سلامت

آیا برای هیدراته ماندن به مکمل های الکترولیت نیاز دارید؟

آیا برای هیدراته ماندن به مکمل های الکترولیت نیاز دارید؟

پودرها و قرص های الکترولیت برای آب به یک منبع آبرسانی مناسب برای ورزشکاران و غیرورزشکاران تبدیل شده اند. اما آیا باید آنها را هر روز مصرف کنید؟ متخصص پزشکی ورزشی بیمارستان‌های دانشگاه Joshua Beer، DO، به برخی از سوالات رایج پاسخ می‌دهد.

آیا پودرها و قرص های الکترولیت قبل یا بعد از ورزش مفید هستند؟

“الکترولیت ها مواد معدنی ضروری هستند که عملکرد بدن را به خوبی حفظ می کنند. مهمترین الکترولیت های عرق سدیم و کلرید (همان مواد موجود در نمک خوراکی) همراه با پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. شما این مواد معدنی را از طریق عرق از دست می دهید، بیشتر نمک. آب به تنهایی نمک از دست رفته را جبران نمی کند، و اینجاست که پودرها و قرص ها می توانند مفید باشند. میزان تعریق فرد بسته به عوامل مختلفی مانند سطح آمادگی بدنی، رطوبت، دما و شدت ورزش متفاوت است.

استفاده از این مکمل‌ها نباید محدود به ورزش باشد. اگر فردی در حال انجام هر گونه فعالیتی باشد که باعث عرق کردن او شود، می توان یک مکمل الکترولیت را در نظر گرفت.”

آیا پودرها و قرص های الکترولیت گزینه بهتری نسبت به نوشیدنی های ورزشی هستند؟

«مزایای قرص‌ها و پودرهای الکترولیت این است که حمل آن راحت است و می‌توان آنها را به سرعت به یک بطری آب اضافه کرد. آنها همچنین کالری کمتر و قند کمتری نسبت به متوسط ​​نوشیدنی ورزشی شما دارند. به منظور آبرسانی به تنهایی، من یک مکمل الکترولیت را به جای یک نوشیدنی ورزشی شیرین توصیه می کنم. با این اوصاف، نوشیدنی‌های ورزشی مانند Gatorade مزایایی دارند، زیرا گلوکز موجود در آنها منبع سریع سوخت است که برای فعالیت بدنی طولانی‌مدت ضروری است.»

آیا مکمل های الکترولیت انرژی، استقامت یا عملکرد را بهبود می بخشند؟

“مکمل های الکترولیت می توانند به بهبود همه این عملکردها کمک کنند. در حالی که مکمل‌ها از نظر نظارتی به عنوان کمک‌کننده عملکرد در نظر گرفته نمی‌شوند، مکمل‌ها الکترولیت‌های از دست رفته را که برای حفظ عملکرد بالا ضروری هستند، پر می‌کنند. اگر الکترولیت ها دوباره پر نشوند، در نهایت می تواند منجر به خستگی و گرفتگی عضلات شود و بر عملکرد تأثیر بگذارد. برخی از مکمل‌های الکترولیت نیز حاوی کافئین هستند که می‌تواند اثری تقویت‌کننده داشته باشد.»

تعریق بیش از حد در طول ورزش شدید چه خطراتی دارد؟

“کم آبی و گرفتگی عضلانی شایع ترین خطرات عدم تکمیل سطوح مایع و الکترولیت است. وقتی عرق می کنید، نه تنها الکترولیت ها را از دست می دهید، بلکه آب نیز از دست می دهید. نوشیدنی ها و مکمل های الکترولیتی به روش های مختلف به جلوگیری از این امر کمک می کنند. آنها مایعات از دست رفته را جبران می کنند. حفظ سطح مایعات به شما امکان می دهد به تعریق ادامه دهید، که بدن را خنک می کند. اگر توانایی خود را برای تعریق از دست بدهید، بدن بیش از حد گرم می شود که می تواند باعث گرمازدگی یا گرمازدگی شود. نمک های الکترولیت همچنین آنچه را که در عرق از دست رفته است را جبران می کند و به افزایش احتباس آب در کلیه ها کمک می کند. اگر سطح الکترولیت ها دوباره پر نشود، مسائل جدی تری مانند هیپوناترمی (کم سدیم) ممکن است رخ دهد و منجر به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، بی حالی، تشنج و کما شود.”

آیا می توانید در مصرف مکمل های الکترولیت زیاده روی کنید؟

«مصرف بیش از حد الکترولیت ها خطر کمی دارد. از آنجایی که الکترولیت‌ها محلول در آب هستند، تا زمانی که سیستم کلیوی طبیعی داشته باشید، بدنتان از نمک اضافی موجود در ادرار خلاص می‌شود. با این حال، مصرف مکمل های الکترولیت در مواقع ضروری توصیه نمی شود. یک رژیم غذایی معمولی الکترولیت کافی برای دوباره سازی بدن را فراهم می کند. اگر الکترولیت های زیادی، به ویژه پتاسیم مصرف شود، می تواند منجر به اختلال ریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم شود.”

چه زمانی باید مکمل های الکترولیت مصرف کنید؟

“برای ورزش‌های کم‌شدت که کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، آب برای آبرسانی مجدد کافی است. با ورزش متوسط ​​یا با شدت بالا، یک ورزشکار می تواند مکمل الکترولیت را در نظر بگیرد. به طور خاص، اگر ورزش بیش از یک ساعت طول بکشد، اگر در یک محیط گرم و مرطوب باشد، یا اگر فردی ژاکت مخصوصاً سنگین دارد، مکمل الکترولیت ممکن است مفید باشد.”

پیوندهای مرتبط

در بیمارستان‌های دانشگاهی، متخصصان پزشکی ورزشی، پزشکان مراقبت‌های اولیه، متخصصان تغذیه، متخصصان خواب و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ما از بهترین مراقبت های پزشکی ورزشی برای افراد فعال.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا