سلامت

بچه من فقط سرفه میکنه

بچه من فقط سرفه میکنه

بچه من فقط سرفه میکنه

سرفه یک علامت شایع در کودکان است. در اکثر موارد، به تخلیه ترشحات مسدود کننده راه های هوایی به دنبال عفونت کمک می کند. اگرچه اغلب خفیف است، اما در صورت تداوم سرفه می تواند دردناک و خسته کننده باشد. عنوان پزشکان اطفال همه چیز را در مورد سرفه در کودکان به شما می گویند.

انواع مختلف سرفه در کودکان چیست؟ کودک؟

سرفه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این می تواند خشک یا چرب، موقت یا مداوم باشد.

سرفه خشک

سرفه خشک نشانه آن است که مجاری تنفسی تحریک شده و ترشحات یا مخاط تولید نمی کند. معمولاً این سرفه ناشی از یک عفونت ویروسی است، مانند آنفولانزا یا یک سینوزیت. ممکن است به دلیل سرفه کردن برای کودک آزاردهنده باشد.

سرفه چاق

سرفه مرطوب ترشحات مخاطی را که مجاری تنفسی کودک را مسدود می کند و همراه با آن میکروب های موجود در گلو و برونش ها را تخلیه می کند. بر خلاف سرفه خشک، سرفه مرطوب به تخلیه مخاط کمک می کند. در اکثر موارد در طول عفونت های ویروسی مانند برونشیولیت یا برونشیت.

سرفه مداوم

اگر کودک شما بیش از هشت هفته به طور منظم سرفه می کند، به این سرفه مزمن می گویند. سرفه مزمن در کودکان بسیار شایع است. در واقع، 10 تا 25 درصد از کودکان قبلاً سرفه های طولانی مدت را تجربه کرده اند. این سرفه، که می‌تواند خشک یا روغنی باشد، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت طولانی‌مدت باشد که توسط باکتری‌های خاصی مانند سیاه سرفه.

دلایل احتمالی سرفه در کودکان چیست؟

سرفه یک رفلکس دفاعی طبیعی برای دفع مخاط از دستگاه تنفسی است. علل سرفه خشک، چرب یا مزمن می تواند چندگانه باشد. اگر کودک شما سرفه خشک دارد، احتمالاً به این دلیل است که مجاری تنفسی او تحریک شده است. اما سرفه خشک علامتی نیست که بتوان آن را ساده گرفت. این می تواند خود را در موارد زیر نشان دهد:

سرفه مرطوب در طول عفونت های ویروسی در ناحیه گوش و حلق و بینی یا حوزه تنفسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی ظاهر می شود و می تواند باعث شود. تجمع قابل توجهی از مخاط در برونش ها و التهاب راه های هوایی. در کودکان، سرفه مرطوب می‌تواند یک بیماری زمینه‌ای مانند سل را نشان دهد.

اگر کودک شما سرفه مزمن دارد، می‌تواند به دلایل مختلف یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد شود:

  • سیاه سرفه: سرفه بیش از 3 هفته ادامه دارد؛
  • برونشکتازی: این بیماری با گشاد شدن برونش ها مشخص می شود و می تواند باعث سرفه مزمن شود؛
  • استنشاق اجسام خارجی: مکرر در کودکان کوچک، اجسام خارجی (تکه های غذا، اشیاء کوچک و غیره) استنشاق می شود می تواند باعث سرفه شدید و مداوم شود. سرفه مزمن ممکن است تنها تظاهرات این بیماری باشد؛
  • بیماری ریفلاکس معده: سرفه به طور منظم در حین رفلاکس وجود دارد؛
  • class=”css-xsmqs”>رینیت مزمن: اگر کودک رینیت مزمن (ناشی از آلرژی یا غیر آن) داشته باشد، ترشحات پشت گلو می تواند باعث سرفه او شود. li class=”css-xsmqs”>سیگار کشیدن غیرفعال: فرزندان والدین سیگاری بیشتر از سرفه های مزمن رنج می برند؛
  • آلاینده های هوا .

دلایلی که ممکن است متعدد باشند، مهم است که با پزشک معالج یا متخصص اطفال شما برای ایجاد تشخیص.

اگر کودک شما فقط سرفه می کند چه باید کرد؟

سرفه چه روغنی باشد چه خشک، می تواند ناخوشایند باشد و بر راحتی زندگی روزمره کودک شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه، راه‌حل‌هایی برای تسکین سرفه وجود دارد.

تقویت خلط زایی

سرفه مرطوب به شما اجازه می‌دهد که خلط زایی کنید (رد کردن از طریق آن دهان) مخاط از گلو و لوله های برونش. شستن یا بینی کودک خود را باد کنید (بسته به سن ) به منظور خلاط را تخلیه کنید. این تمیز کردن بینی را می‌توان با استفاده از سرم فیزیولوژیک انجام داد.

برای رقیق کردن ترشحات، توصیه می‌شود به طور منظم و در مقادیر کم به او نوشیدنی بدهید. همچنین می توان اتاق کودک را مرطوب کرد، مثلاً با قرار دادن یک کاسه آب روی رادیاتور او.

وقتی کودک شما دراز می کشد، مخاط در پشت می ریزد. از گلو اگر کودک شما شب ها بیشتر سرفه می کند، می توانید یک بالشتک زیر تشک او، در سطح سر، قرار دهید تا او را بالا بیاورد.

اگر کودک شما به طور مداوم دچار مشکل تنفسی است، مهم است که فوراً با شماره گیری 15 یا 112 مشورت کنید.

تسکین گلو

اگر کودک شما بعد از یک حمله استفراغ کرد در مورد سرفه، به سادگی به او آب قند بدهید و سپس وضعیت او را کنترل کنید.

اگر کودک شما بیش از یک سال سن دارد و سرفه خشک دارد، احتمالاً گلو خارش دارد. . در این صورت، به عنوان اولین راه حل، می توانید قبل از خواب یک قاشق چای خوری عسل به او بدهید تا او را تسکین دهد.

چه زمانی نگران سرفه کودک باشیم؟

علائم خاص باید به شما هشدار دهند و نیاز به مشاوره با پزشک دارند. اگر فرزندتان:

  • بیش از 10 روز سرفه مداوم دارد؛
  • کمتر است، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. بیش از 3 سال دارد و چندین ساعت سرفه می کند؛
  • به شدت سرفه می کند تا جایی که خفه می شود یا استفراغ می کند.
  • کمتر از 6 ماه سن دارد و تب;
  • در غذا خوردن مشکل دارد و وزن کم می کند؛
  • خس خس سینه دارد؛
  • بیش از 6 ماه سن دارد و دمای آن به 40 درجه سانتیگراد می رسد یا به مدت 72 ساعت تب دارد؛
  • درد قفسه سینه دارد.

اگر کودک شما ناگهان سرفه کرد یا مشکوک هستید که جسمی را بلعیده است، به فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

اگر کودک شما یکی از این علائم را نشان داد، شماره 15 را شماره گیری کنید:

  • سرفه می کند up blood;
  • او در تنفس مشکل دارد، یا تنفس سریع‌تری از حد معمول نشان می‌دهد؛
  • پوستش رنگ پریده یا لب‌هایش آبی هستند.

اگر سرفه کودک شما برای چند روز ادامه داشت یا با تب، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس همراه است، با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید. اگر پزشک اطفال شما در دسترس نیست، می‌توانید برای تشخیص بیماری، 7 روز هفته با یکی از پزشکان عمومی یا متخصص اطفال ما به صورت آنلاین وقت بگیرید.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا