تهدید امنیتی وردپرس، آسیب پذیری یا خطر؟

تهدید امنیتی وردپرس، آسیب پذیری یا خطر؟

احتمالاً شنیده‌اید که واژه «تهدید سایبری» بیش از یک بار در زمینه امنیت سایبری استفاده شده است. با این حال، آنچه ممکن است ندانید این است که اصطلاح “تهدید” اغلب به اشتباه برای اشاره به سایر خطرات به کار می رود. امنیت سایبری، مانند آسیب پذیری ها. اگرچه ممکن است به نظر برسد که این سه اصطلاح به یک معنا هستند، اما هر کدام معنای خاص خود را دارند. این واقعیت در زمینه امنیت سایت وردپرس صادق است.

با توجه به اینکه حملات سایبری به طور پیوسته در حال افزایش هستند، درک تفاوت بین تهدیدها، خطرات و آسیب پذیری ها مهم تر از همیشه است. بین سال‌های 2019 تا 2020، مرکز شکایات جرایم اینترنتی یک 69٪ را مشاهده کرد. افزایش شکایات مربوط به جرایم سایبری به دلیل افزایش تعداد حملات باج‌افزار، نمونه‌ای محبوب از تهدیدات سایبری.

بنابراین، برای درک نحوه عملکرد ابزارها و فناوری‌های مدیریت آسیب‌پذیری و نحوه استفاده از آنها، اجازه دهید تفاوت‌های اصلی بین خطرات، تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها و نحوه ارتباط آنها با امنیت سایت وردپرس را پوشش دهیم.

تهدیدهای وردپرس چیست؟

تهدیدها همان چیزهایی هستند که اشخاص ثالث مخرب برای به خطر انداختن و سرقت دارایی‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند و عملیات تجاری را متوقف می‌کنند. می‌توانید با تقسیم کردن این اصطلاح به سه دسته به تهدیدها نزدیک شوید:

  • تهدیدهای عمدی
  • تهدیدهای ناخواسته
  • تهدیدات طبیعی

دسته اول، تهدیدهای عمدی، به حملات سایبری معروف مانند فیشینگ و بدافزاری که عوامل تهدید برای هدف قرار دادن سیستم‌های امنیتی و نرم‌افزاری استفاده می‌کنند، اشاره دارد. تهدیدهای غیرعمدی با خطای ساده انسانی مرتبط هستند، مانند فراموش کردن قفل کردن درب اتاق سرور کسب و کار. تهدیدهای طبیعی فقط همین هستند. آنها تهدیدهایی هستند که به نیروهای طبیعت مانند آب و هوای بد نسبت داده می شوند. اگرچه از نظر فنی به امنیت سایبری مرتبط نیست، اما همچنان می‌تواند دارایی‌های داده را به خطر بیندازد.

همانطور که اشاره کردیم، کلاهبرداری های فیشینگ یکی از محبوب ترین راه هایی است که عوامل تهدید سعی در به خطر انداختن نرم افزارها و سیستم های امنیتی دارند. اگر می‌خواهید در برابر عمدی هوشیار باشید تهدیدهایی مانند کلاهبرداری های فیشینگ، به یاد داشته باشید که بازیگران بد اغلب از URL هایی استفاده می کنند که از وب سایتی که قصد کپی کردن آن را دارند تقلید می کنند، اما با آن یکسان نیستند.

علاوه بر این، اگر ایمیلی به سایت وردپرس خود دریافت کردید که گمان می‌کنید غیرقانونی است، به سادگی دامنه امضا شده‌ای را که ایمیل از آن ارسال شده است بررسی کنید. همچنین به شدت توصیه می‌کنیم زمانی که از مرورگر اینترنت خود به آن دسترسی پیدا می‌کنید، تأیید کنید که سایت وردپرس شما نماد قفل را در کنار URL خود نشان می‌دهد، که نشان می‌دهد سایت و داده‌های آن ایمن هستند.

می‌توانید چندین قدم بردارید تا مطمئن شوید سایت وردپرس شما در برابر تهدیداتی مانند قطعه‌های مضر کد، حملات فیشینگ، بدافزارها و باج‌افزار امن‌تر است. به روز رسانی پلت فرم وردپرس خود به آخرین نسخه، ایجاد رمزهای عبور قوی که از پسوردهایی که برای سایر وب سایت ها استفاده می کنید منحصر به فرد هستند، و استفاده از افزونه های وردپرس که از شما در برابر مهاجمان brute force محافظت می کنند، برخی از بهترین روش هایی هستند که توصیه می کنیم.

حتما از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید و به طور مداوم محیط های وردپرس خود را زیر نظر داشته باشید تا از خود در برابر تهدیدات محافظت کنید. و همچنین این فهرست را در HubSpot بررسی کنید که شامل بیش از 20 نکته است. برای اینکه امنیت خود را در حد مطلوب قرار دهید.

آسیب پذیری های وردپرس چیست؟

آسیب‌پذیری‌ها، بر خلاف تهدیدها، از نقاط ضعفی ناشی می‌شوند که در طراحی وب، سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار شما وجود دارد. در حالی که تهدیدها نیروهایی هستند که دارایی های داده را به خطر می اندازند و به سرقت می برند، آسیب پذیری ها شکاف هایی هستند که عوامل تهدید می توانند از آنها برای اجرای حملات سایبری خود استفاده کنند.

به طور خاص، این شکاف‌ها اغلب به شکل آسیب‌پذیری‌های شبکه، نقص در خط‌مشی‌های سیستم عامل هستند که به‌طور ناخواسته درهای پشتی را فراهم می‌کنند که از طریق آن ویروس‌ها و بدافزارها می‌توانند وارد شوند، و خطای ساده انسانی.

صاحبان وردپرس راه‌های مختلفی برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها با استفاده از ابزارها و فناوری‌های مدیریت آسیب‌پذیری در اختیار دارند.

همچنین استفاده از کمک متخصصان طراحی وب که می توانند آزمایش QA را ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که از راه حل های وب سفارشی پیشرفته مانند ورود به سیستم امن استفاده می کنید، ضرری ندارد. متخصصان طراحی و توسعه وب همچنین می‌توانند به محلی‌سازی و دسترسی و همچنین تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان و عملکرد سایت شما کمک کنند تا آسیب‌پذیری‌های احتمالی را کاهش دهند.

به عنوان یک مدیر وردپرس، یکی از اولویت‌های اصلی شما باید اجرای اقدامات امنیتی با ابزارها و فناوری‌های مدیریت آسیب‌پذیری مناسب برای محافظت در برابر نرم‌افزارهای مخرب باشد.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است سایت شما در حال حاضر بدون اینکه شما بدانید به خطر بیفتد. خوشبختانه، می‌توانید سایت وردپرس خود را اسکن کنید با استفاده از ابزارهایی مانند Sucuri آسیب‌پذیری‌های موجود در سایت خود را شناسایی کرده و از آن آگاه شوید. هر گونه نقض امنیتی که قبلاً رخ داده است. این ابزارها می‌توانند علاوه بر محیط میزبانی و وب سرور، امنیت وردپرس شما را اسکن کنند.

همچنین می‌توانید با نصب یک افزونه مخصوص وردپرس مانند MalCare. افزونه‌ها برای دسترسی به سرور شما در محیط میزبانی که از آن برای اجرای اسکن کامل‌تر استفاده می‌کنید استفاده می‌شود.

با یک افزونه، می‌توانید قوانین و گزینه‌های اسکن خود را برای خودکارسازی پیکربندی کنید و اگر می‌خواهید افزونه شما آن را عمیقاً اسکن کند، به طور بالقوه به پایگاه داده خود دسترسی پیدا کنید. در نهایت، بر خلاف ابزارهای اسکن، افزونه ها می توانند سرور شما را برای عناصر مخرب اسکن کنند که در غیر این صورت ممکن است شناسایی نشوند. اگر در مورد انتخاب یک افزونه یا ابزار اسکن برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها مطمئن نیستید، بهتر است با کارشناسان امنیتی طراحی‌شده خود مشورت کنید تا ببینید چه چیزی را توصیه می‌کنند.

ریسک های وردپرس چیست؟

در نهایت، ما خطراتی داریم که می توانید آنها را ترکیبی از تهدیدها و آسیب پذیری ها در نظر بگیرید. اگر تهدیدی از ضعف نرم افزار، سخت افزار یا رویه های شما استفاده کند، خطرات نشان دهنده مخاطره احتمالی دارایی های دیجیتال شماست.

برای پایین نگه داشتن سطح ریسک برای سایت وردپرس خود، بهتر است:

  • در حین استفاده از آخرین نسخه‌های اصلی وردپرس، مرتباً به‌روزرسانی افزونه‌ها را انجام دهید
  • به طور منظم پشتیبان گیری وردپرس از پایگاه داده سایت خود
  • از ابزارهای بررسی ریسک سایبری استفاده کنید که اسکن سطح بالای دامنه شما را انجام می دهند.

گام‌های عملی که باید برای کاهش خطرات سایت خود بردارید، باید اقداماتی تکرار شونده نیز باشد که بخشی از برنامه مدیریت ریسک امنیت سایبری است. با گنجاندن این مراحل در یک برنامه مدیریت ریسک، می‌توانید به طور سیستماتیک و فعالانه به ریسک‌ها پاسخ دهید و آنها را قبل از وقوع شناسایی کنید.

ارزیابی ریسک انجام دهید

قبل از ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک، باید یک ارزیابی ریسک امنیت سایبری انجام دهید:

با فهمیدن اینکه کدام مناطق پرخطر بیشتر در معرض خطر قرار گرفتن هستند، شروع کنید. ممکن است متوجه شوید که باید فایروال‌های خود را تقویت کنید، کنترل‌های دسترسی خود را به‌روزرسانی کنید، یا به سادگی آموزش‌های آزموده‌شده و واقعی کارکنان را در مورد تهدیدات رایج مانند فیشینگ و بدافزار ایجاد کنید.

با در نظر گرفتن این حوزه‌های مخاطره‌آمیز، زمانی را صرف تعیین چگونه می‌توان در معرض خطر قرار داد. سپس این روند را حداقل هر ماه یک بار تکرار کنید. دانستن اینکه چگونه مناطق خطر شما ممکن است به خطر بیفتد به شما امکان می دهد تا هزینه های بالقوه اصلاح را پیش بینی کنید. بعلاوه این فرصت را به شما می دهد تا با الزامات گزارش دهی که باید در صورت نقض امنیتی رعایت کنید آشنا شوید.

اکنون، همچنین به صورت ماهانه، مهم است که ارزیابی ریسکی را که انجام داده‌اید مرور کنید و تعیین کنید که چقدر با چارچوب مدیریت ریسک شما مطابقت دارد. به عبارت دیگر، از ذینفعان مرتبط سازمان خود اجماع منظم بخواهید که ارزیابی ریسک شما به طور مثبت به چارچوب مدیریت ریسک شما کمک می کند.

در صورت امکان، پرسنل خاصی را تعیین کنید تا مسئولیت روزانه یا هفتگی گزارش خطرات به سایت WP و سایر اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات شما را بر عهده بگیرند.

یک برنامه مدیریت ریسک ایجاد کنید

هنگامی که فرآیند ارزیابی ریسک تکرارپذیر را ایجاد کردید، زمان ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک امنیت سایبری است:

یافته‌هایی که از ارزیابی ریسک خود به‌دست آورده‌اید، برای پیاده‌سازی در برنامه مدیریت ریسک شما آماده است. برای انجام ارزیابی‌های هفتگی و ماهانه به حداقل یک متخصص امنیتی (اگرچه ترجیحاً یک تیم) نیاز دارید، که طی آن فرآیند مدیریت ریسک شما قابل ارزیابی و بهبود است. هرچه برنامه مدیریت ریسک امنیت سایبری شما قوی تر باشد، شما (یا سهامداران) با پرسیدن سؤالات کارشناسان امنیتی خود راحت تر خواهید بود.

بخشی از مسئولیت‌های کارشناسان امنیتی تعیین‌شده شما باید جذب تحقیقاتی باشد که انجام داده‌اید و تبدیل آن به یک نمایه خطر به راحتی قابل هضم باشد. این نمایه ریسک بخش اصلی چیزی است که به ذینفعان طرح مدیریت ریسک امنیت سایبری شما ارائه می‌شود و باید به بحث‌هایی که کارشناسان امنیتی شما با سایر کارمندان مربوطه هدایت می‌کنند کمک کند.

این بحث‌ها باید کارکنان را از بهترین شیوه‌های امنیتی و آخرین خطراتی که سایت WP و شبکه شما را تهدید می‌کند مطلع کند.


اکنون که تفاوت‌های اصلی بین تهدیدها، آسیب‌پذیری‌ها و خطرات را درک کردید، در مسیر درستی برای ایجاد طرحی برای امنیت سایت وردپرس مدیریت ریسک سایبری که می توانید سایت وردپرس خود را با آن هماهنگ کنید. این طرح مدیریت ریسک باید فرآیندهای روزانه، هفتگی و ماهانه ای را که در بالا پوشش داده ایم را در بر گیرد، اما همچنین باید بر اساس بحث هایی که کارشناسان امنیتی شما با سهامداران طرح شما انجام می دهند، تکامل یابد.

در پایان، خطرات امنیت سایبری نیز خطراتی برای عملیات تجاری شما و تداوم آنها هستند. داده های کسب و کار و داده های مشتریان خود را ایمن نگه دارید. یک برنامه مدیریت ریسک سایبری ایجاد کنید که تهدیدها، آسیب پذیری ها و خطراتی را که می تواند امنیت سایت وردپرس شما را به خطر بیندازد، در نظر بگیرد.

خروج از نسخه موبایل