چه اتفاقی برای افراد مبتلا به کم خونی می افتد؟

چه اتفاقی برای افراد مبتلا به کم خونی می افتد؟

کم خونی به عنوان داشتن خون قرمز کمتر از حد طبیعی تعریف می شود. تعداد، اندازه یا عملکرد سلول (RBC). این یک مشکل غیر معمول نیست و معمولاً قابل درمان است.

گلبول های قرمز شما حاوی هموگلوبین، یک پروتئین حاوی آهن که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کند. وقتی به اندازه کافی از این سلول ها ندارید، یا زمانی که آنها آنطور که باید عمل نمی کنند، می توانید احساس کمبود انرژی کنید و همچنین ممکن است علائم دیگری مانند احساس سرمای مداوم، سردرد و سرگیجه داشته باشید.

معمولاً کم خونی به تدریج ایجاد می شود و گاهی اوقات افراد به اثرات آن عادت می کنند تا زمانی که علائم به طور ناگهانی ظاهر شوند. بطور قابل ملاحظه ای بدتر این مقاله علل، علائم و مدیریت کم خونی را توضیح می دهد.

تصویر توسط ترزا چیچی برای Verywell Health


علل شایع کم خونی 

علل کم خونی. معمولاً به دلیل کمبود در تولید گلبول های قرمز یا از دست دادن بیش از حد گلبول های قرمز ایجاد می شود. 

شایع ترین علل کم خونی کمبودهای تغذیه ای است که می تواند شامل ویتامین B12 کم< /a>، کمبود آهن یا پروتئین ناکافی.

علل کم خونی عبارتند از: 

  • سوء تغذیه به دلیل رژیم غذایی کم ویتامین B12، آهن، یا پروتئین
  • بیماری گوارشی (GI) که منجر به اختلال در جذب مواد مغذی غذایی می شود
  • خونریزی سریع پس از آسیب
  • از دست دادن خون از طریق جراحی
  • از دست دادن خون آهسته و مزمن به دلیل خونریزی گوارشی، بیماری مثانه، یا داده‌های خونریزی شدید قاعدگی
  • اختلالات RBC مادرزادی (در بدو تولد) مانند بیماری سلول داسی شکل
  • سرطان یا شیمی درمانی
  • بیماری مزمن کبد یا کلیه
  • قرار گرفتن در معرض سرب، مانند رنگ سرب یا آب آلوده
  • عفونت‌هایی مانند داده‌های مالاریا، یک عفونت انگلی که بیشتر در مناطق جغرافیایی گرمسیری خاص رخ می دهد

برخی از این شرایط، مانند از دست دادن خون ضربه ای، باعث کم خونی ناگهانی و شدید می شوند. به عنوان مثال، برخی از انواع سرطان، مانند سرطان پانکراس، ممکن است به سرعت بدتر شود و منجر به شروع ناگهانی کم خونی شود. در مقابل، مسمومیت با سرب یا بیماری کبدی می تواند به کندی پیشرفت کند و منجر به پیشرفت تدریجی کم خونی شود.

چه کسانی در معرض خطر کم خونی هستند؟

کم خونی می تواند هر کسی را مبتلا کند، اما با افزایش سن، بیماری مزمن پزشکی یا در دوران بارداری شایع تر است.

علائم کم خونی: چگونه می توانید تشخیص دهید؟

در حالی که علل مختلفی برای کم خونی وجود دارد، اثرات و علائم کم خونی به طور کلی یکسان است. بدون توجه به علت

علائم رایج کم خونی عبارتند از::

  • انرژی کمتر از حد معمول
  • احساس سردتر از حد معمول < /li>
  • سرگیجه 
  • سردرد 
  • رنگ پریده‌تر از ظاهر معمول پوست، به ویژه لب‌ها، انگشتان دست و پا
  • تحریک‌پذیری 

علائم به علت کم خونی بستگی دارد. این علائم لزوماً ناشی از کم خونی نیستند، اما ممکن است همراه با کم خونی رخ دهند. 

علائم مرتبط ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • Pica (اختلالی که در آن افراد چیزهایی می خورند که غذا نیستند) با کم خونی فقر آهن
  • یرقان (زردی پوست و چشم) با بیماری کبد
  • اسهال همراه با سوء جذب دستگاه گوارش (مشکل در جذب و هضم مواد مغذی از غذا)
  • اتساع شکم (گسترش ظاهر شکم) همراه با سرطان مثانه، کبد، کلیه یا معده
  • کاهش وزن به دلیل سرطان یا علل سوء تغذیه

این علائم می توانند در روند تشخیصی کمک کنند. اگر قبلاً یک وضعیت پزشکی شناخته شده دارید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما بگوید که مراقب این علائم باشید، که می تواند نشان دهنده بدتر شدن بیماری زمینه ای باشد. 

چه زمانی برای علائم کم خونی به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنیم

این است هرگز نمی توان کم خونی را بدون درمان رها کرد. اگر علائم کم خونی مانند رنگ پریدگی پوست، سردرد، سرگیجه یا خستگی در شما ظاهر شد، باید در اسرع وقت برای مراجعه به پزشک وقت بگیرید. آزمایش خون می تواند به کم خونی و علت آن را شناسایی کنید.

آزمایش های خون برای کم خونی عبارتند از:

ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای یافتن علت زمینه‌ای انجام شود.

علائم کم خونی شدید 

کم خونی می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. حتی کم خونی خفیف نیاز به درمان دارد، اما کم خونی شدید می تواند یک اورژانس پزشکی باشد. ممکن است به شکل حاد کم خونی مبتلا شوید یا شکل مزمن آن می تواند ناگهان بدتر شود.

اثرات کم خونی شدید می تواند آشکار باشد و ممکن است شامل سرگیجه شدید یا از دست دادن هوشیاری باشد. گاهی اوقات کم خونی شدید نیز می تواند به خطرات قابل توجهی برای سلامتی شما منجر شود، مانند نارسایی قلبی یا کمبود اکسیژن برای مغز یا سایر اندام ها.

علائم زیر نشان دهنده وضعیت اضطراری ناشی از کم خونی است:

  • احساس بیهوش شدن شما
  • تپش قلب
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون پایین، که ممکن است بتوانید آن را در خانه اندازه گیری کنید
  • تنگی نفس
  • اشباع اکسیژن خون پایین، که ممکن است با پلاس اکسیمتر در خانه
  • از دست دادن هوشیاری

در صورت بروز هر یک از این علائم یا علائم، فوراً به مراقبت های پزشکی اورژانسی مراجعه کنید.

اگر نوع مزمن کم خونی برای شما تشخیص داده شده است، باید برنامه عمل داشته باشید. برای اینکه بدانید در صورت بدتر شدن علائم شما چه کاری باید انجام دهید. این طرح ممکن است مستلزم تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا جستجوی مراقبت های فوری یا مراقبت های اضطراری در صورت سرگیجه یا گیجی باشد. فشار خون پایین دارند

درمان اضطراری کم خونی

درمان برای کم خونی شدید و حاد ممکن است شامل انتقال خون. این روش برای جلوگیری از آسیب دائمی اندام یا مرگ، خون را از یک اهداکننده متقاطع پر می کند. همچنین ممکن است برای درمان فشار خون بالا یا پایین به مایعات، الکترولیت‌ها و داروهای داخل وریدی (IV) نیاز باشد. گاهی اوقات اکسیژن مکمل لازم است.

تکمیل آهن یا ویتامین B12 ممکن است تجویز شود تا بدن بتواند به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم تولید کند. بسته به علل کم خونی، ممکن است درمان های دیگری نیز ارائه شود. به عنوان مثال، یک داروی ضد انگلی برای درمان مالاریا استفاده می شود.

درمان و مدیریت روزانه کم خونی 

درمان علت زمینه ای کم خونی می تواند تعداد یا عملکرد گلبول های قرمز خون شما را بهبود بخشد. در صورت کمبود مکمل های آهن یا ویتامین B12 ممکن است توصیه شود، اما برای همه علل کم خونی مناسب نیستند. مهم است که قبل از خوددرمانی با مکمل ها علت را تشخیص دهید.

پیشگیری از کم خونی عمدتاً مبتنی بر حفظ تغذیه سالم و متعادل است. این بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که انواع ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 را دریافت می کنید.

اگر از یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی (گیاهخواری یا گیاهخواری) استفاده می کنید، ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید برای جلوگیری از کم خونی، زیرا چنین رژیم هایی ممکن است کمبود ویتامین B12 کافی نداشته باشند.

اگر برای ویزیت‌های روتین توصیه شده و سالانه پزشکی مراجعه کنید، ممکن است شمارش کامل خون داشته باشید ( CBC)، که می تواند به سرعت کم خونی را تشخیص دهد تا بتوان آن را تشخیص داد و درمان کرد.

اگر بیماری مزمنی مانند کم خونی داسی شکل دارید، ممکن است به درمان نگهدارنده نیاز داشته باشید. اجتناب از دوره های کم خونی شدید

خلاصه

کم خونی تعداد کم گلبول های قرمز یا گلبول های قرمز غیر طبیعی است که به درستی عمل نمی کنند. برخی از افراد به دلیل شرایط بهداشتی زمینه ای مستعد کم خونی هستند. کم خونی همچنین می تواند به دلیل کمبودهای تغذیه ای یا بیماری هایی مانند سرطان یا عفونت ایجاد شود.

علل کم خونی بسیار متنوع است، اما علائم بدون توجه به علت مشابه هستند . علائم شایع آن خستگی، سردرد و سرگیجه است. در صورت مشاهده علائم کم خونی، باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

کم خونی شدید و حاد ممکن است باعث ضربان قلب سریع، تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری شود. . یکی از اولین آزمایشات غربالگری خون که برای ارزیابی بیشتر شرایط پزشکی انجام می شود، CBC است. درمان کم خونی معمولا موثر است. بسته به علت کم خونی، ممکن است نیاز به درمان یکباره داشته باشید یا درمان مداوم را برای طولانی مدت ادامه دهید.

خروج از نسخه موبایل