چگونه GDPR می تواند بر استراتژی سئو وردپرس تأثیر بگذارد
چگونه GDPR می تواند بر استراتژی سئو وردپرس تأثیر بگذارد
هرکسی که برای مدت طولانی صاحب سایت وردپرسی باشد احتمالاً از GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده) آگاه است.
این قانون اتحادیه اروپا به منظور محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی افراد است. این قانون از سال 2018 اجرایی شده است و اتحادیه اروپا بیش از 320،000،000 دلار جریمه از افرادی که این سیاست را نقض می کنند، دریافت کرده است.
در حالی که شکی نیست که این قانون از بسیاری از مصرف کنندگان محافظت کرده است، اما می تواند بر استراتژی های SEO نیز تأثیر بگذارد. به خواندن ادامه دهید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چرا GDPR حیاتی است؟
GDPR از دادههای شخصی افراد ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا در برابر سازمانهای استثمارگر محافظت میکند. این دستورالعمل ها برای هر شرکتی اعمال می شود که اطلاعات شخصی ساکنان اتحادیه اروپا را جمع آوری و پردازش می کند. این قانون همچنین شامل سازمانهای خارج از اتحادیه اروپا میشود تا زمانی که به مشتریان مستقر در اتحادیه اروپا خدمت کنند.
هدف این قانون کنترل دادههایشان و تغییر رویکرد شرکتها برای حفظ حریم خصوصی دادهها به مصرفکنندگان است. هنگامی که صاحب یک سایت وردپرس هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا این قانون برای شما اعمال می شود یا خیر. بله، این کار را می کند. هر کسبوکاری، خواه بزرگ یا کوچک، اگر به ساکنان اتحادیه اروپا خدمات میدهد، باید از این قوانین پیروی کند.
چگونه GDPR بر مشاغل با حضور آنلاین تأثیر می گذارد؟
به عنوان یک کسب و کار آنلاین، وقتی به داده های مشتری فکر می کنید، چیزهایی مانند نام، آدرس ایمیل، تاریخچه سفارش و شماره تلفن به طور طبیعی به ذهن شما خطور می کند. با این حال، داده ها نیز به شکل چیزهایی هستند که ممکن است متوجه نباشید، مانند:
- کوکیهای بازاریابی مجدد
- آدرس های IP
- کوکیهای AdWords
راه اندازی یک کسب و کار آنلاین ارتباط زیادی با جمع آوری داده ها دارد. بدون آن، کار زیادی از نظر تبلیغات نمی توانید انجام دهید. دستورالعملهای GDPR احتمالاً بر نحوه جمعآوری و استفاده از دادههای مشتری تأثیر میگذارد. بازدیدکنندگان وب سایت حق دارند بدانند که شما داده های آنها را جمع آوری کرده اید و قصد دارید با آنها چه کاری انجام دهید.
همه اینها ممکن است زیاد به نظر برسد، اما انطباق با دستورالعملهای GDPR چندان پیچیده نیست. شما عمدتاً به یک خط مشی رازداری نیاز دارید که توضیح دهد چگونه داده ها را جمع آوری می کنید، با آنها چه می کنید و با چه کسانی به اشتراک می گذارید. یادگیری بهترین شیوه های حفاظت از داده های مصرف کننده باعث می شود اطمینان حاصل کنید که با دستورالعمل های GDPR مطابقت دارید.
تأثیر GDPR بر SEO چیست؟
از آنجایی که GDPR با چندین محدودیت همراه است، بر نحوه جمع آوری داده ها تأثیر می گذارد. برای مثال، شما نمیتوانید بدون رضایت کاربر دادهها را جمعآوری کنید، و همه دادههایی که جمعآوری میکنید باید به صورت شفاف مدیریت شوند و در برابر تهدیدات مختلف مانند کلاهبرداری محافظت شوند.
علاوه بر این، هر گونه اطلاعات آماری را که جمع آوری می کنید، نمی توانید برای مدت زمان زیادی نگه دارید. بنابراین، چگونه چنین دستورالعمل هایی بر سئوی شما تأثیر می گذارد؟
حضور کوکی ها
بزرگترین تأثیر GDPR بر SEO مربوط به کوکیهای مبتنی بر رضایت است. کاربران وبسایت اکنون این گزینه را دارند که نوع کوکیهایی را که یک سایت میتواند جمعآوری کند مجوز دهند. این کوکی ها برای ایجاد کمپین های بازاریابی استفاده می شوند.
تنها مشکل این است که اکثر کاربران از این پنجرههای بازشو خوششان نمیآید زیرا تجربه آنها را مختل میکنند. در واقع، شما باید بدانید چگونه از پاپ آپ ها بدون آسیب رساندن به سئو استفاده کنید می خواهید صفحه خود را بهینه کنید.
به عنوان صاحب سایت وردپرس، باید استراتژی های سئوی خود را تقویت کنید تا مطمئن شوید که کوکی ها مرتبط و ارزشمند هستند. به طور طبیعی، به دلیل این فرم های رضایت پاپ آپ، مقداری از ترافیک ورودی را از دست خواهید داد. اما اطمینان از ارائه کوکیهای ارزشمند گامی در مسیر درست است.
سرعت بارگذاری صفحه
روش دیگری که GDPR بر سئو تأثیر می گذارد سرعت بارگذاری صفحه است. سرعت بارگذاری صفحه هم بر تجربه کاربر و هم بر رتبه سئو تأثیر می گذارد. کوکیها بر اساس اندازه کوکیها و تعداد درخواستها احتمالاً بر سرعت بارگذاری صفحه تأثیر میگذارند.
درخواستهای بیشتر به معنای کاهش عملکرد صفحه است. مطالعات نشان داده است که وقتی صفحه ای به کندی بارگذاری می شود، اکثر کاربران آن را ترک می کنند. این باعث کاهش امتیاز تجربه کاربری و در نهایت رتبه شما می شود.
حضور فرم های ارسال مستقیم
دستورالعملهای GDPR رضایت خودکار را حذف کردهاند و به کاربران امکان میدهد بهطور دستی نوع اطلاعاتی را که میخواهند دریافت کنید انتخاب کنند.
این امر میتواند بر سئو تأثیر منفی بگذارد، زیرا هرچه کاربران زمان بیشتری را صرف فرمهای رضایت میکنند، به این معنی است که تمرکز کمتری بر محصولات و خدماتی که شما ارائه میدهید دارند.
اگرچه این ممکن است خوب به نظر نرسد، یک راه حل قابل اجرا وجود دارد. فقط اطلاعاتی را بخواهید که مربوط به کاری باشد که کسب و کار شما انجام می دهد. این باعث صرفه جویی در زمان می شود. علاوه بر این، درخواستهای رضایت فعال را ارائه دهید تا مطمئن شوید کاربران مکرر هر بار که از سایت شما بازدید میکنند نیازی به تکمیل این فرمها ندارند.
بر اساس دستورالعملهای GDPR، رضایت به کوکیها باید مشخص، آگاهانه و آزادانه باشد. راه دیگری برای دور زدن آن وجود ندارد. اما همانطور که مشاهده شد، اعلام رضایت کوکی می تواند بر سئوی شما تاثیر بگذارد. بنابراین، چگونه اطمینان حاصل می کنید که اعلامیه رضایت کوکی را به گونه ای نمایش می دهید که کاربر پسند و موثر باشد؟
این جایی است که افزونههای اعلام رضایت کوکی وارد میشوند. از آنجایی که وردپرس اعلان رضایت کوکی ندارد، باید برای مطابقت با دستورالعملهای GDPR یکی را به سایت خود اضافه کنید. چنین افزونههای وردپرس به کاربران اجازه میدهند تا بر دادههای خود کنترل داشته باشند و اینکه آیا یک کسبوکار باید یا نباید از دادههای آنها استفاده کند.
چه کاری نباید انجام دهید
همه اینها ممکن است به نظر برسد که استراتژی های سئوی بین المللی شما را ناامید می کند. به این ترتیب، برخی از کسب و کارها ممکن است تاکتیک های مختلفی را برای اجتناب از پیروی از دستورالعمل های GDPR در نظر بگیرند. رایج ترین عبارتند از
مسدود کردن ترافیک از کشورهای اتحادیه اروپا
این یک مسیر افراطی است که باید بر روی کسب و کار شما تأثیر بگذارد. این بدان معناست که نمی توانید تجارت خود را به بازارهای بین المللی گسترش دهید.
علاوه بر آن، رباتها و خزندههای کشورهای اتحادیه اروپا را مسدود میکنید، که میتواند منجر به از دست رفتن بک لینکهای بالقوه و اعتبار دامنه شما شود. در نهایت، انجام این کار بر موقعیت شما در SERP ها (صفحات نتایج موتور جستجو) تأثیر می گذارد.
همچنین این واقعیت وجود دارد که یک شهروند غیر اتحادیه اروپا که در حال سفر است احتمالاً در این کشور تجربه بدی با سایت شما خواهد داشت که منجر به نارضایتی مشتری می شود.
هدایت مجدد همه ترافیک به صفحه مطابقت
این فقط افراد نیستند که از صفحه شما بازدید می کنند. گوگل به سایت شما نیز می خزد. بنابراین، وقتی همه را به یک صفحه انطباق میفرستید، در نهایت بر رتبهبندی اتحادیه اروپا تأثیر میگذارید.
نمایش صفحه ای متفاوت از کاربران اتحادیه اروپا به Google
به این میگویند cloaking، و ایده بدی است زیرا بر سئوی سایت شما تأثیر منفی میگذارد و میتواند منجر به جریمه شود. مردم از این روش برای فریب دادن موتورهای جستجو استفاده می کنند که فقط در دراز مدت بر آنها تأثیر می گذارد.
تاکید بیشتر بر SEO “Old-School”
دستورالعملهای GDPR احتمالاً به این زودی تغییر نمیکنند. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که هر از چند گاهی ممیزی SEO را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که در هنگام اجرا مطابقت دارید استراتژی های SEO شما.
عدم رعایت این مقررات منجر به جریمه می شود. این می تواند 2 تا 4 درصد از درآمد شرکت شما بر اساس میزان جدی بودن تخلف باشد. در حالی که ممکن است این مقررات بر کمپینهای جاری شما تأثیر بگذارد، روشهایی وجود دارند که ثابت کردهاند موثر هستند. اینها رویکردهای سنتی یا قدیمی هستند.
با عناوین متا مرتبط و خلاقانه و توضیحات متا بیایید
کاربران عناوین و توضیحات متا را قبل از تصمیم گیری برای کلیک بر روی پیوندها می خوانند. با ایجاد یک عنوان و توضیحات متا دقیق، مرتبط و جذاب، شانس بیشتری برای متقاعد کردن افراد بیشتری برای باز کردن سایت خود دارید. همچنین از محتوای اصلی آن اطمینان حاصل کنید، زیرا دزدی ادبی می تواند بر SEO شما تأثیر بگذارد .
درج کلمات کلیدی در URLهای هدف
اگر کسب و کار شما به افراد از مکان های مختلف خدمات ارائه می دهد، این یک تاکتیک مهم است. این به افزایش رتبه شما کمک می کند، حتی اگر اندکی باشد.
بررسی خطاهای کدنویسی را انجام دهید
خطاهای کدنویسی باعث کاهش عملکرد وب سایت شما می شود که منجر به رتبه بندی پایین تر می شود. علاوه بر این، ایندکس کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو دشوار می کند. و هنگامی که صفحه ای به خوبی ایندکس شده باشد، در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. برای اینکه متوجه شوید سایت شما دارای خطاهای کدنویسی است، یک ممیزی فنی سئو برای شناسایی مشکلات و رفع آنها انجام دهید.
ایجاد طراحی وب سایت پاسخگو برای موبایل
بیشتر از لپ تاپ ها و رایانه های شخصی از وب سایت ها از طریق تلفن بازدید می کنند. اگر وب سایت شما سازگار با موبایل نیست، احتمالاً در صفحات موتور جستجو رتبه پایین تری خواهید داشت.
برخی از این تاکتیک های سنتی ذکر شده را می توان با استفاده از افزونه های SEO مانند Yoast یا AIOSEO به دست آورد. آنها به شما امکان می دهند توضیحات متا، عناوین سئو و تمرکز کلمات کلیدی را برای هر صفحه و پست وبلاگ اضافه کنید. همچنین پیش نمایشی از آنچه کاربران هنگام بررسی سایت شما می بینند، دریافت می کنید.
GDPR در مورد امنیت وب سایت
در حالی که هدف دستورالعملهای GDPR محافظت از دادههای کاربران است، کاری وجود دارد که میتوانید برای افزایش دید خود از طریق امنیت وبسایت انجام دهید. موتورهای جستجو مانند گوگل اعتراف می کنند که سایت های دارای SSL/HTTP در رتبه بندی افزایش یافته اند. بنابراین، میتوانید رتبهبندی خود را افزایش دهید در حالی که همچنان مطابق با GDPR هستید.
GDPR و Google Analytics
این ابزار دیگری است که میتواند رتبه شما را افزایش دهد و در عین حال تضمین کند که مطابق با GDPR هستید. تنها مسئله این است که داده ها را جمع آوری می کند و این ممکن است با دستورالعمل های GDPR در تضاد باشد. میتوانید با اصلاح تنظیمات Google Analytics خود برای اطمینان از مطابقت با GDPR از این امر جلوگیری کنید.
GDPR چه تاثیری بر سئو در آینده خواهد داشت
خطمشیهای GDPR تنها چندین سال است که وجود دارد، با این حال متخصصان SEO قبلاً چالشهایی را که برای استراتژیهای سئو ایجاد میکند احساس کردهاند.
همچنین، این احتمال وجود دارد که مقررات در آینده سختتر شوند. بنابراین، این به متخصصان سئو، تیمهای بازاریابی و صاحبان وبسایت بستگی دارد که در صدر منحنی دیجیتال باقی بمانند و اقدامات حفظ حریم خصوصی دادهها را ادامه دهند تا مطابق با GDPR باقی بمانند.