اخبار روزفناوری

پردازنده گرافیکی Intel Battlemage “Xe2” بهینه‌سازی‌های بیشتری را قبل از درخواست اخیر برای کرنل Linux 6.12 دریافت می‌کند

پردازنده گرافیکی Intel Battlemage “Xe2” بهینه‌سازی‌های بیشتری را قبل از درخواست اخیر برای کرنل Linux 6.12 دریافت می‌کند

مجموعه نهایی به‌روزرسانی‌ها ارسال شده در Linux 6.12 Kernel، تضمین بهینه سازی بهتر برای پردازنده های گرافیکی Intel Xe2 در SoC های Lunar Lake و پردازنده های گرافیکی گسسته Battlemage.

اینتل برای لینوکس 6.12 با دسته نهایی ویژگی ها و جدیدترین VPL برای SoC های Lunar Lake با قدرت Xe2 و پردازنده های گرافیکی گسسته Battlemage آماده است

GPUهای Battlemage “Xe2” تقریباً برای سیستم عامل لینوکس آماده به نظر می رسند. با محصولات آینده اینتل، از جمله تراشه های Lunar Lake و پردازنده های گرافیکی گسسته مبتنی بر Battlemage، پشتیبانی از Battlemage Graphics برای لینوکس 6.12 در مرحله نهایی است. مجموعه نهایی شامل تغییرات، ویژگی‌ها و بهبودهای جدید اکنون سخت افزار ارسال شده است که به دنبال درخواست اخیر برای دریاچه قمری و گرافیک Battlemage برای هسته لینوکس 6.12.

به‌روزرسانی‌های ویژگی جدید عملکرد گرافیک Intel Battlemage را برای Linux 6.12 بهینه می‌کند، که اکنون در چرخه هسته بعدی فعال خواهد شد. پنجره ادغام لینوکس 6.12 در این ماه باز می شود، همان ماهی که قرار است شاهد عرضه تراشه های Lunar Lake اینتل برای پلتفرم های موبایل در سومین روز باشیم. درخواست کشش همچنین شامل تغییرات اخیر برای هسته لینوکس 6.11 است که حاوی پچ برای بررسی سیستم عامل Arrow Lake GSC است.

این وصله اشکالات مختلفی را که در آخرین درخواست کشش ظاهر می‌شوند به شرح زیر برطرف می‌کند:

  • تغییر هسته Xe برای BMG. BMG بر اساس طراحی به تراز اندازه حافظه 64k برای بافرهای اسکن با استفاده از فشرده سازی و 4-کاشی نیاز دارد. بنابراین، ما در اینجا یک محافظ اضافه می کنیم تا فریم بافرهایی را که با آن همسو نیستند و به وصله هایی در نمایشگر i915 و هسته xe نیاز دارند، مسدود کنیم. بدون این محافظت، ما دچار برخی خرابی های صفحه نمایش می شویم. بنابراین ما باید این را همراه با حذف force_probe که لوکاس دیروز با درخواست کشش drm-xe-next ارسال کرد، منتشر کنیم.
  • اگرچه Arrow Lake تقریباً GT مشابه Meteor Lake دارد، اما به یک سیستم عامل جدید GSC یا احراز هویت HuC نیاز دارد و ممکن است محافظت بافر کار نکند. بنابراین، ما مجبور شدیم شناسه‌های ARL را از MTL بیرون بیاوریم و این نیاز سیستم‌افزار جدید را معرفی کنیم. در حال حاضر هیچ کس نباید HW را با این شناسه ها داشته باشد و به محض اینکه به درخت لینوس برخورد کرد، آن را در حالت پایدار پخش خواهیم کرد.

از طریق Kernel.org

برخی از تغییرات جدید عبارتند از:

تغییرات درایور متقابل (xe-core):

  • بافرهای جستجوگر BMG باید از نظر فیزیکی 64k تراز باشند (Maarten)

تغییرات اصلی (drm):

  • معرفی اصلاح کننده های Xe2 ccs برای گرافیک های یکپارچه و مجزا (Juha-Pekka)

تغییرات درایور:

  • پاکسازی عمومی و کار بیشتر به سمت جداسازی intel_display (Jani)
  • راهکار نمایش جدید (سوراج)
  • از cp_irq_count صحیح در HDCP (Suraj) استفاده کنید
  • اصلاح eDP PSR هنگامی که CRC فعال است (Jouni)
  • اصلاح وضعیت DP MST پس از تنظیم مجدد سینک (Imre)
  • نسخه میان‌افزار Arrow Lake GSC (جان) را اصلاح کنید
  • از DSB های زنجیره ای برای برنامه نویسی LUT (Ville) استفاده کنید

پنجره ادغام نسخه 6.12 در اواسط سپتامبر باز می شود، در حالی که هسته پایدار 6.12 به طور رسمی در نوامبر سال جاری عرضه خواهد شد. از این رو، کاربرانی که قصد خرید لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Lunar Lake را دارند و می‌خواهند عملکرد گرافیکی Xe2 را بهینه‌سازی کنند، باید از هسته Linux 6.12 Git استفاده کنند. با این حال، کسانی که می خواهند با هسته 6.11 تسویه حساب کنند، می توانند پشتیبانی آزمایشی را امتحان کنند.

منبع تصویر: Intel

با این حال، اینتل جدیدترین نسخه VPL (کتابخانه پردازش ویدیو) خود را نیز منتشر کرده است: VPL 2.13، که API های جدیدی را برای افزودن پشتیبانی از ویژگی های جدید اضافه می کند. اینها ابزارهای محتوای صفحه AV1 برای مدیریت محتوای صفحه، اطلاعات کیفیت تصویر رمزگذاری‌شده برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد کیفیت ویدیو پس از فشرده‌سازی، رمزگذاری کانال آلفا برای ویدیوهایی که دارای قسمت‌های واضح هستند، Interpolation فریم مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید فریم‌های جدیدتر برای پخش روان‌تر ویدیو، و پشتیبانی از وضوح فوق‌العاده مبتنی بر AI برای ارتقاء مقیاس با وضوح پایین‌تر ویدیوها.

d9bed8b1d8afd8a7d8b2d986d8afd987 daafd8b1d8a7d981db8cdaa9db8c intel battlemage xe2 d8a8d987db8cd986d987d8b3d8a7d8b2db8c 66d610749f60b

VPL 2.13 پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی گسسته Battlemage را اضافه می‌کند و همچنین شامل نمونه کد «hello-encode-jpeg» می‌شود تا به توسعه‌دهندگان جدید کمک کند تا بفهمند چگونه از VPL برای رمزگذاری استفاده کنند. تصویر به فرمت JPEG.

منبع خبر: Phoronix

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا