حسن یزدانی افسانه شد/ اولین دورقمی تاریخ، پرافتخارترین المپین می‌شود؟

حسن یزدانی افسانه شد/ اولین دورقمی تاریخ، پرافتخارترین المپین می‌شود؟

حالا دیگر حسن یزدانی با فاصله استثنای ورزش ما است و همه رکوردهای ریز و درشت و با ارزش ورزش را به خود اختصاص داده و شاید اگر دیوید تیلور نبود، او حمید سوریان را هم در تعداد مدال طلا گرفته بود. اگرچه یزدانی هنوز ۳۰ ساله نشده و می‌تواند تا المپیک بعدی به این رکورد هم برسد.

در رشته‌های مختلف ورزشی مسابقات گوناگونی برگزار می‌شود اما سطح سنجش برای کارنامه هر قهرمان، مدال المپیک و مدال قهرمانی جهان در آن رشته است. یعنی مدال‌های قاره‌ای یا تورنومنت‌ها با وجود داشتن ارزش زیاد در بررسی کارنامه و رده‌بندی رکوردها تاثیری ندارند.

حسن یزدانی که قبلاً رکورد تختی و سوریان، رضازاده و ساعی را که هفت مدال جهان و المپیک داشتند، شکسته بود حالا اولین ورزشکار تاریخ ما در تمام رشته‌های ورزشی است که تعداد مدال‌های جهان و المپیک خود را دو رقمی می‌کند. اولین ۱۰ مداله تاریخ و دورقمی جهان و المپیک …

او تا امروز ۴ طلا، ۴ نقره و یک برنز جهان و المپیک داشت و انشاالله امشب پنجمین طلا را هم خواهد گرفت اما با پنجمین نقره هم به عدد ۱۰ می‌رسد.

تا این لحظه هادی ساعی با کسب دو مدال طلا و یک برنز از سه المپیک متوالی پرافتخارترین المپین تاریخ ما است. حسین رضازاده نیز با دو مدال طلا در کنار ساعی تنها ورزشکارانی هستند که بیش از یک بار قهرمان المپیک شده‌اند. علت بالاتر قرار گرفتن رضازاده از ۳ مداله هایی مثل محمد نصیری یا تختی ارزش یک مدال طلا در المپیک است که می‌بینید بالاتر از ۱۰۰ مدال نقره و برنز قرار می‌گیرد.

حسن یزدانی این شانس را دارد که ضمن رسیدن به این افتخار به عنوان اولین کشتی‌گیر تاریخ که صاحب دو مدال طلای المپیک می‌شود، با عبور از هادی ساعی و با داشتن دو طلا و یک نقره از سه المپیک متوالی پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران شود…

اگر هم خدایی نکرده مغلوب شود، باز با یک طلا و دو نقره در کنار غلامرضا تختی سومین المپین پرافتخار تاریخ خواهد بود. او همین حالا به رکورد تختی رسیده و در سه المپیک متوالی فینالیست شده است. قبلاً نیز رکورد ۶ دهه‌ای جهان پهلوان را با هفت مدال شکسته بود.

اما رکورد منحصر به فرد خود حسن یزدانی هم بهتر شد. او تنها ورزشکار تاریخ ما در همه رشته‌ها است که از ۱۰ اعزام در ۱۰ سال متوالی به مسابقات جهانی و المپیک هرگز دست خالی برنگشته و همواره مدال گرفته است، ۱۰ حضور و ۱۰ مدال در حالیکه سوریان از ۹ حضور طی ۱۱ سال به ۷ مدال رسید و تا قبل از ظهور یزدانی رکورددار بود.

امیدواریم رنگ مدال دهم زرین باشد.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل