ایران – قرقیزستان؛ همیشه خرداد!/ نسل برتر، بدانید از چه میراثی قرار است دفاع کنید!

ایران – قرقیزستان؛ همیشه خرداد!/ نسل برتر، بدانید از چه میراثی قرار است دفاع کنید!

به گزارش خبرورزشی، قرقیزستان اولین حریف ما در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ است. کشوری که نه حالا و نه در گذشته هرگز در قواره فوتبال ما نبوده و البته که آن را نباید دست کم هم گرفت. ما پیش از این چهار بار در طول تاریخ با قرقیزستان بازی کردیم و نکته جالب اینجاست که هر چهار مسابقه قبلی در خرداد ماه برگزار شده است! و البته که هر چهار بازی با پیروزی تیم کشورمان به پایان رسید.

ایران حالا قرار است با بازیکنان فعلی مقابل قرقیزستان بازی کند و این روزها که بحث برتری نسل‌ها نسبت به یکدیگر حسابی داغ شده، بد نیست نسل فعلی نگاهی به شناسنامه چهاربازی قبلی بیاندازد و بداند که از میراث چه کسانی قرار است دفاع کند…

بازی اول، رکورد حاجی مایلی (۷-۰)

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۷۶ در ورزشگاه عباسیون دمشق، محمد مایلی کهن این ترکیب را به مصاف قرقیزستان در بازی رفت مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرستاد؛

احمدرضا عابدزاده (کاپیتان)، محمد خاکپور، افشین پیروانی، یحیی گل محمدی، مهدی مهدوی کیا، حمید استیلی، کریم باقری، علیرضا منصوریان، رضا شاهرودی، خداداد عزیزی و علی دایی.

در جریان بازی هم فرهاد مجیدی، مهرداد میناوند و علی موسوی به ترتیب بجای منصوریان، شاهرودی و دایی به میدان آمدند که هر ۳ نفر موفق به گلزنی شدند!

ایران با گل‌های کریم باقری(۴۰ و ۵۰ –پنالتی) علی دایی (۷۰) فرهاد مجیدی (۷۵ و ۸۹) مهرداد میناوند (۷۷) و علی موسوی (۸۰) با نتیجه ۷ بر صفر به برتری رسید.

بازی دوم، مزد جوانان در خانه (۳-۱)

۴ تیم حاضر در این گروه مقدماتی بعد از انجام سه بازی رفت در سوریه همه در یک هواپیما برای سه بازی برگشت به تهران آمدند!

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۷۶ این بار تیم ملی ۳-۱ با گل‌های علیرضا منصوریان (۳)، کریم باقری (۵۱) و خداداد عزیزی (۷۶) در ورزشگاه آزادی به برتری رسید.

آن روز مایلی کهن از این نفرات استفاده کرد؛ احمدرضا عابدزاده (کاپیتان)، یحیی گل محمدی (رضا شاهرودی ۴۶)، افشین پیروانی، علی اکبر استاداسدی، مهدی مهدوی کیا، فرهاد مجیدی (حمید استیلی ۴۶)، کریم باقری، علیرضا منصوریان، مهرداد میناوند (داریوش یزدانی ۷۷)، خداداد عزیزی و علی دایی

بازی سوم، محک پرتغالی (۶-۰)

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ کارلوس کی روش در ورزشگاه آزادی برای یک دیدار دوستانه تیم ملی را با این نفرات در مصاف با قرقیزستان محک زد؛

علیرضا حقیقی (محمدرضا اخباری ۶۲)، دانیال ماهینی، محمد طیبی، جلال حسینی (کاپیتان)(داریوش شجاعیان ۶۲)، میلاد محمدی، مهدی ترابی (علیرضا جهانبخش ۶۴)، سعید عزت اللهی (کمال کامیابی نیا ۴۶)، عزت پورقاز، مسعود شجاعی (اشکان دژاگه ۶۴)، مهدی طارمی (سردار آزمون ۷۱) و کریم انصاری فرد.

آن روز مسعود شجاعی (۶-پنالتی)، مهدی طارمی (۲۵)، مهدی ترابی (۲۹)، کریم انصاری‌فر (۶۸ و ۹۰) و سردار آزمون (۸۷) در ورزشگاه آزادی برای برد ۶-۰ ایران گل زدند.

بازی چهارم، ایران ژنرال (۵-۱)

جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ در ورزشگاه دولون اومورزاکوف شهر بیشکک ایران برای اولین بار در خانه قرقیزستان به مصاف این تیم رفت. در تورنمنت کافا و مسابقه نیمه نهایی که ایران با برتری ۵-۱ راهی فینال شد.

امیر قلعه نویی آن روز ۱۷ بازیکن را مثل کی روش محک زد؛ علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی گنجی، امید نورافکن، علیرضا جهانبخش (کاپیتان)(محمد محبی ۵۳)، روزبه چشمی (علیرضا علیزاده ۷۵)، محمد کریمی (احسان حاج صفی ۶۲)، مهدی ترابی (شهاب زاهدی ۷۵)، رضا اسدی (سردار آزمون ۶۲) و مهدی طارمی (وحید امیری ۷۵).

آن روز مهدی طارمی هتریک کرد (۳۴، ۳۹-پنالتی و ۵۶) و سردار آزمون دبل (۶۶ و ۷۹) و حالا امیر قلعه نویی با این تجربه و در اختیار داشتن نفراتی که برابر این حریف بازی کرده اند، برای برد پنجم می آید.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل