مالاریا یا مالاریا یک بیماری عفونی تهدید کننده زندگی است که توسط پشه پلاسمودیوم ایجاد می شود. مالاریا یک بیماری است که توسط پشه آلوده به انگل منتقل می شود.

مالاریا یا مالاریا یک بیماری عفونی تهدید کننده زندگی است که توسط پشه پلاسمودیوم ایجاد می شود.

مالاریا یک بیماری است که توسط پشه آلوده به انگل منتقل می شود.

مالاریا یا مالاریا یک بیماری عفونی تهدید کننده زندگی است که توسط پشه پلاسمودیوم ایجاد می شود.

مالاریا یک بیماری است که توسط پشه آلوده به انگل منتقل می شود.

پشه، ناقل مالاریا

آیا پشه ها مسئول هستند؟

در واقعیت، پشه‌ها فقط ناقل یک انگل از جنس Plasmodium هستند (یعنی انتقال می‌دهند) که از طریق آن به انسان منتقل می‌کنند. نیش. Plasmodium falciparum یافت شده ترین و کشنده ترین گونه است. پشه ها خودشان با گاز گرفتن انسان آلوده آلوده می شوند.
این پشه های ماده از نوع آنوفل هستند که انگل را منتقل می کنند. به طور خاص، 5 گونه بسته به مناطق جهان مربوطه در آلودگی انسان به مالاریا دخیل هستند.

چگونه فرد مبتلا می شود. ما مالاریا داریم؟

چرخه زندگی انگل از 2 مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • مرحله تولید مثل “غیر جنسی” پس از نیش پشه در انسان که در آن انگل ابتدا بدون ایجاد علائم در سلول‌های کبد قرار می‌گیرد. سپس در داخل سلول‌های کبد، انگل به تعداد تکثیر می‌شود و وارد جریان خون می‌شود و در آنجا تکثیر خود را در گلبول‌های قرمز ادامه می‌دهد.
  • پشه با گاز گرفتن یک فرد آلوده خود را آلوده کرده است (مرحله جنسی)، انگل در سیستم گوارش پشه قبل از رسیدن به رشد می کند. > غدد بزاقی: آلوده، پشه می تواند انگل را دوباره از طریق نیش منتقل کند.

دوره نهفتگی مالاریا، یعنی فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن و ظهور علائم، طبق SFMU تقریباً 2 هفته است.


چه زمانی مالاریا کشف شد؟


آلفونس لاوران، فرانسوی،
بود که در سال 1878 کشف کرد که مالاریا با وجود یک میکروارگانیسم در خون مرتبط است. او در مورد انتقال صحبت خواهد کرد. انگل توسط پشه های آنوفل. این کشف توسط رونالد راس بریتانیایی در پایان قرن نوزدهم تایید خواهد شد. نام مالاریا از این واقعیت ناشی می شود که تصور می شد این بیماری به دلیل محیط باتلاقی نزدیک (palud به معنای مرداب) ایجاد می شود.

مالاریا: علائم چیست؟

علائم معمول مالاریا

علائم مالاریا به سیر بیماری و پشه مورد نظر بستگی دارد.
آنها مشخصه نیستند و ممکن است با یک عفونت ویروسی اشتباه گرفته شوند. بنابراین، هرگونه تبدر بازگشت از کشورهای آندمیک، عفونت مالاریا در نظر گرفته خواهد شد.

اشکال بالینی متفاوتی از مالاریا وجود دارد که شایع‌ترین آنها حمله مالاریا
است. پس از عفونت اولیه، ما از بحران مالاریا یا حملات مالاریا صحبت می کنیم که بین 4 تا 6 ساعت طول می کشد، با علائم بسیار شدید، با فراوانی متغیر.
ویژگی عفونت توسط انگل تناوب افزایش دما و لرز و به دنبال آن تب شدید و مراحل بهبودی است.
قسمت‌های پالسترال با موارد زیر مشخص می‌شوند:

  • شدت لرز
  • یک تب بالا >39.5 درجه سانتی گراد
  • عرق می کند
  • خستگی بسیار شدید

به طور معمول، می توان موارد زیر را پیدا کرد:

  • یک تغییر در حالت عمومی: خستگی، تب همراه با لرز و بدن درد
  • سرفه
  • علائم هضم: حالت تهوع، استفراغ و اسهال

علائم مالاریا در کودکان شدیدتر است، زیرا خطر ابتلا به انواع جدی مالاریا در آنها بسیار بیشتر است.

مالاریا و بارداری

این انگل تبادلات جفتی را تغییر می دهد. اگر زن باردار مبتلا به مالاریا باشد، خطرات مختلفی مانند کم خونی در مادر، زایمان زودرس و وزن کم جنین وجود دارد.
INSERM تخمین می زند که 800000 کودک با وزن کم به دلیل آلودگی مادر به مالاریا به دنیا می آیند.
در این زمینه، WHO تجویز درمان پیشگیرانه موسوم به “مقطع” را توصیه می کند از سه ماهه دوم بارداری برای زنان ساکن در مناطق در معرض خطر


علائم جدی مالاریا چیست؟

نشانه‌های شدید مالاریا می‌توانند عبارتند از:

  • عصبی: مانند گیجی،خواب آلودگی
  • تنفسی: نارسایی
  • خون: خونریزی
  • بیولوژیکی: هیپوگلیسمی، هیپرلاکتاتمی، کم خونی

مالاریا و ویروس کرونا

از نظر بالینی، علائم کرونا ممکن است حاکی از حمله مالاریا باشد. در بیمار مبتلا به مالاریا، مشکل در تنفس معمولاً دیده نمی شود. در حال حاضر هیچ داده ای در مورد تعامل بین این دو آسیب شناسی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، بحران بهداشتی مرتبط باکرونا تاثیر زیادی بر عرضه داروهای ضد مالاریا به جمعیت داشته است که ممکن است نگرانی از افزایش مرگ و میرهای مرتبط با مالاریا، حدود 20000 مورد دیگر (منبع: اخبار سازمان ملل ). علاوه بر این، انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی مختلف خواستار از سرگیری آگاهی در مورد اقدامات محافظتی در برابر مالاریا هستند که با این همه‌گیری کند شده است.


تشخیص و شیوع مالاریا

تشخیص مالاریا

به محض اینکه بیمار علائم بالینی مالاریا را در بالا ارائه کرد و حتی برای مدت طولانی به یک منطقه اندمیک سفر کرد، تشخیص ساده به نظر می رسد و با تحقیق تایید می شود. >سرولوژی انگل. جستجوی انگل عمدتاً از دو مسیر انجام می شود:

  • یک تست تشخیص سریع (TRD)
  • یک ارزیابی بیولوژیکی باید با جستجوی هماتوزوئر توسط اسمیر خون (لایه ضخیم) همراه باشد. ترومبوسیتوپنی، یعنی کاهش تعداد پلاکت های خون در صورت آلوده شدن بیمار به مالاریا مشاهده می شود.

براساس انجمن طب اورژانس فرانسه، SMFU، میانگین تاخیر تشخیصی مالاریا، به عنوان او، 3 روز خواهد بود (متوسط).

چند نفر به مالاریا مبتلا هستند؟
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 500 میلیون نفر با مالاریا مواجه می شوند که تقریباً 8 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. 1 میلیون از آنها با جان خود هزینه می کنند.
بر اساس اعلام وزارت همبستگی و بهداشت، فرانسه با حدود 5000 آلودگی وارداتی در سال 2018، توسعه یافته ترین کشور در غرب خواهد بود.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

خروج از نسخه موبایل