سرگرمی

زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

تهران به عنوان پایتخت ایران علاوه بر جاذبه های طبیعی ، تفریحی جاذبه های تاریخی نظیر کاخ ها هم دارد. بناهایی که با معماری باشکوه و تزییناتی که در زمان خود بی نقص بودند که بازدید از آنها به شدت توصیه می شود.از مشهورترین و زیباترین کاخ های تهران می‌توان کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، عمارت کلاه فرنگی، عمارت بهارستان، کاخ مرمر و کاخ خرم را نام برد. بناهایی که اغلب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

با رفتن به این کاخ ها گویی در دل تاریخ سفر می کنید و شاهد معماری باشکوه و تزیینات منحصر بفرد خواهید بود. به‌علاوه بسیاری از اتفاقات تاریخی و تصمیمات سیاسی مهم در این کاخ‌ها گرفته شده است. مشخصه‌ای که می‌تواند برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب باشد. کاخ های تهران با قدمتی از دور‌ه‌های مختلف تاریخی در حال حاضر کاربری‌های متفاوتی نظیر موزه، جاذبه گردشگری، پادگان، بیمارستان، مقر نیروهای دولتی و حتی پارکینگ دارند. برای آشنایی بیشتر با این کاخ ها با سیری در ایران همراه باشید.

%name زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

در این مطلب می خوانید :

کاخ گلستان

از شاهکارهای دوره قاجاریه و یکی از بی نظیرترین کاخ های تهران است که در سال ۲۰۱۳ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. کاخ گلستان تجسمی از هنر و معماری ایرانی متاثر از فرهنگ غرب است. این ساختمان که محل حکومت شاهان قاجار بوده یکی از قدیمی‌ ترین کاخ های تهران محسوب می‌شود. این کاخ در یک باغ باصفا با چندین استخر ساخته شده است.
از بخش‌های این مجموعه می‌توان به ايوان تخت مرمر، محوطه کاخ گلستان، كاخ شمس العماره. کاخ اصلی (شامل تالارهای سلام، عاج، آینه، ظروف و برلیان)، خلوت كريمخانی، عمارت بادگير. موزه عکس‌خانه، تالار الماس و کاخ ابیض اشاره کرد. در میان این بخش‌ها، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی با قدمتی از به دوره کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای مجموعه گلستان هستند. البته باید بدانید که تاريخچه كاخ را به دوره شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند. اگرچه مهم‌ترین دوره تاریخی این کاخ، مرتبط به عصر آقا محمد خان قاجار است.

مساحت کاخ گلستان در حال حاضر ۴٫۵ هکتار (یک‌دهم وسعت اولیه آن) است. کاخی که محل سکونت پادشاهانی همچون آقا محمدخان، فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و احمدشاه قاجار بوده است.

تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه سلطنتی، تالارهای اصلی، حوضخانه، تالار برلیان، شمس العماره، عمارت بادگیر، عکاسخانه، تالار الماس و کاخ ابیض مهم‌ترین بخش‌های کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید لذت قدم زدن در یکی از بهترین کاخ های تهران را تجربه کنید، بد نیست نگاهی به آدرس و البته ساعت کاری این کاخ بیندازید.
بهار و تابستان: از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۸:۳۰ (فروش بلیط شش ماهه اول سال تا ساعت ۱۷:۳۰)
پاییز و زمستان: از ساعت ۹ لغایت ۱۸:۳۰ (فروش بلیط در شش ماهه دوم سال تاساعت ۱۷:۳۰)
آدرس : تهران،خیابان پانزده خرداد،میدان ارگ.

کاخ گلستان زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

کاخ سعدآباد

این مجموعه فرهنگی و تاریخی در واقع یکی از بزرگترین و دیدنی ترین کاخ های تهران است. مجموعه سعدآباد نزدیک ۳۰۰ هکتار است که ۱۱۰ هکتار آن را کاخها و ۱۸۰ هکتار آن فضای سبز است. در دامنه‌های فرح بخش توچال و دارآباد قرار دارد. امتداد کاخ شاه در تهران از شمال به دامنه‌های البرز، از شرق به گلابدره، از غرب به ولنجک و از جنوب به تجریش می‌رسد. در دوران قاجار کاخ سعدآباد به عنوان کاخ تابستانی خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. این کاخ در دوران پهلوی توسعه پیدا کرد و با الحاق باغ‌های مختلف به آن، به کاخ تابستانی خاندان پهلوی و یکی از گران ترین کاخ های تهران تبدیل شد.

از مجموعه کاخ سعدآباد می‌توان به کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه استاد بهزاد، موزه نظامی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های سلطنتی، موزه ماشین‌های سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه خط و کتابت استاد میرعماد، موزه برادران امیدوار، موزه اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد، موزه صنایع دستی و تاریخ معاصر، موزه هنرهای ملی و موزه آب سعدآباد اشاره کرد. کاخ سعد آباد یکی از مهم ترین کاخ های سلطنتی تهران است.
ساعات کاری کاخ موزه سعدآباد تهران: همه روزه از ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید کمال طاهری

کاخ سعدآباد 800x457 زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

کاخ نیاوران

مجموعه کاخ موزه نیاوران در زمینی به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع یکی از کوچک ترین و البته بهترین کاخ های تهران است. جایی که می توانید اتاق خواب، لباس ها و وسایل شخصی خاندان پهلوی را از نزدیک ببینید. این کاخ متشکل از چندین ساختمان و موزه است. کاخ صابحقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار به این مجموعه اضافه شد. ساختمان اصلی کاخ نیاوران در سال ۱۳۴۷ تکمیل شد و تا انقلاب اسلامی ایران نخستین اقامتگاه محمد رضا شاه و خاندان پهلوی بود. کاخ اصلی در سال ۱۳۳۷ توسط محسن فروغی معمار مشهور ایرانی طراحی شد، اما ساخت آن به تعویق افتاد و تا سال ۱۳۴۶ به طول انجامید.
معماری بنای کاخ اختصاصی نیاوران، ساده، بسیار مدرن و تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی است؛ کاخی ۲٫۵ طبقه با حدود ۹,۰۰۰ متر مربع مساحت که سقفی متحرک از جنس آلومینیوم دارد. معمار این بنا، محسن فروغی، استاد معماری و رئیس وقت دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.
در این کاخ می‌توانید به تماشای مبلمان (ساخت کشورهای آلمان و فرانسه)، پرده‌ها، ظروف چینی غذاخوری (مربوط به سده ۱۹ فرانسه با نقش‌هایی از ناپلئون بناپارت و خانواده سلطنتی)، بهترین فرش‌های دستباف ایران و هنر دست هنرمندان اصفهان و کرمان (مشهورترین قالی ایران با نقش مصوری از چهره شاهان و مشاهیر ایرانی از دوره هخامنشیان تا قاجار)، سفالینه‌های باستان‌شناسی مارلیک و املش، وسایل تزیینی، حجاری‌های باستانی از مجسمه بودا و آثار عاج هندی و آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی و خارجی بنشینید. سینمای اختصاصی با ۴۰۰ متر مربع وسعت نیز از امکانات کاخ نیاوران است.
ساعت کاری کاخ نیاوران: همه روزه از ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر
آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

کاخ نیاوران زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد یا «کاخ عشرت آباد»، در شرق تهران و در میان باغی باصفا به نام عشرت آباد واقع شده است.بنایی با سبک معماری ایرانی که ناصرالدین شاه در سال ۱۸۷۴ هجری شمسی پس از بازگشت از اولین سفر فرنگ خود، دستور ساخت آن را داد. کاخ عشرت آباد مانند دیگر کاخ‌های مناطق پیرامون تهران (کاخ سلطنت آباد، قصر فیروزه و کاخ نیاوران) ساخته شده در آن دوره، از کاخ‌های ییلاقی ناصرالدین شاه به شمار می‌آمد و بیشتر برای برگزاری مراسم عروسی و تفریحات شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاخ عشرت آباد در دوره پهلوی به مقر نهادهای نظامی و سپس شهربانی تهران بدل شد و از آن زمان به بعد، با نام «پادگان شهربانی» یا «پادگان عشرت آباد» شهرت داشت. زندان داخل پادگان نیز با نام زندان عشرت آباد شناخته می‌شد. این بنا پس از تصرف انقلابیون ۱۳۵۷ شمسی، آسیب زیادی دید و تا به امروز آثار تیر و گلوله در آن دیده می‌شود. پس از استقرار نیروی هوایی سپاه پاسداران در پادگان عشرت آباد، نام این بنا به «پادگان ولیعصر» تغییر یافت. در حال حاضر و پس از عملیات مرمت در سال ۱۳۹۲ شمسی، فقط کاخ اصلی از تخریب محفوظ مانده است.
ساختمان کلاه فرنگی عشرت آباد، برجی چهار طبقه در این مجموعه بود که با پوششی شیروانی در پشت بام خود و همچنین ستون‌های بلند و مستحکم و اتاق شاه‌نشین با تزیینات آینه‌کاری و مقرنس‌کاری از زیباترین بناهای مجموعه محسوب می‌شد. عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد برای مدت کوتاهی، شبستان و استراحتگاه شخصی یکی از همسران ناصرالدین شاه قاجار به نام «انیس الدوله» بود.

امکان بازدید از کاخ عشرت آباد به‌دلیل موقعیت آن در داخل یک پادگان نظامی وجود ندارد. اما شما می‌توانید با گذر از بزرگراه صیاد شیرازی در ضلع شرقی عمارت، آن را از بیرون پادگان ببینید. خبرها حاکی از این است که در آینده ممکن است پادگان عشرت آباد به موزه تبدیل شود.
آدرس: میدان عشرت‌ آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت‌ آباد (پادگان ولیعصر)

کاخ عشرت آباد زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

قصر فیروزه

قصر فیروزه یا قصر دوشان تپه، یکی دیگر از کاخ‌های تهران بود که به دستور ناصرالدین شاه قاجار و توسط مهندس میرزا مهدی خان شقاقی معروف به ممتحن الدوله، روی تپه ساخته شده بود. امروزه اثری از این قصر وجود ندارد؛ زیرا در دوره پهلوی تخریب شد و به‌جای آن، پایگاه هوایی نظامی ساختند.

ناصرالدین شاه در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی، به حاجب الدوله (پدر اعتماد السطنه) دستور داد تا عمارتی روی دوشان تپه بنا کند. دوشان تپه منطقه‌ای وسیع و بی آب بود؛ به همین دلیل در ابتدا عملیات احداث قنات در دوشان تپه آغاز شد؛ عملیاتی که سه سال (از ۱۲۷۵ تا ۱۲۷۸ هجری شمسی) به طول انجامید. در سال ۱۲۷۹ شمسی نیز دریاچه بزرگی در برابر عمارت ایجاد کردند تا آب قنات به داخل آن ریخته شود.
تصویر قصر فیروزه را می‌توان در نقاشی مهدی مصورالملک (نقاش، چهره پرداز و گراورساز ایرانی در عهد قاجار) تماشا کرد؛ اثری با عنوان «قصر دوشان تپه» که وضعیت قصر را در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به تصویر کشیده است و در آن ساختمان قصر، فضای سبز پیرامون قصر و دریاچه مقابل عمارت به‌همراه آبنمای درون آن دیده می‌شوند. این نقاشی با تکنیک رنگ روغن روی بوم و ابعاد ۸۱×۶۴ سانتی‌متر که در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در حال حاضر روی دیوارهای راهرو ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه نیاوران نگهداری می‌شود.

دوشان‌ تپه نام قریه‌ای واقع در شرق تهران بود که در گذشته جزو حومه تهران محسوب می‌شد. این منطقه در زمان ناصرالدین شاه قاجار، شکارگاه سلطنتی بود و گاهی نیز مسابقات اسب‌دوانی در آن برگزار می‌شد. دوشان در زبان ترکی به‌معنای خرگوش است و وجه تسمیه قریه دوشان تپه، به وجود خرگوش‌های وحشی فراوان در این منطقه بازمی‌گردد.
آدرس: بزرگراه یاسینی شرق، بزرگراه عباس دوران

قصر فیروزه زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

قصر یاقوت

قصر یاقوت، کاخ یاقوت یا کاخ سرخه حصار در منطقه سرخه حصار، در شرق تهران واقع شده است و در حال حاضر در محوطه‌ بیمارستان لواسانی قرار دارد؛ کاخی با قدمتی از دوره قاجار که در سال ۱۲۶۲ هجری شمسی و در سی‌ونهمین سالگرد پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. در گذشته در کنار عمارت یاقوت، بناهای متعدد دیگری چون کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه نیز وجود داشت که امروزه قصر یاقوت تنها بنای باقی‌مانده از این مجموعه است.

عمارت قصر یاقوت در دوره حکومت ناصرالدین شاه در فصل‌های پاییز و زمستان به‌عنوان تفرجگاه و شکارگاه سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و برخلاف دیگر عمارت‌های مشابه، کاربری کاخ ییلاقی نداشت. این عمارت در ابتدای دوره پهلوی به «آسایشگاه مسلولان» (مبتلایان به بیماری سل) تبدیل شد؛ سپس، در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی با تصویب مجلس شورای ملی در اختیار «سازمان بیمه‌های اجتماعی» قرار گرفت. در همان سال، عمارت باغ یاقوت به بیمارستان ریوی تغییر کاربری دارد و در طول سال‌های بعد، بخش‌های دیگری چون بخش جراحی و روانی نیز به آن اضافه شدند.

عمارت قصر یاقوت در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی به بیمارستان عمومی تبدیل شد. هم‌اکنون این بیمارستان در محوطه‌ مزبور و در مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی تهران قرار دارد؛ بیمارستانی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی در بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

عمارت قصر یاقوت در گذشته شامل دو بخش مجزا به نام‌های «کوشک بیرونی» و «حرمخانه» بود که درمجموع ۲۰۰ اتاق داشتند؛ مشخصه‌ای که بعدها این امکان را فراهم کرد تا عمارت دو طبقه یاقوت به بیمارستان تبدیل شود. این بنا یک آشپزخانه سلطنتی نیز داشت که در آن، آشپزهای دربار غذا طبخ می‌کردند. جالب است بدانید که طبق برخی منابع، ضرب‌المثل‌هایی نظیر «بادمجان دور قاب چین» و «یه آشی برات بپزم که روش یه وجب روغن باشه» اولبین بار در این آشپزخانه‌ ابداع شده‌اند.
آدرس: اتوبان یاسینی شرق، بعد از پارک ملی سرخه‌حصار، بیمارستان شهید دکتر محمد باقر لواسانی

قصر یاقوت زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

کاخ مظفری دار‌آباد

کاخ مذکور با قدمتی از دوره قاجار، به‌منظور مکانی برای استراحت و زندگی مظفرالدین شاه ساخته شد که در آن زمان مبتلا به سل بود. در دوره قاجار، افراد بسیاری به‌دلیل آب آلوده، به سل مبتلا می‌شدند. طبیبان پس از ابتلای مظفرالدین شاه به سل در تبریز، به وی توصیه کردند تا در جایی خوش آب‌وهوا زندگی کند. بنابراین وزیر دربار، محمدخان حکیم‌الملک، در سال ۱۲۷۳ هجری شمسی، دستور داد تا در باغی به وسعت ۶۰,۰۰۰ متر مربع در قریه دارآباد و در محله شمیران کاخی بنا شود که در آن دوره به کاخ شاه آباد نیز مشهور بود.

جالب است بدانید برای یافتن بهترین مکان برای ساخت کاخ مظفری، از روشی جالب استفاده کردند؛ اطرافیان شاه چندین تکه گوشت را در اطراف تهران و مناطق خلوت قرار دادند و زمان فاسد شدن گوشت را معیاری برای انتخاب محل ساخت کاخ در نظر گرفتند. تکه گوشتی که در محله دارآباد قرار گرفته بود در مقایسه با دیگر گوشت‌ها سالم‌تر مانده بود؛ زیرا این منطقه آب‌وهوایی سرد و پاک داشت. مظفرالدین شاه مدتی پس از نقل مکان به کاخ دارآباد، سلامت خود را به دست آورد.

کاخ مظفری دارآباد پس از مرگ مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به آسایشگاهی برای معلولان تبدیل شد. این کاخ در دوره پهلوی متروکه بود تا زمانی که دکتر مسیح دانشوری، نخستین پزشک متخصص ریه ایران، در سال ۱۳۱۶ اقدام به افتتاح مدرسه پرستاری در محوطه این کاخ کرد. بناهای دیگری نیز همچون ساختمان فخرالدوله (دختر مظفرالدین شاه) و آسایشگاه کهریزک بعدها در محوطه کاخ ساخته شدند. در حال حاضر، این عمارت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد و برای برگزاری کنفرانس‌ها و استقرار دفترهای پژوهشی از آن استفاده می‌شود. قرار است در آینده کاخ مظفری به کاخ موزه پزشکی تبدیل شود.
آدرس: میدان باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان پور ابتهاج (دارآباد)، محوطه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

کاخ مظفری زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

کاخ مرمر

کاخ مرمر از زیباترین جاهای دیدنی تهران در مرکز شهر است. بنایی که با نام موزه هنر ایران شناخته می‌شود و قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد. جالب است بدانید کاخ مرمر را به‌واسطه معماری منحصربه‌فرد آن، با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مقایسه می‌کنند. کاخ مرمر در زمین و باغی قرار دارد که در ابتدا به شاهزادگان قاجاری و از جمله خاندان خانواده فرمانفرمائیان تعلق داشت. این بنا با معماری «لئون تادوسیان» در سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۶ شمسی و با هدف نشان دادن قدرت و سلطنت رضا شاه به جهانیان ساخته شد.

کاخ مرمر در ابتدا به‌عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی پهلوی اول کاربری داشت. کاخ مرمر سرنوشت پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و در طول سال‌های حکومت پهلوی دوم به‌عنوان مکانی برای نگهداری جواهرات ملی ایران، دفتر رسمی شاه و محل برگزاری دیدارها، ملاقات‌ها و شرفیابی‌های وی، محل زندگی محمدرضا پهلوی و همسر اول وی، فوزیه، محل برگزاری مراسم عقد پهلوی دوم با ثریا اسفندیاری و مراسم نامزدی ایشان با فرح دیبا نیز استفاده شد. ترور ناموفق محمدرضا شاه توسط رضا شمس‌آبادی کی دیگر از وقایع مهم رخ داده در کاخ مرمر است.

کاخ مرمر در سال ۱۳۵۵ شمسی با هدف آشنایی بیشتر مردم با زندگی رضاشاه و پهلوی دوم، به موزه تبدیل شد و تا سال ۱۳۵۷ با عنوان «موزه پهلوی» برای همگان قابل بازدید بود. بعد از انقلاب ۱۳۵۷، کاخ مرمر در اختیار افراد و ارگان‌های مختلفی چون کمیته انقلاب اسلامی، روسای قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت تا در نهایت در سال ۱۳۹۸ شمسی با نام «موزه هنر ایران» افتتاح شد.

از جذابیت‌های کاخ مرمر برای گردشگران می‌توان به وجود درختان بلند، فضای سبز محوطه و حوض پرآب در مقابل عمارت، گنبد، چارچوب‌های قهوه‌ای‌رنگ، درب و پنجره‌های دورتادور ساختمان، طرح‌های یکسان منبت‌کاری شده روی درهای ورودی، سنگ‌تراشی‌های زیبا، مرمرهای سبز رنگ منقوش به گل‌وبته، نقوش گیاهی و جانوری در نمای بیرونی و تزییناتی چون آینه‌کاری، خاتم‌کاری، گچ‌کاری و نقاشی‌های برجسته اشاره کرد. کاخ مرمر ۲,۸۷۰ متر مربع وسعت دارد و در زمینی به مساحت ۳۵,۴۶۲ متر مربع قرار گرفته است. از بخش‌های مختلف کاخ دو طبقه مرمر یا موزه هنر ایران می‌توان موارد زیر را نام برد:
آدرس: خیابان ولیعصر، ضلع شمال غربی تقاطع خیابان امام خمینی

کاخ مرمر زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در سال ۱۲۵۸ توسط مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان، فززند ناصرالدین شاه قاجار در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شد. ظل السلطان حاکم اصفهان بود و این کاخ را به عنوان محل اقامت خود در تهران بنا کرد. عمارت مسعودیه تهران یکی از زیباترین کاخ های تهران است که در نزدیکی میدان بهارستان قرار دارد. نزدیکی عمارت مسعودیه به میدان بهارستان و ساختمان مجلس تهران باعث شده تا این عمارت شاهد حوادث بی‌شماری در تاریخ کشور باشد.
اگر از قدم زدن در تونل زمان و تماشای ردپای تاریخ در ساختمان‌ها، پنجره‌ها و نقاشی‌های قدیمی لذت ببرید، بازدید از عمارت مسعودیه را به عنوان یکی از زیباترین کاخ های ناصر الدین شاه در تهران از دست ندهید و برای اقامت در هتل های تهران و دسترسی به مترو تهران یکی بهترین انتخاب برای بازدید می باشد.
آدرس : تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

عمارت مسعودیه زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

باغ موزه نگارستان

قصر نگارستان یا کوچکترین کاخ ایران یکی از بناهای تاریخی است که در دوران فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاهی ییلاقی بین سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ ساخته شد. باغ نگارستان در گذشته یکی از بزرگ ترین کاخ های تهران بوده، اما در طول تاریخ و پس از تخریب‌های بسیار، هم اکنون تنها ۱۱۴۶۹ متر مربع آن باقی مانده است.
این کاخ در ابتدا شامل باغ، عمارت‌ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه بوده که در حال حاضر تنها از میان عمارت‌های این باغ دو عمارت دلگشا و تالار قلمدان باقی مانده است. این باغ ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه‌ای با چهار سالن و ۶۰۰ متر زیر بنا دارد. تالارهای این باغ مزین به آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های نفیس هستند. اگر عاشق هنر و معماری هستید، باغ نگارستان یکی از بهترین کاخ های تهران برای یک گشت‌وگذار کوتاه است.
لازم به ذکر است دوشنبه ها فقط مجموعه موزه های باغ تعطیل است، اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان و کافه و رستوران وجود دارد.
آدرس : تهران، میدان بهارستان، جنب ایستگاه مترو، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعت‌مدار رفیع

باغ موزه نگارستان زیباترین کاخ های تهران کدامند ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 2 میانگین: 5]

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا