آینده بازی‌های وب 3 کسب درآمد نیست – Roblox | نظر

آینده بازی‌های وب 3 کسب درآمد نیست – Roblox | نظر

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله crypto.news نیست.

این بر کسی پوشیده نیست که بازی‌های وب 3 به سختی پیشرفت کرده است. با این حال، اگر بخش مربوط به بازی web3 می‌خواهد نشان خود را در بازار جهانی سرگرمی بگذارد، باید بر آنچه که آن را منحصر به فرد می‌کند تمرکز کند. روندهای کنونی مانند ضربه برای کسب درآمد و بازی های دیگر -مدل‌های مشابه دور از آن هستند.

با فناوری بلاک چین، توسعه‌دهندگان بازی‌های وب 3 می‌توانند بازی‌های طراحی شده برای بازیکنان با حقوق کامل کالاهای مجازی خود را ایجاد کنند. این دروازه ای به اقتصادهای جدید درون بازی است و با نسل جدیدی از بازیکنان صحبت می کند که از پلتفرم هایی مانند Roblox استفاده می کنند. 

این گیمرها به ایجاد دارایی ها و کسب سودهای قانونی از آنها عادت دارند، جایی که بازیکنان می توانند در یک اقتصاد پویا و قانونی درون بازی از خلاقیت خود کسب درآمد کنند. برای این گروه غیرمعمول نیست که این بازی ها را به عنوان مشاغل تمام وقت پرسود ببینند. اینجاست که بازی web3 می‌تواند مناسب خود را پیدا کند.

تاریخ دوباره خود را پخش می کند

بازار بالغ بازی‌های ویدیویی سنتی را به عنوان رقیب خود با ارزش 200 میلیارد دلار در سال—به نظر یک چالش دلهره آور برای بازی های وب 3 است. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که کاملاً بی دفاع است.

این مورد در مورد بازی‌های ویدیویی سنتی نیز صدق می‌کرد، که 30 سال پیش جایگاهی در کنار صنعت فیلم جهانی داشتند. امروزه، آنها با صنعت بازی به تقریباً 227.6 میلیارد دلار در سال 2023، در مقایسه با تنها 65.21 میلیارد دلار برای اشتراک های جهانی برای درآمد بالای پخش جریانی ویدیو. بازی‌هایی مانند Fortnite دارای سود سالانه معادل نیمی از باکس آفیس سینمای جهان 

وضعیت کنونی زمانی به وجود آمد که نسل جدیدی از کاربران که بهتر با پیشرفت‌های فناوری سازگار شده بودند، ظهور کردند. سپس، مردم شاهد پتانسیل در طاقچه بازی بودند و کسب و کارها به این بخش از بازار سرگرمی روی آوردند. آیا این مورد برای بازی های وب 3 در سه یا پنج سال آینده صادق است؟

یک اقتصاد در (و) اوقات فراغت

تعداد علاقه مندان به بازی های ویدیویی هر سال همچنان در حال افزایش است و پلتفرم های جدید با مدل های تجاری جدید از آنها استقبال می کنند. این امر به ویژه در مورد نسل‌های جوان‌تر صدق می‌کند، که احتمالاً بازی را به‌عنوان فعالیت و سرگرمی اولیه خود در اوقات فراغت تلقی می‌کنند.

کودکان و نوجوانان وقت آزاد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت دارند. آنها به راحتی می توانند 10 تا 12 ساعت در روز را صرف «سوز کردن» یا جمع آوری وسایل کافی در یک بازی ویدیویی کنند. با این حال، برای بزرگسالان، این زمان آزاد در مواجهه با مسئولیت ها، از جمله مسئولیت های مالی، کاهش می یابد. بسیاری از بازی‌ها در این مرحله از چرخه عمر محصولات خود، بازیکنان ماندگاری را از دست می‌دهند، عمدتاً به این دلیل که برای متعادل کردن گیم‌پلی جذاب با انگیزه‌های پولی طراحی نشده‌اند – این دقیقاً چالشی است که web3 به طور منحصربه‌فردی برای مقابله با آن مجهز شده است.

آیا می توان برای امرار معاش بازی کرد و آن را به عنوان مسیر شغلی خود انتخاب کرد؟ چند سال پیش، این ایده مضحک به نظر می رسید. بدیهی است که تعدادی از افراد برگزیده می توانند به لطف مسابقات ورزش الکترونیکی یا درآمدهای پخش کننده، بازی را به عنوان یک شغل تمام وقت در نظر بگیرند. با این حال، برای اکثر افراد، این درها بسته می‌مانند.

مدل Roblox

با این حال، اگر کمی دقیق تر به چند بازی معروف و عظیم وب2 چند نفره نگاه کنیم، سیستم های مالی کاملی را می یابیم که می توانند دیدگاه متفاوتی را روشن کنند. برای بیش از دو دهه، بازی‌های نقش‌آفرینی MMO مانند World of Warcraft یا EVE Online، بازیکنان آماده پرداخت پول واقعی برای هر چیزی بودند، از ارتقای سطح شخصیت‌ها گرفته تا دریافت ارز درون بازی که برای خرید آیتم‌های مورد علاقه استفاده می‌شود. بسیاری از بازیکنان ماهر با این فعالیت ها به عنوان منبع اصلی درآمد خود برخورد می کنند.

هیچ پلتفرمی نمونه بهتری از استفاده از حروف بزرگ زمانی درون بازی نسبت به Roblox نیست. ما حتی می‌توانیم آن را به‌عنوان پلی بین آنچه در web2 اتفاق می‌افتد و آنچه با مدل‌های web3 امکان‌پذیر است ببینیم.

Roblox که بیشتر یک پلتفرم اجتماعی است تا یک بازی، تجربه ای مبتنی بر محتوای ایجاد شده توسط جامعه را برای کاربران خود فراهم کرده است. Roblox به بازیکنان این امکان را می دهد که دارایی های خود را ایجاد کنند و با به دست آوردن “Robux”، ارز درون بازی آن، از این محصولات کسب درآمد کنند. پس از رسیدن به یک سطح مشخص، آنها می توانند این سکه ها را به ارز واقعی تبدیل کنند. این اقتصادی است که عمدتاً توسط سازندگان تأمین می‌شود و به هر دو طرف (شرکت و بازیکنان) امکان می‌دهد سهم خود را به دست آورند.

ببینید، MAU Roblox به به 300 می رسد میلیون بازیکن این پلتفرم به فعالیت تفریحی انتخابی برای یک نسل کامل از گیمرهای جدید در جمعیت شناسی Gen Z تبدیل شده است. به نظر می رسد که ارائه آزادی و پاداش های ملموس (مالی) برای خلاقیت بازیکنان، میزان زیادی از تعامل کاربر را ایجاد می کند. مدل آن تعادل مناسبی بین انگیزه های مالی و گیم پلی خوب ایجاد کرده است. 

با این حال، Roblox یک پروژه مبتنی بر بلاک چین نیست. بازیکنان مالک آثار خود نیستند و مجبور می شوند برای به دست آوردن سود هزینه های قابل توجهی بپردازند. همانطور که توسعه دهندگان در وب سایت خود نشان می دهند، تنها 29٪ از ارزش دارایی فروخته شده برگرداند مستقیماً به سازنده آن. بقیه برای پوشش هزینه های پلتفرم توزیع می شود یا به جیب توسعه دهندگان بازی می رود.

Web3 می تواند انگیزه ها را با گیم پلی متعادل کند

به راحتی می توان فهمید که چگونه اتخاذ مدلی مانند Roblox برای گنجاندن مزایای داشتن یک اقتصاد زنجیره ای غیرمتمرکز و بدون مجوز می تواند گام منطقی بعدی در تکامل بازی باشد. این می‌تواند با اجازه دادن به بازیکنان برای مدیریت دارایی‌های درون‌بازی‌شان شروع شود و تا حد طراحی اقتصادهای درون‌بازی جدید پیش برود.

از دیدگاه وب 3، این رویکرد می تواند راه حلی برای کمبود کیفیت در بازی های وب 3 امروزی نیز باشد. پلتفرمی که کاربران را با ارائه انگیزه‌های مناسب جمع‌آوری می‌کند، به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا تنها بر روی طراحی بهترین گیم‌پلی تمرکز کنند و رقابت کنند. 

در حال حاضر، اکثر بازی های وب 3 در مرحله جستجوی مسیر خود هستند یا در بدترین موارد، فقط کاربران را در جستجوی پول سریع جذب می کنند. بر کسی پوشیده نیست که این چیزی است که باعث موفقیت دسته بندی های خاص می شود، مانند بازی برای کسب درآمد و اکنون ضربه بزنید تا کسب درآمد کنید. این برای نسل کاملی از گیمرها که هرگز گیم پلی آمیخته با انگیزه های مالی را ندیده اند، بسیار ناخوشایند بوده است.

با این حال، کاربران جوان‌تری که با عناوینی مانند Roblox، Fortnite یا Albion Online بزرگ شده‌اند، انتظارات متفاوتی دارند. آنها همچنین به دنبال سرگرمی های با کیفیت و فرصت هایی برای معاشرت با بازیکنان دیگر هستند، اما اجزای مالی در حال حاضر بخشی از بازی برای آنها است.

این دقیقاً همان جایی است که باید مسیر جدید برای بازی های وب 3 ایجاد شود. بازیکنان GenZ قبلاً به مکانیک های اقتصادی عادت کرده اند و تقاضا برای امکان سرمایه گذاری با گذشت زمان افزایش می یابد. آنها در میانه راه هستند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که پلتفرم هایی طراحی کنیم که کیفیت کلی تجربه را بهبود بخشد و بازی های وب 3 ممکن است زادگاه Roblox بعدی باشد.

مارسین کوبیلکی

Marcin Kobylecki مدیر عامل DRKVRS و CCO سابق Platige Image است. او یک تهیه‌کننده اجرایی با تجربه است که در ساخت پروژه‌های نامزد اسکار مانند «کلیسای جامع» و برنده بفتا «هنر سقوط کرده» شرکت کرده است. پروژه هایی که او تولید کرد بیش از 100 جایزه و امتیاز دریافت کردند. او همچنین به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های تبلیغاتی (سینما) برای بازی‌های رایانه‌ای، از جمله حماسه معروف «The Witcher» توسط CD Projekt RED و «Cyberpunk 2077» کار کرد.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل