کودک من گاز می گیرد: چه کنم؟

کودک من گاز می گیرد: چه کنم؟

کودک من گاز می گیرد: چه کنم؟

دندان درآوردن، ناامیدی، مکانیسم دفاعی… برای کودکان خردسال معمول است که گاز گرفتن را تجربه کنند. با این حال، زمانی که عمل گاز گرفتن وسیله ای برای درک خود یا مکانیزمی برای بیرونی کردن یک اضطراب، باید هوشیار باشید. پزشکان در توصیه ها و نکات خود را با شما در میان می گذارند تا به شما کمک کنند در صورت گاز گرفتن فرزندتان واکنش خوبی نشان دهید.

چرا کودک گاز می گیرد؟

گزیدن یک عمل تکانشی است که معنای آن بسته به سن کودک متفاوت است.

نوزاد هرگز به قصد صدمه زدن به او گاز نمی گیرد. مغز هنوز به اندازه کافی برای درک عواقب حرکات او رشد نکرده است. دهان او نشان دهنده راه او برای کاوش است. در واقع، از این طریق است که او تغذیه، جویدن. با این حال، وقتی کودک بزرگتر می شود، ممکن است به دلایل مختلفی به گاز گرفتن ادامه دهد.

گزیدن و دندان درآوردن

اگر ، بین 3 تا 12 ماهگی، کودک شما تمایل به گاز گرفتن دارد، احتمال زیادی وجود دارد که دندان درآورد. گاز گرفتن یا فشار آوردن به لثه های او می تواند ناراحتی او را کاهش دهد. برای تسکین درد ناشی از شکستن دندان‌ها، می‌توانید یک حلقه دندان درآوردن به او بدهید که بتواند آن را بجود تا خود را تسکین دهد.

برای مدیریت احساساتش گاز بگیرید

یک کودک خردسال ممکن است به دلیل کمبود واژگان، ابراز احساسات خود را مشکل کند و در نتیجه باعث ایجاد ناامیدی شود. بنابراین او می تواند گاز بگیرد زیرا احساس می کند:

  • خشم؛
  • خستگی;
  • du استرس (تغییر روال، بازگشت به مهد کودک یا مدرسه، نقل مکان، تولد برادر یا خواهر کوچکتر…) ;
  • هیجان;

  • پریشانی روانی (قربانی حرکات پرخاشگرانه، شاهد موقعیت های خشونت آمیز و غیره)؛
  • عاطفی، حرکتی و شناختی نابالغی;

  • تحریک بیش از حد حسی (صدا، نور، حرکت، فعالیت…)
  • نیش می زنید تا خود را نشان دهد

    هنگامی که کودک بزرگ می شود، شروع به ابراز شخصیت خود می کند. او یاد می گیرد که ویژگی های خود، عیوب خود را بشناسد و اطرافیان و محدودیت های خود را آزمایش کند. بنابراین او می‌تواند به موارد زیر گاز دهد:

    • نیاز به آزمایش با روابط علت/نتیجه را بیان کند؛
    • بیان کند نیاز به قدرت (به ویژه در طول بازی)؛
    • درک محدودیت های فیزیکی شخصی؛
    • توجه بزرگسالان را به خود جلب کند;
    • به آنچه او می‌خواهد دست یابد.
    • بیان نیاز به فضا؛
    • احساس ناراحتی در مواجهه با یک موقعیت.

    اگر فرزندم مرا گاز گرفت چه کنم؟

    خوب است که گاز گرفتن در بیشتر موارد نتیجه آزمایش است رفتار، باید واکنش نشان داد. اما نیازی به ناراحتی نیست.

    آرام باشید

    بسته به سن فرزندتان، مغز او اینطور نیست. همیشه قادر به نتیجه گیری از اقدامات خود است. بنابراین بهتر است به آرامی و به سادگی (بدون توضیح طولانی) به او توضیح دهید که باید از گاز گرفتن خودداری کنید و عواقب عملش را به او نشان دهید. برای مثال، می‌توانید به او بگویید که گاز گرفتن می‌تواند دردناک باشد، که می‌تواند باعث اشک شود.

    به او کمک کنید تا احساساتش را بیان کند

    اگر کودک به طور مکرر گاز گرفت، گفتگو را با کودک باز کنید. سعی کنید کلماتی را در مورد این عمل بیان کنید تا سعی کنید بفهمید چه احساسی دارد. برای اینکه بتواند احساسات خود را به تنهایی بیان کند، جملات کوتاهی مانند: «نمی‌خواهم»، «دوست ندارم»، «مال من است» را به او آموزش دهید.

    کودک گاز گرفته را راحت کنید

    اگر کودک شما تمایل به گاز گرفتن دارد تا توجه شما را جلب کند، به کودکی که گاز گرفته است مراجعه کنید. این به فرزندتان نشان می دهد که رفتار به این شکل لزوماً توجه شما را به او جلب نمی کند و کمتر وسوسه می شود که دوباره شروع کند. اگر کودک نوپایتان را در حال گاز گرفتن گرفتید، فورا او را بردارید تا بفهمد اگر اینطور رفتار کند نمی تواند با دیگران بازی کند.

    او را تشویق کنید تا ژست خود را اصلاح کند

    به محض اینکه کودک شما فهمید که گاز گرفتن می تواند به دیگری آسیب برساند، او را تشویق کنید تا ژست خود را اصلاح کند. در این فرآیند با دادن کلیدها او را همراهی کنید تا بتواند از کودک یا بزرگسال گاز گرفته عذرخواهی کند. می توانید به او کمک کنید تا پشیمانی خود را به صورت شفاهی یا با حرکات بیان کند (برای مثال به کودک یک پتو یا یک اسباب بازی پیشنهاد دهید، زخم را در آغوش بگیرید یا کمی نوازش کنید…).

    اگر کودکتان گاز گرفت با چه کسی مشورت کنید؟

    گاز گرفتن یکی از رفتارهایی است که بدون شک کودک در مقطعی تجربه می کند و باید کنترل آن را یاد بگیرد. این رفتار معمولاً موقتی است، بنابراین در بیشتر موارد نیازی به مشورت نیست. محکم و صبور باشید تا در این مرحله تا حد امکان او را همراهی کنید.

    اما اگر این رفتار ادامه یابد یا با رفتارهای پرخاشگرانه دیگری همراه باشد یا حتی برای کودک خطرناک باشد. دیگران، در مشورت با یک متخصص بهداشت دریغ نکنید. در ، پزشكان عمومی، متخصصان اطفال، روانپزشکان پدو و روانشناسان 7 روز هفته در خدمت شما هستند.

خروج از نسخه موبایل