سلامت

8 غذای سالم که می توانند بیش از حد خطرناک باشند

8 غذای سالم که می توانند بیش از حد خطرناک باشند

بیشتر مردم می دانند که غذاهای پر کالری، قند و چربی های ناسالم می توانند خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهند. اما آیا می‌دانستید که برخی از غذاهای سالم در مقادیر بیشتر نیز می‌توانند مضر باشند؟

Jacob Wolf، LAc

می‌گوید: «درست است.، یک پزشک طبیعی در بیمارستان‌های دانشگاهی Connor Whole Health. “هنگام ایجاد یک برنامه غذایی سالم، مهم است که به یاد داشته باشید که بیشتر چیزهای خوب لزوما بهتر نیستند.”

  • کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی

    سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم و بوک چوی سرشار از مواد مغذی هستند و به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک می کنند. با این حال، آنها همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی به نام تیوسیانات هستند.

    دکتر ولف می‌گوید: «هنگامی که تیوسیانات‌ها در مقادیر بسیار زیاد مصرف شوند، می‌توانند توانایی بدن برای جذب ید، ماده معدنی موجود در برخی غذاها را مسدود یا محدود کنند. بدن برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید نیاز دارد که بسیاری از عملکردها از جمله متابولیسم، رشد و مصرف انرژی را تنظیم می‌کند. اگر سطح ید خیلی کم باشد، می تواند منجر به کم کاری غده تیروئید یا کم کاری تیروئید یا تشدید آن شود.

    اگر اختلال تیروئید دارید، مصرف سبزیجات چلیپایی را به ۲ تا ۳ فنجان در هفته محدود کنید، از جمله آنهایی که در اسموتی ها استفاده می شوند. دکتر ولف پیشنهاد می‌کند: «افراد حساس می‌توانند با بخارپز کردن، تفت دادن یا تفت دادن سبزیجات چلیپایی برای کاهش ترکیباتی که بر عملکرد تیروئید تأثیر می‌گذارند، خطر خود را کاهش دهند.

  • دارچین

    دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به مبارزه با التهاب و کاهش سطح قند خون کمک کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش می دهد.

    دکتر ولف می‌گوید: «دارچین وقتی در حد متعادل استفاده شود، خوشمزه و سالم است. با این حال، حاوی ترکیب شیمیایی به نام کومارین است که می تواند در مقادیر زیاد باعث سمیت کبدی شود. برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که دوزهای بالای کومارین می تواند خطر سرطان را افزایش دهد. خوشبختانه دارچین معمولاً در مقادیر کم استفاده می شود. در صورت امکان، دارچین سیلان را به جای دارچین معمولی کاسیا که حاوی سطوح بالاتری از کومارین است، انتخاب کنید.

  • قهوه

    قهوه، به طور کلی یک نوشیدنی بسیار سالم است. سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات است که خطر ابتلا به بیماری های کبدی، دیابت نوع 2 و بیماری های عصبی را کاهش می دهد.

    دکتر ولف می‌گوید: «همانطور که اکثر مردم می‌دانند، قهوه معمولی حاوی کافئین است، محرکی که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث بی‌خوابی، تحریک‌پذیری، لرزش عضلات و تپش قلب شود. حداکثر مصرف 3 تا 4 فنجان قهوه در روز به طور کلی بی خطر است، اما برخی افراد نسبت به عوارض جانبی کافئین حساسیت بیشتری دارند. برای فواید بهینه برای سلامتی، قهوه بدون افزودن شیرین کننده یا خامه بهتر است لذت ببرید.»

  • کبد

    گوشت های اندام مانند جگر سرشار از آهن، ویتامین های گروه B و کولین با این حال، تراکم مواد مغذی بالا به این معنی است که شما باید از خوردن اغلب گوشت های اندام خودداری کنید.

    «یک وعده 3 تا 4 اونس جگر گاو حاوی بیش از شش برابر مقدار توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی که در بدن ذخیره می شود. ویتامین A بیش از حد می تواند باعث مشکلات بینایی، درد استخوان، حالت تهوع و افزایش خطر شکستگی شود. یک وعده جگر نیز حاوی هفت برابر مقدار مصرف روزانه مس است. دکتر ولف می گوید مصرف بیش از حد مس می تواند منجر به تغییرات عصبی و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

    او می‌افزاید: «جگر نباید روزانه خورده شود». “یک وعده در هفته تمام فواید تغذیه ای را بدون خطرات فراهم می کند.”

  • جوز هندی

    مثل دارچین، جوز هندی یک ادویه محبوب و سرشار از آنتی اکسیدان است و در صورت مصرف در مقادیر کم، بی خطر است. در دوزهای زیاد، جوز هندی حاوی یک ترکیب روانگردان به نام میریستسین است که می تواند سمی باشد.

    علائم مسمومیت با میریستسین شامل تشنج، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع، سرگیجه و توهم است. دکتر ولف توصیه می‌کند که جوز هندی را طبق مقادیر مشخص شده در دستور غذا مصرف کنید تا از سمیت و عوارض جانبی جدی جلوگیری شود.

  • آجیل

    آجیل‌ها و دانه‌ها وقتی در حد اعتدال مصرف شوند و جایگزین سایر میان وعده‌ها مانند چیپس و شیرینی شوند، سالم هستند. یک میان وعده بهینه روزانه معمولاً 1-2 اونس با یک استثنا قابل توجه – آجیل برزیلی است. آنها می توانند پس از خوردن فقط چند آجیل اثرات سمی ایجاد کنند.

    دکتر ولف می گوید: «فقط یک آجیل برزیلی حاوی 95 میکروگرم سلنیوم است که یک عنصر کمیاب ضروری است. مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم 50 تا 70 میکروگرم است. و حد بالای ایمن حدود 300 میکروگرم در روز برای بزرگسالان یا 3-4 آجیل برزیلی است. علائم مسمومیت با سلنیوم می تواند شامل ریزش مو، مشکلات گوارشی و مشکلات حافظه باشد، بنابراین آجیل برزیلی را فقط باید گاهی اوقات و در مقادیر بسیار کم مصرف کرد.

  • مکمل های امگا 3

    اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب هستند، از سلامت مغز حمایت می کنند و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند. منابع غذایی شامل روغن بذر کتان، ماهی های چرب (سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و قزل آلا) و گردو است. با این حال، بسیاری از مردم مکمل های امگا 3 را ترجیح می دهند.

    دکتر ولف می‌گوید: «اگر مکمل مصرف می‌کنید، مهم است که مراقب دوز مصرفی خود باشید. مصرف بیش از حد امگا 3 باعث رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی می شود. این امر به ویژه در مورد افرادی که قبلاً داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند صادق است.”

    مکمل های امگا 3 ساخته شده از روغن کبد ماهی نیز حاوی سطوح بالایی از ویتامین A هستند که می تواند در مقادیر زیاد سمی باشد. دکتر ولف توصیه می کند که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا مکمل های امگا 3 برای شما مناسب هستند و چقدر می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

  • تون

    ماهی تن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. با این حال، به دلیل آلودگی اقیانوس ها، ماهی تن ممکن است حاوی سطوح بالایی از سموم از جمله متیل جیوه باشد که می تواند باعث تاخیر در رشد کودکان، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی و اختلال در شنوایی و گفتار شود.

    کنسرو ماهی تن معمولاً گزینه سالم‌تری نسبت به رگه‌های تازه و بزرگ تن ماهی یا سوشی است. و حتما ماهی تن را سبک انتخاب کنید نه کنسرو سفید. حاوی جیوه بسیار کمتری نسبت به سایر انواع ماهی تن است.

    “من به زنان باردار و کودکان توصیه می‌کنم ماهی تن کم یا اصلاً نخورند.” دکتر ولف می گوید. سایر گزینه های ماهی مغذی شامل ماهی آزاد یا کنسرو شده، ماهی خال مخالی، ساردین و قزل آلا هستند که کمتر به جیوه آلوده می شوند.

  •  

     

    این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا