درک ارتباط بین ADHD و استعداد

درک ارتباط بین ADHD و استعداد

درک ارتباط بین ADHD و استعداد

استعداد و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) دارای چندین ویژگی مشترک است که می تواند تشخیص آنها را دشوار کند. همچنین غیر معمول نیست که کودکان تیزهوش نیز ADHD داشته باشند.

به نظر می رسد میزان بیش فعالی در کودکان با استعداد را افزایش داد، اگرچه کارشناسان هنوز در تلاش برای درک کامل ارتباط بین این دو هستند. . کودکانی که هم دارای استعداد و هم ADHD هستند، گاهی اوقات «دو بار استثنایی» یا «2e» نامیده می‌شوند، اگرچه این‌ها اصطلاحات پزشکی رسمی نیستند.

هم استعداد و هم ADHD تفاوت های یادگیری در نظر گرفته می شوند و ممکن است دارای ویژگی های همپوشانی باشند.

ADHD یک وضعیت سلامت روانی است که باعث طیف وسیعی از علائم می شود. کودکان در صورتی که هوش، توانایی ها یا استعدادهایی بالاتر از حد متوسط ​​برای سنشان داشته باشند، به عنوان “استعداد” توصیف می شوند.

بیش‌فعالی و استعداد هر دو بر نحوه یادگیری و عملکرد شما تأثیر می‌گذارند و هر کدام با چالش‌ها و نقاط قوت خاصی همراه هستند، به خصوص در کلاس درس. مانند هر کودکی، آنهایی که دارای ADHD و استعدادهای درخشان هستند به حمایتی نیاز دارند که مختص چالش ها، نقاط قوت و علایق آنها باشد.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به پیوند بین ADHD و استعداد و نکاتی برای حمایت از نیازهای فرزند شما آورده شده است.

بیش فعالی و استعداد می توانند در بین افراد متفاوت ظاهر شوند. همه افراد مبتلا به ADHD تجربیات یا علائم مشابهی ندارند. به طور مشابه، همه کودکان با استعداد دارای مجموعه ای از ویژگی های یکسان نیستند.

برخی از علائم ADHD ممکن است مانند نشانه‌های استعداد به نظر برسد و برعکس. این موضوع برخی از کارشناسان را به این فکر واداشت که آیا برخی از کودکان با استعداد به اشتباه ADHD تشخیص داده شده اند. اما، یک مطالعه 2023 نشان می‌دهد که اکثر کودکان دارای استعداد و بیش فعالی به درستی تشخیص داده شده‌اند.

در نمودار زیر برخی از علائم رایج همپوشانی و نحوه ظاهر شدن آنها توضیح داده شده است:

تشخیص این دو

اغلب، تفاوت کلیدی بین ADHD و استعداد این است که شرایط از نظر عملکرد چگونه مورد بحث قرار می گیرند.

از آنجایی که ADHD یک تفاوت یادگیری است، علائم با نحوه تأثیرگذاری بر عملکرد روزانه تعریف می شوند. به همین دلیل است که اصطلاح «سختی» اغلب در جدول بالا ذکر شده است. از سوی دیگر، استعداد به عنوان یک استعداد و قدرت دیده می شود. در مدرسه معمولی، ADHD اغلب به عنوان یک چالش در نظر گرفته می شود، در حالی که استعداد به عنوان یک قدرت در نظر گرفته می شود.

اما، استعداد و بیش فعالی هر دو دارای نقاط قوت و چالش هایی هستند.

کودکان تیزهوش ممکن است به راحتی خسته شوند. و رویاپردازی، که ممکن است بر رفتار و عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد. به همین ترتیب، ADHD دارای مزایا است. به عنوان مثال، افراد مبتلا به ADHD اغلب این توانایی را دارند که روی کارهای خاصی تمرکز بیش از حد داشته باشند و تا زمانی که کار کامل نشده باشد، تمرکز خود را از بین نمی برند. هر دو یا هیچ کدام — می توانند عزت نفس و عملکرد روزانه آنها را بهبود بخشند.

بله تیزهوشی ممکن است ADHD را «نقاب» کند و ADHD ممکن است استعداد را «نقاب» کند. به عبارت دیگر، علائم یکی می تواند علائم دیگری را به سختی ببیند.

به عنوان مثال، کودک مبتلا به بیش فعالی که از هوش بالایی برخوردار است ممکن است در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد و استعداد بالایی از خود نشان دهد. از آنجایی که آنها موفقیت بالایی دارند، والدین و معلمان ممکن است علائم ADHD مانند انرژی بالا یا چالش های سازمانی را نادیده بگیرند.

با وجود این، ممکن است انجام برخی وظایف برای این کودک دشوار باشد و می تواند از مزایای آن بهره مند شود. درمان، راهبردهای یادگیری تخصصی یا دارو درمانی.

در مقابل، ADHD ممکن است باعث شود یک کودک با استعداد در مدرسه ضعیف عمل کند. استعدادهای کودک ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، زیرا برخی از وظایف روزانه برای آنها دشوار است. به عنوان مثال، آنها ممکن است برای تمرکز یا تکمیل وظایف خود دچار مشکل شوند، بنابراین ایده ها و پروژه های آنها یا ناقص می مانند یا به دلیل مشکلات آنها در مدرسه تحت الشعاع قرار می گیرند.

یک مطالعه در سال 2023 نمونه ای از کودکان مبتلا به ADHD را بررسی کرد. و متوجه شد که 8.8٪ هدیه داده شدند.

اما، تخمین اینکه چه تعداد از کودکان با استعداد ADHD (یا برعکس) به دلایل زیادی مشکل است:

  • بیش فعالی ممکن است در کودکان با استعداد تشخیص داده نمی شود.
  • استعداد ممکن است با ADHD پنهان شود.
  • هیچ اتفاق نظری در مورد معیارهای “استعداد” وجود ندارد.
  • “استعداد” یک معیار است. جنجال برانگیز برچسب.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا به طور کامل درک شود که تجربه هر دو ADHD و استعدادهای درخشان چقدر رایج است.

کودکان تیزهوشی که ADHD دارند ممکن است در بخش‌های خاصی از زندگی خود نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند. مراقبان می توانند آنها را تشویق کنند تا استعدادهایشان را تمرین کنند و در عین حال به آنها کمک کنند تا مهارت های مهم زندگی را تمرین کنند که ممکن است با علائم ADHD دشوار شود.

نکات زیر می تواند به شما در حمایت از فرزندتان در کلاس درس و خارج از آن کمک کند:

  • در مورد نیازها و نقاط قوت فرزندتان با مربیان ارتباط برقرار کنید.
  • کودکان را تشویق کنید تا علایق و سرگرمی های خود را دنبال کنند.
  • فرصت هایی برای غنی سازی پیدا کنید، مانند برنامه های تابستانی، پروژه های خانگی، و فعالیت های خارج از مدرسه.
  • آنها را تشویق کنید تا با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. سن ذهنی مشابه و افرادی که علایق و استعدادهای مشابهی دارند.
  • برای ایجاد 504 با مربیان کار کنید. برنامه‌ریزی یا طرح آموزشی فردی که امکاناتی را که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشند، پوشش می‌دهد، مانند زمان اضافی برای تست‌ها یا فناوری‌های کمکی.
  • مهارت‌های عملکرد اجرایی، مانند سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را در مدرسه تمرین کنید. و در خانه.
  • الگوهایی را که دارای ADHD هستند و در حوزه مورد علاقه خود با استعداد هستند، شناسایی کنید.
  • یک گروه حمایتی برای والدینی که کودکان با استعداد ADHD دارند پیدا کنید.
  • به فرزندتان فضایی بدهید تا درباره علایق و احساساتش صحبت کند.

بیش فعالی و استعداد اغلب تفاوت های یادگیری در نظر گرفته می شوند، زیرا بر نحوه یادگیری شما تأثیر می گذارند. همپوشانی زیادی در علائم و ویژگی های آنها وجود دارد که می تواند تشخیص آنها را از یکدیگر دشوار کند. بعلاوه، غیرمعمول نیست که کودکان تیزهوش نیز ADHD داشته باشند.

کودکان با استعداد، دارای ADHD یا هر دو ممکن است برای انجام وظایف اجرایی و پیگیری علایق خود نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

خروج از نسخه موبایل