سندرم لینچ: اختلال ژنتیکی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد

سندرم لینچ: اختلال ژنتیکی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد

سندرم لینچ یک اختلال ژنتیکی است که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را در سنین پایین‌تر افزایش می‌دهد. اغلب با سرطان کولورکتال و رحم سرطان، این اختلال تقریباً ۱ نفر از هر ۳۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرطان روده بزرگ و رحم دو سرطان بزرگ هستند، اما فهرست طولانی‌ای از سرطان‌هایی وجود دارد که می‌توانند به دلیل سندرم لینچ ایجاد شوند. “> ساکتی چاکرابارتی، MD. او موارد بیشتری را به اشتراک می گذارد.

انواع رایج سرطان

سندرم لینچ در اثر جهش در یکی از پنج ژن ایجاد می‌شود: MLH1، MSH2، MSH6، PMS2 یا EPCAM. خطر ابتلا به سرطان در افراد بسته به جهش ژنی متفاوت است. همه مبتلایان به سندرم لینچ به سرطان مبتلا نمی شوند. دکتر چاکرابارتی می گوید، اما این خطر به دلیل یک جهش ژنی که از ترمیم آسیب سلولی جلوگیری می کند، قابل توجه است.

سرطان‌ها مرتبط با سندرم لینچ عبارتند از:

  • تخمدان
  • معده (معده)
  • روده باریک
  • دستگاه ادراری (کلیه، حالب، مثانه)
  • دستگاه صفراوی (کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی)
  • پانکراس
  • پروستات
  • مغز
  • سرطان های پوستی خاص

اهمیت آزمایش ژنتیک

سابقه خانوادگی سرطان های مرتبط با سندرم لینچ دلیل مهمی برای انجام آزمایش ژنتیکی برای این اختلال است. اگر یکی از والدین این ژن ها را داشته باشد، به احتمال 50 درصد کودک سندرم لینچ را به ارث می برد. دکتر چاکرابارتی می‌گوید: «کودکان باید برای این وضعیت غربالگری شوند، زیرا خطر آن بسیار بالا است.

آزمایش ژنتیک همچنین ممکن است برای افرادی که قبل از 50 سالگی سرطان روده بزرگ یا رحم داشته اند یا بیش از یک سرطان مرتبط با سندرم لینچ داشته اند توصیه شود.

پیشگیری و غربالگری سرطان

از افراد مبتلا به سندرم لینچ خواسته می‌شود در سنین پایین‌تر از حد معمول تحت غربالگری سرطان پیشگیرانه قرار گیرند. به عنوان مثال، غربالگری کولونوسکوپی معمولاً در سن 45 سالگی شروع می شود. دکتر چاکرابارتی می گوید برای افراد مبتلا به سندرم لینچ، غربالگری باید حدود 20 تا 25 سالگی شروع شود. توصیه های غربالگری با توجه به نتایج آزمایش ژنتیکی و سابقه خانوادگی متفاوت است:

  • یک فرد مبتلا به سندرم لینچ و سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال باید هر سه تا پنج سال یکبار از 30 سالگی غربالگری شود.
  • به خانم‌ها توصیه می‌شود هر یا دو سال یکبار معاینه سونوگرافی ترانس واژینال و بیوپسی رحم را در نظر بگیرند.
  • جراحی های پیشگیرانه مانند هیسترکتومی یا اوفورکتومی نیز می توانند به کاهش شانس ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان در زنان کمک کنند.

دکتر چاکرابارتی می گوید که توسعه ایمنی درمانی برای درمان سرطان های مرتبط با سندرم لینچ امیدوارکننده بوده است. ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بیمار برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می کند.

او می گوید: «از آنجایی که در دهه گذشته به طور فزاینده ای از ایمونوتراپی استفاده کرده ایم، متوجه شده ایم که بیماران مبتلا به سندرم لینچ به خوبی به آن پاسخ می دهند. 10 یا 15 سال پیش درباره سندرم لینچ صحبت نمی شد، اما کشف ایمونوتراپی آن را به منطقه ای برای پیشگیری و درمان سرطان تبدیل کرده است.

پیوندهای مرتبط

در مرکز سرطان سیدمان بیمارستان‌های دانشگاه، تیم مراقبتی ما پیشرفته‌ترین اشکال مراقبت از سرطان، از پیشگیری، غربالگری، تشخیص، درمان تا بقا را ارائه می‌دهد.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل