرزند پسر ایشان در سنین جوانی درگذشتند.

فاطمه به دلیل سیرت و بعد شخصیتی متفاوتی که داشت به عنوان ادامه دهنده مسیر انتخاب شد. از نسل فاطمه ۱۴ امام معصوم به دنیا آمد، که هر یک اقدامات بزرگی برای اسلام انجام داده اند. حضرت فاطمه در تاریخ ۱۱ هجری قمری شهید شدند و نسل پیامبر از فرزندان ایشان ادامه پیدا کرد.

جالب است بدانید، که حضرت محمد قبل از پیامبری نیز یکتاپرست بود. ایشان از همان ابتدا علاقه بسیار زیادی به دعا و مناجات با خداوند داشتند. از همان سنین کودکی برای دعا و مناجات با خداوند به غار حرا می رفتند. وحی پیامبری به حضرت محمد در غار حرا نازل شد.

بعثت حضرت محمد

در زندگینامه حضرت محمد به صورت دقیق نحوه بعثت ایشان نیز توضیح داده شده است.

اولین نشانه های بعثت در پیامبر در سن ۴۰ سالگی مشاهده شد. ایشان در طی یک رویای صادقانه در شب ۲۷ رجب بعثت خود را آغاز کردند. فرشته وی در غار حرا بر پیامبر نازل شد و وظیفه اصلی حضرت محمد را به او یادآوری کرد. پس از وحی ایشان با جدیت تمام رساله خود در پیامبری را دنبال کردند. وی پس از آغاز بعثت ابتدا دوستان و نزدیکان خود را به خداپرستی دعوت کرد. اولین کسی که به دین پیامبر ایمان آورد؛ همسرش خدیجه بود.

دومین نفر عموی ایشان ابوطالب بود، که دعوت حضرت محمد را قبول کرد. وی پس از مدت زمان کوتاهی توانست بسیاری از دوستان و آشنایان خود را به خداپرستی دعوت کند. در این بین بسیاری از دوستان و آشنایان دعوت ایشان را قبول نکردند و حتی به دشمنی با حضرت محمد پرداختند. ایشان در ابتدا سه سال به صورت پنهانی مردم را به خداپرستی و ترک پرستش بت ها دعوت کردند.

بعد از اتمام بازه زمانی سه ساله به صورت آشکار دعوت به دین اسلام را آغاز کردند. در ابتدا مسلمانان در جاهای دور و بدون رفت و آمد فقط دو رکعت نماز می خواندند. در ادامه با گسترش دین اسلام نمازهای سه رکعتی نیز در چارچوب دین اسلام قرار گرفتند.

کلام آخر

با مطالعه زندگینامه حضرت محمد می توان از پستی و بلندی های مسیر معرفی دین اسلام به اعراب جاهل مطلع شد. همچنین ایشان از همان کودکی نشانه های پیامبری داشتند. وی در کودکی پدر، مادر و حتی پدربزرگ خود را از دست می دهد. بعد از فوت پدر بزرگ وظیفه سرپرستی از ایشان به ابوطالب واگذار می شود. ایشان که از نشانه های پیامبری در حضرت محمد مطلع بودند، از ایشان محافظت می کردند. حضرت محمد تا سن ۶۳ سالگی به بهترین شکل ممکن دین اسلام را رواج دادند.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل