گفته می‌شود تراشه‌های داخلی چین تنها سه سال از TSMC عقب‌تر هستند، محدودیت‌های ایالات متحده تأثیر کمی نشان می‌دهند.

گفته می‌شود تراشه‌های داخلی چین تنها سه سال از TSMC عقب‌تر هستند، محدودیت‌های ایالات متحده تأثیر کمی نشان می‌دهند.

تراشه‌های داخلی چین به سرعت تکامل یافته‌اند و یک تحلیل جدید نشان می‌دهد که این کشور تنها سه سال از TSMC در دستیابی به هم ارزی نیمه‌هادی عقب است.

بازارهای نیمه هادی چین پس از تحریم های ایالات متحده، به احتمال زیاد به زودی به رقابت جهانی دست خواهند یافت

اشتباه نخواهد بود اگر اعتراف کنیم که پس از تحریم‌های ایالات متحده، رشد شرکت‌های نیمه‌رسانای چینی در سطح جدیدی قرار داشت، به‌ویژه از زمانی که روایت «ساخت چین» چرخش جدیدی به خود گرفت و همه شرکت‌های غول‌پیکر را درگیر کرد تا اطمینان حاصل شود. که آنها به خطوط تولید خود دست می یابند. یک مثال عالی در این زمینه هواوی است. حتی پس از اینکه ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نفوذ چین بر بازارهای جهانی انجام داد، این کشور به بازگشت ادامه داد و به نظر می رسد که بازارهای نیمه هادی داخلی اکنون به حدی تکامل یافته اند که “تقریبا” با رقبای جهانی برابری می کنند.

در گزارشی از Nikkei Asia به نقل از Hiroharu Shimizu، مدیر عامل TechanaLye، یک شرکت تحقیقاتی نیمه هادی توکیو، دو قطعه مختلف تراشه، یکی از غول تایوان TSMC و دیگری از شرکت نیمه هادی اصلی چین SMIC، جمع آوری کرده است. شیمیزو تفاوت‌های میان تراشه Kirin 9010 هوآوی، که SMIC آن را به صورت انبوه تولید کرد، و Kirin 9000 SoC هوآوی، که نیمه‌هادی‌هایی از TSMC داشت، به ما نشان داده است.

منبع تصویر: Intel

هنگام مقایسه عملکرد بین دو تراشه، گفته می‌شود که SMIC خیلی دور از دستیابی به رقابت رو در رو با TSMC نیست. علاوه بر این، تراشه Kirin 9010 بر اساس فرآیند 7 نانومتری SMIC ساخته شد و Kirin 9000 از 5 نانومتر TSMC استفاده کرد. با این حال، با وجود تفاوت در اندازه گره، SMIC با همکاری HiSilcion، یکی از شرکت‌های تابعه هوآوی، توانست شکاف عملکرد را با طراحی تراشه کارآمدتر کاهش دهد. به جرات می توان گفت که SMIC علیرغم داشتن یک فرآیند و تجهیزات ضعیف، توانست با TSMC رقابت کند.

صنعت نیمه هادی چین همچنان خود را به سطح بعدی سوق می دهد، زیرا گفته می شود که شرکت های چینی بیش از 34.4 درصد از تجهیزات تولید تراشه جهانی را در سال 2023 ساخته اند، دو برابر آنچه شرکت هایی مانند کره جنوبی و تایوان به دست آورده اند. چین نیز در حال گسترش قابلیت‌های تولید انبوه خود است، به همین دلیل است که در بیانیه اخیر مدیرعامل ASML، ادعا شد که تراشه های قدیمی چین برای جهان به ویژه اروپا مهم هستند، زیرا چین امکاناتی دارد که می تواند تقاضای انبوه را تامین کند. .

شایعه‌هایی در حال چرخش است که SMIC به دست یافته است پیشرفتی در فرآیند 5 نانومتری آن بدون تجهیزات DUV، اما هنوز نرخ بازدهی و نگرانی‌هایی درباره قیمت بالا وجود دارد. در حالی که SMIC هنوز راه درازی برای دستیابی به شرکت هایی مانند TSMC در رقابت در بازار دارد، به نحوی که بازارهای چین در حال رشد هستند، ما با زمانی که چین به جایگاهی معادل با تایوان در دنیای نیمه هادی دست یابد، فاصله زیادی نداریم. اما هنوز هم عوارض وجود دارد.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل